Paard graast niet/valt in na tandarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Paard graast niet/valt in na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 20:06

Hoi,

Ik heb sinds een klein half jaar een nieuw paard, een Quarter merrie van 7.
Sinds 5 weken heb ik haar verhuisd van de stal waar ze geboren is en 7 jaar gestaan heeft naar mijn eigen stal.
Op haar geboortestal heeft ze als veulen/ enter op het gras gestaan. Daarna, tot 5 weken geleden niet meer(uiteraard wel buiten maar op de paddock met voordroog).
Aan de hand graast ze soms(1 hap, hoofd weer omhoog) maar vrij in het land graast ze amper tot niet.

Ze staat samen met 3 andere merries en is de laagste in rang. De andere merries jagen niet oid, er is rust.
Afgelopen week is de tandarts geweest en naast forse haken had ze ook een fikse ontsteking in een diastase tussen haar kiezen rechts onder.
Om de ontsteking te laten genezen staat ze nu 2 weken op uitsluitend seniores priores(voor 500/600 kg) en luzerne.
Daarnaast krijgt ze 2 maal daags een onderhoudsdosering brok+muesli met magnesium, brandnetel, vitamine e en selenium.
Dit eet ze allemaal goed.

Echter, ze valt in.
Mijn tandarts welke ook mijn dierenarts is geeft aan dat ze aan de hoeveelheid ruwvoervervangers icm gras in principe voldoende moet hebben.
Echter, door het niet grazen heb ik hier mijn twijfels over.
Als ze aan de hand graast dan bijt ze normaal af, ze kauwt ook normaal en maakt geen proppen(nooit gedaan ook).
Ik kan me voorstellen dat ze weer moet wennen aan het grazen maar ik blijf het een raar iets vinden.
Ik heb nog nooit paarden gehad die niet grazen als een malle namelijk :D

Heeft iemand hier ervaring mee?

N.b ze is ontspannen op haar nieuwe stal, echter blijf ik het gevoel houden dat ze niet weet wat ze overdag buiten moet. Ze komt van 2u pd paddock(alleen) naar nu gemiddeld 8 uur op de wei in een groepje van 4 merries.
Ze blijft erg gefocust op mensen en het lijkt wel of ze niet zo goed weet wat ze "hoort te doen" als paard.
In het werk, we rijden 3 tot 4x pw basis/allround en in het bos is ze niet anders, hooguit wat soepeler.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:24

Wat heeft dat paard een triest leven gehad dat het niet eens meer weet hoe het zich moet gedragen als paard.

Als de mond echt aan herstellen is is het denk ik ook een kwestie van geduld voor ze zich weer echt als een paard gaat gedragen en dat het lichaam zich herstelt heeft van stilstaand paard naar bewegend paard.

Mijn inmiddels overleden haflinger heb ik het laatste half jaar van zijn leven in op een pensioenstal gehad en daar waren ook een paar paarden die totaal niet wisten wat ze moesten doen. Daar ging wel even wat tijd overheen. Ook eentje waarvan ze dachten dat hij nooit dikker zou worden heeft een half jaar nodig gehad om te wennen. En hij kwam toen ook ineens kilo's aan.

Misschien kun je ondertussen samen met een ander paard gaan grazen en ik zou gewoon meer gaan voeren.
Ik denk ook dat het een stuk stress is wat ze heeft met de overgang van stal. Daarnaast vergt herstellen van zo'n ontsteking ook energie en loopt ze natuurlijk veel meer dan voorheen.

Als er verder geen aanwijzingen zijn voor bv wormen of dat de onsteking toch net geneest zou ik het nog ff geduld geven.
Wellicht kun je de brok vervangen door een merriebrok.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard graast niet/valt in na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 20:25

@cowgirl, ze krijgt ook alle tijd en krijgt ook merriebrok. :j

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard graast niet/valt in na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:27

Je zou nog grasbrok kunnen toevoegen.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:35

ik lees denk ik niet goed hoor, maar ze staat op gras en daarnaast als ze daar af is dus geen ruwvoer?

eet ze dat wel als je dat aanbied?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:37

Is ze na de tandartsbehandeling opgehouden met grazen of graasde ze daarvoor ook al niet?
Het kan zijn dat ze pijn in haar mond of in haar kaakspieren heeft van de behandeling. Dat kan een week of wat duren. Is ze electrisch gevijld of met de hand? Als er tijdens de behandeling iets geraakt is in haar mond kan dat pijn doen.

Heeft de tandarts haar verdoofd voor de behandeling? Quarters hebben nogal dikke kaakspieren en die staan behoorlijk onder druk met een mondklem in. Daar kunnen ze na de behandeling flink last van hebben. Ik geef daarom de voorkeur aan behandeling met verdoving zodat ze niet zo gaan krampen op de mondklem. Mijn PSSMers kregen daarbij ook een spierverslapper omdat zij standaard kramp in hun hoofd hadden na een tandartsbehandeling.

Dit zijn de dingen waar ik ervaring mee heb met mijn Paints

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard graast niet/valt in na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:51

Kan er sprake zijn van maagzweren of veel zand in de buik? Eet het wel vlot en goed hooi? Mest getest op wormen?

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:52

Eet het paard andere dingen wel makkelijk van de grond of eet het sowieso moeilijk laag?

jacqdh
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:56

Mischien zit er wat weinig voeding in het gras en kun je wat meer ander ruwvoer geven...

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard graast niet/valt in na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:14

J hebt het over ruwvoer vervangers, maar krijgt ze dan nu geen ruwvoer? Puur tijdelijk door de tandarts behandeling? Kan ze geen ruwvoer kauwen? Dan heb je ws hetzelfde tijdelijke probleem toch met gras?

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Re: Paard graast niet/valt in na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:35

Hoe gedraagt ze zich verder in de wei en heeft ze een goede wintervacht of deken op? Je zegt dat ze invalt, kan ze het koud hebben en zich daardoor extra onprettig op de wei voelen?

En eet ze als ze alleen op de wei staat? Kan het zijn dat de andere paarden stress geven, omdat ze dat nog helemaal niet gewend is?

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard graast niet/valt in na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 01:10

@daisydarling, ze staat bewust onder deken zodat ze zich goed warm kan houden zonder dat het energie kost.
Ze staat, slaapt, loopt rond, snuffelt, neemt een hap en herhaald dit. Ik heb alleen staan nog niet geprobeerd.

@weidebloem, deze situatie is tijdelijk, ze eet de ruwvoervervangers met veel smaak.
Evenals haar krachtvoer en een incidentele wortel.

@rizette, geen probleem met vd grond eten. Geen zand, wormvrij en voor de zekerheid aan het maagcompositum sinds een week.
Voordroog eet ze super, hooi liet ze 2 dagen voordat de tandarts kwam ineens staan.

@mac, geserdeerd en elektrisch, ook 2x pauze ivm kaak niet overstretchen.

@ellepel, ze krijgt op stal uiteraard haar ruwvoer vervangers nu , tandarts komt donderdag over een week weer controleren en als de ontsteking dan weg is mag ze weer ruwvoer.

Overall glimt ze als een spiegel, mest is meer dan perfect, ze is alert, voor haar doen soepel(wijt ik aan de warmere deken en meer beweging overdag) echter... Ze graast dus niet. 5 weken geleden niet en nu nog steeds niet.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Paard graast niet/valt in na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 01:33

Volgens mijn dierenarts is alleen kuilvoer een probleem met tandvleesontstekingen en kan hooi wel.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 02:00

raket schreef:
Volgens mijn dierenarts is alleen kuilvoer een probleem met tandvleesontstekingen en kan hooi wel.

Gezien de grootte, plek en diepte vd ontsteking was het advies even helemaal geen ruwvoer. Echter, als ze niet bij gaat trekken dan ga ik opnieuw in conclaaf met mijn tandarts/DA want teveel afvallen is ook niet de bedoeling.
Zeker niet ivm verhouding spieren/loskomende eiwitten welke ze vanuit haar ras al meer/ anders heeft.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Paard graast niet/valt in na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:02

Als het paard wel ruwvoer wil eten en dit goed gekauwt krijgt zou ik m gewoon hooi laten eten.
Ik denk dat lucerne juist meer prikt.

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:11

Mijn Paint had ook zelfde soort mond problemen toen ik hem kocht als bijna 3-jarige, maar dan 4 van die diepe ontstekingen erdoor.. Hem heb ik toen op aanraden van de tandarts ook puur op Seniores Priores gezet voor 400kg, dus twee (aangemaakt) volle emmers per dag. Hij kwam daar toch zeer zeker wel van aan, en had geen gras op het stukje waar hij stond.. Mijn tandarts zei ook dat voordroog/kuil echt niet goed is wanneer ze ontstekingen in de mond hebben, hooi zou dan wel kunnen.. als ze dat wel gewoon eet zou ik het haar zeker aanbieden..
Mijn Paint maakte dus wel proppen omdat het zo vies was in zn mond, dus dat werkte voor hem toen nog niet.

Maar als ik jouw verhaal zo lees, en je geeft haar Seniores voor 500/600kg, dan zou ze daar toch eigenlijk niet van af mogen vallen.. Misschien toch even overleggen of het ergens anders aan zou kunnen liggen?

Ter illustratie, hoe mijn Paint opgeknapt is door de tandarts en Seniores:
Afbeelding
En dit was het verschil na slechts een goede maand al:
Afbeelding

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 10:08

jesito schreef:
Als het paard wel ruwvoer wil eten en dit goed gekauwt krijgt zou ik m gewoon hooi laten eten.
Ik denk dat lucerne juist meer prikt.

Het gaat niet om het prikken; het gaat om de lange stengels van hooi/voordroog die rondom de ontsteking blijven zitten waardoor deze niet weg kan trekken.
De plek moet zo ''open'' mogelijk blijven.

@Eveyy, ik ga vanmiddag in conclaaf met de DA, eens kijken waar we uitkomen.

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:18

Mijn pony kon ook niet meer eten na een tandarts behandeling. Ook last van diastasen en het tandvlees was daar ook ontstoken. De diastasen zijn behandeld die daarna begon de ellende. Proppen maken, niets binnen kunnen houden, alles viel uit haar mond. Tandarts er weer bij en deze heeft vullingen geplaatst over het zere tandvlees. Een grote verbetering! Die vullingen vallen er op een gegeven moment vanzelf uit. Heeft mijn pony ontzettend geholpen. Tandvlees kon herstellen en de pony kon weer normaal eten. Die vullingen zijn vanzelf verdwenen maar tandvlees is daardoor heel goed herstelt.

Misschien kan dit helpen voor het herstel van de ontsteking? Misschien eet ze toch niet goed door pijn?

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Paard graast niet/valt in na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:21

Hmmmm. Ik had maar de helft van mijn bericht gestuurd.
Volgens mijn dierenarts had het te maken met de zuurgraad.
De diastema van mijn paard spoelde ik schoon met de tuinslang.
Zat wel bovenin en ver naar achter. Maar ik heb een makkelijk paard.
Er heeft na de ontsteking een vulling ingezeten. Maar deze was er al snel uit.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard graast niet/valt in na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 10:32

Wellicht even goed te vermelden: ze eet alles prima, ruwvoer/krachtvoer/ruwvoervervangers. Ze heeft nooit proppen gemaakt, nooit tekenen gegeven dat er iets niet goed zat in haar mond. Ik laat preventief de tandarts ieder jaar komen en zo kwam het e.e.a aan het licht.

Het niet grazen, waar dit topic m.n om gaat, speelde vanaf de eerste dag dat ze op het land stond tot op vandaag. Ik heb de tandarts laten komen om dus te kijken of dat er mee te maken had maar dat lijkt dus niet zo te zijn.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:59

afvallen kan ook door pijn komen, je zou in overleg met je dierenarts eens een pijnstiller bij kunnen geven misschien? Zeker in combi met een verhuizing kan een paard zich flink rot voelen van ontstekingen.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:51

zou je een filmpje willen maken van haar als ze op het gras staat?
want we kunnen van alles gaan bedenken, maar dat zou veel duidelijk kunnen maken.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard graast niet/valt in na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:12

Heeft iedereen wel gelezen hoe het paard is opgegroeid? Arm beest heeft gewoon nooit geleerd hoe het in de groep hoort te staan en wat te doen met gras. Ik blijf erbij dat het nog even de tijd moet hebben. Het paard eet verder goed dus dan zou ik het voer gewoon verhogen. Ik denk dat het echt tussen de oren zit. En van jarenlang 2 uurtjes paddock naar min 8 uur buiten op de wei is nogal een overgang.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paard graast niet/valt in na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:25

Normaal gesproken als ze last hebben van het gebit wil grazen juist nog wel.
Ik denk ook dat het gewoon tijd kost om te wennen, het kwartje kan zomaar opeens vallen.
Sommige paarden hebben er lang tijd voor nodig, dit paard heeft waarschijnlijk nooit iets anders gezien dan de plek waar ze geboren is en al zeven jaar staat, dat is toch echt wel een enorme verandering.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard graast niet/valt in na tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 16:39

@cowgirl en mirandafuego, ook mijn idee. Gelukkig krijgt ze die tijd!
Ik was alleen benieuwd of mensen dit herkennen, het "leren" grazen zeg maar