Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 31 van de 32 [ 779 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

 
Profiel   

Heel veel sterkte met dit verlies :( wat zul je hem missen na al die tijd....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 11:10 



 
Profiel   

Ach wat een verdrietig nieuws Chantal! Heel veel sterkte met je grote verlies!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 13:05 



 
Profiel   

thnx allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 10:36 



 
Profiel   

Ik lees je bericht nu net pas
Heel veel sterkte met het verlies van je maatje Chico :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-22 16:53 



 
Profiel   

AAh, lief van je! Alweer 2 maanden geleden maar kan er slecht aan wennen!

Heb zijn staart laten amputeren en opzetten.
Inmiddels hangt hij thuis aan de muur.
Ik ben er blij mee!




[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 08:37 



 
Profiel   

ElCamino schreef
AAh, lief van je! Alweer 2 maanden geleden maar kan er slecht aan wennen!

Heb zijn staart laten amputeren en opzetten.
Inmiddels hangt hij thuis aan de muur.
Ik ben er blij mee!




[ [url=m/CpIAHA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik kan me heel goed voorstellen dat je er slecht aan kan wennen :knuffel:
Wat een mooi aandenken aan hem <3 echt heel mooi ❤️

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 15:56 



 
Profiel   

Dit topic ligt al weer een tijdje stil, naar toch plaats ik mijn vraag hier onder in dit topic denk ik toch wel de meeste ervaring en kennis over dit syndroom verzameld is.

Mijn oude merrie heeft ESS gehad en heeft daar uiteindelijk ruim twee jaar, met enkele kleine terug vallen goed mee kunnen leven. Daarbij injecteerde ik bij ook maar enige terugval, dexamethason.
Een oude peesblessure is uiteindelijk dusdanig ernstig terug gekomen dat ik haar daarom in heb moeten laten slapen. Het scheve lopen tijdens momenten van terugval zal niet geholpen hebben.

Maar goed, dat is niet mijn vraag.

Is er iets bekend over erfelijkheid van ESS?
De zoon van mijn paard heeft het nu ook...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 19:55 



 
Profiel   

poeh, daar heb ik echt helemaal nergens nooit iets over gelezen. Juist niet omdat het zo zeldzaam is.
Het komt zo weinig voor dat het dan bij die onderzoeken in Amerika wel naar voren gekomen was denk ik..... of die dieren zijn nog niet oud genoeg wellicht.
hoe oud is haar zoon nu dan ??

Verder, toen mijn topic liep waren er opeens veel meldingen van ESS waarvan ik soms dacht, is dit wel ESS.....
En nu mijn paard bijna 9 maanden dood is heb ik pas 1 iemand weer erover gehoord, dit dier is dan ook ingeslapen na 2 weken aanmodderen.

Ik durf het je niet te zeggen, meeste uit dit topic hadden 1 paard of wellicht geen nakomeling ervan....

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 11:59 



 
Profiel   

Zoon is nu 19.
En die verbetert eigenlijk niet na meer dan een week prednison.
Ik kom er in de spaarzaam beschikbare wetenschappelijke literatuur ook niet echt iets over tegen, dat het erfelijk zou zijn. Maar dat is misschien ook totaal niet onderzocht als het zo zeldzaam is en zo slecht herkend wordt.
Maar... Ik heb op stal volle zus staan van deze ruin (dit jaar 13) en ook daar een dochter van...
Ergens maak ik me zorgen over die 13 jarige, wat laat die over een aantal jaren zien? Kan ik nu al iets doen om in beeld te krijgen of zij ook risico heeft, kan ik preventief al iets doen.

Tot nu toe nog geen antwoorden en met betrekking tot de ruin uit mijn vorige bericht, dus vooral frustrerend weinig veranderingen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 12:05 



 
Profiel   

Ik zag dit topic weer voorbij komen. Paar blz terug had ik een vraag gesteld omdat het leek alsof mijn paard even helemaal ‘genezen’ was van de scheefheid. Elcamino reageerde hier ook op dat ESS niet iets is wat over gaat, hier had ze helaas gelijk in. Het was helaas alleen een goede periode. Ter informatie leek het me misschien nuttig voor anderen om ook hier te plaatsen dat ik mijn paard helaas heb moeten laten inslapen omwille de scheefheid en de daaruit voortvloeiende problemen van bijvoorbeeld niet meer durven slapen in stal en ook de bevangenheid van de ene achtervoet. Vanuit de scheefheid heeft die hoef uiteindelijk nog teveel druk gekregen. Mijn paard heeft ongeveer nog twee jaar gehad nadat hij ineens scheef was.
Ik had het eerder al willen doen, maar mijn hoofd stond er nog niet naar dit bericht te typen.

