Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 08:16

kimmie1, dat hopen we.Ik hoop dat wanneer Chico zo stabiel blijft en rechtop blijft dat het weer goedkomt.
En de smid heeft aangegeven dat wanneer er een keer een arts op locatie foto's komt maken dat er op zijn kosten 2 rontgen van de voet gemaakt mogen worden, voor en opzij. Hij is benieuwd of het alleen de wand is en of het hoefbeen wél recht in de voet hangt. Er worden ook steeds gewone foto's gemaakt om het bij te houden.

Het bizarre is gewoon dat bij maanden naar rechts hangen , het rechtervoetje dit niet heeft gedaan.
En ton is hij "opeens" naar links gaan hangen en toen zagen we dit gebeuren.

Neon : thnx <3

kimmie1

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:56

Wat een fijne hoefsmid heb jij zeg! die heeft hart voor zijn werk, wil ook graag weten hoe of wat. Daar ben ik ook wel benieuwd naar idd, hoe het met het hoefbeen zit. En wat raar dan, de ene kant op wel, de andere niet. Ik duim iig dat het zo lekker verder gaat met Chico en hij lekker stabiel blijft!

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 10:47

Ja klopt, smid ken ik al 25 jaar, hij mijn paard ook. Elkaar leren kennen op de western stal waar Chico in training stond. Smid was toen nog verpleger in een verzorghuis met oude mensen. Hij is daar begonnen met het vak en leerde het van mijn oude smid, zij samen zijn de enige smeden die in 25 jaar aan mijn paard hebben gezeten. Kennen zijn hele verhaal, wat hij allemaal gehad heeft aan blessures. Ben erg blij met hem.

Alleen komt er weinig op locatie voor foto's en wil Chico niet vervoeren als het niet hoeft, dus geen idee wanneer die ooit komen

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 11:48

Hierbij 2 foto's van de achter ijzers.
De donkere is zo goed als nieuw. Alsof het net een nieuw gesmeed ijzer is en en zó onder kan. Alleen heeft deze dus 9 weken onder rechtsachter gelegen en niet gesleten.
De lichtere is wat uitgesmeed aan 1 tak om iets meer steun te geven aan dat kromme voetje als test. Dit ijzer heeft dus 9 weken alles opgevangen.
Kun je nagaan wat een extra belasting er dan toch op 1 been komt te staan ook al loopt hij recht en is alles veel minder erg dan voorheen.

Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk is het verschil volgende keer minder

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:27

Wat een super updates weer over je topper!! +:)+

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 09:26

Iets mindere update, Chico is weer wat schever.
Zondag was hij weer duidelijk schever naar links.
Geen idee waarom, alles is hetzelfde gebleven.

Het enige is dat de osteo 2 weken later komt.
Hij ging zó goed dat we besloten om de periodes tussen de behandelingen iets te rekken.
Wellicht kan hij dat tóch niet hebben.

Hij trekt ook regelmatig sprintjes en doet gek, wellicht tóch iets geforceerd....

Blijft jammer, levert wel weer de bevestiging dat ik het afbouwen van de prednisolin dus niet verder ga voortzetten. Hopelijk knapt hij weer op.
16 juli komt de osteo en de 27e/28e weer de smid.

Neon

Berichten: 4936
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 12:37

Jammer... maar gelukkig komt de ostheo snel :)

Hannanas
Berichten: 13025
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 15:06

Ik heb als een jekko je hele topic gelezen.
Petje af voor je inspanningen, en wat fijn dat hij zo goed gaat! Hopelijk is zijn dipje nu puur aan de 8 weken osteo te wijten ipv de 6 weken. Weet je dat ook weer :) dat het te lang is en dan de osteo levensreddend is voor hem, iets wat jij voor hem mogelijk maakt. Nu duimen dat de osteo behandeling weer succes geeft en het geen terugval is. Vrolijk en actief is hij zo te lezen wel :)

Hoe gaat het nu met hem na de behandeling?

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 08:21

Hallo,

Chico is na een krappe week alweer opgeknapt. Geen idee wat het geweest is, een gekke sprint in de wei, gewoon moe.... geen idee. We begrijpen er niks van. Maar op zondag scheef en de paar dagen erna weer ok...

De osteo is daarna op de 16e geweest. Die vond hem heel erg goed, hij was aardig in orde. Ze geeft wel aan dat ze bij hem niet echt de vinger erop kan leggen wat er nou steeds precies in het lijf gebeurt.
Altijd moet ze aan de rug en achterkant werken. Ze vind hem wel goed genoeg om 8 weken aan te houden.We zullen zien. Maar ik durf niet af te bouwen nu...

De 27e komt de smid, kijken hoe dat gaat.

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 08:42

Update,

Tja, naast goede ook de wat slechtere berichten posten.....
Nadat de osteo geweest was is hij weer slechter geworden, geen idee waarom. Het zal dus niet aan de 2 weken verruimen van de osteo liggen. En ook niet aan de afbouw van 1 pil, dat is immers al wéken zo.

Hij was weer erg slecht en liep weer erg scheef, naar rechts nu weer.....heel bizar, de smid zou de 27e komen (dat werd de 30e) en ik dacht wat nu?

De dierenarts zegt dat meer dan 4 capsules prednisolon niet zou helpen..... ik heb het tóch geprobeerd.
En ik weet dat het niet smiddags gegeven mag worden maar ik heb het tóch gedaan....
Ik heb hem in de slobber gewoon extra pillen gegeven en dacht, ik zie wel.....
Binnen een week was hij recht!!!
De smid heeft hem op de 30e nieuwe voor ijzers gegeven en op de 3e aug nieuwe achterijzers, ging super!

Vanaf de 3e heeft hij smiddags weer minder gekregen en vanaf nu krijgt hij smiddags niks meer, alleen smorgens nog. Ik bouw bewust sneller af om te kijken of ik hem zo sneller/beter uit een "dipje" kan krijgen.

Dan kan ik hem minder troep geven als onderhoudsdosering. En wanneer er dan een terugval komt kan hij met een korte periode zwaardere medicijnen er bovenop komen.
Het knullige is dat we gewoon niet weten wat je goed doet en moet doen bij deze rot afwijking.

Maar goed, hij is nu weer recht, loopt recht, rolt en trekt een sprintje.... kortom, hij is ok.

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:00

Ik snap je goed hoor met je snel opbouwen en snel afbouwen. Het is niet gebruikelijk met Prednisolon, maar je moet iets... Doe je niets gaat het zeker niet goed, gebruik je het te lang heeft dat ook weer consequenties... Ik vind het mooi om te zien hoe je je gevoel volgt en hoe dat bij hem uitpakt, hopelijk kan je zo nog een hele tijd door met hem!

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 08:45

thnx Jet! Vanaf vrijdag dus geen extra meer, hij is nog steeds hetzelfde, ben erg benieuwd hoe dit zich voorzet.
Hij staat nu een jaar op de prednisolin capsules, en houdt zich prima. Tja, van binnen kan ik niet kijken....maar van buitenaf ziet hij er prima uit, loopt lekker, eet en drinkt goed..... we wachten af

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:40

Oh ik las net de slechtere update. Maar gelukkig is hij er weer bovenop !
Je kan niet meer doen dan proberen en zien hoe hij telkens reageert.
Belangrijkste is toch dat hij weer fris en monter is !

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 08:29

Van een lieve bokker weer wat recente artikelen over onder andere HB en het gebruik van cortico's / predisolon gekregen, erg leerzaam.
Zeker omdat ik een reactie plaatste over de extra hoeveelheid pillen, en na het lezen hiervan ben ik wat geruster op het gebruik van extra pillen wanneer nodig.

Vrijdag komt toevallig Kromme Rijn dierenartsen hier op stal om 2 paarden op de foto te zetten. Ik heb direct gevraagd of ze ook Chico zijn RA voetje van voor en opzij op de foto willen zetten voor mijn hoefsmid. Puur om te zien of alleende wand scheef gaat of dat ook de gewrichten scheef gaan staan. Ben erg benieuwd, maar vind het ook een beetje spannend.... beetje bang dat er iets mega mis gaat in dat voetje....

Neon

Berichten: 4936
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:05

Begrijpelijk dat je daar foto's van wilt hebben... lijkt me ook zeer leerzaam voor de smid en de dierenarts.

Echter als er iets gruwelijk mis zou zijn met dat voetje, loopt hij er nog verdomd goed op... ik zou in dat geval toch zeker het beeld wat je dagelijks ziet als leidraad blijven volgen en niet de foto.

Ben wel echt benieuwd hoe het er van binnen uit ziet

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 16:14

Foto's zijn gemaakt.
Arts heeft op eigen kosten meerdere foto's gemaakt want hij wist niet goed wat hij zag en waarop te beoordelen. Ik zei nl gewoon : "graag een foto van LA van voor en opzij voor mijn smid".

Grappig is dan dat hij zelf verder wilde kijken omdat hij wilde weten waar het vandaan kwam, dus voeten beide kanten maar ook de sprongen.
Hij zei dat het beetje kip-en-het-ei verhaal was.
Gewrichten in voetje idd scheef. Daarom maakte hij foto's van de sprongen : paard heeft spat.
Dus volgens hem: óf door de spat verkeerde belasting voet, óf door de verkeerde belasting voet spat ontstaan.
Heb hem daarna uitgelegd wat Chico mankeerde, vond hij bizar!!! En hoopte dat de smid hier iets mee kon.

Voetje RA, viel alles mee, we zien wel beginnende losse wand maar dat weten we al.
Afbeelding

Voetje LA: gekanteld hoefbeen, maar ja paard is al 25 jaar Chronisch bevangen, destijds alleen voorbenen op foto gezet en achter nooit. We weten dus niet of deze kanteling recent is door de continu overbelasting of dat het er al járen zit.
Afbeelding

Deze ging het om !!!! Voetje LA vanaf de achterzijde genomen.
Hoefbeen en kroonbeen zijn iets weggezakt maar valt nog alles mee. Deze foto wilde mijn smid zien om te kijken of hij iets kon aanpassen.
Afbeelding

Daarna de sprongen: ik heb geen moer verstand van spat!! Als hij zegt dat het er zit geloof ik het direct.
Ik heb alleen nu de vraag neergelegd of dit soms oude spat is of dat het zich recent heeft ontwikkeld. Dat zou nl best kunnen de laatste 1-1,5 jaar want de 25 jaar daarvoor heeft Chico werkelijk nog nooit last gehad van zijn achterbenen, tja hij slofte met de teen. Dat kan een symptoom van spat zijn.... maar nooit echt onregelmatig of kreupel geweest.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afijn, foto's naar de smid gestuurd en we gaan even zien wat we gaan doen qua aanpassen. Teveel aanpassen van de gewrichten kan weer slecht voor die spat zijn ( als dat recent is) en een combi met spatbeslag is lastig, dan moet ie volgens mij binnendoor gezet worden. Maar goed dat laat ik aan mijn smid over!

wordt weer vervolgd...

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:25

Dat is wel heel interessant zo, die foto's! Kon de DA niet zien of de spat vergroeid was of dat het nog "werkende" spat was?

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 08:38

Die vraag heb ik toen niet aan gedacht, want ik dacht eigenlijk dat hij 32 is en natuurlijk iets van spat moest hebben. Nu heb ik de vraag per mail gesteld, krijg ik nog antwoord op.
Ik heb te weinig verstand van spat om dat te kunnen zien.
Als het wel actief is, moet ik wel nadenken wat te doen, op je 32e nog pijn daaraan erbij is ook zo wat.
Maar als ik de foto's niet had gezien, had ik het ook niet geweten..dus even overleggen met de arts / smid.
Hij loopt ok, is vrolijk en trekt nog sprintjes , loopt te hard naar de wei hihihi

Ik ben geneigd te denken dat de spat binnen 1.5 jaar ontwikkeld is vanwege deze blessure.
Chico heeft nog nooit in 25 jaar kreupel gelopen op de achterbenen. En het is uiteraard een énorme belasting dat extreme scheef hangen voor de sprongen.

En wellicht doen we helemaal niks! Misschien is het middel wel erger dan de kwaal straks ik durf nu het goed gaat niet zoveel te stunten met aanpassingen....

Neon

Berichten: 4936
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:52

Interessant, super ook dat de dierenarts meer foto's wilde maken...

sarablack

Berichten: 97
Geregistreerd: 19-08-20

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:13

Wat een duidelijke rontgenfoto's. Je hebt wel heel wat over voor je paard.Maar soms is ook een dier gewoon op. En het blijven vluchtdieren dus geven niet snel aan pijn toe.

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 11:10

Sarablack, wat insinueer je nou precies ? Dat ik hem moet inslapen ?? lekkere bijdrage aan dit topic, zeker net nieuw?




Neon en andere geinteresseerden:
De spat foto's geven ouderdomsspat aan, geen botwoekeringen maar wel een vernauwde gewrichtsspleet. Dit is gewoon slijtage door leeftijd en iets anders dan acute spat bij bv jonge dieren.

