Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoesten. Door EPR?

 
Profiel   

Ik vroeg mij of er meer mensen zijn met een soortgelijke ervaring:

Sinds een week of 2 hoesten mijn beide paarden een beetje. De één meer dan de ander.

Dierenarts is net geweest en geeft aan dat het irritatie is van de bovenste luchtwegen.
Dat kan natuurlijk van legio mogelijkheden komen. De paarden staan al 24/7 buiten dus er is geen stof van het strooisel of de stalomgeving.


Het paard wat het het 'ergste' heeft had:
- kuchen, vooral net na het eten en bij het afbuigen/ aandraven. Paar keer. Bij inspanning word het niet erger.
- neusuitvloeing. 1 dag snot, nu bijna niet meer en helder.
- 3 dagen dikke benen. Eerste achter, ook even voor.
- een avond verhoging (38,5)
- paard is verder vrolijk en fit.

In eerste instantie dacht ik gewoon aan een virusje. Bij telefonisch raadpleging had de DA het al over een allergische reactie.

Maar nu valt mij ook op dat
- hij loopt te frutten met zijn tong
- gaapt/ raar doet met zijn mond

Ze staan op het moment (sinds een week of 2) door strookbegrazing onder de bomen waar van de zomer EPR in gezeten heeft. Dus ik vraag me na die heisa va afgelopen zomer af: zou er een verband zijn?

Het is geen ernstig probleem en ik overweeg ook andere oorzaken maar: misschien zijn er mensen met kuchende paarden? en is er bij jullie een verband te leggen met de EPR?

De shetlander die in dezelfde wei loop heeft (natuurlijk :Y) ) nergens last van.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 17:32 



 
Profiel   

Het klinkt wel logisch.
Haartjes kunnen goed naar beneden zijn gedwarreld en nu toch een lichte irritatie geven.
Beterschap voor je kanjers
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 18:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen