Heup uit de kom. ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Heup uit de kom. ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 11:13

2 weken geleden trof ik mijn 2 jarig merrie 's ochtends op 3 benen aan. Gelijk hebben we de DA gebeld, want mijn gevoel zei dat dit echt foute boel was ondanks dat er weinig te zien was. Ze was vrolijk, attent maar stond met haar linker achterbeen op rust en wou niet lopen.
De DA vermoede dat het bovenin het been zat bij de heup en verwees ons door naar een andere kliniek om foto’s te maken. Na een helse reis met de trailer kwamen we bij de kliniek aan. Na lang wachten waren we eindelijk aan de beurt. Er werden foto’s gemaakt en een echo van de knie. Waarbij al snel de conclusie getrokken werd dat de buitenste knieband volledig afgescheurd was. Advies; 3 maanden boxrust+ metacam en dan verder kijken.

Thuis aangekomen ben ik gaan informeren bij verschillende klinieken in Nederland en Belgie naar de mogelijkheden voor dit probleem. Uiteindelijk bleek de Lingenhoeve de beste oplossing te zijn gezien de afstand en de mogelijkheden. We hebben daar een afspraak gemaakt voor een CT-scan om de volledige schade goed in beeld te brengen en te kijken voor een experimentele operatie waarbij een kunstknieband geplaatst zou worden.

Daar aangekomen werden er al snel vraagtekens gezet bij de gestelde diagnose. Gelijk werd er een echo van de heup gemaakt, waaruit bleek dat deze uit de kom was!!! Hoe hebben ze zo iets groots eerder over het hoofd kunnen zien?!? De moed zakte me in de schoenen.
Maar de DA wou haar verder onderzoeken, wat mij een heel klein beetje hoop gaf. Ik zag namelijk al voor me dat in binnen een maand 2 van mn dierbaarste pony’s in moest laten slapen. Kort ervoor hebben we haar moeder (mijn oogappeltje) ook al moeten laten gaan. En Sem is haar laatste dochter...

Er werden röntgenfoto’s gemaakt en overleg gepleegd. De kop in de kom terug plaatsten was geen optie, maar er bleek nog een mogelijkheid te zijn waarbij ze operatief de kop verwijderden. Als alles goed verliep zou ze nog een goed leven als weidepaardje kunnen hebben.
De klap was groot dat ik niet meer kon wat ik met haar wou. Ze zou de toekomstige spanmaat van haar 4 jarige halfbroer worden en samen met mn 2 oudere ruinen in het 4-span kunnen. Alles leek zo perfect, ze had alles mee. Ons kleine beweginskanon met hackneybloed. Het idee dat we haar nooit meer zo door de wei zullen zien gaan… Maar ze heeft nog een kwaliteit en dat is doorzettingsvermogen!!! Het was bewonderingswaardig hoe ze redde met haar heup uit de kom. Ze was vrolijk en actief en ging zelfs zonder veel problemen liggen en staan.
Dit gaf de doorslag om toch voor de operatie te gaan. Ze zou dan altijd een beetje gehandicapt blijven mede omdat dat been korter en minder krachtig zou worden, maar ze zou als alles goed gaat, in ieder geval nog bij ons kunnen blijven.

Vorige week dinsdag is ze geopereerd en alles is buitengewoon goed verlopen. De dierenartsen zijn erg positief. Ze belast haar been af en toe zelfs al weer voorzichtig, maar ze heeft nog een hele lange weg te gaan.

Zijn er toevallig mensen die hier ervaring mee hebben of tips hebben om haar leven zo dragelijk mogelijk te maken??


Afbeelding


Afbeelding

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Heup uit de kom. ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 14:53

Heeft iemand ervaring met de Recuptex therapy deken van Bucas?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Heup uit de kom. ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:06

Wel met back on track spul, pony bekappen terwijl die de deken op had was geen succes (te ontspannen spieren en dan was op 3 benen staan lastig). Overleg dus met de DA.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Heup uit de kom. ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:19

Och wat een sneu verhaal, arme pony. Heel veel sterkte met haar!

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:25

Wat verschrikkelijk. Dat een heup uit de kom zulke heftige consequenties heeft, wist ik niet eens! Ontzettend zuur dat je toekomstplannen in duigen vallen. Ik duim voor een zo goed mogelijk herstel! Helaas geen tips voor je... Ik heb geen ervaringen met operaties.

Nathalie98
Berichten: 20
Geregistreerd: 25-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:37

Ach wat vervelend zeg! Ik zou toch weer DA bellen....

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Heup uit de kom. ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:45

Wat triestig!! Kan me voorstellen dat je daar heel erg teleurgesteld door bent. Wist niet dat een heup bij paarden niet weer in de kom kon, of is het omdat men zo laat was met de diagnose dat dat niet meer ging?

Wat het haar gemakkelijker maken betreft: ik denk de logische dingen zoals alles mooi op boeghoogte hangen zodat ze niet te veel op de grond moet zoeken, op tijd dekens opleggen omdat er wel wat energie naar herstel gaat... dingen die je zelf vast al bedacht zal hebben.

En dan natuurlijk binnenkort op zoek gaan naar spelletjes om haar te stimuleren dat been te leren gebruiken lijkt me? Uiteraard na herstel, maar je kan al redelijk vroeg gaan nadenken over het leggen van de basis in stilstand... ik denk bv aan enkele commando's aanleren zoals voorwerpen aanraken op jouw vraag wat je later kan omzetten in apporteren of spel met een bal... Is ook leuk om verveling tegen te gaan in de tijd dat ze minder mag bewegen. Zeker als het zo'n energieke donder is, zal ze dat wel leuker vinden dan niets doen ;)

Je weet nooit hoe ze het gaan doen uiteindelijk, de artsen zijn vaak voorzichtig in hun beloftes. Natuurlijk wordt het geen sportpony meer, maar het kan best dat ze weer heel vrolijk en mobiel is binnen een paar maanden. Ik duim mee voor haar!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Heup uit de kom. ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:53

Denk dat Eliine hier wel ervaring mee heeft. Dacht dat Pippi haar heup ook uit de kom heeft

Zus

Berichten: 601
Geregistreerd: 31-08-14
Woonplaats: Noord Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 18:56

Ik heb geen ervaring met een heup uit de kom,maar ik wil je wel veel sterkte toewensen .
Ik duim voor een zo goed mogelijk herstel van je prachtige paardje.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 21:30

Hoe gaat het nu met haar?

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Heup uit de kom. ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 22:06

Geen ervaring mee... heftig... veel sterkte voor je lieve pony

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Heup uit de kom. ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 07:27

Uit de kom, arm dier. (heb zelf schouder uit de kom gehad en is geen pretje)
Snap alleen niet zo goed waarom deze niet weer teruggezet kan worden met een operatie? Hebben ze dat ook verteld waarom dat is?
Hopelijk knapt ze goed op en kan ze straks lekker door de wei scharrelen op 4 benen.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Heup uit de kom. ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 08:25

Sterkte!

De heup is zeer lastig te manipuleren om terug in de kom te brengen. Dit kan waarschijnlijk alleen bij een dier onder narcose. Omdat de banden rondom de heup ook beschadigd zijn (anders kan een bot niet verplaatsen) is er 99,9% kans dat met opstaan uit narcose, de heup weer uit de kom gaat. Daarnaast moet het paard altijd gaan steunen op het been, wat ook weer extra kans geeft op uit de kom gaan.

Heupkop afzagen gebeurd regelmatig bij honden en katten. Bij paarden ken ik het niet, maar verwacht dat ze het alleen aandurfden omdat het een kleinere pony is. Hoop dat ze goed opknapt!

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 09:46

Helaas ervaring mee. Vroeger een fries gehad die helaas uitgleed doordat ze ebthousiast dat we haar ponymaatje bij haar in de paddock zetten. Er gebeurde eigenlijk helemaal niks. Fries rende na de ingang van de paddock, remde, verstapte zich en gleed uit.

Dierenarts erbij, dacht ook aan een stevige blessure aan de knie en banden. Boxrust. Geen probleem. Fries was drachtig, moest nog 2 maand dus wat rust was niet erg.

Echter na 2 dagen at ze niks meer. En zakte haar rechterheup wat in. Dus naar emmeloord gereden. Foto’s en kijkoperatie, maar helaas heup uit de kom. Geen herstel mogelijk. Paard is daar ingeslapen en dus waren we ons friesje en haar veulen kwijt.

Ze kunnen de heup wel terugzetten, maar je kunt een paard niet op bed leggen of het been in een mitella en de spieren op die manier laten herstellen zodat de heup er niet weer uitschiet. Dat was de reden dat onze Fries is ingeslapen. En ook inderdaad met narcose zodra paard weer gaat staan, is de kans heel groot dat de heup er gelijk weer uit is.

Ik hoop voor jou op beter nieuws. Veel sterkte

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Heup uit de kom. ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:09

Ja dat klinkt wel logisch. Klote hoor!

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 20:09

Mloui schreef:
Sterkte!

De heup is zeer lastig te manipuleren om terug in de kom te brengen. Dit kan waarschijnlijk alleen bij een dier onder narcose. Omdat de banden rondom de heup ook beschadigd zijn (anders kan een bot niet verplaatsen) is er 99,9% kans dat met opstaan uit narcose, de heup weer uit de kom gaat. Daarnaast moet het paard altijd gaan steunen op het been, wat ook weer extra kans geeft op uit de kom gaan.

Heupkop afzagen gebeurd regelmatig bij honden en katten. Bij paarden ken ik het niet, maar verwacht dat ze het alleen aandurfden omdat het een kleinere pony is. Hoop dat ze goed opknapt!


Klopt helemaal. De pees die de kop op zn plaats hield was ook afgescheurd.
Het kan indd ook alleen bij een kleine niet al te zware pony. Sem was, ondanks dat ze wel een meter is, gelukkig maar 102 kilo.

Ze doet t opzich heel goed. Het is alleen lastig om haar rustig te houden. Vooruitgang gaat met kleine stapjes, maar sem zelf houdt zich heel goed. Ze is vrolijk en eet goed. Ondertussen zijn de hechtingen eruit en de wind ziet er erg mooi uit.

Voor de niet al te zwakke maag. Dit is de verwijderde kop. Hier zie je ook de afgescheurde pees

https://boktimg.nl/img/m/RC2oFC.jpg


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Heup uit de kom. ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 20:14

Te hopen dat ze zo goed kan revalideren dat de spieren de heup op zijn plek houden.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Heup uit de kom. ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:27

Heftig zeg

nicole_floor

Berichten: 3246
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 22:02

Jeetje heftig heel veel sterkte!

Spoiler:
volgens mij zijn wij buren.

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 22:15

Mijn vorige paard bleek na een jaar zoeken wat er toch mis was zijn heup telkens uit de kom te schieten. Hij deed echter door te lopen het geforceerd weer terug te laten schieten. Zowel dierenarts als ik snappen niet hoe hij dat telkens kon doen want het moet gruwelijk pijn hebben gedaan telkens.
De enige optie die hij had was om op een klein weitje te staan en niet gek mogen doen. Voor een Franse draver die graag bewoog was niks doen op zo'n klein stukje wei geen optie meer. Ik heb hem dus helaas moeten laten gaan.
Wat ik begreep is dat jonge renoaarden deze blessure kunnen krijgen maar kwam t vrijwel niet voor bij oude paarden. Maargoed...het was sowieso al een bijzonder beest :(:) <3
Dus qua genezing kan ik je helaas niet helpen maar ik weet wel rot ze zich ervan kunnen voelen.
Laatst bijgewerkt door Mondy op 14-11-19 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 22:15

. Dubbel post

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 09:53

Even weer een updateje; Helaas gaat Sem niet zo hard vooruit als we zouden hopen. Ze is nog steeds te pijnlijk op haar been en heeft volgens de DA meer tijd nodig. Ze is nog jong, dus dat geeft hoop.
Zelf denkt Sem er het hare van en trekt zich er weinig van aan. ze stuitert regelmatig door haar stal en is vrolijk en alert (soms een beetje sjaggie omdat ze niets mag). Mogelijk is dit ook een oorzaak van het trage herstel, maar dat is lastig te zeggen.
Ze heeft nu wel een klein uitloopje bij haar stal om het rechtuit lopen te bevorderen. Deze wil ik langzaam steeds iets groter maken, maar ik ben nog een beetje huiverig voor haar uitspattingen.
Ik heb haar nu ook de reputex deken af gedaan.Ik ben benieuwd of dat nog verschil maakt.


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Heup uit de kom. ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 09:58

Jeetje wat ontzettend sneu voor dat lieve diertje zeg. Lijkt mij vreselijk pijnlijk Heel veel sterkte voor jullie gewenst

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Heup uit de kom. ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 23:35

Wat een mooie pony, heel veel sterkte met revalideren. Wist niet dat een dergelijke operatie mogelijk was.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 09:37

bedankt!

ik maak me nu wel echt zorgen. vooral in de ochtend heeft ze echt moeite haar been te gebruiken. Het leek beter te gaan, maar de laatste 2 weken vind ik t eigenlijk weer wat minder gaan. voor mn gevoel is ze nu nog niet echt vooruit gegaan ten opzichte van dag 1 ;(
We hebben haar een weekje zonder recuptex gehad, maar dat maakt het absoluut niet beter. Sinds gisteren heeft ze deze dus weer op.