Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 10 [ 235 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kreupel zonder diagnose

 
Profiel   

Hoi allen.

Lang getwijfeld om het topic te maken. Maar inmiddels radeloos.

17 augustus: oefencross renswoude: veel stress en spanning.
18 Augustus: L1 dressuur, losrijden geen problemen, eerste proef sterk en tdh, tweede proef onregelmatig.
20 augustus: controle zadelmaker en sportmasseur
22 augustus: in de bak onregelmatig
Aan de hand stappen tot
27 augustus: opnieuw behandeld door mijn juf met name schouder en bekken.

Om de dag kort los longeren.

2 september: dierenarts (orthopeed/chirurg) is meestal mijn chiropractor. Kreupelheidsonderzoek. Geen duidelijkheid. Behandeld op de bovenlijn. Advies: 2 dagen rust en dan stapwerk ohz.

[ img ]


10 september: dierenarts: kreupelheidsonderzoek, voorvoeten uitverdoofd. Geen verschil. Achterbenen rontgen van kogel tot knie geen bemerking. Rug geen KS. Bloedgeprikt geen afwijking op spier. Advies metacam en kilometers maken in het bos.

Bos: 98% goed. Merk alleen onbalans in de overgang van galop terug naar draf. Verder is hartslag goed tijdens de rit, ze is erg fanatiek en zelf ponystreken.

16 september: tandarts

21 september vandaag: onregelmatig in de bak. Staat nu 11 dagen op de metacam. Zowel rechte lijn als volte. Linksom slechter dan rechtsom.


Beauty is 11 jaar. Connemara. Stond tot vandaag vierkant op de ijzers, nu enkel nog voorijzers. Geen vocht in de benen. Geen schieffels of gallen.
Heeft van april tot juni medicatie (prednison, ventipulmin en acetylceistine) gehad ivm luchtwegproblemen.

Voeding: 500 gram vitalbix, 200 gram vitaminebrok, magnesium, vitamine E. Hooi
Na zware arbeid: neutradex

Videos;
Zachte bodem linksom
https://youtu.be/kyFqsheTMTz
Zachte bodem rechtsom
https://youtu.be/Xlg2swEMN6w
Ohz voor metacam
https://youtu.be/-uJUOuoHA1I
Harde bodem rechtsom
https://youtu.be/rigw6MwY5bs
Vandaag op metacam:
https://youtu.be/lM39iUhK0lA

Alle dagen tussen de agenda heeft ze rust gehad (8.30-16.00 weidegang) en heb ik aan de hand gestapt.

Opties:
- Thermografie?
- röntgen hals?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 20:20 



 
Profiel   

Hoi ts,
Mijn paard liep precies zo en ook zo wisselend. Alles onderzocht.. bleek in de hals te zitten op niveau 6-7. Heb je al goede foto’s van de hals? Die kun je vaak het beste op de kliniek laten maken, schijnt verschil in kwaliteit te maken.
Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 20:35 



 
Profiel   

Crealief schreef
Hoi ts,
Mijn paard liep precies zo en ook zo wisselend. Alles onderzocht.. bleek in de hals te zitten op niveau 6-7. Heb je al goede foto’s van de hals? Die kun je vaak het beste op de kliniek laten maken, schijnt verschil in kwaliteit te maken.
Sterkte!


Nee er zijn geen enkele fotos van de hals. Beide dierenartsen zien er denk ik geen aanleiding voor. Maar staat op het lijstje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 20:38 



 
Profiel   

Lastig dan.. ik heb mij destijds laten vertellen dat voor goede foto’s van de hals, je ook echt een dierenarts en kliniek moet hebben die dat veel doen.
Ik kan je wel een filmpje sturen van mijn paard.. doe ik dan wel met Pb..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 20:43 



 
Profiel   

Crealief schreef
Lastig dan.. ik heb mij destijds laten vertellen dat voor goede foto’s van de hals, je ook echt een dierenarts en kliniek moet hebben die dat veel doen.
Ik kan je wel een filmpje sturen van mijn paard.. doe ik dan wel met Pb..


Naar een kliniek gaan is geen probleem. We zitten op 20 minuten van de uithof.

