Kreupel zonder diagnose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Kreupel zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:29

Selenium was al een keer gecheckt?

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 22:56

Tessebes schreef:
Selenium was al een keer gecheckt?


Bij mij?
Nee laatste bloedonderzoek is augustus geweest. Selenium niet meegenomen.

Ik heb inmiddels via horsecomplete een pijnmeting laten doen. Ze mag 28/4 naar de kliniek. Fysio + arts.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 23:09

Saaams schreef:
Tessebes schreef:
Selenium was al een keer gecheckt?


Bij mij?
Nee laatste bloedonderzoek is augustus geweest. Selenium niet meegenomen.


Ja ivm spierspanning en net niet rad. Geeft ook een "op de handrem" gevoel met rijden/longeren. Begint gewoon goed, maar verzuurt snel.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 23:12

Dat wist ik niet. Ze krijgt van pharmahorse wel vitamine E met selenium.

Ik zal het noteren en bespreken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Kreupel zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 00:24

Het gemiddelde vitamine e supplement bevat maar weinig selenium. Dat is maar goed ook, want teveel is ook schadelijk. Gras/hooi in Nederland bevat vaak onvoldoende selenium en als je daarnaast sober voert is een uitgebalanceerde vitaminebrok wel noodzakelijk. Misschien interessant om na te gaan.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:36

Crealief schreef:
Hoi ts,
Mijn paard liep precies zo en ook zo wisselend. Alles onderzocht.. bleek in de hals te zitten op niveau 6-7. Heb je al goede foto’s van de hals? Die kun je vaak het beste op de kliniek laten maken, schijnt verschil in kwaliteit te maken.
Sterkte!


Idem voor mijne destijds. Lage hals was ontstoken + artrose

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Kreupel zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:44

TS loopt bij 1 van de betere klinieken van Nederland. Aan deskundigheid en uitstekende uitrusting ontbreekt het daar zeker niet.

absque_dubio

Berichten: 7848
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Kreupel zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:50

Hé bah zeg, wat rot! Dacht juist dat jullie weer lekker de goede kant op waren. Succes alvast dinsdag. :(:)

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 12:52

De oorzaak nu is waarschijnlijk vastgelegen met rechterachter ijzer in haar hooinet. Aangezien deze stuk is. Dus spieren opgerekt en naar verwachting heilig been scheef getrokken bij het los willen komen. Dat zou met fysio te verhelpen zijn maar mocht het nodig zijn word ze rechtachter nog gescand.
Maar we blijven voorzichtig positief.
Laatst bijgewerkt door Saaams op 23-04-20 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 12:53

Oakland1990 schreef:
Crealief schreef:
Hoi ts,
Mijn paard liep precies zo en ook zo wisselend. Alles onderzocht.. bleek in de hals te zitten op niveau 6-7. Heb je al goede foto’s van de hals? Die kun je vaak het beste op de kliniek laten maken, schijnt verschil in kwaliteit te maken.
Sterkte!


Idem voor mijne destijds. Lage hals was ontstoken + artrose


Ondanks dat er dus al een diagnose is. Snap dat je het hele topic niet leest.
Vorig jaar is hals, rug en si op de echo geweest. Hals en rug ook op de foto. Waren geen afwijkingen.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:19

Saaams schreef:
Tessebes schreef:
Selenium was al een keer gecheckt?


Bij mij?
Nee laatste bloedonderzoek is augustus geweest. Selenium niet meegenomen.

Ik heb inmiddels via horsecomplete een pijnmeting laten doen. Ze mag 28/4 naar de kliniek. Fysio + arts.


Wat kwam er uit de pijn meting?
Succes vandaag!

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Kreupel zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 14:33

Rechtachter spierpijn broek en bilspier.

We zijn inmiddels op de kliniek. Fysio gehad en klinisch beeld. Buigproeven zijn goed. Gaan nu even rechtsachter uitverdoven. Anders is het waarschijnlijk toch spierkwestie van het vastzitten in het hooinet

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Kreupel zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:51

Sorry lees het nu pas. Is er nog iets uit het uitverdoven gekomen?

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Kreupel zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 23:31

Nee uitverdoven gaf geen ander beeld. Echo knie was netjes. Echo heup kon helaas niet. Teveel massa.
We hebben nu metacam voor 10 dagen. Ik heb er nog niet in draf gehad. Maar in stap is ze goed en weer erg werkwillig. Verder aan de hand is ze lekker baldadig en kan ze naast je mee draven :+
Was overigens ook al voor de metacam.