Wel zaak om nauwkeurig te kijken naar aanpassingen omdat hij dáár idd last van kan krijgen. De smid is aan het kijken en in overleg met een andere goede leermeester hoe ze dit kunnen aanpakken, en ik denk zelf dat we niks doen.
Chico loopt lekker, is blij en doet het nu goed. Ben veel te bang dat we iets forceren.

sarablack

Berichten: 97
Geregistreerd: 19-08-20

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:15

Ik insinueer niks. Ik vraag me enkel af of je met een paard waar je zolang mee aan het tobben bent door moet gaan. Ik zie dat het topic al best lang loopt. Kende de term niet vandaar de interesse.
En soms hou je een dier voor jezelf in leven ipv voor het plezier van het dier.
Misschien ben ik daar te nuchter in opgevoed.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:40

Ik vind dat TS goed bezig is en vooral goed helder blijft nadenken.
Ze gebruikt dr gezond verstand en bewezen feiten om zn medicatie op te managen.

Maar goed er zijn genoeg mensen die zeggen dat ze te nuchter zijn opgevoed en een paard om elk wissewasje inruilen of af laten maken....

Geef mij liever maar iemand als TS dan!

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 13:49

sarablack, ik ben ook nuchter, geloof me.
En tobben ??? is maar net hoe je het ziet, het is omgaan met een zeer zeldzame afwijking en ervaren hoe dat gaat want niemand kan het je vertellen. Geen arts, niks....
Dus in overleg moet je gewoon uitvinden hoe dit werkt.
En ja, de meeste wordt geen tijd geld en moeite meer in gestoken omdat ze 25+ zijn als ze dit krijgen.
Zo zit ik niet in elkaar, zolang hij een lekker leventje kan leiden en leven geen lijden wordt mag hij blijven.

En voor mezelf in leven houden ? Weet je wat dit aan tijd, geld, energie en verdriet heeft gekost al?
Als hij zo slecht was had ik allang afscheid genomen, juist omdat hij het merendeel van de tijd zo goed doet is hij er nog....en failliet ben ik er allang aan.


Als je een beetje moeite neemt en het hele topic leest, aangezien je zoveel "interesse hebt" dan weet je ook dat het dier GEEN pijn hieraan heeft,
Dan weet je óók dat we het per keer bekijken. En als hij slecht wordt wordt hij ingeslapen.

Dan weet je óók dat deze foto's pure interesse waren van de smid en mij omdat we gewoon benieuwd waren hoe het eruit ziet van binnen. En dat is zeker niet ernstig volgens de dierenarts.
Dan weet je ook hoe het contact is met alle mensen eromheen: Dierenartspraktijk Amstel Vecht en Venen (die stelden de diagnose) , dierenarts Kromme Rijn ( foto's), Karel Dimmendaal ( rugfoto's) en, Kliniek Utrecht, Equitom en alle artsen en mensen met paarden die dat hebben in Amerika via ,mail social media..

Het is een lang topic ja, omdat je eerst niet eens weet wat er loos is, dan laat je niks inslapen, of het dier nu 5, 15 of 30 jaar is.

Maar misschien ben je daar gewoon te jong nog voor, te weinig ervaring in de paarden en te weinig voor gezien aan ellende in de paardenwereld, komt vanzelf!

Sorry voor deze reactie en is niet persoonlijk naar jou bedoeld verder.
Ik hou gewoon niet naar kort door de bocht reacties, alsof je de eerste pagina leest, naar de datum kijkt en vervolgens maar zoiets neerzet als reactie..

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:02

Ik denk dat ik met dat voetje weinig zou willen dokteren. Goed is goed.
Ik zou te bang zijn dat een in theorie goede aanpassing niet goed uit pakt omdat er klinisch geen probleem is. Zeker omdat er toch wel spraken is van een wankel/onbekend evenwicht.

Ik vind het top dat je hem gewoon goed en blij hou. En niet bij iedere terugval het meteen op geef, maar hem even te tijd geef te herstellen.
En ja, er komt een dag dat hij niet meer goed hersteld, of dat hij wat anders gaat mankeren wat niet (makkelijk) te fixen is. Maar dat is zorg voor dan.

Ik heb ook 2 cushies staan, waarvan 1 nog veel meer mankeert, die mogen nog jaren blijven met de voor hun nodige aanpassingen.