Ik ontvang graag je filmpje

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 20:47 



 
Profiel   

Ik heb even teruggekeken naar je foto's en het valt me op dat ze erg onderstandig staat. Op de foto van 18 aug staat ze gewoon beroerd op de ijzers. Wellicht dat dat ook een rol speelt.
Het hoesten is ook zorgelijk, weet je al wat de oorzaak was? Hoe is de huisvesting? Staat ze veel op stal of altijd buiten? Eigenlijk moeten dit soort pony's (Connemara's zijn sobere harde pony's) gewoon 247 buiten met goede schuilgelegenheid of inloopstal. Daar doen ze het meestal beter op.
Als het ergens in de schouder of hals zit, dan tonen foto's wellicht wat aan, maar zachte blessures zie je niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 20:48 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Ik heb even teruggekeken naar je foto's en het valt me op dat ze erg onderstandig staat. Op de foto van 18 aug staat ze gewoon beroerd op de ijzers. Wellicht dat dat ook een rol speelt.
Het hoesten is ook zorgelijk, weet je al wat de oorzaak was? Hoe is de huisvesting? Staat ze veel op stal of altijd buiten? Eigenlijk moeten dit soort pony's (Connemara's zijn sobere harde pony's) gewoon 247 buiten met goede schuilgelegenheid of inloopstal. Daar doen ze het meestal beter op.
Als het ergens in de schouder of hals zit, dan tonen foto's wellicht wat aan, maar zachte blessures zie je niet.



Over welke foto heb je het? Dierenarts had geen opmerking over haar voeten. Enkel over type ijzer.

Ze staat van 8.30 tot 16u buiten in de wei. Winter paddock. Daarnaast buitenstal met luik. Hoesten is ontstaan door schimmel. Onder controle met vlas en nat hooi en beweging.

Ik wil in het topic geen discussie over het aantal uur op stal. Ze doet het al minimaal 6 jaar op deze manier prima. Ze is import uit Ierland

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 20:54 



 
Profiel   

Wat rot dat je er nog niet uit bent wat het is. Ik heb zelf ook een connemara merrie en herken de luchtweg problemen, maar dat ter zijde.

Misschien verkeerd begrepen, maar zijn haar voorvoeten op de foto gezet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 21:10 



 
Profiel   

Nee haar voorvoeten zijn alleen uitverdoofd om te kijken of dit een ander klinisch beeld gaf. Er was geen verandering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 21:12 



 
Profiel   

Zijn er foto's gemaakt van de straalbeentjes?

Edit: Dus ook nog onregelmatig na het uitverdoven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 21:13 



 
Profiel   

KellyDV schreef
Zijn er foto's gemaakt van de straalbeentjes?

Edit: Dus ook nog onregelmatig na het uitverdoven?


Nee dit is niet gedaan.
Ja klopt. Na uitverdoven nog steeds onregelmatig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 21:15 



 
Profiel   

Ik herken je arts-chirurg aan haar wijze van schrijven en dat is een zeer kundige arts. Ik zou met haar het traject verder in zetten, qua smid is er denk ik nog winst te halen en misschien is liploos beslag wel iets, maar er zijn niet veel smeden die dat goed kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 21:16 



 
Profiel   

Benzz schreef
Ik herken je arts-chirurg aan haar wijze van schrijven en dat is een zeer kundige arts. Ik zou met haar het traject verder in zetten, qua smid is er denk ik nog winst te halen en misschien is liploos beslag wel iets, maar er zijn niet veel smeden die dat goed kunnen.


Bedankt. Ze is zeker heel prettig!
Liploos beslag (breakover?) raadde de dierenarts inderdaad ook aan. Mijn eigen smid kan dit beslag smeden. Ze is volgende week aan de beurt.
Ze staat nu voor op dubbellip. Reden weet ik niet. Ijzer heeft wel voldoende afrol/bolling. Ze is nu sinds maart bij deze smid. Oude smid heeft haar scheef bekapt en beslagen, met flinke kreupelheid tot gevolg. Huidige heeft dit toen opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 21:20 



 
Profiel   

Dubbellip ben ik echt allergisch voor, en inderdaad breakover beslag, daar door kunnen ze makkelijker afrollen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 22:24 



 
Profiel   

Ze staat al maanden niet mooi op de voeten, niet in maart, niet in juni en ook niet in augustus. En regelmatig lees ik dat je het over onregelmatigheid hebt of zelfs dus kreupel. Compenseren levert ook problemen elders op.
Maar goed, succes ermee en hopelijk kom je erachter wat het is want het is zonde van zo'n mooi dier als je er niets mee kunt.
Overigens is het wat kort door de bocht om niet kritisch te willen zijn op de huisvesting. Als een pony in andere omstandigheden beter af is, gezonder, dan is het niet slim daar niet objectief over te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 22:30 



 
Profiel   

Zelf denk ik dat er rijtechnisch ook nog veel winst te behalen is na het zien van de filmpjes. Kreupel is ze niet, ze heeft alleen een eigen manier van lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 22:41 



