paard met een depressie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 14:12

Stoppen met voordroog is geen optie helaas. Gastro + krijgt hij al.

Anoniem

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:42

Icm je aanvullingen denk ik nu eerder aan een paard met buikpijn (luchtzuigen, zweren, opgeblazen buik, veel gas) dat zich daardoor niet lekker voelt dan aan een depressief paard.

Zijn al je onderzoeken door dezelfde dierenarts gedaan? Ik zou langzamerhand toch eens een second opinion vragen van een ander :)

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:21

Mijn paard is op voordroog ook heel sloom, heeft last van gas en is opgeblazen. Staat er idd depressief bij.
Zodra ik onverpakt hooi van goede kwaliteit voer is het over.
Voordroog kan dus alle klachten van jou paard veroorzaken.
Het is naast gras (en in de winter waarschijnlijk het belangrijkste) het belangrijkste wat je paard binnen krijgt dus dat moet gewoon goed zijn. Goed krachtvoer zal het verschil niet gaan maken als je basis (ruwvoer ) niet ok is.

Kun je niet met de stalhouder afspreken dat je een tijdje zelf hooi in koopt?
Dan kun je in ieder geval kijken of dit de oorzaak is.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:24

Bewegen is overigens voor een paard met gas wel belangrijk, dus ik zou zeker wat met je paard gaan doen.

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 15:33

Paard staat samen met 2 andere paarden op dit moment. Het is voor mij niet haalbaar om voor 3 paarden hooi in te kopen waarvan er maar 1 van mij is. De eigenaar van de ander paarden wil nlk niet overstappen op ander hooi. Het is niet een kwestie van niet willen hoor, maar in dit geval kan ik niet anders.
Paard opnieuw verhuizen wil ik nu niet.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:39

Als ik bekijk wat je allemaal opnoemt aan klachten bij je paard denk ik toch dat je het moet zoeken in dit soort oplossingen.
Luchtzuigen, winden laten, snel koliek van nat gras etc. Lijkt me sowieso niet goed voor jouw paard om voordroog te eten.
Uiteindelijk is het jouw keuze, maar als het mijn paard was zou ik overwegen weer te verhuizen als het dan echt niet mogelijk is iets met hooi te regelen.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:07

Bravie schreef:
Ik zou eens testen op zand of een paar maand achter elkaar preventief een zandkuur geven.
Mijn merrie heb ik ook als brave 5 jarige gekocht. Ze was iets te mager en miste wat bespiering. Desondanks ze goed te eten kreeg lukte het me niet om haar voller te krijgen. Ook had ze weinig looplust en was soms vrij nukkig bij het rijden. Voor de rest zag ze er wel goed uit qua vacht maar ze was zo rustig! Als merrie van 1m70 liet ze zich domineren door een shetlander van 23 jaar oud. Ook heb ik haar nooit gek zien doen in de weide.

Drie maanden na aankoop heb ik haar moeten laten opereren na een koliekaanval. Ze had een verstoppings/gaskoliek die veroorzaakt werd door zandophoping. Nu zijn we twee jaar later en ik heb een energieke merrie die ondertussen de leider van de kudde is en als een gek door de weide vliegt met momenten. Ze is ook mooi bijgekomen in gewicht en bespiering en heeft terug plezier in het rijden.

Het slome apatisch gedrag werd bij haar veroorzaakt doordat ze zich niet goed voelde vanwege het zand in haar darmen. Alleen wist ik toen niet beter omdat ze vanaf dag 1 bij mij altijd zo geweest is.

Ik zeg zeker niet dat dat bij jou de oorzaak is maar een zandkuur kan zeker geen kwaad en wie weet helpt het wel.



Ik dacht ook gelijk aan zand.
Vooral omdat je zegt dat je haar niet voller krijgt maar wel een hooi buik heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:09

valine schreef:
Paard staat samen met 2 andere paarden op dit moment. Het is voor mij niet haalbaar om voor 3 paarden hooi in te kopen waarvan er maar 1 van mij is. De eigenaar van de ander paarden wil nlk niet overstappen op ander hooi. Het is niet een kwestie van niet willen hoor, maar in dit geval kan ik niet anders.
Paard opnieuw verhuizen wil ik nu niet.


