Botbreuken bij paarden: de succesverhalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Botbreuken bij paarden: de succesverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 21:07

Via deze weg ben ik op zoek naar lotgenoten, mensen met een gelijkaardig verhaal die dit willen delen en tips uitwisselen.

Vertel iets over de breuk van je paard. Hoe is deze ontstaan, is die inmiddels genezen(of zit je nog in herstelfase). Wat heb je gedaan in het herstel, de revalidatie etc.
Deel eventueel een röntgenfoto als je dat wil.

Ik trap af!

Mijn paard heeft 2 maanden geleden(half augustus) een trap gekregen van een ander paard. Direct kreupel, maar na een paar dagen niet meer. Na een week toch wel weer en sindsdien kreupel gebleven.
Na weken onderzoek kwamen we er achter dat hij een scheur/breuk heeft in zijn pijpbeen(LV). Daarbij is er een stukje pees losgescheurd van het bot ook.

Dierenarts is optimistisch, kans op herstel momenteel 100%. We gaan wel een lang traject in. We hebben gekozen hem gewoon op de weide te houden. Stal heb ik sowieso niet tot de beschikking en is niet aan te raden met mijn paard.

Hij staat wel op een klein stukje zodat hij niet kan/mag rennen. Hier staat hij ook alleen. Wel van 4 kanten contact met zijn kuddegenoten.
Hij krijgt 24/7 hooi, en daarbij dagelijkse kruiden extra. Dit is wat hij krijgt:
Duivelsklauw, wilgenbast, brandnetel, kurkuma, gelatine poeder, zeewier, rozenbottels, MSM en kleefkruid.
Dit alles in een bakje met wat geweekte grasbrok, lucernce brok, een handje muesli en wat lijnzaadolie.

Hij doet het momenteel super goed. Je ziet bijna niet meer dat hij kreupelt, dus ik blijf goede hoop houden. Gelukkig houd hij zich aardig rustig in z'n paddockje, al weet ik niet hoe dat eruit gaat zien zodra het weer gaat regenen :(

Hieronder de laatste röntgenfoto:
Afbeelding


Dus, brand los!
Ik hoop op nog meer positieve ervaringen, en misschien wat tips voor als we weer wat mogen bewegen en opbouwen! :o

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Botbreuken bij paarden: de succesverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:42

Op mijn oude pensionstal stond een paard dat als jaarling een verticale scheur in het pijpbeen (voorbeen, maar links of rechts ben ik kwijt) had opgelopen, was geschroefd en dier liep er gewoon rad mee inmiddels iets van 10+ jaar later. Was een kwpner en niet een van de kleinsten zelfs.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Botbreuken bij paarden: de succesverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:45

Geen ervaring mee gelukkig maar ik hoop wel dat dit bot weer sterk genoeg word, vind het nogal een fikse breuk voor een paardenbeen, succes.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:46

:(:) sterkte, nare breuk. Gelukkig gaat het langzaam de goede kant op. :j

Twee verhalen. Eerste griffelbeen breuk bij half jaar oud veulen. Stomme glijpartij in de bak met een bult als gevolg. Niet kreupel geen wond. Paar weken later moest stalgenote naar de dierenkliniek. Toch maar meegegaan, bleek het gebroken. Dat hij twee jaar later overlijdt door nog een breuk aan een ander been is echt domme pech geweest.

Andere was een tikkie terug van mijn merrie, waardoor een andere een voorbeen op twee plekken gebroken had. Paard liep voor die tijd hoog in de western sport. Heeft veel operaties gehad met platen en schroeven en heel lange revalidatie maar is uiteindelijk wel goed gekomen. Nooit meet op top nivo ivm risico met slidings maar de pleasure is gewoon weer opgepakt
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-10-19 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:47

Wij hebben een 3-jarige Welsh merrie gehad die in de wei een hoefbeen breuk opliep.
Ze heeft een aantal weken stalrust gehad icm een ingepakte hoef.
Hierna ging ze een kleine paddock in en uiteindelijk is het ook 100% genezen :j

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Botbreuken bij paarden: de succesverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:52

Onze oude fokmerrie heeft op haar 2e linksvoor een gebroken griffelbeen gehad. Toen niks aan gedaan in overleg met de da (op het land gelaten en in de gaten gehouden) en uiteindelijk 1.40 gelopen in het springen :) is wel 20 jaar geleden geweest maar hee, je wilde succesverhalen toch? :D

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Botbreuken bij paarden: de succesverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:05

Mijn pony heeft twee jaar geleden ongeveer de griffelbeentjes in haar beide achterbenen gebroken. Is gekomen door ruzie in de kudde. Mijn merrie is dominant en trapt van zich af, maar dat deden anderen ook.
Ik heb beide benen laten opereren en de operatie is geslaagd. Daarna heeft ze gerevalideerd op een revalidatie stal. 6 weken boxrust en daarna op een paddock, alleen.
Nu weer gewoon met meerdere paarden op de wei.
Ik merk dat de doorbloeding in beide benen minder is. Maar mijn pony heeft ook een lange geschiedenis van verschillende blessures aan haar benen, dus alles bij elkaar is het ook goed voor te stellen dat alles wat minder goed werkt.
Uiteindelijk ben ik blij dat ik haar heb laten opereren.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:11

hier ook een griffelbeenbreukje!

deze

Afbeelding


er moet wel een vergrootglas bij, maar het was een breuk!
8 week apart in een paddock.
daarna rustig opbouwen en is helemaal goed gekomen.
heb overigens geen supplementen gebruikt toen
wel nog een kleine schiefel aan over gehouden

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Botbreuken bij paarden: de succesverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 07:20

Hier een gebroken doornuitsteeksel door een trailerongeluk. Is na 7 mnd revalidatie gelukkig helemaal goed gekomen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Botbreuken bij paarden: de succesverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:21

Oudere merrie met een open botbreuk aan het achterbeen na een trap van een ander paard.

Slagader was ook geraakt, dat was behoorlijk heftig.

Ik zat letterlijk tot m'n oksel onder het bloed, maar het is gehecht en been verbonden.
Merrie was niet te vervoeren, maar met stalrust, medicatie en regelmatig verband wisselen is het helemaal goed gekomen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Botbreuken bij paarden: de succesverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:34

Ik heb er 1 met een dijbeenbreuk gehad na een trap van een ander paard,dat was gelijk einde verhaal,die breuk was zeer ernstig.
En een andere had een verbrijzeld griffelbeen ook na een trap van een ander paard.Die is geopereerd en dat heeft toch allemaal vrij lang geduurd.De trap veroorzaakte een open wond,dus in eerste instantie hadden we de breuk niet door en dachten dat de wond de dikte en kreupelheid veroorzaakte,nadat de wond dicht was en ze kreupel bleef zijn we foto's gaan pakken en toen bleek het griffelbeen verbrijzeld.Doordat ze er te lang mee liep had ze daardoor weer peesletsel.Dus we waren even zoet.Na de operatie heeft ze 14 dagen in de kliniek gestaan.Dan naar huis en thuis hebben we ook een paddock op de wei gemaakt waar ze overdag opstond,zodat ze niet kon rennen ,maar wel met de andere buiten stond en sávonds weer op stal.Wij hebben de operatie wond laten lazeren en uiteindelijk is alles 100% goedgekomen.Maar toen waren we ruim 6 maand verder.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Botbreuken bij paarden: de succesverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:51

Pb Moyra eens, zij heeft een paard met een beenbreuk. Wandelt nog steeds rond!

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Botbreuken bij paarden: de succesverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 09:17

Mooi, eindelijk reacties en fijn om te horen dat zoveel paarden weer volledig herstellen!

Mijn paard doet het momenteel ook super gelukkig.
Is heel rustig tot nu toe in z'n paddock. Heb hem gister een klein stukje zien draven(ik ging te langzaam met de kruiwagen hooi lol) en hij loopt verrassend goed. Nog niet 100% maar zeker grote verbetering.

Ik lees graag nog meer succesverhalen in de tussentijd!

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Botbreuken bij paarden: de succesverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 09:19


moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 09:24

MerleSimone schreef:
Pb Moyra eens, zij heeft een paard met een beenbreuk. Wandelt nog steeds rond!


Ik ben al getipt over dit topic :)

Mijn merrie heeft 7 jaar geleden inderdaad haar linker voorbeen gebroken, het olecranon wel te verstaan. Dit zit vlak onder het elleboog gewricht.
De dierenartsen waren wisselend positief.
De verzekering wilde niks behalve euthanasie.

Afbeelding

Nadat ik het maanden had geprobeerd op de manier van de verzekering ben ik een procedure tegen ze gestart.
Toen ging het ineens heel erg snel (nadat ik mijn bewijslast had laten zien van niet de minste dierenartsen).
De chirurg stond op de zaterdag voor zijn vakantie mijn paard te opereren.

Afbeelding

Binnen 3 maanden na de operatie liep ze op een postzegel weitje, na 1,5j ( |( ) op stal gestaan te hebben.
Ze geniet nu 5 jaar van haar pensioen (officieel 7 uiteraard) en doet het erg goed :j

https://youtu.be/ZHX9TGB3KDk
Het proces.


Afbeelding

J508

Berichten: 490
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 09:28

Hier een paard dat 7 jaar geleden zijn sprong heeft gebroken door een trap van een ander paard. Da gaf het weinig kans, maar we wilden het toch proberen. Na een aantal weken op de kliniek mocht hij naar huis. Daar bleek al snel dat hij te veel wilde doen en niet rustig bleef. Toen heeft hij nog maanden op een revalidatiecentrum gestaan waar ze hem elke dag hebben laten zwemmen. Hij was toen al niet zo jong meer dus hij is met pensioen gegaan, en daar geniet hij nu nog van als bijna 26 jarige.

irmaz

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:41

Ik heb mijn paard vorig jaar op 3 benen uit de wei gehaald en bij het maken van foto's door DA bleek dat zijn rechter spaakbeen verbrijzeld was. Omdat het niet geopereerd kon worden en een spaakbeen ook niet kan worden gestabiliseerd met gips had de DA er weinig vertrouwen in dat het goed zou komen. Ik wilde het wel met het paard proberen omdat alles nog netjes in elkaar zat en hij zich heel rustig hield.

Hij heeft in totaal 10 weken volledige boxrust gehad, daarna weer naar buiten, beginnend met 5 minuten op een postzegel landje en dit heel langzaam uitgebouwd. Hij heeft na de 10 weken boxrust geen stap meer kreupel gelopen. Hij is behandeld met een pulserend magneetveld apparaat.

Dit was z'n x-ray na 2 weken boxrust, de zwarte lijnen zijn de breuklijnen.
Afbeelding

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Botbreuken bij paarden: de succesverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 22:44

Wauw irmaz dat is wel een hele flinke breuk geweest!
Wat heftig. Fijn dat je paard inmiddels weer hersteld is!

Wat voor magneetveld apparaat was dit? Kwam hier een therapeut voor of kon je dit ook zelf?
Ik was aan het kijken naar de Icevibe boots, maar twijfelde of de trillingen wel goed zouden zijn voor zijn breuk.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:53

Mijn eerste paard heeft zijn elleboog gebroken gehad. Is geopereerd, plaat met schroeven erin gezet, daarna een jaar rust waarvan een maand of 3 stalrust. Naderhand nog een keer operatie gehad om plaat en schroeven eruit te halen.
Paard heeft onder een andere ruiter nog M gelopen.

Mijn huidige paard, diverse breuken in halswervels en schedel gehad. Alles is stabiel en paard staat als grasmaaier met pensioen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 23:16

LBLGypsyCobs schreef:
Oudere merrie met een open botbreuk aan het achterbeen na een trap van een ander paard.

Slagader was ook geraakt, dat was behoorlijk heftig.

Ik zat letterlijk tot m'n oksel onder het bloed, maar het is gehecht en been verbonden.
Merrie was niet te vervoeren, maar met stalrust, medicatie en regelmatig verband wisselen is het helemaal goed gekomen.


Jezus dat lijkt me echt doodeng... En dan zoveel bloed :oo

Die verbrijzeling hierboven :oo zou op het eerste gezicht idd zo denken dat het meteen afgelopen zou zijn. Maar fijn dat dat niet het geval was!

TS, flinke breuk idd! Loopt die breuk nou ook van rechtsboven naar beneden of lijkt dat zo? Heeeel veel succes!!

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 23:20

Pepperrr schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
Oudere merrie met een open botbreuk aan het achterbeen na een trap van een ander paard.

Slagader was ook geraakt, dat was behoorlijk heftig.

Ik zat letterlijk tot m'n oksel onder het bloed, maar het is gehecht en been verbonden.
Merrie was niet te vervoeren, maar met stalrust, medicatie en regelmatig verband wisselen is het helemaal goed gekomen.


Jezus dat lijkt me echt doodeng... En dan zoveel bloed :oo

Die verbrijzeling hierboven :oo zou op het eerste gezicht idd zo denken dat het meteen afgelopen zou zijn. Maar fijn dat dat niet het geval was!

TS, flinke breuk idd! Loopt die breuk nou ook van rechtsboven naar beneden of lijkt dat zo? Heeeel veel succes!!

Breuk loopt inderdaad van beneden naar boven(of andersom, tis maar hoe je er naar kijkt), en dan over de voorkant van het bot. Aan de zijkant is het (bijna) niet te zien.
Aan de bovenkant is er dus ook een stukje tussenpees beschadigd/gescheurd door de breuk.

irmaz

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 23:33

SuperAssie schreef:
Wat voor magneetveld apparaat was dit? Kwam hier een therapeut voor of kon je dit ook zelf?
Ik was aan het kijken naar de Icevibe boots, maar twijfelde of de trillingen wel goed zouden zijn voor zijn breuk.


Die Icevibe boots heb ik even opgezocht maar dat lijkt mij ook te heftig voor een gebroken been.

Ik heb een Centurion 4PH apparaat gebruikt, die heb ik ooit eens bij toeval kunnen kopen. Hiermee begin je met een hele lage frequentie om alle weefsels in balans te brengen en kun je na ongeveer een week wat hoger gaan om te gaan stimuleren.
Hier verhuren ze die o.a.: https://magnacare.nl/product-category/huur-therapie-apparatuur/

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Botbreuken bij paarden: de succesverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 08:59

Mijn pony heb ik de ice vibe boots omgehad toen ik nog niet wist dat de griffelbeentjes gebroken waren, maar zij vond het absoluut niet fijn.
Nooit meer gedaan dus..

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:22

Ik zal vandaag eens kijken of ik nog fotos heb, van de halswervels zeker.
Ook de plaat met schroeven heb ik hier thuis liggen.

J508

Berichten: 490
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 07:11

SuperAssie schreef:
Wauw irmaz dat is wel een hele flinke breuk geweest!
Wat heftig. Fijn dat je paard inmiddels weer hersteld is!

Wat voor magneetveld apparaat was dit? Kwam hier een therapeut voor of kon je dit ook zelf?
Ik was aan het kijken naar de Icevibe boots, maar twijfelde of de trillingen wel goed zouden zijn voor zijn breuk.


Als ik me het goed herinner staat er in de handleiding van de ice vibes dat het niet bij een breuk gebruikt mag worden.