@Nickeltje, mijn paard heeft een 1 of twee volle broers/zussen die allemaal nu ook richting de 15-20 gaan weet ik vrij zeker. Ik kan eens kijken of ik weer in contact met die eigenaar kan komen om te zien of deze paarden ook misschien de scheefheid ontwikkelen op latere leeftijd. Ik heb ook niet eerder iets gehoord over erfelijkheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 14:29 



 
Profiel   

Mijn zus is vandaag met haar paard voor een tweede mening en aanvullend onderzoek bij de Lingehoeve geweest. Onderzoek aan rug en bekken levert geen andere verklaring op voor zijn scheve lopen.
Ook is er, met filmpjes er bij, overleg geweest met Equitom.
Iedereen komt tot dezelfde conclusie dat het Sidewinder moet zijn.
Daarbij reageert hij nauwelijks op prednison, zijn scheve lopen is hooguit een klein beetje minder.
Dat ziet er dus somber uit voor hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 19:56 



 
Profiel   

Tja Equitom had ik destijds ook gecontacteerd, toen wisten ze niet eens van ESS af.... en nu opeens wel. Die heb ik ook mijn filmpjes etc gestuurd destijds.Ze wilde Chico toen daar ook hebben, ik ben een beetje voorzichtig met Equitom vanaf nu ....

Prednison deed Chico echt 3 jaar heel erg goed, tot het zijn darmen stuk had gemaakt en het over was.

Heel veel sterkte Nickeltje, dit is altijd erg vervelend om een beslissing te nemen.
Ik weet wel dat ik mensen na Chico alleen maar adviseer: laat ze inslapen!!! De strijd is het niet waard, we verliezen toch, het is alleen uitstel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 10:45 



 
Profiel   

Nou, nu opeens wel is ook nog te nuanceren. Ze hebben heel eerlijk gezegd dat ze er nog maar weinig paarden mee gezien hebben maar verwezen ons voor meer kennis en ervaring naar Gent, waar er ook onderzoek naar gedaan wordt.

Mijn Nick heeft het op dexamethason ook drie jaar prima gedaan, tot een andere pees blessure (wellicht ook wel erger door het scheve lopen natuurlijk) plots te ernstig was.
En haar zoon nu reageert helemaal niet op iets. Dan is er inderdaad niet heel veel over dan een hele zware, hele verdrietige beslissing te nemen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 11:05 



 
Profiel   

via Gent zijn we er ook achter gekomen, de dierenarts die toen bij mijn kliniek werkte kwam van Gent en zij kwam er destijds mee! Maar Gent had ook niet veel info 3 jaar geleden, helaas.

Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 11:41 



 
Profiel   

In juli 2021 kreeg mijn KWPN merrie Sidewinder (ze was toen een jaar bij mij). Via dit topic ben ik toen ook bij informatie door ElCamino uitgekomen. Dat was fijn!

Ik deel even wat informatie, zodat anderen misschien hier ook wat aan hebben.

Inmiddels zijn we dus bijna 2 jaar verder. Ze is nu 25 jaar. En doet het eigenlijk vrij goed. Maar het beeld blijft altijd een beetje op en af gaan. Met soms langere periodes dat ze vrij recht blijft. Op dit moment heeft ze al een lange goede periode.

Ze hoeft bij mij niks. Loopt 24/7 buiten in een paddock paradise. Kan ook binnen gaan staan. Heel soms als ze weer wat schever is zet ik haar een nacht op stal. In de winter heeft ze een deken op.

Meestal kan de hoefsmid haar normaal bekappen. Als de hoefsmid net komt in een week dat ze wat schever loopt moeten we ons wat aanpassen en wordt het een snellere bekapbeurt.

Ze krijgt bij mij géén medicatie meer. Ben begonnen met Prednison, maar zelfs met Prednison bleef ze wisselend. Dus dat heb ik weer rustig aan afgebouwd. Wel geef ik haar een aantal supplementen waarop ze het dus zeker zo goed doet.

Bij mijn paard is het zo dat haar bouw/skelet wel duidelijk aanwijzingen geeft voor de oorzaak. Dit paard ken ik vanaf veulen. Ze kwam bij mij voor haar pensioen. Het paard is scheef (ook al voor de Sidewinder), heeft duidelijk issues met haar hals, skelet/ruggegraat en sta-apparaat en is hypermobiel. Dus in die zin verbaast het me niet dat juist dit paard Sidewinder heeft gekregen. Overigens is ze als veulen scheef geboren. Nu komen veulentjes wel vaker een beetje verfrommeld uit de moeder, maar ze had enorm lange benen en de achterbenen stonden een beetje in een S vorm. Dat trok helemaal weg, maar geeft misschien wel al een zwak punt weer.

Maar zoals het nu gaat ben ik dus tevreden. En zij lijkt ook tevreden :). En dat is het allerbelangrijkste!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-23 16:14 



 
Profiel   

Ik kom weer even buurten. Ik lees altijd nog trouw mee. Is er iemand nog iets wijzer geworden over de mogelijke erfelijkheid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-23 00:19 



 
Profiel   

Het is hele tijd rustig geweest hier, echter opeens krijg ik weer meerdere vragen van mensen over ESS.

Wat betreft de erfelijkheid, geen idee, Chico is nu bijna 2 jaar overleden en ik heb er niet veel meer aan gedaan heel eerlijk gezegd.