Kan je je paard niet, al is het maar tijdelijk om uit te proberen, apart zetten? Al is het maar een week of twee, als je veel verandering aan je paard ziet kan je altijd overwegen toch te verhuizen.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:16

Magnesium!! Mijn paard was ook totaal van de kook toen ze kwam. Mn andere paarden waren weg en ze moest op stal alleen. Dit ging totaal niet, ze viel af en leek enorm ongelukkig. Heb haar toen op de wei gezet 24/7 naast de shetlanders van mn pa en magnesium gaan voeren + slobber die ze enorm lekker vond. Gewicht kwam eraan en door de magnesium rustig en in balans. Toen mn andere paarden thuis kwamen en ze daarmee in de wei mocht was ze helemaal gelukkig. Ze was ook heel gesloten aan het begin. Verwen dr lekker, magnesium erin, voer dr iets wat ze lekker vind, met vriendjes op de wei en dan komt het vast goed!

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 18:07

Paard krijgt op dit moment een kuur tegen zand, wordt volgende week ontwormd met een kuur tegen bloedworm en ik ga zo baaltjes hooi halen om te kijken of het effect heeft *D
Bewegen blijf ik wel doen met hem, maar dan in de vorm van stappen aan de hand door het dorp en het bos.

Nogmaals iedereen bedankt voor de pb’s mailtjes en de reacties in dit topic.
Mocht iemand nog ideeën hebben of opmerkingen, graag _/-\o_

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:10

valine schreef:
Paard krijgt op dit moment een kuur tegen zand, wordt volgende week ontwormd met een kuur tegen bloedworm en ik ga zo baaltjes hooi halen om te kijken of het effect heeft *D
Bewegen blijf ik wel doen met hem, maar dan in de vorm van stappen aan de hand door het dorp en het bos.

Nogmaals iedereen bedankt voor de pb’s mailtjes en de reacties in dit topic.
Mocht iemand nog ideeën hebben of opmerkingen, graag _/-\o_


Goed dat je je zo actief inzet voor hem!
Succes!

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:21

valine schreef:
Paard krijgt op dit moment een kuur tegen zand, wordt volgende week ontwormd met een kuur tegen bloedworm en ik ga zo baaltjes hooi halen om te kijken of het effect heeft *D
Bewegen blijf ik wel doen met hem, maar dan in de vorm van stappen aan de hand door het dorp en het bos.

Nogmaals iedereen bedankt voor de pb’s mailtjes en de reacties in dit topic.
Mocht iemand nog ideeën hebben of opmerkingen, graag _/-\o_



Je bent super bezig!! Let wel op met het te veel tegelijk doen (niet dat je nu moet stoppen met 1 van de dingen, ik geef het maar mee). Het is vaak slim om even te wachten met elke stap omdat je anders niet weet wat het nu heeft opgelost.

Fijn iig dat je toch het hooi gaat proberen testen, zou zo'n 'gemakkelijke' oplossing blijken als je er binnen enkele weken nog geld tegenaan hebt gegooid om te achterhalen wat het is -O- beter even zeker zijn dat alle eenvoudige zaken zijn uitgesloten.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:42

Heel goed van je! voordroog kan echt zoveel problemen veroorzaken.

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:14

De meeste adviezen zijn al gegeven lees ik. Ik herken je verhaal. Het is soms ook enorm lastig om erachter te komen wat je paard heeft.
Wat misschien nog een tip kan zijn, is je paard Colosan geven. En dan kijken water gebeurd. Deze tip kwam van een dierenarts toen mijn paard ook met een paar dezelfde symptomen liep. Colosan is niet heel duur. Het kan verder ook geen kwaad. Ik moest dit toen twee dagen geven, dan een dag niet en dan weer een dag wel. Zo kon ik zien of het hielp. Helpt het, dan weet je al deels waar het aan ligt.

Ik geef mijn paard nu dit bij https://www.animalroyal.com/nl/p/3594778/yea-sacc/
Helpt voor mijn paard erg goed.

Gefjun
Berichten: 19
Geregistreerd: 21-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:37

Misschien eens laten testen op leptospirose, een attente da stelde dit voor en had gelijk. Mijn paard was ook veel slomer en nog steeds niet fit na vele behandelingen (ze heeft een verleden van lyme en andere problemen daardoor, juiste diagnose liet lang op zicht wachten, uiteraard na andere dure behandelingen), maar nu is ze weer attent en het slome is er echt vanaf, ook geen spierpijn meer

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 19:21

Hier even een kleine update over het paardje in kwestie.
Ondertussen staat hij nu ruim 2 weken op droog hooi. Dit lijkt goed te gaan.. van de week trof ik voor het eerst goede mestballen aan in stal en zijn paddock. Ook zijn bolle buik is minder geworden. Wat dat betreft gaat het lichamelijk de goede kant op.
Echter staat hij alleen in een paddock, kan hij wel paarden zien maar geen contact mee hebben. Wat het luchtzuiger zich eerst alleen uite tijdens het voeren, staat hij nu ook in de paddock bijna non-stop aan het hek te lurken. -O-
Omdat ik dit geen leven vind voor welk paard dan ook, ben ik met spoed op zoek gegaan naar een andere stal. Er was geen een stal wat mij en mijn paard kon bieden wat ik zocht, maar ik heb een stal gevonden waar en hooi wordt gevoerd, en waar hij weer in de paddock kan staan met paardenvriendjes *\o/*
Dus vanaf nu kijken hoe hij zich gaat ontwikkelen _/-\o_

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 21:52

Wat mooi dat je een stal hebt gevonden waar je paardje beter tot z’n recht komt en hopelijk weer helemaal gezond kan worden en ook nog met paardenvriendjes.

Anoniem

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:42

Goed bezig TS!

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:52

Geen vergelijkbare situatie, maar wel vergelijkbaar gedrag gezien na een verhuizing. Het paard leek op die stal totaal niet te kunnen landen. Met de week dat ze er stond, werd ze leek ze meer dicht te slaan. Aandacht van mensen vond ze fijn, maar meer ook niet. Hier kwam dat pas weer goed nadat we haar weer verhuist hebben. Op de stal waar ze nu staat, was ze na drie dagen al meer ontspannen dan in de drie maanden dat ze op stal een had gestaan.
Hopelijk gaat dit voor jullie ook werken!

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:14

valine schreef:
Hier even een kleine update over het paardje in kwestie.
Ondertussen staat hij nu ruim 2 weken op droog hooi. Dit lijkt goed te gaan.. van de week trof ik voor het eerst goede mestballen aan in stal en zijn paddock. Ook zijn bolle buik is minder geworden. Wat dat betreft gaat het lichamelijk de goede kant op.
Echter staat hij alleen in een paddock, kan hij wel paarden zien maar geen contact mee hebben. Wat het luchtzuiger zich eerst alleen uite tijdens het voeren, staat hij nu ook in de paddock bijna non-stop aan het hek te lurken. -O-
Omdat ik dit geen leven vind voor welk paard dan ook, ben ik met spoed op zoek gegaan naar een andere stal. Er was geen een stal wat mij en mijn paard kon bieden wat ik zocht, maar ik heb een stal gevonden waar en hooi wordt gevoerd, en waar hij weer in de paddock kan staan met paardenvriendjes *\o/*
Dus vanaf nu kijken hoe hij zich gaat ontwikkelen _/-\o_


Goed bezig! sociaal contact is erg belangrijk.

Ik ben heel benieuwd hoe het verder zal gaan, dat hij opknapt lichamelijk van het hooi is al een erg goed teken.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:32

Wat ben je onwijs goed bezig voor je paard TS! Mooi om te lezen hoe je adviezen aanneemt en zelf ook op een rustig gangetje met hem zoekt en bezig bent. :j

Ik lees nu een boek van Henry Blake, en heel veel verhalen die daar in staan doen mij een beetje denken aan deze situatie. Nu heb niet alles doorgelezen van dit topic, Maar kan het ook meespelen dat hij door alle actie (positief als negatief) uit zijn leven voor hij bij jou was, nu een soort van gat valt waarbij er niks spannends genoeg voor hem gebeurd? En dat hij door het plezier weer terug te vinden in het doen van dingen misschien verminderd in luchtzuigen en levendiger wordt?

Henry Blake schrijft veel over klussen die hij gehad heeft waarbij paarden door allerlei veranderingen in hun leefstijl plotseling heel anders gingen gedragen. Dan ging hij op zoek naar een manier om het paard te helpen weer goed in hun vel te zitten en over angsten heen te komen en maakte daar aantekeningen van. Ik ben geen deskundige, maar wellicht de inspiratie waard.. :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:01

Ons trekpaard had kussing echt van een lief vrolijk paard naar een ronkende vulkaan....het werd van kwaad tot erger,inmiddels is hij afgemaakt

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:10

wat fijn TS dat het beter lijkt te gaan! Vermoed je dat je paard niet tegen het voordroog kan? Super dat je opzoek bent gegaan naar een plek waar hij wel sociaal contact heeft en wat ook aan de andere eisen voldoet.

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Re: paard met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:04

Ik heb al eerder in je topic gereageerd. Mijn fries was ook diep ongelukkig na een verhuizing waarbij hij alleen in de paddock stond, te weinig ruwvoer kreeg. Hierdoor kreeg hij erg veel stress en hij werd erg te neergeslagen... Ik ben verhuisd en ook hier kwam hij slecht aan. In het begin leefde hij even op, maar als snel kreeg hij weer terug val. Hij was ook mager en ribben kon je ook zien. ( ter info, ik liep Z met hem hiervoor en was dus echt een bonk spier) Nu kreeg die net als die van jou een dikke buik maar op de ribben mager en de rug/hals/billen was ook schraal.
Het was echt een hoopje ellende, stond zielig met zn ziel onder zn arm in de wei, in de paddock, op de poetsplaat... sjokte echt achter je aan... reageerde nauwelijks ergens op.

Ik heb een kuur van Jan Jonas gegeven, dit is een kuur met allerlei vitaminen en mineralen welke paarden ook tot zich nemen in de natuur. Ik was ook altijd erg huiverig met dit soort kuren, maar na alle lovende reacties(zoek ook eens op bokt) heb ik hem toch opgebeld. Jan Jonas is gekomen en voelde bij hem aan de plekken bij waar zijn darmen zitten (oa blindedarm) Hij reageerde heel heftig hier op.. zakte bijna door zijn benen van de pijn. De kruidenkuur van Jonas reinigt het hele verteringsgestel en dus de maag en darmen. Mijn fries had ook een hele rare kleur vacht ten tijde dat hij zo ziek/down was. De kuur begonnen en na een week werd hij met de dag zwarter/levendiger/dikker. Jonas vertelde mij dat als zijn verteringsgestel van slag is ( door stress vaak veroorzaakt ) kunnen paarden geen voedingsstoffen opnemen. Dus je kan nog zoveel voer erin stoppen, maar ze nemen niks op.

Ik zeg echt probeer het! een potje kost 100€ en de kuur duurt 5 weken.
Mijn paard is weer helemaal mijn paard en ik ben weer bezig met spieropbouw. Hij is nu weer gitzwart en blij! En hij heeft geen dikke buik meer maar is over zn hele lichaam weer mooi vol :))

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 20:44

Ondertussen zijn we een half jaar verder...en gaat het nog steeds niet goed met mijn paard. :(

Nadat ik in november een nieuwe stal had gevonden leek het beter te gaan, echter waren de afspraken die er gemaakt waren een zucht lucht en kon ik na 2 maanden op zoek naar een andere stal. Gevonden, en daar bleken ook de gemaakte afspraken niet nagekomen te worden en kon ik weer op zoek. Hier werd mijn paard niet beter van. Gelukkig een stal dicht bij huis kunnen vinden en heb ik het voer en hooi in eigen hand. In maart is er geconstateerd dat mijn paard maagzweren heeft en ben ik gestart met medicatie. Hier is hij een stuk van opgeknapt. (Hij krijgt nu nog die medicatie)
Helaas begon het gesodemieter met de staleigenaar hier vlak na.
De paarden hebben allemaal hun eigen paddock met daaraan vast hun eigen stuk weiland. In april mochten de paarden op het weiland. Hier knapte de mijne erg van op :) , helaas na 2 weken heeft de staleigenaar besloten om aan strookbegrazing te gaan doen. Vanaf de paddock kregen de paarden 2 meter gras en elke dag een stukje van 40cm erbij. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen strookbegrazing, maar dan moet er wel gras staan. Door jarenlang het land niet mesten enz groeit er nu bijna geen gras maar wel onkruid.
Vanaf dat moment is mijn paard weer aan het afvallen, staat weer te gapen ne is weer in zichzelf aan het keren.
Ik ben zelf het draad gaan verzetten zodat mijn paard toch gras kon blijven eten, daarop is de staleigenaar gif gaan spuiten zodat we het draad niet meer kunnen verzetten.
Meerdere stadgenoten hebben per direct hun stal opgezegd en zijn vertrokken... helaas blijkt het voor mijn paard onmogelijk te zijn om iets anders te vinden daar hij niet tegen voordrooghooi kan.
Ondertussen voer ik me ongelukkig aan eigen hooi in de paddock en op stal, zie ik mijn paard met de dag weer slechter worden en ben ik elke dag bang voor zandkoliek ;(

Geen idee wat ik hiermee wil bereiken, maar ik kan momenteel wel janken...