We hebben er wifi aan overgehouden.
Afbeelding

En blije pony
https://www.instagram.com/p/B_pnrt5nKE3 ... xzofjs74xq

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Kreupel zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 05:02

He, het gaat dus de goede kant op ?

Anoniem

Re: Kreupel zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 07:56

Is het geen idee eens een scintigrafie van haar te laten maken voor een compleet beeld?

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 08:13

Joman schreef:
Is het geen idee eens een scintigrafie van haar te laten maken voor een compleet beeld?


Dat heeft de kliniek ook aangegeven.
Maar dan hebben we het over flink wat geld. Ik heb besloten zolang er geen pijn is dat ik dat niet ga doen.

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Kreupel zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:20

En eventueel een thermografie al eens gedaan?
Was voor mij de tussenstap en toen veel duidelijk geworden. Is een stuk minder kostbaar en het hele paard in beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:10

Saaams schreef:
Joman schreef:
Is het geen idee eens een scintigrafie van haar te laten maken voor een compleet beeld?


Dat heeft de kliniek ook aangegeven.
Maar dan hebben we het over flink wat geld. Ik heb besloten zolang er geen pijn is dat ik dat niet ga doen.


Dat is inderdaad een kostbare methode om je paard in beeld te krijgen... Jammer dat er al zoveel geld aan uit is gegeven en dat je nu eigenlijk nog met vraagtekens zit. Hopelijk wordt er in de toekomst eerder gewezen op mogelijkheden van een scintigrafie. Dan is het budget er wellicht nog. Succes met je paard!

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Kreupel zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:31

Ik heb vaak de indruk dat je bij een niet voor de hand liggend probleem net een ui aan het pellen bent. Je komt wat tegen, wordt behandeld, is dan wel of niet beter, hervalt, toch maar terug, komt er weer wat anders aan de oppervlakte waardoor je denkt “aha, dat is het dan!”, dit herhaalt zich tot je na een heel poos behandelingen met de handen in het haar zit en vaak ga je dan pas over tot een
scintigrafie.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Kreupel zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:45

Ah fijn! Hopelijk was het gewoon spierpijn van het net!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:52

Lukasje schreef:
Ik heb vaak de indruk dat je bij een niet voor de hand liggend probleem net een ui aan het pellen bent. Je komt wat tegen, wordt behandeld, is dan wel of niet beter, hervalt, toch maar terug, komt er weer wat anders aan de oppervlakte waardoor je denkt “aha, dat is het dan!”, dit herhaalt zich tot je na een heel poos behandelingen met de handen in het haar zit en vaak ga je dan pas over tot een
scintigrafie.


Ja, dat is jammer. Het is natuurlijk een kostbaar onderzoek, waardoor vaak wordt besloten om eerst andere dingen te onderzoeken en te proberen. Waardoor aan het einde het potje leeg is, en dat is jammer.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Kreupel zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:23

Zeker wel. Wij hebben uiteindelijk een scintigrafie laten doen en ja zeker, als we de klok konden terug draaien, hadden we dit beter een jaar eerder laten doen. Maar meestal begin je daar niet mee.

Anoniem

Re: Kreupel zonder diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:10

Je zou ook een thermografisch onderzoek kunnen laten doen, dat is niet heel duur. Je ziet dan hoe de doorbloeding van je paard loopt. Ontsteking wordt heel warm aangeduid en weinig doorbloeding heel koud. Zo kan je zien over het hele lichaam hoe het met jouw paard gesteld is.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 10:52

Thermografie is een optie om op later termijn eens te bekijken als de situatie niet verbeterd.
Volgens mij zit er hier in utrecht wel een goede.


Voor nu staat ze lekker dik te worden op de wei. Is haar favo hobby. Krijgt ze tot vrijdag nog metacam. We bewegen dmv stapwerk ohz. Aangezien longeren gepaard gaat met wat gemopper :+

Over 2 weken gaat ze naar de smid en gaat dan sowieso van haar achterijzers af en in overleg wil ik haar ook van de voorijzers afhalen.

(Meestal stond ze in de winter op blote voeten en zomers voor of vierkant vanwege de sport)


Afbeelding

Afbeelding