Alleen, nu krijg ik een vraag van iemand voor een artikel in een magazine, heel leuk en interessant, maar uit haar vraag voor info op Bokt komen opeens andere mensen naar voren die een Sidewinder hebben (en ook mensen uit dit topic!) Maar ik krijg ook weer nieuwe meldingen.

Soms vraag ik me af of het ook "seizoengebonden" is omdat er opeens meerdere tegelijk komen na een tijd radiostilte, of dat mensen opeens na 1 melding denken: 'hey, verrek, dat heeft mijn dier ook".

Weer iets om over na te denken.

Kreeg net een vraag via messenger van iemand, maar ben het berichtje kwijt, ene "lisanne" , wil je mij svp nogmaals berichten ????

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-24 09:26 



 
Profiel   

Ik haar gevonden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-24 14:20 



 
Profiel   

Ik blijf volgen. Geef je een seintje als het artikel uitgekomen is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-24 16:40 



 
Profiel   

Ja, ik heb ook interesse in het artikel!

(Wij hebben laatst nog per pb contact gehad mbt een vriend van me met een pony met het syndroom.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-24 16:48 



 
Profiel   

Ja, ik heb contact via FB met haar, ze heeft ook dit topic gevonden en gaat zich er in verdiepen.
Het duurt nog even want ze wil wel alles goed onderbouwen.... dus ze heeft alle documentatie van mij uit Amerika enzo toegestuurd gekregen. Al zal er weinig nieuws voor ons " ESS-Eigenaren" bij zitten, ze wil er graag meer bekendheid aan geven.

Mooie is wel dat de Paardenkamp nu ook er iets over schrijft, terwijl toen Chico het had ze ook daar er nog nooit van gehoord hadden. Enzo zijn er nu meerdere kliniekn die er (gelukkig) aandacht aan besteden al is het echt een beetje dat van die klepel en de klok verhalen..... helaas.
Maar op zich heel fijn dat ze nu wel van het bestaan van ESS weten.
En dat hebben we maar mooi voor elkaar gekregen dankzij dit topic met zijn allen !!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-24 15:49 



 
Profiel   

Even update, Lianne, degene die me een berichtje stuurde en die ik niet kon terugvinden heeft haar paard gisterenlaten inslapen. De merrie werd zó slecht dat besloten is om niet verder te dokteren. De merrie verslechterde enorm na de prednison gestopt was, ik begrijp dat 200%. Net als Chico kon ze niet meer rechtuit, alleen rondjes tollen....en wilde dit niet verder aangaan.

Ik snap dat volkomen, en als ik nu een paard tegenkom die het ook heeft, zou ik het ook niet meer aangaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-24 13:56 



 
Profiel   

Heftig weer! Dat moet voor jou ook weer allerlei herinneringen oprakelen die je misschien liever weggestopt had. Maar goed dat ze de knoop heeft doorgehakt, zulk lijden is vreselijk.
Overigens heb ik hetzelfde met koliekoperaties, mijn vorige paard is aan zandkoliek geopereerd, heeft daarna nog wel 5 jaar geleefd en nooit meer koliek gehad. Maar het doorhalen van de peesplaat in de buik en de slechte genezing daarvan hebben er voor gezorgd dat ze daarna meer op de voorhand ging lopen en daardoor toch de ene peesblessure na de andere kreeg. Ook nog tussen de operatie en de peesblessures langdurig kreupel, waarschijnlijk was dat de aanhechting van de diepe buigpees onderaan het hoefbeen, dus eigenlijk ook een peesblessure. In die tijd was dat nog niet te zien op echo o.i.d., nu zou je daarvoor denk ik een MRI of CT kunnen doen. Op de röntgen konden ze zien dat ze een onregelmatige belijning van het hoefbeen had. Mocht mijn huidige paard ook voor een koliekoperatie komen te staan, laat ik haar gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-24 15:29 



 
Profiel   

Jet, exact.... koliek operaties zal ik ook nooit laten doen.... ongeacht leeftijd of kansen.... en nu denk ik hetzelfde over ESS.
Wanneer ze zo erg zijn als Chico was dan zou ik ervoor kiezen meteen afscheid te nemen. Ik heb gewoon omdat we niet van het bestaan wisten doorgemodderd. En toen ik wél wist wat het was achteraf ook.... tuurlijk omdat hij geen pijn pad...alleen realiseer je je later pas hoe dodelijk vermoeiend het geweest moet zijn. En ik voel me daar best schuldig over af en toe.
Troost is wel dat ESS op de kaart gezet hebben bij veel mensen en dierenartsen. En dat veel mensen nu het eerder herkennen ( of denken te herkennen) en erover nadenken

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-24 10:19 



 
Profiel   

Ik zeg steeds “onwetend kan je niet zondigen” en dat was bij jou zeker het geval! Je hebt steeds het beste met hem voorgehad en alle info gedeeld om anderen te helpen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-24 12:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 31 van de 32 [ 779 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen