Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:59

Ik denk inderdaad dat als er meer over geschreven wordt het beeld ook sneller herkend wordt en daarom vragen komen over Sidewinder.

Voor wat betreft erfelijkheid: uit onderzoek blijkt dat het diverse rassen treft. Ze zien een neurologische oorzaak en/of een oorzaak in het skelet; Druk op de wervelkolom, schade aan de wervelkolom, EPM (door parasiet, komt voor zover ik weet in NL niet voor) artrose van het heupgewricht, bekkenfractuur en er zijn vast nog meer dingen te noemen (het onderzoek ging maar over 24 paarden). De kwaliteit en bouw van de wervelkolom is natuurlijk voor een deel wel erfelijk. Maar gezien dat de paarden meestal ouder zijn, denk ik dat slijtage vooral een grote rol speelt, waarbij slijtage natuurlijk sneller ontstaat of erger is als de wervelkolom in aanleg al niet sterk/correct is.

Mijn merrie is hypermobiel, heeft duidelijke issues met haar wervelkolom. Ik ken zowel haar hele moederlijn als vader goed, en daar heb ik nooit dergelijke issues gezien.

En dan nog even een update: Rodia heeft dus sinds juli 2021 Sidewinder (daarvoor al wel scheef). We zijn nu dus 2,5 jaar verder. Ze gaat eigenlijk heel goed. Heeft dit jaar voor het eerst zonder deken gestaan in de winter en heeft de winter prima doorstaan. Bekappen bij de hoefsmid ging de afgelopen keren ook zonder problemen. Ze krijgt geen medicatie. Wel wisselend supplementen en ik kan haar zelf behandelen met wat Masterson, acupressuur en aromatherapie. Ik zie dus geen verslechtering van het beeld. Het blijft wel wisselend, maar veel vaker 'goed' dan 'niet goed'. Het blijven dieren met zorgen, maar ben heel tevreden zoals het nu gaat.

Jet

Berichten: 11999
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:56

Lucasje, je verwoordt het precies zoals ik tegenover ELCamino sta. Jij deed wat je toen dacht dat het beste was, met voor beide de beste intenties. Dat je achteraf denkt dat dat anders had gekund, dat is nu wel makkelijk gezegd, echt! Sowieso denk ik dat veel mensen op welk gezondheidsprobleemvlak dan ook achteraf wel denken: dit was het allemaal eigenlijk niet waard geweest als ik toen wist wat ik nu weet... En wat toch wel heel belangrijk is wat je zelf ook al zegt: Je hebt er wel veel bekendheid aan gegeven en daardoor artsen en eigenaren van paarden goed wakker geschud.

EmEm, fijn dat de jouwe nog veel goede momenten heeft! Wel interessant hoe jij het dan weer ondersteunt.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 10:09

Chico heeft het ook 3 jaar gehad en functioneerde op zich oke, mits hij de prednison kreeg en dat heeft eigenlijk na 3 jaar de nekslag gegeven. En dan is het over wat mij betreft.

Ik hoop dat EmEm een beetje bij veranderringen hier updates blijft geven....dan leren we weer meer van een ander dier.....

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 22:02

Ja zal ik inderdaad blijven doen. Er is natuurlijk maar weinig info over te vinden en al helemaal weinig over ervaringen met de paarden zelf. De dierenarts die bij mijn paard kwam 2,5 jaar geleden had nog nooit van Sidewinder gehoord. Het is dat ik er zelf over gelezen had en mijn osteopaat ook meteen Sidewinder noemde. Maar ik denk dat het nog heel vaak niet herkend wordt.