Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Jaarlijkse enting wel/niet

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Ik kon alleen een topic uit 2011 vinden, dus ik vraag het toch eens opnieuw.

Ik twijfel een beetje om mijn paarden de jaarlijkse enting te blijven geven ofniet. Waarom twijfel ik.
-Mijn mini Shetlander is altijd na het geven van de prik een 2 weken niet lekker in orde, eet slecht, heel stijf en futloos.
-bij mijn paard is het altijd een heel gevecht en een gevaarlijk gevecht, zowel voor mij als de dierenarts. We hebben al vanalles geprobeerd, handdoek over zijn hoofd, praam, pasta dat hem rustig moet maken maar niets helpt. Vorig jaar onder hem gekomen en gelukkig alleen met gekneusde ribben weggekomen. Dus bij hem zit ik er heel egg tegenop.

Dus mijn vraag is dan ook, is deze enting het wel waard. Op internet lees ik zoveel verschillende verhalen.

Even de situatie waar ze in staan.
De paarden staan in een open stal, gaan smorgens om 5 uur naar buiten en om 5 uur naar binnen ( in de zomer is dit 9 a 10 uur) wij rijden gee wedstrijden en komen nauwelijks het erf af, alleen als we een rondje gaan lopen/mennen. We staan met 3 paarden op stal, die 2 van mij en 1 van mijn stadgenoot
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 11:08 



 
Profiel   

Ik zou er 1x in de 3 jaar een tetanus enting ingooien. Influenza lekker laten zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 11:13 



 

Als je amper het erf afkomt. Geen wedstrijden gaat rijden etc. En je zr aan huis hebt. Dan zou ik in jou geval niet enten. Is alleen maar gevaarlijk.

De mijne moet geent worden omdat de paarden op de stalling wel van het erf af komen, maar wedstrijden. Had ik em aan huis, had ik em niet geënt. Voorlopig ga ik toch nergens heen (kan ook niet, heb geen trailer en geen auto die een trailer kan trekken)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 11:15 



 
Profiel   

Marije_1997 schreef
Als je amper het erf afkomt. Geen wedstrijden gaat rijden etc. En je zr aan huis hebt. Dan zou ik in jou geval niet enten. Is alleen maar gevaarlijk.

De mijne moet geent worden omdat de paarden op de stalling wel van het erf af komen, maar wedstrijden. Had ik em aan huis, had ik em niet geënt. Voorlopig ga ik toch nergens heen (kan ook niet, heb geen trailer en geen auto die een trailer kan trekken)



Wij hebben ze niet aan huis staan, maar huren wel een stal met weiland achteraf. Andere paarden staan niet in de buurt, geen van de 3 paarden komt van het erf af en gaat op wedstrijd ( alleen om eens een rondje over het fietspad te lopen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 11:17 



 
Profiel   

Mijn fjord had er ook altijd superveel last van. Toen ze met een blijvende blessure kwam waardoor ik niet meer kan rijden en ze dus alleen soms mee gaat wandelen in het dorp heb ik besloten het ook niet meer te doen. Ze staat aan huis met haar mini vriendinnetje die ook alleen uit wandelen gaat, geen andere paarden en gaat dus ook niet meer mee naar wedstrijden oid.

Komt je stalgenoot wel veel het erf af? Zo nee dan zou ik je keuze niet vreemd vinden als ze er zoveel last van hebben. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 11:19 



 
Profiel   

Tegen tetanus zou ik wel blijven enten, 1x per 3 jaar. Dat lopen ze ook gewoon op eigen erf op als je pech hebt. Die bacterie leeft in de grond, en bij een diepe(re) wond kan het raak zijn, en tetanus is een hele akelige dood.
Vraag eens naar een ander merk vaccin voor je Shet - vaak zijn het de hulpstoffen die reacties opwekken, niet het vaccin zelf.
Als je paard losstaand echt niet is te enten, zou ik zeggen: rij 'm naar een kliniek, die ene keer in de 3 jaar en zet 'm in een opvoelbox.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 11:20 



 
Profiel   

heidiLOVER schreef
Mijn fjord had er ook altijd superveel last van. Toen ze met een blijvende blessure kwam waardoor ik niet meer kan rijden en ze dus alleen soms mee gaat wandelen in het dorp heb ik besloten het ook niet meer te doen. Ze staat aan huis met haar mini vriendinnetje die ook alleen uit wandelen gaat, geen andere paarden en gaat dus ook niet meer mee naar wedstrijden oid.

Komt je stalgenoot wel veel het erf af? Zo nee dan zou ik je keuze niet vreemd vinden als ze er zoveel last van hebben. :)


Nee mijn stalgenoot komt ook bijna niet het erf af, eens een keertje een stukje lopen op het fietspad maar dat is het dan ook.

Vind het vooral bij mijn paard doodeng om het te doen, hij is gewoon gevaarlijk hierbij ( verder een schat van een beest hoor haha)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 11:25 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Tegen tetanus zou ik wel blijven enten, 1x per 3 jaar. Dat lopen ze ook gewoon op eigen erf op als je pech hebt. Die bacterie leeft in de grond, en bij een diepe(re) wond kan het raak zijn, en tetanus is een hele akelige dood.
Vraag eens naar een ander merk vaccin voor je Shet - vaak zijn het de hulpstoffen die reacties opwekken, niet het vaccin zelf.
Als je paard losstaand echt niet is te enten, zou ik zeggen: rij 'm naar een kliniek, die ene keer in de 3 jaar en zet 'm in een opvoelbox.


Al een paar keer aangegeven en ze zeggen alleen dat het erbij kan horen, kan eens vragen voor een andere.
Als het 1x in de 3 jaar moet dan vind ik het zeker geen probleem om een auto en trailer te regelen en naar de kliniek te rijden. Thuis is het gewoon te gevaarlijk om het te doen voor allemaal. Vandaar ook mijn vraag of dat het echt waard is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 11:27 



 
Profiel   

Ik zou ook met je stalgenoot overleggen over hoe zij hier naar kijkt. Aangezien jullie er wel met z’n tweeën staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 11:29 



 
Profiel   

Mijn paarden laat ik wel standaard voor influenza enten. Omdat ze op een grotere stal staan met veel paarden, maar anders had ik het ook gedaan. Twee met luchtwegproblemen (en daardoor de grote watmindere weerstand) en daar wil ik het risico van influenza echt niet hebben.

Ik heb afgelopen jaar voor het eerst de tetanus weggelaten. Dat wil ik om het jaar gaan doen.

Vervelend dat je paard zo heftig is op de dierenarts. Lastig probleem, ook als er een keer bloed moet worden genomen of dingen moeten worden ingespoten als hij ziek is....

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 11:29 



 

Tetanus zit in een klein hoekje. Een oppervlakkige wond is voor een paard al voldoende om het te krijgen. Nare dood. Ik heb het een keer gezien, dat vergeet je niet snel weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 11:32 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Mijn paarden laat ik wel standaard voor influenza enten. Omdat ze op een grotere stal staan met veel paarden, maar anders had ik het ook gedaan. Twee met luchtwegproblemen (en daardoor de grote watmindere weerstand) en daar wil ik het risico van influenza echt niet hebben.

Ik heb afgelopen jaar voor het eerst de tetanus weggelaten. Dat wil ik om het jaar gaan doen.

Vervelend dat je paard zo heftig is op de dierenarts. Lastig probleem, ook als er een keer bloed moet worden genomen of dingen moeten worden ingespoten als hij ziek is....


Dierenarts is idd altijd een drama, bij elk klein onderzoekje is het altijd een groot gevecht. Snap ook niet waar het wegkomt want er is nooit iets ergs gebeurd met een dierenarts, zijn stuk voor stuk lieve mensen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 11:35 



 
Profiel   

Wat vervelend als je paard zich zo lastig laat enten.

Persoonlijk zou ik wel jaarlijks laten enten. Paarden influenza is zeer besmettelijk en je paard kan het ook krijgen als de hoefsmid of de DA net bij een besmet paard is geweest.
Paardeninfluenza heeft meer kans op complicaties dan mensenlijk influenza.

Als je Shet er zo heftig op reageert zou ik vragen of de DA een keer een andere variant wil gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 11:37 



 
Profiel   

ik heb afgelopen jaar ook voor het eerst niet gevaccineerd.
Mijn pony stond altijd op een stal waar alle paarden gevaccineerd werden, ze regelmatig wisselingen op stal hadden en ook wel op andere locaties kwamen. Ik ging zelf al nooit weg met hem maar heb wel altijd geprikt.
Met als gevolg dat hij elk jaar liep te hoesten en ik meer geld en tijd kwijt was aan de nasleep van de vaccinatie dan van het hele prikje zelf.

Pony loopt nu in een natuurgebied in een vaste groep, daar hebben ze dit jaar niet gevaccineerd vanwege de vele bijwerkingen en ik heb hem dus ook niet laten doen.
Tetanus houden we wel in de gaten maar in principe komen er geen anderen bij de paarden, geen wisselende samenstelling van de groep en ze komen niet op locaties waar andere paarden zijn dus voor mij reden genoeg om dit jaar eens over te slaan.
In tegenstelling tot voorgaande winters heeft hij nog geen kuch gegeven btw

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 15:46 



 
Profiel   

Als ik niet meer op wedstrijd zou gaan of naar rijvereniging zou ik het ook niet meer doen. Vooral mijn pony reageert er erg heftig op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 15:55 



 
Profiel   

Als het zo'n drama is en je kom verder nergens met je paarden zou ik om de paar jaar tetanus enten en influenza laten zitten.

