Singelnijd, wat kan het zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:25

Bij een vorig paard van me waren er meerdere zadelfitters geweest. Die vertelden allemaal dat mijn zadel gewoon goed lag. Toch veranderde mijn lieve goedzak steeds in een enorm chagrijn als ik al met het zadel aan kwam lopen. Zadelfitter nr 4 vertelde precies wat ik zelf al vermoede, de kamer was te smal en het zadel knelde dus enorm. Nadat dat was verholpen kon ik een paar weken later alweer normaal zadelen. Mijn huidige paard had een zadel wat voor hem was aangemeten en na aanmeten was het zadel nog door 3 zadelfitters goed gekeurd. Echter bleef hij problemen houden en de osteopaat en masseur liepen mijn staldeur zowat plat. En het kan toch echt niet aan het zadel liggen, dat is pas nagekeken. In augustus toch maar eens iemand anders laten komen, en mijn zadel bleek op 3 punten gewoon echt slecht te liggen. Deze zadelfitter kon aan de hand van het zadel zo vertellen waar ik rijtechnisch tegenop liep en kon ook moeiteloos pijnpunten aanwijzen bij mijn paard. Nu ik weer een ander zadel heb lijkt het ook alsof ik een ander paard heb. Hij is enorm veranderd in zijn beweging en heeft een stuk meer plezier in het werk. Ik heb hier echt van geleerd dat als er toch eventuele twijfels zouden kunnen zijn het toch een goed idee is om een andere zadelfitter te laten komen voor een second opinion. En heel eerlijk, een paard met singelnijd zou mij dus toch laten twijfelen :o .

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 15:59

Ik heb een osteopaat benaderd, hopelijk kan die mij vertellen of het uit de weefsels komt. Ik zal ook nog eens kritisch naar mijn zadel(s) kijken en kijken of hij het met dunne dekjes minder doet. Hij heeft in ieder geval op zijn rug nergens last van, geen gevoeligheid of hardheid en reageert ook niet op het zadel totdat ik de singel eraan maak.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 16:09

Ik heb ooit een combinatie toegepast van hoe je als mens een hypertoon middenrif kunt losmaken
en dat gedaan zoals Linda Tellington de buiklift doet: zachtjes met een handdoek. Je staat naast je dier, je arm over de rug en de handdoek gaat op de singelplek onder de buik door.

...het is efkes er handigheid in krijgen, maar het werkte goed.

Om de gedachte te bepalen hoe t bij een mens gaat:
stap 1: zet je 2 handen in je zij, ter hoogte van je onderste ribben, zodat je je adembeweging voelt. Voel gewoon of je handen bewegen. (Idealiter gaan ze ietsje naar buiten en naar binnen, bij zwangerschapsgym leer je allerlei varianten ademhaling, maar dat hoeft nu niet.)
Het kan zittend, het mag staand en je kunt het eventueel (als je er handig in bent) ook liggend.
In feite doe je nog niets, je voelt alleen, zodat je een benul hebt van je adembeweging.

Stap 2: tijdens het inademen,
als je handen uit elkaar gaan,
houd je je ribben een KLEIN beetje tegen.
Er zijn lui die deze oefening 'het wedstrijdje' noemen: je ribben winnen de wedstrijd!!! Je handen gaan ietsje uiteen. (Hoeveel precies is NIET belangrijk en het kan verschillen van wat je tijdens stap 1 voelde.)

Stap 3 is het moeilijkste: als je inademing stopt, stop je.
Dwz.: ga niet door met lucht innemen "Het is gewoon goed".
EN: je handen stoppen ook.

Stap 4: tijdens de uitademing doe je niets met je handen. (Nu ja, ze liggen gewoon op je ribben, net als in stap 1, maar er wordt niet geduwd of getrokken, "die wedstrijd" is alleen tijdens het inademen.)

...en als je uitademing klaar is, is de uitademing gewoon klaar, je doet niets en je WACHT (...dit is een moeilijk punt...) op de inademing.

Zodra je inademing VANZELF begint, ga je weer een heel klein beetje tegenhouden.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 18:08

Janneke, dank je wel voor je uitgebreide uitleg!
Kan je me uitleggen wat een hypertoon middenrif is en wat het te maken heeft / kan hebben met singelnijd?

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:17

Hier ook gehad. Paard had het eerder nooit en kwam zo geleidelijk aan. Ook bij dekens op doen als ik ze dan aan de voorkant van zijn borst wou dicht maken deed hij nijdig. Ook osteopaat laten komen, die vond zijn rug helemaal goed maar ook een kleine blokkade in het middenrif. Dat heeft helaas het probleem niet opgelost, en ook na meerdere dierenarts bezoekjes/tandarts etc. ging het niet beter. Uiteindelijk foto's van de rug laten maken en daar zat uiteindelijk het adertje onder het gras: artrose...

Edit: Hier ook eerst laten testen op maagzweren door een gastroscopie. Maar de maag was mooi en proper. Zo zijn we verder gaan kijken en dan toch ook maar foto's van de rug genomen.
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 07-11-19 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Berichten: 7630
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:28

Maagzweren kan je zelf ook testen, mijn DA doet dat liever dan met een scopie omdat een paard voor de scopie moet vasten en dat is niet wenselijk bij een maagzweer.

Zelf testen doe je met Gaviscon, een maagzuurbinder die ook een beschermend laagje in de maag legt.
Ongeveer een uur voor je gaat opzadelen geef je het paard met een spuitje Gaviscon in de mond de hoeveelheid is afhankelijk van het gewicht 10ml/100 kg.
Daarna hooi aanbieden poetsen etc. daarna kijken of je verschil merkt met aansingelen, wel een paar dagen volhouden omdat het gedrag ook aangeleerd kan zijn en je paard tijd nodig heeft om te merken dat er geen pijn meer is.

Hier na heb ik mijn paard behandeld met abler omeprazol, een stuk goedkoper dan de spuiten via de dierenarts. Mijn DA, eerstelijns en heel praktisch kwam hier zelf mee.
Klachten zijn daarna helemaal verdwenen.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:44

nessinator schreef:
Janneke, dank je wel voor je uitgebreide uitleg!
Kan je me uitleggen wat een hypertoon middenrif is en wat het te maken heeft / kan hebben met singelnijd?


...hypertoon is potjeslatijn voor te veel spanning in de spieren, hier dus de spieren die de peesplaat 'middenrif' op spanning houden.
Het kan op veel verschillende manieren ontstaan bij mensen, juist ook bij sporters, zangers etc die veel van hun lichaam (en ademhaling) vergen.

Linda Tellington gebruikt de handdoek techniek om een paard te leren 'ook met een singel om je lijf kun je goed doorademen', in haar ervaring houden sommige paarden hun adem teveel in tijdens het aansingelen - en wellicht ook daarna nog. (En dat lijkt me ook vragen om verkrampte spieren...)

En gesteld dat het dier al rondloopt met een minder prettige spanning/ doffe pijn in het middenrif, dan is aangesingeld worden geen pretje.

Haflingerfam
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 11:14

Wat toevallig, mijn Haflinger toont deze week dezelfde klachten!
Heb je inmiddels al verbetering gemerkt of weet je wat het is?
Ik deel mijn ervaring even, misschien herken je het?

die van mij is vol in training en heeft moeite met spanning loslaten en buigingen, maar dat ging elke dag beter en hij had echt lol in het werk.
Vorige week dinsdag reageerde hij ineens toen ik met het zadel aankwam en werd onrustig toen ik het zadel erop legde. Aansingelen ging wel redelijk, maar hij blies zijn buik wel heel erg op.
Heb het werk wat rustiger gedaan, misschien had ie wel spierpijn?

De symptomen kwamen en gingen de afgelopen dagen, tussendoor dagen dat er geen reactie was en mijn dochter heeft ook zonder zadel nog lekker buiten rond gestapt zonder reactie.
Vrijdag vond ik hem gespannen lopen en leek een soort van weg te rennen van het zadel. Omdat zijn progressie in training zo wisselend zijn, heb ik afgezien van kijken hoe en waar hij op reageerde (heb alles laten filmen en laten meekijken), gedacht aan een kleine terugval in ontwikkeling van rechtrichten.

