Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Minipaardje met blijvende diarree

 
Profiel   

https://www.animalroyal.com/nl/p/3594778/yea-sacc/

Ik bestel deze Yea sacc altijd. Fijne leverancier. Ze hebben ook de Dodson en Horrel variant.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-19 16:16 



 
Profiel   

Wij hebben een paard gehad dat als veulen al positief getest is op Lawsonia. Paard blijf altijd schraal, ging wel goed de hoogte in, maar was altijd aan de diarree. We konden toen kiezen tussen een zware antibiotica-kuur (zonder garantie, maar een jong dier al volplempen met antibiotica vind ik altijd maar zo zo), of de natuur de gang laten gaan. Wij kozen voor het laatste.
Dier bleef aldus altijd schraal. We hebben allerlei soorten ruwvoer geprobeerd, allerlei soorten pro- en pre-biotica, allerlei soorten aarde/klei (inwendig). Maar de diarree bleef.
Toen ze zes was vermoedde ik dat ze een maagzweer had (paard heeft altijd op 24/7 ruwvoer gestaan). We hebben haar toen behandeld met twee Ranitidine-kuren. Paard knapte zienderogen op, werd vol en was van de diarree af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-19 17:18 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor de tips!

Noahh_h schreef
https://www.animalroyal.com/nl/p/3594778/yea-sacc/

Ik bestel deze Yea sacc altijd. Fijne leverancier. Ze hebben ook de Dodson en Horrel variant.


Goede tip, die is beter betaalbaar dan de Audevard variant!


hoogendroog schreef
Paard knapte zienderogen op, werd vol en was van de diarree af.

Mijn ultieme droom :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 08:11 



 
Profiel   

Hele stomme vraag misschien, maar hoe is je pony als die 24/7 op het gras staat? Ik heb 4 jaar een merrie gehad die op hooi niks alleen maar aan diarree was. Zodra ze op 24/7 gras kwam dan was het met een paar dagen over. Uiteindelijk leek ze eroverheen te groeien en werdt het in de winter ook beduidend minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 08:25 



 
Profiel   

moos1984 schreef
Hier goede ervaringen met Bo Yea Sacc!
http://www.audevard.com/en/produits/bo-yea-sacc.html

Hier ook hele goede ervaringen mee met de Audevard bo yea sacc.
Geef nu wel goedkopere variant, zolang er maar yea sacc 1026 in zit. En de Audevard willen ze minder goed eten is mijn ervaring, dat heb ik de eerste keren met spuite erin gewerkt (brokjes in water oplossen en dan in spuit)

Wat ik nu voer is een soort plakkerige poeder. Die word wel zo gegeten.
http://www.herbalfriends.nl/Webwinkel-P ... -5-kg.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 08:31 



 
Profiel   

Dustinlover schreef
Hele stomme vraag misschien, maar hoe is je pony als die 24/7 op het gras staat? Ik heb 4 jaar een merrie gehad die op hooi niks alleen maar aan diarree was. Zodra ze op 24/7 gras kwam dan was het met een paar dagen over. Uiteindelijk leek ze eroverheen te groeien en werdt het in de winter ook beduidend minder.


Ik heb hem m.u.v. zijn eerste 6 maanden nog nooit fulltime op gras zien staan. Toen ging het goed met hem, maar toen had hij ook nog niet die Lawsonia gehad. Helaas heb ik momenteel niet de mogelijkheid om m 24/7 op de wei te zetten. Ik wil dit volgend jaar wel gaan proberen.


MelanieB schreef
Wat ik nu voer is een soort plakkerige poeder. Die word wel zo gegeten.
http://www.herbalfriends.nl/Webwinkel-P ... -5-kg.html


Bedankt voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 09:54 



 
Profiel   

henny_w schreef
Heb je al eens FIR carbonclay geprobeerd? Werkt hier prima bij dunnere mest.
https://www.ruitersportvanderkroon.nl/a ... clay-4-kg/

Alleen is mijn ervaring dat 10 gr. per 100 kilo paard hier teveel is maar dat is een kwestie van uitproberen ;)

Deze heb ik ook geprobeerd bij mijn paardje en hielp niets, het rare is dat ze wel goed reageerde (en het probleem verhielp) op de Algae Vitalis. AV is op basis van de FIR maar met net even meer mineralen.
Helaas wel wat duurder maar is er wel in een kleinere proefverpakking (pot 800 gram)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 10:00 



 
Profiel   

ik weet hoe vervelend dit probleem is , Saela mijn ijspander merrie heeft dit probleem 5jaar gehad .
Allicht door een worm besmetting altijd dunne mest , natte scheten altijd vieze benen soms zelfs open wondjes daardoor .
Wat ik al niet heb geprobeerd te veel om op te noemen soms hielp het even en leek het de goede kant op te gaan maar dat altijd van korte duur .

En je vraagt je af hoe kan dat nou , ik kreeg de gouden tip braamblad .
Na vier dagen duidelijk verschil na een week gewone vijgen ongelooflijk , een theelepel per dag ik koop kant en klaar maar de in de natuur volop even door de koffie molen .
Af en toe wordt de mest wat slapper dan geef ik weer naar gelang nodig .
Zo simpel was deze tip maar nog altijd blij elke dag dat het over is .

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 11:10 



 
Profiel   

Moeilijk hoor TS. Ik denk toch gewoon het een en ander uitproberen. Bij mij was dit op het gras zetten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 11:29 



 
Profiel   

Zijn de darmen idd niet zo beschadigd dat hooi teveel prikkelt? Als het niet mogelijk is hem op volledig gras te zetten is het dan geen optie om hem een korte periode( langzaam opbouwen) op een hooivervanger te zetten...een goede grasbrok( agrobs of metazoa timotexx) en te kijken of dat helpt...

Een andere optie heb ik ook nog niet voorbij zien komen..mestwater van een andere gezonde pony met goede mest, daar atreksel( met water) van maken en over zijn voer. Krijgt hij op die manier de goede darmbacteriën binnen...een stuk goedkoper dan probiotica en werkt vaak prima( wel langere periode volhouden)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 11:44 



 
Profiel   

Lees even mee zit met hetzelfde probleem met mijn mini en zit met de handen in het haar en tig dierenartsen verder

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 12:01 



 
Profiel   

Vleddertje1 schreef
Zijn de darmen idd niet zo beschadigd dat hooi teveel prikkelt? Als het niet mogelijk is hem op volledig gras te zetten is het dan geen optie om hem een korte periode( langzaam opbouwen) op een hooivervanger te zetten...een goede grasbrok( agrobs of metazoa timotexx) en te kijken of dat helpt...

Een andere optie heb ik ook nog niet voorbij zien komen..mestwater van een andere gezonde pony met goede mest, daar atreksel( met water) van maken en over zijn voer. Krijgt hij op die manier de goede darmbacteriën binnen...een stuk goedkoper dan probiotica en werkt vaak prima( wel langere periode volhouden)


Dit is iets wat onze nieuwe shet ongeveer een maand gedaan heeft: ze at zelf de verse mest van onze andere pony met normale mest. Bij de vorige eigenaar kreeg ze voordroog en wij voeren gestoomd hooi, haar darmen hadden het er moeilijk mee en daardoor dunne mest. Beetje vies gezicht, maar ze stopte er ook vanzelf weer mee.

Een prebiotica die ik nog niet voorbij heb zien komen, maar die je zou kunnen proberen is Optima Forma van de paardendrogist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 16:16 



 
Profiel   

Mijn mini heeft ook beschadigde darmen door een mega wormbesmetting van toen ik hem van de dierenbescherming over nam.
Bij hem werkte de Bonpard Colin heel goed. Zeker voor een mini vallen de kosten daarin wel mee.
Als je echt vermoed dat zn darmen beschadigd zijn, moet je blijven controleren op zand.
Helaas deed ik dit niet meer.
Heeft me bijna mn pony gekost. 2,5 week kliniek en €2500,- euro later staat tie gelukkig weer lekker thuis.
Nee, het voer voor mn kruimel wordt nu echt goed bijgehouden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 20:52 



