Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 13:55

Hallo,

Gisteren ontdekte ik bij mijn paard opeens een hard bultje aan de zijkant van zijn voorbeen bij het uitkrabben van zijn hoeven.

Het is niet warm, loopt zowel op het hatde als zachte niet kreupel (eigenlijk loopt hij beter dan ooit te voren) maar er zit een bultje. Hoe het kan weet ik niet. Hij komt op de wei maar met stormachtig weer werden ze gisteren wel eerder naar binnen gebracht. En s avonds staat hij ook op stal. Gisteren dus voor de zekerheid rustig aan gedaan behalve wel even testen hoe hij liep. Omdat hij niet kreupel liep oid heb ik niet de dierenarts laten komen. Deze komt komende week dinsdag. Maar toch vroeg ik mij af of er bokkers zijn die dit herkennen. Vandaag was het ook niet warm en je kan er heel hard op drukken en het doet hem niks. Ik heb vandaag fotos genomen. Wat ik zelf tegen kwam op internet is bijvoorbeeld een schiefel/botwoekering. Maar omdat ik er zelf geen verstand van hem wil ik toch een arts laten kijken. Hier zijn wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik maak me een beetje ongerust ook al heeft hij er geen last van.

Alvast bedankt!

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:56

I dacht ook gelijk aan een schiefel

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:00

Ziet eruit als een schiefel. Dat hoeft gene problemen op te leveren, maar als de schiefel net verkeerd zit, kan dat wel peesproblemen opleveren.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:05

Dat ziet er uit als een schiefel inderdaad :-) Hoeft geen enkel probleem te zijn, maar je kunt er nog voor kiezen om voor de zekerheid even een fotootje te laten maken om te checken of de schiefel niet per abuis een pees irriteert.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 14:08

Oke super bedankt. De arts komt inderdaad uit voorzorg met zo'n mobiel apparaat waarmee ze foto's kunnen maken.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:17

Rot plekje! Onze merrie irriteerde hij wel op de pees daar hebben ze het weg geopereerd.

SjonnieZ

Berichten: 2320
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:51

[quote="Indi_Vito"]Rot plekje! Onze merrie irriteerde hij wel op de pees daar hebben ze het weg geopereerd.[/quote

Kun je wat meer over de operatie en het herstel vertellen?

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 15:01

Indi_Vito schreef:
Rot plekje! Onze merrie irriteerde hij wel op de pees daar hebben ze het weg geopereerd.


Hmm mijn stal genootje vond het juist relatief een gunstige plek.. ben zo benieuwd.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 17:43

Pees loopt aan de achterkant. Dus denk niet dat je paard er last van gaat krijgen.

Benieuwd wat de arts zegt

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 18:16

Ja ik ook. Laat het wel even weten! Lees allemaal van die verhalen van opereren etc. wat me dan wat nerveuzer maakt. Als het moet dan moet het maar het liefst bespaar ik hem dat. Maar goed blijf voor me houden dat hij niet kreupel loopt gelukkig. Hopelijk krijg ik tips oid.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:19

Mijn paard was er ook niet kreupel op. Hij is op de foto gezet, voor de zekerheid, maar er hoefde niets aan gedaan te worden. Bij hem zat het op ongeveer dezelfde plek als bij jouw paard, maar bij jouw paard zit het aan de binnenkant van het voorbeen en bij mijn paard aan de buitenkant.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:49

Ufurio4e schreef:
Pees loopt aan de achterkant. Dus denk niet dat je paard er last van gaat krijgen.


Dat zou ik niet zo willen zeggen.
Het lijkt me idd een schieffel. Dat ontstaat door een reactie van het botvlies na aantikken. Hoeft geen problemen te geven. Maar een schieffel is meestal net zo groot aan de buitenkant als aan de binnenkant.
Op die plek aan de binnenkant loopt het checkligament (tussenpees).
Als hij er net zit (en dat lijkt zo te zijn) wil koelen en Ekyflogyl smeren nog wel eens helpen.
Soms wil shocktherapie ook nog wel helpen.
Maar nogmaals; de schieffel lijkt niet erg groot en het risico dat deze een peesirritatie gaat geven lijkt me niet erg groot.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 03-11-19 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 18:51

En, misschien een stomme vraag, kunnen ze in principe aan de hand van een foto al zien of er pezen in de buurt zitten oid? Omdat ik op sommige websites ook soms lees dat je een echo moet laten maken?

Ja ben al bezig met koelen. De eerste keer dat het mij opviel was zaterdag. Ik durf niet te zeggen dat hij er dan pas zat, maar kan mij haast niet voorstellen dat het er langer heeft gezeten, omdat ik altijd vanaf de knie mijn hand naar beneden laat glijden als ik zijn hoeven wil uitkrabben ook om te kijken of er iets zit oid. en krab ze iedere keer uit.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:52

Je zou een foto kunnen maken om te kijken hoe groot de schieffel aan de binnenkant is. Maar omdat het er pas zit zou ik daarmee nog even wachten. De schieffel kan nl nog groeien. Daarom zou ik zeker gaan smeren met Ekyflogyl en koelen.

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:53

Mijn vorige ijslander had dat ook kreeg toen van dierenarts een goedje om te smeren.
In 1e instantie zag ik geen verandering maar toen ik allang gestopt was ,was de bult weg ze heeft er nooit klachten van gehad.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:54

Mijn DA adviseerde op basis van röntgen en klinisch beeld dat echo heel weinig toegevoegde waarde zou hebben. Dus ik zou wel / niet echoën laten afhangen van de röntgenfoto, klinisch beeld en overleg met je DA.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:55

Ekyflogyl gaat idd op recept van de dierenarts. Soms als de schiefel er niet zit kan het er inderdaad voor zorgen dat het verdwijnt of kleiner wordt.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 19:02

Oke bedankt voor jullie tips allemaal! Denk dat hij vermoedelijk gek gedaan heeft in de wei van de week. Na een tijd in de paddock konden ze, omdat het weer het toe liet, weer even in de wei en dat is natuurlijk wel heel leuk. Maar goed kan net zo goed iets anders zijn, zo lomp is die van mij wel :'). Met rijden heb ik altijd peesbeschermers om. Alleen baal wel, het ging zo goed met rijden, we zaten echt in een flow. Maar goed op dit moment is er nog niet iets per definitie ernstigs aan de hand. Ik heb paardenkliniek Emmeloord die ik er bij wil halen. Zij kunnen ook foto's op stal maken en dat vind ik voor nu fijner voor hem. Mocht een behandeling nodig zijn op de kliniek is het niet anders natuurlijk.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:03

Goed dat je een dierenarts laat komen.
Mijn laatste paard had ook ineens een harde bult.
En iedereen van stal dacht dat het alleen maar een schieffel was.
Bleek toch een blessure aan de tussenpees te zijn.
Nooit kreupel gelopen.
Wel bijna een jaar aan het revalideren geweest en gelukkig helemaal goed gekomen!
Hoop dat het mee valt!

Afbeelding

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 19:07

O ja dat is inderdaad ook op dezelfde plek. Wat bezorgen onze paardenvriendjes ons soms zorgen he :'). Maar bij jou was het dus enkel een tussen pees blessure dus sowieso geen schiefel?

Ik denk dat het gebeurd is in de wei. Toen ik de paarden naar binnen bracht vond ik in zijn wei behoorlijk wat beschadigde ren plekken. Maar ja dat houd je ook niet tegen..
Laatst bijgewerkt door HorseTimeXL op 03-11-19 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:09

Van TS' paard is het wel duidelijk een schiefeltje hoor. Mijne heeft er precies zo een op precies dezelfde plek. :D :D. In de box onhandig opgestaan denk ik. ik ken maar weinig paarden die ze niet hebben hoor.
Ik heb ooit een paard gehad die zichzelf ook hard had aangetikt maar die had echt een enorm ei, soort 2e knie zeg maar. Die is inderdaad gaan irriteren op de pees, maar na inspuiting en rust is dat ook nooit meer terug geweest.
Maar je baalt inderdaad altijd wel van zo'n schieffel. Is altijd het wel bekende krasje op je nieuwe auto.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 19:11

Haha Babootje precies dat laatste ja! Heel herkenbaar :'). Dus Babootje bij die van jou zit hij ook aan de binnenkant? Mijn hoefsmid is ook verbonden met de kliniek van Emmeloord dus dat vind ik wel heel prettig. De kliniek in mijn eigen woonplaats daar heb ik wat minder vertrouwen in wat betreft dat en zij kunnen ook geen foto's maken en wil het graag toch hoe dan ook op de foto. Ook al zeggen ze van 'waarschijnlijk is er niks aan de hand'. Wil het gewoon zeker weten.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:16

Ja hoor, net zo groot en precies dezelfde plek. Gesmeerd en gekoeld en zowaar iets geslonken. Maar niet helemaal weg gegaan. Heeft nooit pees problemen gegeven. Daar is ie ook te klein voor.
Ik zou wel even bellen voor Ekyflogyl. Stuur een foto erbij op en dan hoeft de DA niet eens langs te komen. Met smeren kun je beter zo snel mogelijk beginnen voor het beste resultaat. Bij mij zat ie er al een maand en toch nog wat geslonken.
Een foto kan altijd nog als je twijfelt, maar zolang er verder niks dik of warm wordt hoef je je geen zorgen te maken. Ekyflogyl kan wel wat reactie geven, daar rekening mee houden. Zowiezo handschoenen aan bij smeren.
En geloof me, ik ben echt heeeel zuinig op mn paarden, sta echt zo bij de veearts als ik iets niet vertrouw, maar ik heb geen foto gemaakt bij mijn schieffel. Ik had natuurlijk wel al wat ervaring _O- _O-

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 19:25

Dank je Babootje dat maakt mij als iets rustiger haha! Ja achter dat Ekyflogyl ga ik zeker aan. Het is echt nog geen seconde warm geweest. En heb jij toen je paard op rust gezet?

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Een hard bultje zijkant voorbeen paard? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:47

Nee hoor. Nergens voor nodig als ie niet kreupel is. Het bultje is hard en zit duidelijk op het pijpbeen. Mogelijk wat aan de binnenachterkant ervan. Dat is een typische aantikplek. Dus geen zorgen maken. Fotootje even opsturen. Dan zul je naar alle waarschijnlijkheid wel hetzelfde horen.