Minipaardje met blijvende diarree

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:15

Lodarie schreef:
ik weet hoe vervelend dit probleem is , Saela mijn ijspander merrie heeft dit probleem 5jaar gehad .
Allicht door een worm besmetting altijd dunne mest , natte scheten altijd vieze benen soms zelfs open wondjes daardoor .
Wat ik al niet heb geprobeerd te veel om op te noemen soms hielp het even en leek het de goede kant op te gaan maar dat altijd van korte duur .

En je vraagt je af hoe kan dat nou , ik kreeg de gouden tip braamblad .
Na vier dagen duidelijk verschil na een week gewone vijgen ongelooflijk , een theelepel per dag ik koop kant en klaar maar de in de natuur volop even door de koffie molen .
Af en toe wordt de mest wat slapper dan geef ik weer naar gelang nodig .
Zo simpel was deze tip maar nog altijd blij elke dag dat het over is .



Waar bestel je braamblad?

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:54

Hier een inmiddels jaarling staan die er ook snel last van heeft. Bij hem was het in de zomer bijna heel de tijd droog en rond eind september begon het terug, hem een maandje even op enkel hooi gezet om te kijken of het verschil maakte maar helaas niet. Ik ben daarna beginnen biergist geven + alpengrün mash (maximum portie) en in de middag krijgt hij nog een kilo geweekte grasbrok en hij is zowaar droog terug. Biergist is verder een vrij goedkoop poedertje, mijne kwam van kramer.

Ik hoor het vaker bij shetjes, minipaarden en tinkers dat ze darmproblemen hebben. Ik weet niet of het van hun oorsprong af komt of dat er nogal veel vermeerderaars rondlopen bij deze rassen.

Ik lees dat je kleintje momenteel wel droog is en ik hoop ook voor je dat het zo blijft maar moest het terug beginnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:09

Ik volg ook even.
Ik heb een mini die ook last heeft van de mest, achterbeentjes en staart zijn altijd vies. Er komen op zich wel mooie mestballen uit, mag iets droger, maar ze heeft veel last van mestwater en natte scheten. Die van mij krijgt onbeperkt hooi (geen voordroog), maar eet zo weinig hooi dat ik van de DA luzerne bij moet voeren voor haar darmen, omdat ze vaak een opgezette buik had. Ze krijgt een klein beetje vitalbix DC en 150 gram vitalbix active+, daarbij in nog gluco balance en duivelsklauw. Gras mag ze niet, omdat ze PPID heeft en super snel hoefbevangen is. Dat is dus gelijk de uitdaging, want als er maar iets teveel aan zetmeel en suiker toegevoegd is aan een supplement maakt dat het gelijk ongeschikt...
Ik heb het een en ander opgezocht en kwam de carbon clay tegen, maar hier schijn je weer met eiwitten te zitten waardoor je dat recht moet trekken door de rest van je voer aan te passen? Iemand enig idee hoe dit precies zit? Ik kom er zo langzamerhand niet meer uit...
En ik las ook goede verhalen over moorbalans van de paardendrogist, maar daar zijn volgens mij nog niet zoveel ervaringen mee.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:38

Transfauneren al eens overwogen? Moeite waard om met je dierenarts eens te overleggen.. Goede bacteriën van een gezond paard die je overplaatst naar de darm van jouw paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 23:51

TS, hoe is het inmiddels met jouw pony? Werkt de carbon clay nog zo goed?

Ik voer sinds kort yea sacc van dodson and horrel, duurde eventjes maar het lijkt nu te werken. Ik zie minder natte scheten en de achterbeentjes zijn ook al een stuk schoner.

Lys_PPA

Berichten: 1335
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Minipaardje met blijvende diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 08:38

De laatste tijd gaat het erg goed. Er zijn dagen dat hij 100% droog is, ook dagen dat het matig gaat en nu de laatste 2 dagen weer veel vochtigere mest. Maar zelfs als hij al vochtigere mest heeft is het al niet meer zo erg als dat hij het voorheen had, toen was het echt nattigheid die maar bleef pruttelen. Tevens is zijn buik niet meer opgeblazen.

Dus ja het gaat eigenlijk wel goed maar hoop nog steeds ooit vd carbon clay af te kunnen stappen en een 'normaal' gezond paardje te hebben :)

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Minipaardje met blijvende diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 09:01

Op de website van pure horse staat ook een hele hoop info over natte mest en darmbalans etc. Zij heeft ook een interessante aflevering op de podcast van horseinmind. Misschien dat nog de moeite waard?

Lys_PPA

Berichten: 1335
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 09:21

_Nelleke_ schreef:
Op de website van pure horse staat ook een hele hoop info over natte mest en darmbalans etc. Zij heeft ook een interessante aflevering op de podcast van horseinmind. Misschien dat nog de moeite waard?


Ik ga eens kijken, altijd interessant om er meer over te lezen. Bedankt voor de tip.

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Minipaardje met blijvende diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 11:28

Transfauneren heeft bij die van mij heel erg geholpen. Alleen dan gelukkig zonder sonde. Gewoon een mestbal in haar muesli voor 7 dagen van een gezond goed paard die mooie drollen poept.