 
Profiel   

Mijn mini had in het begin ook dunne mest, in groepje jaarlingen waar hij stond hadden meerdere het. Ik had het idee dat luzerne mix heel goed hielp. Zeker toen ik gras aan het opbouwen was had ik soms echt het idee dat een flinke hand luzerne na het grazen ervoor zorgde dat zijn mest droog bleef. Hij heeft ook lang vitalbix nutrimash gehad en ze krijgen hier ook optima forma van de paardendrogist, dat is goedkoper dan de opkikker. Kan niet echt iets specifieks aanwijzen omdat ik dus 3 dingen door elkaar heb gedaan maar hij is nu al maanden goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 21:19 



 
Profiel   

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie dit lezen.. ik heb zojuist 2 minipaardjes gekocht. Een daarvan liep op een groot weiland dag en nacht met andere paardjes. Daardoor zit er nu tussen de billen en achterbenen wat opgedroogd modder en/of poep. Door de lange wintervacht blijft dit nogal zitten.

Hebben jullie enige tips om dit eraf te halen want hij heeft er wel ook echt jeuk van. Met water al even geprobeerd maar omdat hij nog maar 1,5 is en dit nog niet kent en ik niemand heb die zo snel kan helpen vasthouden was mijn vraag of iemand van jullie misschien een tip heeft die goed werkt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 19:23 



 
Profiel   

Jillie01 schreef
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie dit lezen.. ik heb zojuist 2 minipaardjes gekocht. Een daarvan liep op een groot weiland dag en nacht met andere paardjes. Daardoor zit er nu tussen de billen en achterbenen wat opgedroogd modder en/of poep. Door de lange wintervacht blijft dit nogal zitten.

Hebben jullie enige tips om dit eraf te halen want hij heeft er wel ook echt jeuk van. Met water al even geprobeerd maar omdat hij nog maar 1,5 is en dit nog niet kent en ik niemand heb die zo snel kan helpen vasthouden was mijn vraag of iemand van jullie misschien een tip heeft die goed werkt?

Je kaapt nu iemands topic,
Graag zelf een topic aanmaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 19:25 



 
Profiel   

onze pony heeft chronische diaree (wrs door schade bloedworm -die heeft hij niet meer)

hij krijgt probiotica en dat gaat super
deze hebben we

https://www.dierapotheker.nl/chevital-l ... WLEALw_wcB

Dit is een fijn produkt (langzaam opbouwen vanwege vreemde smaak ) door iets natgemaakt voer doen (agrobs mash bv) binnen kortste keren is hij ervan af :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 19:31 



 

Morganlefay schreef
Jillie01 schreef
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie dit lezen.. ik heb zojuist 2 minipaardjes gekocht. Een daarvan liep op een groot weiland dag en nacht met andere paardjes. Daardoor zit er nu tussen de billen en achterbenen wat opgedroogd modder en/of poep. Door de lange wintervacht blijft dit nogal zitten.

Hebben jullie enige tips om dit eraf te halen want hij heeft er wel ook echt jeuk van. Met water al even geprobeerd maar omdat hij nog maar 1,5 is en dit nog niet kent en ik niemand heb die zo snel kan helpen vasthouden was mijn vraag of iemand van jullie misschien een tip heeft die goed werkt?

Je kaapt nu iemands topic,
Graag zelf een topic aanmaken.

topic kapen? vraag stellen over hetzelfde onderwerp moet toch kunnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 22:27 



 
Profiel   

Jillie01 schreef
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie dit lezen.. ik heb zojuist 2 minipaardjes gekocht. Een daarvan liep op een groot weiland dag en nacht met andere paardjes. Daardoor zit er nu tussen de billen en achterbenen wat opgedroogd modder en/of poep. Door de lange wintervacht blijft dit nogal zitten.

Hebben jullie enige tips om dit eraf te halen want hij heeft er wel ook echt jeuk van. Met water al even geprobeerd maar omdat hij nog maar 1,5 is en dit nog niet kent en ik niemand heb die zo snel kan helpen vasthouden was mijn vraag of iemand van jullie misschien een tip heeft die goed werkt?


