Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 10:56

Super fijn dat de cranio zo goed helpt. Mocht je het idee hebben dat er toch nog restverschijnselen overblijven, dan zou ik me verdiepen in pssm (1 en 2). Dat kan het ontstaan van de stijfheid en spanning ook verklaren. Met dieet en supplementen is dat nog een hoop beter te krijgen.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 11:01

jillaroo schreef:
Super fijn dat de cranio zo goed helpt. Mocht je het idee hebben dat er toch nog restverschijnselen overblijven, dan zou ik me verdiepen in pssm (1 en 2). Dat kan het ontstaan van de stijfheid en spanning ook verklaren. Met dieet en supplementen is dat nog een hoop beter te krijgen.



Ik ben geheel op de hoogte mbt pssm :j ze is sowieso Pssm1 vrij.
Misschien dat ik 2 nog laat testen maar voor nu laat ik dat even nog.
Eerst het mentale stukje eens aanpakken.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 11:17

Net weer eventjes 10 minuutjes bezig geweest.
Ze kwam nu wel gelijk naar me toe maar dit filmpje laat goed zien hoe ze niet wil dat je d'r aanraakt.




En zo is het dan een paar minuutjes later. Heb het kort gehouden vandaag en hier gestopt.
Wel had ik dit keer een halster om m'n schouder hangen. Dat is normaal reden voor haar om weg te rennen. Nu bleef ze braaf bij me (zolang ik iig niet aan het halster zat :') ze wist dondersgoed dat ie er hing). Kleine stapjes.


janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:22

*\o/*

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:27

cp112 schreef:
Ik ben geheel op de hoogte mbt pssm :j ze is sowieso Pssm1 vrij.
Misschien dat ik 2 nog laat testen maar voor nu laat ik dat even nog.
Eerst het mentale stukje eens aanpakken.


Ah mooi dat er in elk geval geen pssm 1 is. Mijn warmbloedmerrie heeft (waarschijnlijk) pssm2 en is enorm opgeknapt van met name de aminozuren en eiwitten. Stond van de winter ook totaal strak en onbereikbaar in de paddock en in de stal. Inmiddels komen stalgenoten en personeel naar me toe met de mededeling 'het gaat goed hè, ze is zo relaxed'. Dus vandaar... :o

Wat goed zeg trouwens, al dat gegaap ! :D

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 11:56

jillaroo schreef:
cp112 schreef:
Ik ben geheel op de hoogte mbt pssm :j ze is sowieso Pssm1 vrij.
Misschien dat ik 2 nog laat testen maar voor nu laat ik dat even nog.
Eerst het mentale stukje eens aanpakken.


Ah mooi dat er in elk geval geen pssm 1 is. Mijn warmbloedmerrie heeft (waarschijnlijk) pssm2 en is enorm opgeknapt van met name de aminozuren en eiwitten. Stond van de winter ook totaal strak en onbereikbaar in de paddock en in de stal. Inmiddels komen stalgenoten en personeel naar me toe met de mededeling 'het gaat goed hè, ze is zo relaxed'. Dus vandaar... :o

Wat goed zeg trouwens, al dat gegaap ! :D



Mag ik vragen waarom ze waarschijnlijk Pssm2 heeft? Heb je dit niet getest?
Pssm2 (p2 tm 4 en px) zijn tegenwoordig ook via haar (of was 't bloed?) te testen. Hoef je geen spierbiopt meer voor te nemen.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:08

Het gaat steeds beter, mooi om te zien.

Het valt mij trouwens op dat veel paarden het minder fijn vinden als je ze aan de onderkant van hun gezicht, dus op de neus, wil aanraken. Boven de ogen, zo onder het maantopje, of aan de kaak of achter de oren kunnen ze vaak beter handelen.

Alfi2010

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:19


cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 12:28

Maflinger_S schreef:
Het gaat steeds beter, mooi om te zien.

Het valt mij trouwens op dat veel paarden het minder fijn vinden als je ze aan de onderkant van hun gezicht, dus op de neus, wil aanraken. Boven de ogen, zo onder het maantopje, of aan de kaak of achter de oren kunnen ze vaak beter handelen.



Dat komt bij Jo omdat ik haar laatst bij haar baard pakte om haar vast te houden voor omdoen halster.
Stom, maar dat is een automatisme. Bij die tinkers is het zo makkelijk die pluk haar daar en we pakken ze vaak daar even vast als ze het hoofd wegdraaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 22:48

Wat mooi om te zien! Duidelijk taal spreekt jouw paard.. Knap ook hoe je ermee om gaat.. Hier moet je rust en geduld voor hebben en dat heb je volgens mij :). Stapje voor stapje idd..
Goed dat de cranio snel weer komt, misschien kunnen jullie iets doorbreken.. Wellicht is lymfedrainage ook wat voor haar omdat ze zo “op knappen” staat.. Misschien nog niet voor nu..
Hoelang heb je haar eigenlijk?

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 23:05

Humpiedumpie schreef:
Wat mooi om te zien! Duidelijk taal spreekt jouw paard.. Knap ook hoe je ermee om gaat.. Hier moet je rust en geduld voor hebben en dat heb je volgens mij :). Stapje voor stapje idd..
Goed dat de cranio snel weer komt, misschien kunnen jullie iets doorbreken.. Wellicht is lymfedrainage ook wat voor haar omdat ze zo “op knappen” staat.. Misschien nog niet voor nu..
Hoelang heb je haar eigenlijk?



Dankje, ik heb haar nu een jaar.
Toen ze kwam heeft het 4 maand geduurd voor we haar te pakken konden krijgen... Ze stond op een grote wei en was haar halster kwijt.