Zaterdag begon het op te vallen dat hij echt gevoelig was achterin zijn onderbuik, voor zijn flank en alleen links. Nadat ik het filmpje van de training van de dag ervoor liet zien aan een stalgenoot, besloten we hem vrij te longeren aan de kaptoom, zonder zadel en singel. Ook hier rende hij weg en dan vooral op links. Erg gespannen lopen.. En, wat echt opvalt, is dat hij op de linkerhand zijn staart opvallend links draagt.
Daarna lekker vertroeteld en bij het borstelen op de singelplek vond ik zijn reactie opvallend. Nog nooit eerder probeerde hij te happen toen ik hem achter zijn voorbenen op de singelplek kriebelde en wederom alleen op links, ook de plek voor de flanken bleef gevoelig.

Nu was hij verder opgewekt, alert, eet goed en zijn vacht glanst als nooit tevoren, dus echt problemen met zijn gezondheid vermoed ik tot op heden niet.
Gisteravond, na heel wat Google werk en een dagje rust voor mijn supertank, toch nog even naar stal om hem te observeren. Ik had nu zelfs een behoorlijke reactie bij het deken opleggen, de singels opzoeken en de billijnen zoeken onder zijn buik. Ook nu nog alert, actief en eet zonder problemen.

Hij heeft wel wat zand in de darmen, ik heb zaterdag met plastic zakjes de mesttest gedaan en had in 3 zakjes, elk 1 bal gedaan en in alle 3 zakjes een puntje met zand. Gelijk met een zandkuurtje begonnen dus. Wat hij al heeft sinds hij in mijn bezit is (5 maanden), is af en aan darmvocht dat voor of na zijn mest mee komt. Hij heeft in ieder geval nooit mooie ballen gehad. Ik denk dus aan evt gevoelige darmen, zand dat nu in de weg zit, maar denk niet aan zandkoliek nog...
Of, dat zou ook nog kunnen want het zadel zit echt niet goed meer dus de zadelmaker komt binnenkort, een blokkade ontstaan door het zadel.

Ik wacht nu thuis tot de dierenarts me terugbelt, hij had net een spoedje dus kreeg de assistente, maar ik ben erg benieuwd of hij op visite moet komen en wat hij denkt dat het is.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 12:46

@Haflingerfam: Jouw verhaal is redelijk herkenbaar, de mijne bouwt ook heel snel en vaak schijnbaar uit het niets spanning op. Mijn stinky maakt wel mooie mestballen (daar heb ik juist op gelet) en staat juist heel laag in training omdat ik bezig ben met hem leren met zijn spanning om te gaan, die hij snel opbouwt. Hij blaast zich nooit op bij het aansingelen, maar is bij vlagen al veel langer gevoelig op de singel (en ik wil daar nu echt iets aan doen...)(ja ik voel me schuldig dat ik het zo lang voor me uit heb geschoven). Hij is in het verleden wel eens gevoelig geweest op de flanken en had toen ook meer last van de singelplek, maar op het moment niet ondanks zijn reactie op de singel. Mijn zadels passen allebei, pas geleden nog laten controleren. Ik heb inmiddels een afspraak met de osteopaat staan volgende week en wil vandaag nog beginnen met Gaviscon als dat kan (adhv voorstel van Tiwi hierboven).

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:00

nessinator schreef:
Zadel is nagekeken, rug is nagekeken,

Wat bedoel je met "rug is nagekeken"? zijn er foto's/echo van de rug gemaakt?
Door wie is je zadel nagekeken. Is het ook beoordeeld terwijl jij bv aan het rijden bent? Is er een zadeldrukmeting gedaan?

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 14:43

@Babootje: nee, alleen klinisch is de rug nagekeken (getest op gevoeligheid en spierspanning etc).
Zadels zijn nagekeken door Bert van Country Mill de laatste keer (vorige maand). Tijdens het rijden lijkt hij niet overdreven gevoelig op de singel, maar hij is bij het rijden erg sensitief (hoef maar aan beenhulp te denken en hij is weg). Er is geen zadeldrukmeting gedaan, dat wilde ik de volgende keer doen bij de controle (februari). Gaat overigens om een nieuwe wintec dressuur en een BR springzadel met wollen kussens.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:10

Hoe is het met de longen?