Als het opgedroogd is kun je het vaak gewoon eruit borstelen. Desnoods met beetje antiklit spray. Als er nog resten zijn gebruik ik wel eens babydoekjes.


claud1 schreef
onze pony heeft chronische diaree (wrs door schade bloedworm -die heeft hij niet meer)

hij krijgt probiotica en dat gaat super
deze hebben we

https://www.dierapotheker.nl/chevital-l ... WLEALw_wcB

Dit is een fijn produkt (langzaam opbouwen vanwege vreemde smaak ) door iets natgemaakt voer doen (agrobs mash bv) binnen kortste keren is hij ervan af :o


Mn paardje knapte steeds meer op, tot afgelopen woensdag weer koliek. Hij is nu inmiddels weer fit, mest aanzienlijk beter en ik heb nu die carbon clay besteld onder t mom van baat t niet dan schaadt t niet. Mocht dat niet helpen staat de yea sacc op de planning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-19 00:21 



 
Profiel   

Zou dit toch nog is overleggen met de kliniek die het toendertijd en recentelijk getest heeft. Het is een ziekte die nog niet veel voorkomt als ik het zo google en lees op bokt. Zie wel paar lawsonia paarden waarvan de eigenaren misschien nog lid zijn of waren van bokt. Misschien dat die ideeën hebben?

Koolstof geven ze vaker aan paarden met diarree maar of dit verstandig is icm met wat je pony heeft/had weet ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-19 02:19 



 
Profiel   

Hij is vrij van Lawsonia, dit is nogmaals getest. Behalve eventuele schade (litteken op darm), kan het daar niet meer aan liggen. Helaas is dat laatste niet te testen.

Ik heb het koolstof besproken met de dierenarts en die gaf aan dat het een goed alternatief zou kunnen zijn. Andere optie zou biosponge kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-19 08:40 



 
Profiel   

Bij onze tinker hielp linamix erg goed. Na 3 dagen was de mest duidelijk beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-19 08:48 



 
Profiel   

Even een korte update voor de volgers met hetzelfde probleem.. we gebruiken sinds afgelopen woensdag FIR Carbon Clay en hij is behoorlijk droog! Af en toe nog een beetje vochtige mest maar dat is zo weinig. Ik ben er heel blij mee. *\o/* *\o/*

Het enige dat hij nu dus krijgt is: gastro brok van havens, FIR Carbon Clay, onbeperkt hooi (graszaadhooi, maar ook eerste snede hooi) en af en toe wortel/appel... plus soms beetje gras, maar omdat dat nu erg kort is staat hij er niet zoveel op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 12:54 



 
Profiel   

Lys_PPA schreef
Even een korte update voor de volgers met hetzelfde probleem.. we gebruiken sinds afgelopen woensdag FIR Carbon Clay en hij is behoorlijk droog! Af en toe nog een beetje vochtige mest maar dat is zo weinig. Ik ben er heel blij mee. *\o/* *\o/*

Het enige dat hij nu dus krijgt is: gastro brok van havens, FIR Carbon Clay, onbeperkt hooi (graszaadhooi, maar ook eerste snede hooi) en af en toe wortel/appel... plus soms beetje gras, maar omdat dat nu erg kort is staat hij er niet zoveel op.


Heel fijn dat het je gelukt is! Ik duim mee voor jullie dat het nu ook zo blijft! +:)+

Hier hebben we ondertussen afscheid moeten nemen van mijn shet omdat ze vanbinnen helemaal kapot was en niet meer droog te krijgen was :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 19:06 



 
Profiel   

Lys_PPA schreef
Hij is vrij van Lawsonia, dit is nogmaals getest. Behalve eventuele schade (litteken op darm), kan het daar niet meer aan liggen. Helaas is dat laatste niet te testen.

Ik heb het koolstof besproken met de dierenarts en die gaf aan dat het een goed alternatief zou kunnen zijn. Andere optie zou biosponge kunnen zijn.


Top, ga ik hard duimen dat het snel beter gaat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 02:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen