paard ziek? Hoofd laag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:47

Ach jee. Als je haar hoofd rustig omhoog doet, merk je dan op een bepaald punt dat het haar pijn doet?

Onze jonge paard had wat schade aan zijn hals en die kon alleen heel laag of redelijk hoog. Daar tussen in kreeg hij waarschijnlijk een pijnscheut en dan reageerde hij ook behoorlijk, ook naar andere paarden.

Maar hij ging ook steeds slechter lopen, raakte coordinatie kwijt na een tijdje.

Hoe heeft je veearts naar het gebit gekeken? Voor achterin moet je echt wel even de klem erin zetten en een lampje gebruiken. Mocht er een ontsteking zitten bijv.

En anders eerst hoofd en hals op de foto.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:54

Ik zou nu nog geen fysio eraan laten. Eerst goed met een arts onderzoeken, met mobiele apparatuur?

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:00

Mee eens eerst goed laten kijken wat er mis is en dan een fysio laten kijken. Ik zag ooit een fysio en die gaf een oefening, gelukkig heb ik dat nooit gedaan met mijn paard want er was iets mis.

pien_2010

Berichten: 43434
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:15

Ken je niet een dierenarts die ook osteopaat is? Daar werken wij hier graag mee. Die kan dan onderzoek doen en voorzichtig kijken of hij het opgelost krijgt.

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 18:37

Morgen komt een fysio/osteopaat naar Mara kijken. Het is een kennis van me die heel voorzichtig is. Zowel de da als de fysio denken dat het toch haar nek/hals is...ik ben benieuwd!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:41

Dan zou ik het toch echt eerst op de foto willen hebben.

Wij hebben ook een veearts die fysio is en ik kijk met haar ook verder en ze doet niet eens altijd fysio als we tegen iets anders aanlopen.

Maar zoals bij ons jonge paard, hadden we echt nooit van buitenaf het probleem kunnen zien en waren oefeningen geen optie geweest.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:03

Ik heb het ooit ook eens gehad bij een paard, ik dacht in eerste instantie aan iets in de nek/hals. Dat was het dus niet, bloedje laten trekken: diagnose leverbot.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:38

Ik zou hier ook bloedonderzoek van laten doen. Ben erg benieuwd naar de spierwaarden. Het komt op mij over alsof ze pijn in de regio van de nekband heeft. Heeft ze ook elders op het lijf verdikkingen gekregen?

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:50

Een goede fysio of osteo komt er écht niet aan als ze denken dat er wat mis is!
ijn osteo wilde éérst rugfoto's voordat ze aan mijn paard zijn rug ging zitten met een hele vreemde blessure aan zijn rug...

pien_2010

Berichten: 43434
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:24

ElCamino schreef:
Een goede fysio of osteo komt er écht niet aan als ze denken dat er wat mis is!
ijn osteo wilde éérst rugfoto's voordat ze aan mijn paard zijn rug ging zitten met een hele vreemde blessure aan zijn rug...


Dit, vaak hebben deze mensen zelfs meer expertise als het om blessures gaat die in hun vakgebied horen. Maar je hebt dan wel een goede nodig.
Die van ons, dierenarts/ osteopaat zou ik er zo bij durven laten en die vertrouw ik 100%. Die man weet echt wel wat hij doet, en hij heeft gewoon röntgen handen lijkt het wel en weet zoveel te vertellen na zijn onderzoek.
Zo iemand moet toch ook in Nederland te vinden zijn?

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 16:03

De fysio/osteopaat is net weg. Ze is 2 uur bezig geweest met het hele paard afvoelen, kijken waar blokkades zaten en die proberen weg te nemen. Zij denkt dat de nek een gevolg is van blokkades in het lichaam. Ze heeft niet aan Mara haar nek gezeten. In het begin was Mara wat apatisch, maar gaandeweg werd ze toch wat wakkerder en wat normaler.
Ze heeft de hele sessie met haar hoofd in een normale houding gestaan.

Volgende week komt ze weer terug en gaat ze na of de blokkades nog weg zijn en de doorvloeiing beter is. Ik ben er niet echt in thuis dus zal het wel niet helemaal goed vertellen ;)

Maar ik zou haar morgen even appen hoe Mara het doet. Ik hoop dat dit werkt en hou jullie op de hoogte!

pien_2010

Berichten: 43434
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:04

Dat klinkt goed!

Blabla00
Berichten: 50
Geregistreerd: 02-09-19

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:27

Klinkt idd goed, al zal ik denk ik alsnog bloedonderzoek doen en laten onderzoeken door een dierenarts.
Sterkte ermee!

Rizette
Berichten: 4388
Geregistreerd: 11-06-09

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:42

Merkte de fysio iets bij de nek? Ze is ook wel een beetje gevaarlijk dik. Als ze alleen maar stapt en zo dooreet dan kan dat ook de verkeerde kant opvallen. Hoop dat je paard op mag knappen. Beterschap er mee.

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 19:51

Blabla00 schreef:
Klinkt idd goed, al zal ik denk ik alsnog bloedonderzoek doen en laten onderzoeken door een dierenarts.
Sterkte ermee!


ik wil dat inderdaad ook gaan doen, morgen even de da bellen! Dan kunnen we hopelijk weer een aantal enge dingen uitsluiten ;-)

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 19:52

Rizette schreef:
Merkte de fysio iets bij de nek? Ze is ook wel een beetje gevaarlijk dik. Als ze alleen maar stapt en zo dooreet dan kan dat ook de verkeerde kant opvallen. Hoop dat je paard op mag knappen. Beterschap er mee.


ja, ze denkt zeker dat ze last van haar nek heef, maar dat daar niet de oorzaak zit...dus afwachten maar.
Mara is inderdaad nu te dik. Ik heb de paarden geen nieuw gras meer gegeven en ze krijgen nu hooi. s'Winters is ze gelukkig altijd weer in normale proporties :-)

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:01

Goed dat je de osteopaat hebt laten komen!

Mijn paard kwam tot 2 keer toe ook zo uit de wei (zat wel een paar jaar tussen, dus geen regelmatig voorkomend iets).
Maar die had toen een nekwervel wat verschoven, waardoor er een blokkade zat. Arme dier kon haar hoofd nog niet optillen om in de voerbak te komen.
DA is toen geweest, heeft spierverslappers gegeven, zo had de nekwervel kans om 'weer goed te schieten'. Dat is even voor de acute oplossing, en werkt best goed. Daarna natuurlijk zo gauw als mogelijk ook een osteopaat erbij.

Het ziet er heel sneu uit, maar gelukkig niks ernstig, en met een goede osteopaat is het zo verholpen.

Hoop dat Mara er weer gauw bovenop komt :j

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:13

Misschien lees ik er overheen maar ga je ook een foto van de nek laten maken?

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 20:16

Sizzle schreef:
Misschien lees ik er overheen maar ga je ook een foto van de nek laten maken?


nee nog niet, ik wacht eerst de behandeling van de osteopaat af en het bloedonderzoek. Daarna kan ik altijd nog kijken of het nodig is om een foto te maken.

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 18:11

Even weer een update: de uitslag van haar bloed was goed. Ik vond Mara weer behoorlijk achteruit gaan en heb al wat info verzameld over een mobiele rontgenbus.
Vandaag is de fysio geweest. Ze is weer 2 uur bezig geweest en al die tijd heeft Mara heel rustig, wat slaperig het over haar heen laten komen. Ze stond heel relaxed met haar hoofd in een normale houding. Heel apart om te zien...soms reageerde ze op een handeling door te gapen of te smakken.

Nu weer even aankijken hoe het de komende dagen gaat.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 20:49

Fijn dat je een update geeft. Ik ben heel benieuwd hoe het verder verloopt. Was de fysio tevreden over het verloop, was er volgens haar verbetering ten opzichte van de vorige keer?

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 21:15

Ik zie bij mijn paard dat als hij graast hij sneller last heeft, zie jij ook verschil bij sommige dingen?

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 18:31

met Mara gaat het nog redelijk goed, wel weer wat minder dan woensdag toen de fysio net was geweest. Maar even aankijken hoe het nu verder gaat en woensdag komt de fysio weer.

@Chapeau2002: ze was op zich wel tevreden, maar zij heeft Mara niet gezien toen ze echt een stuk slechter was. Ik had nog geprobeerd een filmpje ervan te maken, maar dat lukte niet echt goed.

@ marleen_usar: nee, ik zie niet heel veel verschil. Ze eet gewoon goed, graast normaal maar ze wilde bijv dinsdag weer niet uit haar normale voerbak eten. Ik had toen een emmer op de grond gezet en toen ik die emmer en stukje optilde, tilde zij haar linkervoorbeen omhoog alsof het pijn deed. Blijkbaar toch iets in haar nek/rug dat naar haar voorbeen loopt?
Ik vind het nog steeds een raadsel...

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:11

Een paar foto’s zou ik inmiddels wel sterk overwegen hoor, net zo goed zit er domweg artrose op de zenuw te drukken.
Wel fijn dat ze verder normaal eet en beweegd.

BigOne
Berichten: 38313
Geregistreerd: 03-08-09

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:15

Zou ook eerst eens foto’s maken en dan handelen naar de uitkomst , dit duurt veel te lang.