 
Profiel   

Hier het zelfde probleem, paard onregelmatig aan de longe en op t harde. Maar hier t complexe dat ze onder het zadel wel goed is?.. Onze dierenarts was erg negatief of t was met vervroegde pensioen of einde verhaal. We zijn nu voor een second opinion naar een andere dierenarts geweest en we zijn aardig opweg waar t vandaan komt. Op de foto's is ze goed en niks gek te vinden. Uitverdoven tot aan de knie 70% verbetering. Maar de dierenarts van de second opinion denkt verder dan de andere dierenarts. Mocht je meer info willen over de dierenarts stuur dan een pb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 23:12 



 
Profiel   

Wat is de oorzaak van de beperkte beweeglijkheid in de SI regio? Zie staan dat het een bekend probleem is, maar is de oorzaak bekend en is hier iets mee gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 23:24 



 
Profiel   

Ik vind haar niet fijn lopen, heel kort, strak en stijf in de bovenlijn. In maart andere smid , hoe lang heeft hij er over gedaan om het werk van die ander te corrigeren? En hoe lang heb je de vorige erbij gehad? Zou in ieder geval niet meer rijden tot dit opgelost is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 23:29 



 
Profiel   

Wat vervelend ! Ik hoop dat je er snel uit bent. Niets zo lastig als onzekerheid!

Beperkte beweeglijkheid SI gewricht zou een verklaring kunnen zijn van de slechte overgang galop-draf??

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-19 04:04 



 
Profiel   

Benzz schreef
Zelf denk ik dat er rijtechnisch ook nog veel winst te behalen is na het zien van de filmpjes. Kreupel is ze niet, ze heeft alleen een eigen manier van lopen.


Rijtechnisch zijn we aan het werk. Ik heb normaal wekelijks les. Pony is normaal prima aan de hulpen maar wil nu vooral echt niet lopen. Zoals in verslag mist go.


Lindsey_99 schreef
Ze staat al maanden niet mooi op de voeten, niet in maart, niet in juni en ook niet in augustus. En regelmatig lees ik dat je het over onregelmatigheid hebt of zelfs dus kreupel. Compenseren levert ook problemen elders op.
Maar goed, succes ermee en hopelijk kom je erachter wat het is want het is zonde van zo'n mooi dier als je er niets mee kunt.
Overigens is het wat kort door de bocht om niet kritisch te willen zijn op de huisvesting. Als een pony in andere omstandigheden beter af is, gezonder, dan is het niet slim daar niet objectief over te zijn.


Ik vind het nogal kort door de bocht om te zeggen dat ze niet mooi op de voeten staat op basis van? Welke foto?
Ik heb naar mijn idee echt een prima smid. Die nog altijd bezig is met corrigeren.

Ik wil in dit topic de huisvesting niet als discussie.
Ik wil ervaringen of tips. Iemand die het wellicht herkent, dat ik samen met de dierenarts naar iets anders kan zoeken. Om wel mijn pony pijnvrij te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-19 06:46 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Wat vervelend ! Ik hoop dat je er snel uit bent. Niets zo lastig als onzekerheid!

Beperkte beweeglijkheid SI gewricht zou een verklaring kunnen zijn van de slechte overgang galop-draf??


Dat zou kunnen ja.
Ik zal het op het lijstje erbij zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-19 06:47 



 
Profiel   

Wat ik zie op de filmpjes is vooral zie is dat hij links-voor niet lekker weg komt, en ook rechts-achter niet er onder komt.
Nu kan het 1 van het ander komen, LV kan "oorzaak" zijn, maar ook RA.
Ik zou zowel rontgen hals als thermografie niet zo snel overwegen in dit geval.
Ik "zie" namelijk genoeg met blote oog wat beide het probleem kán veroorzaken, dat gaat een fysio/anderszijds therapeut ook makkelijk kunnen zien en voelen in de bespiering en "verkrampingen" etc.

Rontgen kán natuurlijk, maar ik zou meer zien in een goed revalidatie-traject met een therapeut die je daarbij kan ondersteunen. Eérst de spieren eens goed los, en dan paard gaan uitleggen hoe die het beste kan gaan bewegen zodat het allemaal weer in balans loopt.

Overigens het mooiste om iemand te vinden die ook een beetje kaas gegeten heeft van hoeven, zadels etc. om te zien of daar nog winst te behalen valt. (Je zit helaas alleen niet in een omgeving waar ik veel mensen weet)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-19 08:04 



 
Profiel   

Is er al een echo van het si-gewricht gemaakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-19 09:00 



 
Profiel   

Het valt mij op dat ze haar rug heel strak en stijf houd, zit totaal geen buiging in. Daarnaast vind ik haar voor ook niet lekker lopen, ze krabbelt. Met metacam loopt ze nog net zo beroerd.

Ik denk aan rug/ voorbenen bij dit beeld..spiertonus hoog lijkt me ook dat ze vast zit te houden om het ea op te vangen/ te compenseren.

Is het SI gewricht weleens verder onderzocht?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-19 09:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 10 [ 235 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen