Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 09:17

Hilary, Dat werkt helaas hier niet zo. Je moet gewoon per 4 naar 3 naar 2.
En als 2 niet werkt gaan we naar 3.En eigenlijk zelfs eerst weer naar 4. Maar omdat het minimaal is wat er gebeurt doe ik het zo.
En het is steeds opnieuw het wiel uitvinden, er is niets bekend.
Ik teer op mijn eigen ervarnig en een aantal mensen nu op wat ik meegemaakt heb...


1 pil werkt al nauwelijks, de langzame afbouw is puur om ervoor te zorgen dat het lichaam zelf weer cortico's gaat aanmaken. Daar stopt het nl mee wanneer ze prednison krijgen.
Ook is het om te voorkomen dat er teveelafvalstoffen in 1 keer vrijkomen in het lijf.

Chico heeft de enorm hoge dosering gewoon nodig blijkbaar en dat is wat ik geef.
Ben al 2 jaar aan het puzzelen met afbouw en opbouw.... je kunt niet zó weinig omhoog, dat werkt niet.
Eigenlijk moet ik zelfs even naar 4 terug en dan weer naar 3.
Ze hebben echt een enorme boost nodig.

En als de dag komt dan zijn lijf de medicatie niet meer aankan, dan stoppen we ermee.

Heb nu contact met een dame wiens paard een ESS is, opgelopen door een trauma.
Paard is gevallen en daarna deze symptomen. Werkt toch weer net even anders, begin wel hetzelfde puur voor de zwelling etc....hoe het nu verder moet is afwachten... hopelijk knapt het dier op.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:27

Weet je hoe het verloop is van ESS na trauma? Krijgen die net als bij de neurologische variant ook terugvallen?

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 11:26

De onderzoeken in Amerika laten bijna geen herstelde dieren zien na trauma.
Omdat dit bij Chico nvt is heb ik er niet naar gekeken.
De onderzoeken geven na autopsie pas aan wat er gebeurt is, en dan komt het trauma er pas uit omdat veel mensen het niet zien gebeuren maar opeens hun dier zo vinden..

De vrouw in Amerika waar ik wekelijks mee praat, haar paard Sani was gevallen bij de smid, heeft aan de touwen gehangen en was daarna een Sidewinder. Haar paard heeft nog 3 jaar op medicatie gestaan en heeft met een meisje stapritjes gedaan. Na 3 jaar ingeslapen wegens artrose aan de knie. Dze was een van de onderzochte paarden bij het verslag van Joe Bertone.
Dit paard had wel terugvallen want er was gewoon iets stuk gegaan

En het vrouwtje waar ik nu contact mee heb haar paardje staat in Vijfhuizen, en ze houdt me op de hoogte hoe het gaat. Er kunnen nog geen foto's gemaakt want het dier kan niet op transport. Het zou omvallen in de trailer. Daarom is Chico ook niet naar een kliniek gegaan,

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:37

Gent had ook een onderzoek gedaan naar ESS na trauma maar dat was ook pas bij de autopsie idd.

Mijn paard heb ik ook niet durven vervoeren, anders had ik hem ook naar Gent gebracht, dat is van hieruit niet ver.

Sterkte voor het paardje in vijfhuizen!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 12:31

Verslag iriscopie binnen, niet echt verder nieuws maar voor Chico ook bijna niet te doen op zijn leefdtijd. Wellicht laat ik het over een jaar (als hij er dan nog is) nog eens doen om verschil te zien.
Voor jonge dieren misschien wel interessant, dan kun je nog wat veranderen aanpassen in training/voeding etc etc.

Ze vroeg wel of er meerdere Sidewinders interesse hadden in een scopie, om te zien of er overeenkomsten waren. Ik weet alleen niet of de Sidewinders hier al wat laten zien in hun oog en of men dat wel wilt doen en dan over een jaar nog eens.
De iriscopie kost 45 euro wanneer je zelf foto's opstuurt naar Annette, ze gaf helaas niet aan dat ze het gratis deed omdat het interessant voor haar was.

Chico gaat weer helemaal goed op 3 pillen.
Dus we houden het maar zo.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:46

Wat fijn dat hij weer stabiel is op 3 pillen. En hopelijk blijft hij dat ook.

Ik heb geen interesse in zo'n scopie, sorry.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 14:53

Nickeltje, geeft niks, dat wist ik wel tevoren maar denk, ik vraag het toch voor de zekerheid even...

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:25

Afbeelding

Afbeelding

Mijn oud bokje heeft nog een mooi nieuw goed passend dekje gekregen voor ons wekelijks uitstapje...

Woensdag komt de tandarts en wordt ze onder verdoving gecontroleerd/ behandeld. Ik hoop dat ze daar niet veel terug val van heeft...

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 01:30

Staat goed! Wat lekker dat jullie dat nog steeds samen kunnen doen.

Valt me op dat hij achter vrij breed staat. Stond hij altijd al zo, of is dat sinds ESS? Of een moment opname, dat kan natuurlijk ook

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 09:20

Kijk uit met de verdoving! Ze kunnen daar best instabiel van worden.
Ik heb dat bewust vorig jaar niet gedaan bij Chico. Dan kunnen ze veel makkelijker omvallen en mijn tandarts ( tevens dierenarts) durfde het ook niet aan. Alleen was Chico toen slechter dan jouw dier.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:22

Devic, wat breder staan is sinds ess.

Elcamino, ik ga het ook goed overleggen met de tandarts. Maar jaren geleden zijn er kiezen getrokken dus ze moet wel gecontroleerd worden omdat de tegenover gelegen kiezen nu niet afslijten...

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 12:41

Chico mist ook kiezen. En de rest zijn holle cupjes, dus alleen opstaande randjes nog die scherp worden. Hij moet ook echt ieder jaar, vorig jaar zonder verdoving geprobeerd en we hebben hem toen in de hoek gezet waar hij met zijn scheve kant tegen de wand kon leunen en tegen de achtrwand, daar had hij steun aan. En hij wilde toch achteruit kruipen bij de tandarts vandaan dus hij kon even geen kant op, gelukkig gelukt.
Want normaal gesproken als hij haar stem hoort issie al in paniek....

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:44

Zoiets zal het hier ook worden. Ze is nu niet scheef, dus ik weet nu niet waar ze heen zakt, als ze scheef gaat zakken maar daar moeten we dan maar op inspelen...

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:43

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn scheve oudje was zo blij in de sneeuw vandaag... uiteindelijk heeft ze wel vijf keer liggen rollen in de nieuwe sneeuw...

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:16

Hoe ging het nog bij de tandarts?

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:18

Dat is verplaatst helaas... die moest vanwege een covid besmetting dichtbij in isolatie...

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 16:26


Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:25

Wat goed!!

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 18:19

Oh genieten <3

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:23

Heerlijk!

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:31

Ik ben net op dit topic gewezen en denk dat er nu eindelijk een diagnose voor mijn merrie is. Enige wat apart is is dat ze pas 13 is. Verder past ze naadloos binnen alle klachten en symptomen.
Groot nadeel, mijn merrie is drachtig en moet nog 5,5 week. Daarom hebben we ook geen cortico's gespoten toen het begon bij haar.
Ik ga je topic rustig helemaal doorlezen en heb dit al doorgestuurd naar mijn dierenarts.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 14:48

Hi, welkom, helaas...
Ik heb even in de artikelen uit Amerika gekeken.
Er zijn wel wat jongere dieren geweest:
14 jarige warmbloed, had fracturen achteraf
10 jarige engelse volbloed, na autopsy niks gevonden
13 jarige quarter horse, na autopsy niks gevonden
12 jarige engelse volbloed, bekken issues, eerst opgeknapt daarna overleden
12 jarige quarter horse, wervelkolom schade maar wel fokmerrie geworden
10 jarige paint, EPM
13 jarige QG, lyme

Het gebeurt dus wel soms.

Hoelang speelt het al bij je merrie ? en ik geef je per pb even mijn 06, dan kun je foto's of filmpjes doormailen, dan kan ik ze bekijken

Coritco's helpen wel acuut, en prednisolon en vitamine B12 ook.... maar jammer dat ze drachtig is, daar moet je idd mee oppassen.
Maar zolang ze niet als een idioot rondtolt en alleen scheef loopt zou het mee kunnen vallen.
Let alleen echt op als het veulen er is, de merrie zal denken dat ze rechtuit loopt en kan het veulen omver lopen. En met ronddraaien gaat ze ws ook over het veulen hen, ze kunnen er nl niks aan doen...
Wat eng!!! en heel veel sterkte.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:41

Sterkte Dblijham, de aandoening zelf is al rot genoeg maar dan ook nog drachtig. Lijkt me een lastige combinatie. Hopelijk is ze tegen de tijd dat ze moet bevallen weer wat stabieler. Enig idee of het een trauma of neurologische variant is?

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:34

Oei wat naar bij een drachtige merrie...

Ik hoop dat ze nog voor de bevalling opknapt..

Mocht ze erge heftig scheef gaan, of spinnen kun je misschien alvast informeren naar een pleegmoeder? Op die manier weet je in ieder geval al hij voorbaat waar je die vabdaan kunt halen?

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:39

Ik heb al contact met ElCamino. Ik hoop inderdaad dat ze nog wat stabieler wordt in de komende 5/6 weken. Haar situatie begon 25 november vorig jaar en ze was net een heel stuk stabieler geworden. Wat haar nu getriggerd heeft...Geen idee.
Als het niet erger wordt dan op dit moment hoop en geloof ik dat ze nog wel zelf kan genieten van haar kleintje en anders zal mijn pony van 29 het veulen graag adopteren. Dan zal het aan de fles moeten. Jammer genoeg is mijn andere merrie pas 3 weken later uitgerekend.