Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:42

Ik heb 7 pagina`s terug gelezen en kan nergens lezen dat Hb of IR specifiek is getest.
Maar blijkbaar is dat dus wel gebeurd en gelukkig maar dat ze het niet heeft.

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 20:09

Oh ik zou zweren dat het in dit topic ook benoemd was. Excuus dan. Maar heb er al meermaals vragen over gehad.
Deze paarden horen van nature een fikse kap te hebben en worden er bij de fokker waar wij ze weg hebben specifiek op geselecteerd.

In NL zie je het minder bij het ras omdat simpelweg de kwaliteit hier lang niet altijd zo denderend is :')

Al is het wel zo dat als ze even bij ons zijn het wel wat minder wordt omdat wij ze minder vet hebben staan.
Maar zelfs schraal blijft het. En nooit HB of IR problemen.

Afbeelding

Deze is nog jong en heeft nog niet zo'n grote kap erop maar wel duidde vorm in de hals.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:38

Haha dank voor je uitleg!
Wat verwarrend voor de onwetende persoon, in dit geval ik.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 23:01

Zo tof om te lezen hoe actief en serieus je dit aanpakt :) Ik volg!

finalytrue
Berichten: 57
Geregistreerd: 01-12-14
Woonplaats: home sweet home

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 23:16

Ontzettend fijn om te lezen hoe ze vooruit gaat, goed van je dat je doorgezocht hebt om zo haar weer gelukkig te maken. En mag ik zeggen dat ik jouw "gekapte" paarden prachtig vindt, ik hou ervan!! Oh en gefeliciteerd met je onverwachtse kado

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 00:55

Mallow schreef:
Zo tof om te lezen hoe actief en serieus je dit aanpakt :) Ik volg!



Dankjewel :)
Ik kan haar natuurlijk gewoon in de wei laten staan en het laten voor wat het is want joh, we doen er toch niets mee behalve fokken.

Maar zo zit ik niet in elkaar. Ik kan niet dagelijks langs een paard lopen en zien dat deze niet goed in zijn of haar vel zit en dat dan maar laten omdat je er zelf geen hinder van hebt.

Ik zit nu op een punt met haar dat ik binnenkort rustig wil beginnen met wat longe werk om te kijken of we wat spieren aan kunnen spreken om te stretchen en ontspannen.

Maar eerst maar eens zien of het longeren an such lukt :')

JorineV
Berichten: 1096
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 08:07

cp112 schreef:
Ik kan haar natuurlijk gewoon in de wei laten staan en het laten voor wat het is want joh, we doen er toch niets mee behalve fokken.

Maar zo zit ik niet in elkaar. Ik kan niet dagelijks langs een paard lopen en zien dat deze niet goed in zijn of haar vel zit en dat dan maar laten omdat je er zelf geen hinder van hebt.


Hoi ts, ik lees al een tijdje mee, heel mooi om te zien wat je allemaal voor haar doet! Maar nou vroeg ik me af, voor een merrie waar je mee fokt is het toch juist ook belangrijk dat ze goed in haar vel zit? Om het veulen straks een goede start te geven met een blije mama en eerlijke opvoeding?

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 09:25

Ja waarom denk je dat ik dit allemaal doe :')

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 22:40

Joey gaat echt met sprongen vooruit. Is weer gewoon te pakken buiten en halster om doen is ook geen probleem meer.

Ze gaat sinds deze week snachts op stal. Vorig jaar moest ze daar echt wel even een paar weken aan wennen voor ze zich op haar gemak voelde.

Maar van de week 2 uur nadat we haar voor het eerst op stal hadden gezet zag ik dit.
Afbeelding


Ze is helemaal relaxed ook als ik op stal met haar bezig ben.
Haar benen zijn nog steeds een issue maar ben ik ook nog niet zo mee bezig. We nemen het alleen stukje bij beetje mee met borstelen nu.



Voor wie de dracht etc volgen wil. Daar loopt een apart topic over.

[KS-MK] Jolene did it again. Weer het 1e veulen van het jaar?

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:20

Heb niet alles gelezen (lang niet), maar wat bij onze gespannen ponymerrie goed hielp was spelletjes doen. Ze was altijd heel gestresst, schrok overal van en had hevige claustrofobie.
Eerst waren sommige spelletjes (balspelletjes) etc een beetje eng, maar al gauw leuk. En verder bleek ze grondwerk, gewoon leidoefeningen ook leuk te vinden. Ze liep dan achter je aan terwijl je zelf alle mogelijke kronkelweggetjes liep (gewoon in de bak) in allerlei tempovariaties en dan ineens stilstaan. Belonen met woorden en aai en naderhand iets lekkers.

Ben ervan overtuigd dat je er hier niet mee komt, zou ook medische dingen laten nakijken etc. Maar het is een leuke manier om bezig te zijn die helpt ontspannen.

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 11:22

Hevonen schreef:
Heb niet alles gelezen (lang niet), maar wat bij onze gespannen ponymerrie goed hielp was spelletjes doen. Ze was altijd heel gestresst, schrok overal van en had hevige claustrofobie.
Eerst waren sommige spelletjes (balspelletjes) etc een beetje eng, maar al gauw leuk. En verder bleek ze grondwerk, gewoon leidoefeningen ook leuk te vinden. Ze liep dan achter je aan terwijl je zelf alle mogelijke kronkelweggetjes liep (gewoon in de bak) in allerlei tempovariaties en dan ineens stilstaan. Belonen met woorden en aai en naderhand iets lekkers.

Ben ervan overtuigd dat je er hier niet mee komt, zou ook medische dingen laten nakijken etc. Maar het is een leuke manier om bezig te zijn die helpt ontspannen.




Toch even verder het topic lezen ;)

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:48

cp112 schreef:
Hevonen schreef:
Heb niet alles gelezen (lang niet), maar wat bij onze gespannen ponymerrie goed hielp was spelletjes doen. Ze was altijd heel gestresst, schrok overal van en had hevige claustrofobie.
Eerst waren sommige spelletjes (balspelletjes) etc een beetje eng, maar al gauw leuk. En verder bleek ze grondwerk, gewoon leidoefeningen ook leuk te vinden. Ze liep dan achter je aan terwijl je zelf alle mogelijke kronkelweggetjes liep (gewoon in de bak) in allerlei tempovariaties en dan ineens stilstaan. Belonen met woorden en aai en naderhand iets lekkers.

Ben ervan overtuigd dat je er hier niet mee komt, zou ook medische dingen laten nakijken etc. Maar het is een leuke manier om bezig te zijn die helpt ontspannen.




Toch even verder het topic lezen ;)


INmiddels gedaan. Fijn dat je duidelijk op de goede weg zit en goed dat je je er zo voor inzet. Mooi dier trouwens!

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 00:16

En dit is hoe Joey nu is :D.

Met binnen en buiten zetten (ze staat sinds kort op stal snachts) wandeld ze los de schuur door naar buiten. Alles op d'r dooie gemakkie.
Ze is weer heerlijk lief en braaf. Kan nu zelfs aan haar buik, benen en uier komen. Al zijn de achterbenen nog niet echt favoriet. We gaan vooruit :j

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:04

Wat fijn om te zien dat Joey al zo veel beter in haar vel zit!

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:13

Prachtig om te zien hoe die verandering plaatsvind. En wat een verademing voor mens en dier.

robbie88

Berichten: 2090
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Extreem gespannen paard. Welke therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 18:02

Superblij met hoe joe nu is :)