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 12:19

Cherdenise schreef:
Hoe is het met de longen?

Geen idee, wat wil je erover weten / waar moet ik op letten?

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:21

Inoterry schreef:
Bij een vorig paard van me waren er meerdere zadelfitters geweest. Die vertelden allemaal dat mijn zadel gewoon goed lag. Toch veranderde mijn lieve goedzak steeds in een enorm chagrijn als ik al met het zadel aan kwam lopen. Zadelfitter nr 4 vertelde precies wat ik zelf al vermoede, de kamer was te smal en het zadel knelde dus enorm. Nadat dat was verholpen kon ik een paar weken later alweer normaal zadelen. Mijn huidige paard had een zadel wat voor hem was aangemeten en na aanmeten was het zadel nog door 3 zadelfitters goed gekeurd. Echter bleef hij problemen houden en de osteopaat en masseur liepen mijn staldeur zowat plat. En het kan toch echt niet aan het zadel liggen, dat is pas nagekeken. In augustus toch maar eens iemand anders laten komen, en mijn zadel bleek op 3 punten gewoon echt slecht te liggen. Deze zadelfitter kon aan de hand van het zadel zo vertellen waar ik rijtechnisch tegenop liep en kon ook moeiteloos pijnpunten aanwijzen bij mijn paard. Nu ik weer een ander zadel heb lijkt het ook alsof ik een ander paard heb. Hij is enorm veranderd in zijn beweging en heeft een stuk meer plezier in het werk. Ik heb hier echt van geleerd dat als er toch eventuele twijfels zouden kunnen zijn het toch een goed idee is om een andere zadelfitter te laten komen voor een second opinion. En heel eerlijk, een paard met singelnijd zou mij dus toch laten twijfelen :o .


Dit komt zoveel voor. Zo belangrijk om een goede zadelpasser te hebben.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:22

nessinator schreef:
@Babootje: nee, alleen klinisch is de rug nagekeken (getest op gevoeligheid en spierspanning etc).
Zadels zijn nagekeken door Bert van Country Mill de laatste keer (vorige maand). Tijdens het rijden lijkt hij niet overdreven gevoelig op de singel, maar hij is bij het rijden erg sensitief (hoef maar aan beenhulp te denken en hij is weg). Er is geen zadeldrukmeting gedaan, dat wilde ik de volgende keer doen bij de controle (februari). Gaat overigens om een nieuwe wintec dressuur en een BR springzadel met wollen kussens.


Misschien toch eens een keer een 2nd opinion doen bij een andere zadelpasser?

testes76

Berichten: 1028
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Noord brabant

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:32

Mijn vorige paard had dat ook ontzettend. Heel vriendelijk paard en super betrouwbaar. Alle singels uitgeprobeerd....bleek dat ze een zeer pijnlijke rug had (slijtage en artrose). Ze gaf mij dus aan, dat ze pijn had. Daarna heeft ze nog drie jaar van haar pensioen mogen genieten. Ik hoop dat het meevalt en dat jullie eruit komen. Nijd is altijd pijn dan wel ongemak!

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:43

Of hormonen (bij een merrie dan wel te verstaan

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 12:55

Babootje schreef:
Of hormonen (bij een merrie dan wel te verstaan

Het gaat om een ruin, dus dat kan ik in ieder geval vast uitsluiten ;-)
Hij is 6 en ik heb nog niet veel en zeker nog niet zo zwaar werk met hem gedaan, dus ik hoop heel erg dat het geen slijtage is...
In ieder geval heb ik nu het volgende stappenplan in mijn hoofd:
1. Check mbv Gaviscon of het misschien toch een maagzweer is (mee begonnen, doe ik een week)
2. Osteopaat laten komen voor weefsels (volgende week donderdag)
3. Kijken of het aangeleerd gedrag is naar aanleiding van eerdere pijn (dus dat de herinnering aan pijn van een eerder aantoonbaar slecht passend zadel nu de singelnijd veroorzaakt)
4. Zadelpasser laten checken of mijn zadels wel echt passen
5. Controleren op zand in mest + evt zandweg kuur
6. Paard helemaal in de kliniek door laten lichten

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 13:10

Wacht even....

