Singelnijd, wat kan het zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 09:43

Ik heb een heel lief, vriendelijk, eerlijk paard, met als enige uitzondering singelnijd. Bij het aansingelen draait hij zijn hoofd met oren in de nek naar mij toe (vooral links, rechts reageert hij ook maar kijkt dan ook naar links), soms met mond open. Bij het poetsen reageert hij af en toe ook nijdig als ik aan de linkerkant ter hoogte van zijn singel poets.
Zadel is nagekeken, rug is nagekeken, tanden zijn nagekeken, hij krijgt bijna onbeperkt ruwvoer, dagelijks >6 uur weidegang (laatste tijd van 8:30 - 16:30) met vrienden, staat niet hoog in het werk en heeft verder geen andere maagzweer-symptomen (hij eet goed en met smaak en kijkt vrolijk uit zijn ogen).
Zie ik misschien iets over het hoofd, en/of waar moet ik beginnen met zoeken?

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:45

Dan kan ie alsnog en maagzweer hebben.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:49

Goed ontwormt?

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:09

De Fascia bij het paard kan ook erg veel last geven. Google daar maar eens op.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 10:10

ElCamino schreef:
De Fascia bij het paard kan ook erg veel last geven. Google daar maar eens op.

Ja, die kwam ik tegen inderdaad. Stond alleen niet bij hoe ik daar mee om kan gaan. Zal binnenkort eens een masseur vragen of die iets voelt in die regio

k_m schreef:
Goed ontwormt?

Ja, 2 weken geleden nog (en hij heeft het al langer, met vlagen)

hoogendroog schreef:
Dan kan ie alsnog en maagzweer hebben.

Kan ik dat ook zelf (evt preventief) testen, of beter DA erbij?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:19

Je paard staat dan nog steeds 16uur per dag in een stal opgesloten. Sommige paarden vinden dat niet fijn. Is er nog eten op de weide en krijgen ze daar ook ruwvoer?

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 10:22

MarlindeRooz schreef:
Je paard staat dan nog steeds 16uur per dag in een stal opgesloten. Sommige paarden vinden dat niet fijn. Is er nog eten op de weide en krijgen ze daar ook ruwvoer?

Wei staat zeker nog vol :) Ze krijgen daar niet apart ruwvoer, en hij had ook al singelnijd toen hij alleen 's nachts op stal stond

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:22

Het kunnen de bindweefsels zijn, de fascia. Dit kan heel veel onderhuidse schade hebben waar je niets van ziet. En dat is erg pijnlijk.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:52

Maagzweer kan ook zeker.

Zelfs door gewoon stress.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:57

Altijd lekker makkelijk om maagzweren te roepen..

Mijn paard heeft singelnijd en er werd meteen geroepen maagzweren. 400 euro (gastroscopie) armer maar nog steeds een paard met singelnijd.

Zadel gecheckt, tandarts jaarlijks. Loopt de hele dag buiten. Osteopaat iedere 3 maanden.. vertel het maar... Ik gebruik nu dr lemieux singel en daar heeft hij de eerste 2 weken minder erg op gereageerd maar nu weer terug bij af

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:00

Ik heb ook een dame met singelnijd, sinds ik een andere singel gebruik (na tig singels geprobeerd te hebben, dure hobby) is het nu een stuk minder geworden. Het is een Tapestry comfort girth. (Gekocht via Zadel Logisch, als je het met haar overlegt mag je er vast wel een op proef)
Laatst bijgewerkt door upendo op 07-11-19 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:02

upendo schreef:
Ik heb ook een dame met singelnijd, sinds ik een andere singel gebruik (na tig singels geprobeerd te hebben, dure hobby) is het nu een stuk minder geworden. Het is een Tapestry comfort girth.


Inderdaad. Hier van de prolite overgestapt naar back on track neopreen singel (zonder elastiek) en geen problemen meer. Reageerde ook fel op de singel.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 11:02

Cheminee schreef:
Altijd lekker makkelijk om maagzweren te roepen..

Mijn paard heeft singelnijd en er werd meteen geroepen maagzweren. 400 euro (gastroscopie) armer maar nog steeds een paard met singelnijd.

Zadel gecheckt, tandarts jaarlijks. Loopt de hele dag buiten. Osteopaat iedere 3 maanden.. vertel het maar... Ik gebruik nu dr lemieux singel en daar heeft hij de eerste 2 weken minder erg op gereageerd maar nu weer terug bij af

Ja precies, daarom wilde ik ook eerst andere opties uitsluiten, want hij laat echt helemaal geen andere symptomen zien...

maralyn schreef:
Maagzweer kan ook zeker.

Zelfs door gewoon stress.

Dat weet ik, en het is nogal een stresskip, maar zonder 1 enkel ander symptoom?

Pauline schreef:
Het kunnen de bindweefsels zijn, de fascia. Dit kan heel veel onderhuidse schade hebben waar je niets van ziet. En dat is erg pijnlijk.

Daar ga ik dan eerst naar laten kijken!


upendo schreef:
Ik heb ook een dame met singelnijd, sinds ik een andere singel gebruik (na tig singels geprobeerd te hebben, dure hobby) is het nu een stuk minder geworden. Het is een Tapestry comfort girth.

Die ziet er zeker comfortabel uit!

Pistasche schreef:
upendo schreef:
Ik heb ook een dame met singelnijd, sinds ik een andere singel gebruik (na tig singels geprobeerd te hebben, dure hobby) is het nu een stuk minder geworden. Het is een Tapestry comfort girth.


Inderdaad. Hier van de prolite overgestapt naar back on track neopreen singel (zonder elastiek) en geen problemen meer. Reageerde ook fel op de singel.

Toevallig ben ik recent naar die singel mét elastiek overgestapt

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:08

Ja, is hij zeker! Ik ben met mijn paard van 'ik druk je plat tegen de stalwand als je ook maar naar de singel wijst' naar 'hou eens op met aansingelen, ik probeer te eten' gegaan.

Goede score, als je het mij vraagt :')

Ik heb de prolite narrow gehad, de topfitshorseshop singel, de anatomische singel van Horka (de-ik-maak-je-stuk-singel, noem ik hem maar), een singel van Hulsebos... Ze is onderzocht op maagzweren, we hebben preventief omeprazol gegeven, bloedonderzoek gedaan, singelbontjes eromheen gehad.. Niks hielp.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:10

Merk je wel eens wat opstartproblemen? Een beetje stijfjes na het opstappen? Onze belg heeft singelnijd die waarschijnlijk door PSSM komt. Nu dat hij goed aangepast voer enzo krijgt heeft hij er veel minder last van.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:13

Grote kans dat je hier allang aan gedacht hebt hoor, maar het kan natuurlijk ook liggen aan de manier waarop je aansingelt. Te veel in één keer, of te strak? Bij mijn paard moet ik het altijd heel geleidelijk doen met tussendoor stappen, anders krijg ik ook een boze reactie. En als ik het per ongeluk een keer te hard of te snel heb gedaan, dan is ze de daarop volgende keren ook eerder boos.

Zo bezien zou het ook niet zo gek zijn als je paard reageert als je 'm daar met de borstel aanraakt, als hij zich de laatste keer nog herinnert dat je te hard hebt aangesingeld en hij op die plek pijn voelde.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:27

Mij werd de singel met elastiek juist afgeraden omdat je door het elastiek sneller hem te strak aantrekt. Maar dat is wellicht ook een kwestie van voorkeur.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:48

Huid wel goed heel? Mijne had alleen met de vingers voelbare wondjes, je zag ze bijna niet, zeker met wintervacht. Die was ook echt niet happy. Heb nu een singel met een wollen binnenkant (geen hoes, dat werkte niet) en daarmee gaat het veel beter, geen wondjes meer

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 11:59

8nnemiek schreef:
Merk je wel eens wat opstartproblemen? Een beetje stijfjes na het opstappen? Onze belg heeft singelnijd die waarschijnlijk door PSSM komt. Nu dat hij goed aangepast voer enzo krijgt heeft hij er veel minder last van.

Nee helemaal niet, integendeel zelfs (hij mag wel wat minder actief opstarten vaak :+)

Jessica_K schreef:
Grote kans dat je hier allang aan gedacht hebt hoor, maar het kan natuurlijk ook liggen aan de manier waarop je aansingelt. Te veel in één keer, of te strak? Bij mijn paard moet ik het altijd heel geleidelijk doen met tussendoor stappen, anders krijg ik ook een boze reactie. En als ik het per ongeluk een keer te hard of te snel heb gedaan, dan is ze de daarop volgende keren ook eerder boos.

Zo bezien zou het ook niet zo gek zijn als je paard reageert als je 'm daar met de borstel aanraakt, als hij zich de laatste keer nog herinnert dat je te hard hebt aangesingeld en hij op die plek pijn voelde.

Dat is zeker een hele goede, ik heb inderdaad al verschillende manieren van aansingelen uitgeprobeerd en let erop dat ik het zo geleidelijk mogelijk doe, zowel links als rechts gaatje voor gaatje, helaas zonder resultaat

Pistasche schreef:
Mij werd de singel met elastiek juist afgeraden omdat je door het elastiek sneller hem te strak aantrekt. Maar dat is wellicht ook een kwestie van voorkeur.

Daar heb ik ik verschillende visies op gezien inderdaad, de singel hangt nu nog net niet los (je kan er nog net niet tussendoor kijken) als ik hem vastmaak en toch de reactie... Ik heb juist voor elastiek gekozen omdat je dan niet 'zo strak' hoeft aan te trekken, if that makes any sense

Qimm schreef:
Huid wel goed heel? Mijne had alleen met de vingers voelbare wondjes, je zag ze bijna niet, zeker met wintervacht. Die was ook echt niet happy. Heb nu een singel met een wollen binnenkant (geen hoes, dat werkte niet) en daarmee gaat het veel beter, geen wondjes meer

Ja, de huid is egaal, vacht is heel, geen bultjes te voelen...

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:03

De mijne werd ook bozig maar dat kwam omdat ze op haar vorige stal veelste weinig ruwvoer kreeg en blijkbaar uren zonder zat.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:16

Hoe lang heb je hem al en is het al die tijd al zo geweest,of pas later ontstaan?
Eén van onze pony's heeft er nog in lichte mate last van (ze uit het vooral in onrustig dribbelen,maar dat is al veel minder geworden). Maar dat komt doordat ze bij de vorige eigenaar 5 jaar lang met een niet passend zadel heeft gelopen, dus zadels waren eng.
Het kan dus misschien ook oud gedrag zijn?

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:51

Hier ook een paard die nadat ze even had stilgestaan echt begon te bijten met aansingelen. Terwijl het juist een heel lief en eerlijk dier is. Aangezien ik het niet kon plaatsen mn zadel na laten kijken en een fysio laten komen. Waarschijnlijk heeft ze een gekneusde/beurse rib door eem trap of iets dergelijks wat dit gedrag veroorzaakt. Ik zou zeggen, laat een fysio of iets in die richting komen om dit soort dingen uit te sluiten. Bij mijn paard zat het precies op de plek van de singel en dat doet natuurlijk erg zeer.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 13:00

J_emma schreef:
Hoe lang heb je hem al en is het al die tijd al zo geweest,of pas later ontstaan?
Eén van onze pony's heeft er nog in lichte mate last van (ze uit het vooral in onrustig dribbelen,maar dat is al veel minder geworden). Maar dat komt doordat ze bij de vorige eigenaar 5 jaar lang met een niet passend zadel heeft gelopen, dus zadels waren eng.
Het kan dus misschien ook oud gedrag zijn?

Ik heb hem nu 3 jaar en zelf ingereden. Hij had het in het begin niet, is ontstaan nadat zijn zadel niet meer paste (inmiddels natuurlijk wel). Het is dus zeker geen oud gedrag, en het komt ook echt met vlagen. Soms gaat het tijden goed, soms kan ik niet eens naar zijn singelplek kijken.

StillAngel schreef:
De mijne werd ook bozig maar dat kwam omdat ze op haar vorige stal veelste weinig ruwvoer kreeg en blijkbaar uren zonder zat.

Dat is dus (zie OP) bij mij niet aan de hand, maar bedankt voor het meedenken!

Lui_ schreef:
Hier ook een paard die nadat ze even had stilgestaan echt begon te bijten met aansingelen. Terwijl het juist een heel lief en eerlijk dier is. Aangezien ik het niet kon plaatsen mn zadel na laten kijken en een fysio laten komen. Waarschijnlijk heeft ze een gekneusde/beurse rib door eem trap of iets dergelijks wat dit gedrag veroorzaakt. Ik zou zeggen, laat een fysio of iets in die richting komen om dit soort dingen uit te sluiten. Bij mijn paard zat het precies op de plek van de singel en dat doet natuurlijk erg zeer.

Oei, dat is vervelend! Ik zal hem inderdaad na laten kijken :)

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:09

Bij mijn paard zat een keer de linker eerste rib vast, de osteo heeft dit opgelost destijds.
Dat kán ook nog een ding zijn.....

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:16

Een rib inderdaad of het borstbeen, zou ook kunnen. Osteopaat kan daar goed bij helpen :)