Toen vant winter heeft ze snachts op stal gestaan en kwam veel in handen toen werd ze beter benaderbaar maar bleef zoveel spanning in haar lijf houden.
Ze heeft een veulen gehad en daarmee het voorjaar en deel zomer weer vol in de wei gestaan.

We probeerden haar drachtig te krijgen en daarvoor is ze een aantal keer opgevoeld, ze is daar voor verdoofd.
Ook is er bloed geprikt.
Eind augustus moest ze geënt en dat was de laatste druppel. We waren weer terug naar een jaar geleden...

Nu pakken we het anders aan en gaan we ons focussen op het oplossen van de spanning.


Het is verder zo'n lief en zacht dier... En ze wil heel graag wel aandacht. Maar er houd zoveel haar tegen.

Als ik haar aan het halster heb doet ze alles ook gewoon braaf. Loopt netjes mee en wassen e.d is geen probleem.

Alleen eigenlijk, overschrijdt je haar grenzen en omdat ze het idee heeft niet van je weg te kunnen laat ze het over zich heen komen.

Dat doen we nu dus niet meer en daarom doe ik tot nu toe ook alles los. Zodat ze zelf duidelijk kan aangeven wat ze wel en niet wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 23:23

Ja dat is het inderdaad! Fijn dat je die grens respecteert! Gaat vast goed komen zo :)

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 23:39

Dit was vant winter. Op het einde van de dracht en toen het veulen net geboren was was ze véél relaxter zoals hier wel te zien is.

Let niet op m'n hyper twins :')


Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:20

Die kindjes hoe schattig "babyyyyy paardjee". :')

Ik ga het topic meevolgen, ik heb hier zelf een pony staan die van het afspenen tot iets na zijn 1 jaar van alles panikeerde en ook als 1 blokje spanning daar stond. Hem pakken was een ramp, rende alle kanten op. Bij hem is het ook heel veel geduld geweest en we vermoeden een te kort ook, had erg veel last van diarree en had geen vet meer op zijn lichaam hem druppels beginnen geven en daarna iedere dag een stevige pak slobber en beetje bij beetje hebben we hem van een panikerend klein spook (met zijn heuse 69cm) een heel sociaal vrolijk bolletje zien worden. De fokker stond toen ook voor een compleet raadsel omdat die voor zijn afspenen helemaal zo niet deed.

Het is dan ook prachtig om te zien hoe je nu kleine stapjes aan het maken bent, daar zelf ook enorm van genoten toen en iedere stap was voor mij goud waard. Ik duim voor je, veel succes +:)+ .

Anoniem

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:25

Als je wil dat ze in het vervolg haar halster niet verliest kun je het mee invlechten :)

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:08

cp112 schreef:
Mag ik vragen waarom ze waarschijnlijk Pssm2 heeft? Heb je dit niet getest?
Pssm2 (p2 tm 4 en px) zijn tegenwoordig ook via haar (of was 't bloed?) te testen. Hoef je geen spierbiopt meer voor te nemen.


Natuurlijk mag je dat vragen. De tests voor PSSM2 zijn nog niet gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift en er zijn vragen over de betrouwbaarheid (de test voor PSSM1 is wel wetenschappelijk gevalideerd). Omdat je bij PSSM2 toch bij elk paard goed moet kijken welk management precies werkt, ben ik begonnen met het introduceren van de diverse supplementen en train ik haar op de aanbevolen manier.

Daar is ze enorm van opgeknapt, dus de waarschijnlijkheid is groot dat het inderdaad PSSM2 is. Mede door relatief hoge spierwaarden in het bloed en doordat we (ook in het bloed) hebben gezien dat ze absurde hoeveelheden vitamine E nodig heeft. We hebben bovendien al veel andere dingen uitgesloten. Dus alles wijst in die richting, maar het is niet bewezen. Zolang er in Nederland zo'n enorm stuk bil wordt verwijderd voor een biopt wil ik dat liever ook niet. Het brengt ook niets, als ze het goed doet op de supplementen en het management dan houd ik haar daarop. Dus vandaar...

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 12:00

Op volgorde





Hier zie je aan het begin goed de schokken die door haar lijf gaan.



<3

Anoniem

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:08

Herkenbaarheid alom.

Hier een PRE dame (met trauma) die exact zo kan zijn. Heel erg op en af, gevoelig voor externe factoren maar ook zeker intern spelen zich hele processen af.

Mijn dame heeft onwijs veel baat bij de cranio sacraal maar zoekt daar wel haar eigen mensen voor uit. Evenals smeden en dergelijke.

Ook mensen die niks van haar willen maar gewoon bij haar willen zijn kan zij zienderogen van genieten, een goedgeplaatste hand op haar kruis op borst doet wonderen in het af laten vloeien van die spanning.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:01

Prachtig om te zien!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:08

*\o/* respect voor het geduld van de behandelaar. _/-\o_

Ik heb zulke mooie resultaten gezien van cranio sacraal behandelen. En dat wens ik ook voor jullie.

Het blijft bijzonder te zien, hoe de rest van de kudde mee komt in de energie.

may all yours wishes come true.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:43

Erg indrukwekkend en prachtige merrie. Ben heel erg benieuwd hoe dit allemaal verder gaat lopen

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:38

Weer zo mooi om te zien <3

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 20:01

Hoe haar oog kan veranderen, van bijna dicht, zwaar vermoeid, overprikkeld, vol hoofd, naar een open en frisse blik.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 22:39

Hoe'st nu met haar, Chantal? :)

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 21:50

Ik ben ook wel benieuwd hoe het gaat. :o