Voordat je duizenden euro's gaat uitgeven aan allerlei onderzoeken.

Is het gedrag na het ontstaan ooit weer weggeweest?

Singelnijd kan namelijk heel goed een aangeleerde reactie zijn van ongenoegen na een vervelende ervaring.

Is het gedrag wel weggegaan na het ontstaan en nu weer terug dan is dat wel opvallend te noemen en reden voor onderzoek.

Zijn er geen andere indicaties voor pijn en ongemak? Is het gedrag direct over als je niet meer aansingelt? Dan is er grote kans op gewoonte gedrag. Want eerlijk, een strakke singel is niet direct het fijnste gevoel.
Dan zou ik eens proberen de singel van, erg los, gaatje voor gaatje strakker te maken. Links, rechts, al stappend, na het opstijgen (stijg op met een krukje en een helper), na een rondje losstappen etc.
Ga ook eens met je hand naar de singel en doe niets. Geef eens een stuk appel tijdens het aansingelen etc. Maak het random....

Zorg dat er geen patroon in zit.
En zie of je het gedragspatroon een beetje kan doorbreken.

Ik snap niet dat iedereen meteen 1000 medische oorzaken toegooid als een gedragskundige aanpak vrij voor de hand liggend is om eerst te proberen.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 13:40

Kelly_ann schreef:
Wacht even....

Voordat je duizenden euro's gaat uitgeven aan allerlei onderzoeken.

Is het gedrag na het ontstaan ooit weer weggeweest?

Singelnijd kan namelijk heel goed een aangeleerde reactie zijn van ongenoegen na een vervelende ervaring.

Is het gedrag wel weggegaan na het ontstaan en nu weer terug dan is dat wel opvallend te noemen en reden voor onderzoek.

Zijn er geen andere indicaties voor pijn en ongemak? Is het gedrag direct over als je niet meer aansingelt? Dan is er grote kans op gewoonte gedrag. Want eerlijk, een strakke singel is niet direct het fijnste gevoel.
Dan zou ik eens proberen de singel van, erg los, gaatje voor gaatje strakker te maken. Links, rechts, al stappend, na het opstijgen (stijg op met een krukje en een helper), na een rondje losstappen etc.
Ga ook eens met je hand naar de singel en doe niets. Geef eens een stuk appel tijdens het aansingelen etc. Maak het random....

Zorg dat er geen patroon in zit.
En zie of je het gedragspatroon een beetje kan doorbreken.

Ik snap niet dat iedereen meteen 1000 medische oorzaken toegooid als een gedragskundige aanpak vrij voor de hand liggend is om eerst te proberen.


Absoluut! Hem door laten lichten staat niet voor niks onderaan het lijstje, dat is echt een laatste redmiddel als al het andere niks heeft opgeleverd, en ik ga inderdaad eerst de 'gewoonte' testen.
Het is nooit helemaal weggeweest maar de intensiteit is wel sterk wisselend. Gisteren bijvoorbeeld (alleen zadel opgelegd) trapte hij met de achterbenen naar de singel, dat is hoogst uitzonderlijk. Soms kijkt hij alleen maar om.
Er is geen enkele andere indicatie voor pijn, het is alleen maar bij het aansingelen tijdens het opzadelen (dus zelfs niet als ik hem bij het opstappen nasingel). Ik singel sowieso altijd gaatje voor gaatje en links-rechts afgewisseld en ik stijg altijd op via een vrij hoog krukje (hoef hiervoor niet eens mijn voet in de beugel te doen). Met mijn hand bij de singel reageert hij niet, ook niet als hij daadwerkelijk aangesingeld is. Alleen dus met opzadelen en soms met poetsen.
Ik heb het idee dat mijn verhaal nu een beetje door elkaar begint te lopen, volgen jullie het nog?

mariettek

Berichten: 1687
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:25

Kelly_ann schreef:
Wacht even....

Voordat je duizenden euro's gaat uitgeven aan allerlei onderzoeken.

Is het gedrag na het ontstaan ooit weer weggeweest?

Singelnijd kan namelijk heel goed een aangeleerde reactie zijn van ongenoegen na een vervelende ervaring.

Is het gedrag wel weggegaan na het ontstaan en nu weer terug dan is dat wel opvallend te noemen en reden voor onderzoek.

Zijn er geen andere indicaties voor pijn en ongemak? Is het gedrag direct over als je niet meer aansingelt? Dan is er grote kans op gewoonte gedrag. Want eerlijk, een strakke singel is niet direct het fijnste gevoel.
Dan zou ik eens proberen de singel van, erg los, gaatje voor gaatje strakker te maken. Links, rechts, al stappend, na het opstijgen (stijg op met een krukje en een helper), na een rondje losstappen etc.
Ga ook eens met je hand naar de singel en doe niets. Geef eens een stuk appel tijdens het aansingelen etc. Maak het random....

Zorg dat er geen patroon in zit.
En zie of je het gedragspatroon een beetje kan doorbreken.

Ik snap niet dat iedereen meteen 1000 medische oorzaken toegooid als een gedragskundige aanpak vrij voor de hand liggend is om eerst te proberen.


Eens! Hier ooit ook begonnen bij een niet optimaal zadel en sindsdien (8 jaar geloof ik) nooit meer verdwenen.
Ik beloon na het aansingelen met een snoepje en dat voorkomt het gedrag eigenlijk altijd. Hij staat mij dan afwachtend aan te kijken tot hij een snoepje krijgt. Zodra ik het snoepje een paar keer niet geef begint het terug te komen. In de winter is het met zijn flinke wintervacht ook altijd goed oppassen: ik moet echt heel goed opletten dat er geen haartje klem komt te zitten.

Het is echt aangeleerd gedrag want ook hier is fysio, DA, tandarts, zadelmaker, singel, zadel en instructrice gecheckt.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:28


nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 15:25

ElCid schreef:
nessinator schreef:
Kan ik dat ook zelf (evt preventief) testen, of beter DA erbij?


https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4
Met dit filmpje kan je prima zelf testen.

Dank je wel, ik ga het vanavond meteen testen!

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:34

Kelly_ann schreef:
Wacht even....

Voordat je duizenden euro's gaat uitgeven aan allerlei onderzoeken.

Is het gedrag na het ontstaan ooit weer weggeweest?

Singelnijd kan namelijk heel goed een aangeleerde reactie zijn van ongenoegen na een vervelende ervaring.

Is het gedrag wel weggegaan na het ontstaan en nu weer terug dan is dat wel opvallend te noemen en reden voor onderzoek.

Zijn er geen andere indicaties voor pijn en ongemak? Is het gedrag direct over als je niet meer aansingelt? Dan is er grote kans op gewoonte gedrag. Want eerlijk, een strakke singel is niet direct het fijnste gevoel.
Dan zou ik eens proberen de singel van, erg los, gaatje voor gaatje strakker te maken. Links, rechts, al stappend, na het opstijgen (stijg op met een krukje en een helper), na een rondje losstappen etc.
Ga ook eens met je hand naar de singel en doe niets. Geef eens een stuk appel tijdens het aansingelen etc. Maak het random....

Zorg dat er geen patroon in zit.
En zie of je het gedragspatroon een beetje kan doorbreken.

Ik snap niet dat iedereen meteen 1000 medische oorzaken toegooid als een gedragskundige aanpak vrij voor de hand liggend is om eerst te proberen.



1000% mee eens.

klachten aan de longen is 8/10 x een singelnijd uiting, is mijn ervaring.
hoesten, benauwd, grote neusgaten zijn al dingen waar je dit aan kan zien icm singelnijd.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 15:55

Cherdenise schreef:
klachten aan de longen is 8/10 x een singelnijd uiting, is mijn ervaring.
hoesten, benauwd, grote neusgaten zijn al dingen waar je dit aan kan zien icm singelnijd.

Oh wat een opluchting, geen van die dingen zijn bij hem aan de hand!