Hier heeft mijn belangrijkste wedstrijd pony ieder jaar het meeste last helaas. Ivm wedstrijden moet ik wel. Mijn oudjes heb ik over getwijfeld, maar die hebben nooit ergens last van en staan in de groep met pony's die wel op pad gaan dus worden ook gewoon wel geent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 16:01 



 
Profiel   

Ik ent ook niet meer elk jaar. De dames zijn met pensioen, komen dus ook nergens. En de ene krijgt altijd bulten van de enting als de DA niet hatseflats dat ding erin heeft zitten. Gelukkig is de ene DA weer terug op het oude nest/ dierenartspraktijk, zij is de enigste die snel genoeg is. Maar dan nog alle 2 jaar vind ik genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 16:23 



 

Het lijkt me geen verkeerd advies om enkel om de 3 jaar tegen tetanus te vaccineren.

Maar het kan altijd zo zijn dat ze toch influenza krijgen, al is de kans misschien bijzonder klein in jullie situatie. Je moet dus wel even overwegen of je dat risico wil nemen. Want als het zou gebeuren, sla je jezelf wel flink voor het hoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 16:43 



 
Profiel   

Wij hebben hier besloten bij de oudere paarden alleen 1x id 3 jaar tetanus te doen. Het jonge paard wordt meer mee gedaan dus die wordt verlopig gewoon geënt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 16:52 



 
Profiel   

Hoe zit dat met tetanus enting. Is dan een prik in de 3 jaar voldoende of werkt het hetzelfde als de basis enting, dus dat het herhaald moet worden na een paar maanden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 17:00 



 
Profiel   

Mijn dierenarts stelde dit jaar ook voor om de enting over te slaan. Zijn uitleg is dat een enting gebaseerd wordt op de virussen van de afgelopen jaren. Er zijn echter giga veel verschillende vormen van het virus, dat er alsnog kans in zit dat ze het nog krijgen simpelweg omdat die van dit jaar nog niet in het vaccin zitten.

Tetanus is volgens de verpakking minstens 2 jaar (of was het 5?) werkzaam, dus dat is in principe voldoende om de 2 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 17:38 



 
Profiel   

Jessix schreef
Hoe zit dat met tetanus enting. Is dan een prik in de 3 jaar voldoende of werkt het hetzelfde als de basis enting, dus dat het herhaald moet worden na een paar maanden?


Als ze eenmaal ooit die basisenting gehad hebben, is 1x per 2/3 jaar herhalen voldoende om de antistoffen op peil te houden.
Bij mensen is dat trouwens 1x in de 10 jaar. Wij mensen zijn iets beter in voorraden antilichamen opslaan.

Titeren bij paarden is trouwens (nog) niet betrouwbaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 17:41 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Jessix schreef
Hoe zit dat met tetanus enting. Is dan een prik in de 3 jaar voldoende of werkt het hetzelfde als de basis enting, dus dat het herhaald moet worden na een paar maanden?


Als ze eenmaal ooit die basisenting gehad hebben, is 1x per 2/3 jaar herhalen voldoende om de antistoffen op peil te houden.
Bij mensen is dat trouwens 1x in de 10 jaar. Wij mensen zijn iets beter in voorraden antilichamen opslaan.

Titeren bij paarden is trouwens (nog) niet betrouwbaar!

Dank je! Dan zal ik het nog eens laten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 17:46 



 
Profiel   

Jeetje t.s. Wat sneu dat ze zo veel last hebben van de entingen. Persoonlijk zou ik het niet meer doen dan voorlopig. Maarja ik ben sowieso erg kritisch ten opzichte van inentingen. En ik voorspel dat ik weer half bokt over me heen krijg als ik het achterste van Mn tong laat zien wat dat betreft. Dus voor nu laat ik het hier wijselijk bij..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 17:51 



 
Profiel   

PoccaLocca de dierenarts hier kwam zelf met het idee om te stoppen met influenza entingen voor onze oude paarden. Nu onze 24 jarige overleden is en we weer een 7 jarige hebben, volg ik haar advies op voor Polie (17 jaar) en laat ik Chico gewoon door enten en Polie alleen tetanus.
Dus zo apart is je mening niet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 18:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen