Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Aanbrengen Aureomycin oog veulen

 
Profiel   

Mijn veulentje heeft kleine operatie ondergaan en moet 3 keren per dag oogzalf krijgen.
In mijn eentje niet evident, maar doe nu likje zalf op mijn vinger want met de tube is het onmogelijk.
Nu komt mijn vraag, hoe kan ik mijn veuleke Rozeke leren of beletten dat ze niet kopschuw wordt en zich makkelijker aan het hoofdje laat behandelen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 10:56 



 
Profiel   

Beetje mak zout op d'r staartje leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 10:57 



 
Profiel   

hoogendroog schreef
Beetje mak zout op d'r staartje leggen.


Mocht dit niet helpen :D , dan lijkt het me voor de hand te liggen om zo rustig mogelijk te werk te gaan en haar te belonen met iets lekkers als het is gelukt. Dan houdt ze er hopelijk een goed gevoel aan over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 11:00 



 
Profiel   

Gewoon doen , het moet dus zal ze er aan moeten wennen. Desnoods een beloning geven naderhand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 11:03 



 
Profiel   

Ons veulen moest destijds ook in het oog gezalfd worden.

Ik zorgde juist dat ik alleen was en geen 10 mensen er omheen. Hij stond dan even met moeders in een box en deed het gewoon. Niet te lang treuzelen en daarna niet loslaten, maar nog even aaien en daarna eten geven.

Ik was ook bang dat het steeds een groter probleem zou worden en hij uiteindelijk wel kopschuw zou worden, maar dat is nooit gebeurt.
Tussendoor ook eens 2 sec vasthouden en alleen een aai en wat eten.

Hij is inmiddels 20 en heeft er niks aan overgehouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 11:14 



 
Profiel   

Mijne is gehecht met 2 maanden oud.
Ooglid gescheurd toen hij in het hek hing.
Gewoon met zoveel mogelijk rust blijven zalven op de manier dat het werkt voor jou en dan worden ze echt niet kopschuw hoor
Mijne moest ook 3x per dag gezalfd worden... geen enkel probleem.
Maar die was ook mak geboren... nu daarentegen {:)-:(

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 11:30 



 
Profiel   

hoogendroog schreef
Beetje mak zout op d'r staartje leggen.

+:)+ _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 11:43 



 
Profiel   

LukieBradley schreef
Mijne is gehecht met 2 maanden oud.
Ooglid gescheurd toen hij in het hek hing.
Gewoon met zoveel mogelijk rust blijven zalven op de manier dat het werkt voor jou en dan worden ze echt niet kopschuw hoor
Mijne moest ook 3x per dag gezalfd worden... geen enkel probleem.
Maar die was ook mak geboren... nu daarentegen {:)-:(

OK, als het bij jou lukt, moet dat bij mij ook.
Thx.
Ik zat te denken misschien heel veel aanraken. Kroelen. Verschillende keren per dag, zodat ze mijn handeling niet enkel associeert met de zalving.
Ook rustig leren volgen aan touwtje, mee bezig zijn en dan zachtjes 3 keren per dag tussendoor zalven.
Tja, ga vindingrijk moeten zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 11:45 



 
Profiel   

superpony schreef
Ons veulen moest destijds ook in het oog gezalfd worden.

Ik zorgde juist dat ik alleen was en geen 10 mensen er omheen. Hij stond dan even met moeders in een box en deed het gewoon. Niet te lang treuzelen en daarna niet loslaten, maar nog even aaien en daarna eten geven.

Ik was ook bang dat het steeds een groter probleem zou worden en hij uiteindelijk wel kopschuw zou worden, maar dat is nooit gebeurt.
Tussendoor ook eens 2 sec vasthouden en alleen een aai en wat eten.

Hij is inmiddels 20 en heeft er niks aan overgehouden.

Thx voor je ervaring. Blij dat ze niet kopschuw worden, deze wetenschap geeft me vertrouwen. Zal wel heel voorzichtig blijven en misschien dus eerder een voordeel dat ik alleen ben.
Thx om helpen meedenken en ondersteuning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 11:47 



 
Profiel   

Was ook het eerste waar ik toen aan dacht hoor, dat hij heel schuw aan het hoofd zou worden. Maar als je in alle rust werkt en ook nog even kroelt daarna en hem ook eens pakt voor iets anders, komt het wel goed.
Ik denk ook dat de zalf zelf niet onprettig was, dus dat scheelt dan ook. Als iets prikt, zeer doet, heb je een ander verhaal misschien. Maar oogzalf zullen ze niet ¨voelen" als onprettig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 12:23 



 
Profiel   

Afsluiten met snoepje werkt, wel goed opletten dat je dan echt klaar bent, vergeet je wat, wacht dan half uur en begin opnieuw.

Hier heb ik ze zo ook geleerd viezigheid uit ogen te kunnen halen, houd er ook rekening mee dat dat wrijven/prutsen na 2-3x achter elkaar gevoelig wordt (net als dat bij jezelf zo zou zijn). In 1x goed maakt leren toelaten dus ook een stuk simpeler.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 12:35 



 
Profiel   

Pfieuw %)... Dametje heeft duidelijk karaktertje van moeder mee!
Met hulp en tegenhouden lukt niet, alleen voorzichtjes zonder halster dus wel.
Dus van zodra ze druk voelt gaat het Vosse meisje door de rooie. Bijna zat ik onder haar toen iemand haar probeerde tegen te houden.
Alleen moet ik het doen, heel voorzichtig.
Dat betekent dus huiswerk en kleuterschool, leren stilstaan aan het halster, ga eens goed moeten opzoeken wat de horseman truukjes zijn....

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-19 11:48 



 
Profiel   

Daarom begin ik vroeg met leren stilstaan en halstertje verdragen. Maar dat is nu achteraf.

Vooral geen truukjes doen, gewoon gelijk goed doen en niet te veel gaan prutsen omdat je voorzichtig wilt doen. Overdonderen werkt als het maar een paar keer moet, je veulen is ook al 2 maanden dacht ik dus op kracht ga je het niet meer winnen. Breek het op in stapjes, wacht op ontspanning en geef dan release (stapje terug doen, spannende weghalen), totdat ze gewoon rustig staat als je het spul vlak bij het oog hebt. Dat laatstse stapje van aanbrengen valt dan wel mee.
Kriebel of wat lekkers als het klaar is en dan klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-19 12:07 



 
Profiel   

Kopschuw worden ze als je onduidelijk bent.
Bij zalven is de afloop duidelijk, dus de kans dat ze daar kopschuw van worden is heel klein.
Blijf kalm en neem een „ik weet wat het beste is“ houding aan. Zodra je gaat twijfelen of het zielig vind kom je in de problemen.
Ik heb een 2,5 jarige vers uit de opfok dat nog nooit een waterslang gezien had wekenlang een abces aan de kaak moeten uitspoelen. Gewoon doen en niet te veel reageren op gespartel. Ruim belonen en loven daarna en dan hebben ze zo door dat de wereld niet vergaat.
Zorg dat je slimmer en indrukwekkend bent en laat vooral je emoties thuis. Dingen als onzeker, ongefuldig, boos, verdrietig, medeleven werken enorm tegen je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-19 13:39 



 
Profiel   

Ik heb het ook gehad met een jaarling, die heb ik wijsgemaakt dat het stilstaan voor het zalven een Hele Belangrijke Taak was en ze nam dat ontzettend serieus.

Die ging er heel plechtig voor staan en bewoog werkelijk geen mm.

Daarna uitbundig vieren natuurlijk *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-19 14:44 



 
Profiel   

Gewoon doen, niet teveel poespas.
Ik heb jaren terug mijn veulen 2 maanden 2x daags antibiotica moeten spuiten, vond ze ook niet echt gezellig maar ze is er niet angstig door geworden hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 10:16 



 
Profiel   

En, lukt het een beetje? Verbaas me wel wat, je hebt getuige je vele paarden toch ruime ervaring en dat moet dit toch gewoon te doen zijn. Niet zo benauwd en doen zoals Sizzle zegt, gewoon aanpakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 10:38 



 
Profiel   

Elk paard reageert hier toch heel anders op is mijn ervaring. Ik heb al vele ogen gezalfd en gedruppeld en wat een verschil kan dat zijn! Probeer rustig te blijven en goed in de gaten te houden of het oog helder blijft en je geen abnormaliteiten ziet. Als je het idee hebt dat er niet genoeg zalf in het oog komt en het probleem daardoor niet oplost, kan het raadzaam zijn om met je dierenarts te overleggen. Soms is het dan noodzakelijk om een ooglavageset aan te leggen zodat je zeker weet dat de medicatie in het oog komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 13:46 



 
Profiel   

bigone schreef
En, lukt het een beetje? Verbaas me wel wat, je hebt getuige je vele paarden toch ruime ervaring en dat moet dit toch gewoon te doen zijn. Niet zo benauwd en doen zoals Sizzle zegt, gewoon aanpakken.

Al eens alleen een pas geopereerd veulen proberen tegenhouden om zalf in de ogen te doen? Is dat dan vreemd dat ik advies vraag? Haar moeder was in begin ook kruidje roer me niet, dus tegenhouden is geen optie, ze steigert en klopt om zich heen, net zoals haar mama destijds deed.
Ze is nu 2 maand oud, maar heel sterk, dus moet het anders. Tegenhouden met halster om iets uit te voeren wat ze niet leuk vindt lukt niet in mijn eentje.
Het gaat enkel door haar heel voorzichtjes een eindje te kroelen en dan zalf op de vinger en voorzichtjes stapje voor stapje richting hoofd kroelen.
Ik heb paarden ja. Maar elke ervaring is anders. Mag er dan geen advies gevraagd worden? Al is het maar om ideeën op te doen. Wil dat zeggen dat iemand die paarden heeft geen advies meer bij andere mag winnen al was het om wat moed bijeen te rapen?
Je moet rekenen dat ik er compleet alleen voor sta en ook niet altijd een pasklaar antwoord heb. Voor mij is internet handig om die leegte op te vullen.
Een paard is geen kat die je even bij het nekvel neemt en spartelend tegenhoudt. Dit is een groot, zwaar en Sterk veulen met veel temperament (moeder Lusitano Veiga en vader Haflo x Arabier) die ik in de eerste plaats niet mag tegenhouden of het is om zeep.
Het gaat dus, vrij in de wei, zonder halster, met eerst een sessie koelen en De sensibiliseren en dan hop, zalf met de vinger op het oog. Volledig vrij dus en met zachtheid.
Met de tube zalf inbrengen is onmogelijk. Daarvoor moet ze compleet stil kunnen staan.
Ik weet nu waaraan ik moet werken. Stilstaan aan de halster. Daar werk ik nu voorzichtig aan, maar gisteren had ze wat koorts, dus alles heel heel rustig opbouwend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 08:42 



 
Profiel   

De paardeVeearts die al jaren in het vak zit zei me trouwens dat het onmogelijk was om haar in mijn eentje te behandelen. Dat lukt dus wel, zou dan ook moeten verbazen dat hij niet alles weet. Is dus heel verbazend dat iemand stelt dat het gewoon te doen moet zijn. Vanachter een scherm is alles altijd te doen, dat is het probleem met internet.
Daarom is een forum handig om ervaring te vragen van mensen die in dergelijke situatie's gezeten hebben waar je wat advies en steun kan vragen. Soms lijkt me dat als je een vraag stelt je niet deugt. Deze opmerkingen schaden ook onrechtstreeks de paarden. Iedereen heeft het recht om info te vragen, ook mensen met meerdere paarden, want elke situatie is uniek en niemand is te goed om een vraag te stellen.
Helaas is dit het hedendaagse probleem. Iedereen moet perfect zijn, op alles een antwoord weten, sterk zijn, geen vragen stellen want je zou het toch ondertussen al lang zelf moeten weten. Onze samenleving is zodanig gewoon om naar de buitenleving toe zwakte te verbergen, en alleen maar met de positieve dingen naar buiten te komen, cfr al die mooie plaatjes op Facebook, dat de voeling met de realiteit soms ver weg is. Verbazingwekkend is dan wel als iemand in dergelijke situatie zit, hij het soms ook niet weet...
In praktijk is alles een vallen en opstaan, de een meer dan de ander, klopt, maar hoeft dit verbazend te zijn?
Neen, als het eindresultaat goed is, is, maakt de weg naar dit goede eindresultaat niet uit. Zolang je maar probeert en je best doet. Want je kan niet alles weten, zo leer je namelijk bij.
Ja, ik blijf vragen stellen als ik me onzeker voel om een handeling. Voel me daar niet te goed voor. Integendeel...ik doe het voor het welzijn van mijn dieren.
Dus bedankt aan degene die mij steun en advies gaven, het gaf me moed om toch te doen in mijn eentje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 10:12 



 
Profiel   

Niet “voorzichtig” wennen aan stilstaan aan het halster.
Gewoon wennen aan stilstaan aan het halster.
Met zorg, dat wel. Maar haal het “voorzichtige” er maar af. En met koorts kan een paard ook stilstaan aan het halster.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 10:26 



 
Profiel   

Firano schreef
Elk paard reageert hier toch heel anders op is mijn ervaring. Ik heb al vele ogen gezalfd en gedruppeld en wat een verschil kan dat zijn! Probeer rustig te blijven en goed in de gaten te houden of het oog helder blijft en je geen abnormaliteiten ziet. Als je het idee hebt dat er niet genoeg zalf in het oog komt en het probleem daardoor niet oplost, kan het raadzaam zijn om met je dierenarts te overleggen. Soms is het dan noodzakelijk om een ooglavageset aan te leggen zodat je zeker weet dat de medicatie in het oog komt.

Heel erg bedankt voor je advies!
Het probleem in deze situatie is dat ik dacht dat ik niet in aanraking mocht komen met de zalf ivm steriliteit en via de tube de zalf in het oog moest brengen, dat ging dus totaal niet in mijn eentje na de operatie.
Ik heb dan gebeld naar de dierenkliniek in Moerbeke en die zeiden me dat ik gerust de zalf via mijn vinger mocht aanbrengen.
Ik heb dus veel tijd genomen om te kroelen en desensibiliseren op heel zachte manier en dan gewoon een lik zalf zachtjes op oog gesmeerd.
Oogje ziet er goed uit, vandaag is ze in volle vorm en ze mest ook weer normaal, ze had diarree van de pénicciline. EM goldX heeft wellicht geholpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 10:44 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Pfieuw %)... Dametje heeft duidelijk karaktertje van moeder mee!
Met hulp en tegenhouden lukt niet, alleen voorzichtjes zonder halster dus wel.
Dus van zodra ze druk voelt gaat het Vosse meisje door de rooie. Bijna zat ik onder haar toen iemand haar probeerde tegen te houden.
Alleen moet ik het doen, heel voorzichtig.
Dat betekent dus huiswerk en kleuterschool, leren stilstaan aan het halster, ga eens goed moeten opzoeken wat de horseman truukjes zijn....

Samen met iemand anders werken met een paard kan alleen als je beide 200% op elkaar ingespeeld bent, anders is alleen een stuk makkelijker. Komt inderdaad bij dat 2 mensen in de gaten houden voor veel paarden te moeilijk is en dan krijg je ook onrust.
Neemt niet weg dat hoe normaler jij iets vindt hoe makkelijker het is.

Groot gelijk dat je vragen stelt hier, maar pas op dat je niet jezelf en je dieren handicapt door alles als een probleem te zien incl. gevoelens dieren en negatieve consequenties omdat er (medisch) noodzakelijke behandelingen moeten gebeuren. Jouw houding, intentie en focus bepaald heel veel in dit soort situaties, net zo goed als met gewoon veulen ABC leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 11:17 



 
Profiel   

rien10 schreef
Niet “voorzichtig” wennen aan stilstaan aan het halster.
Gewoon wennen aan stilstaan aan het halster.
Met zorg, dat wel. Maar haal het “voorzichtige” er maar af. En met koorts kan een paard ook stilstaan aan het halster.

Best opbouwen. Niemand is gebaat bij een gevecht, en wees gerust, haar moeder is een alpha, een vechter en die genen heeft ze doorgekregen. Dan doe je dingen die een paard levenslang schade kan aanrichten.
Kunst om zulke paarden in vertrouwen zaken te laten doen is opzetten voor succes, absoluut geen gevecht van maken, want dan leren ze ook niets bij, al steigeren alles in spanning.
Met zulke paarden is het alle werk in korte stukken opdelen, in een situatie waarvan je vooraf weet dat de rust er is, niets forceren, opzetten voor succes . Ik heb met de moeder 2 Jaar grondwerk gedaan en is nu een merrie die voor me door het vuur gaat, dood braaf is. Forceren bereik je niets mee.
Ik kan haar nu best wel met touw en halster aan een muur vastbinden en haar tekeer laten gaan als een zot, maar de kans dat ze zich verwondt is heel groot.

Ik geef een voorbeeld, haar moeder gaat de trailer in, maar op laatste moment snokt ze achteruit weer naar buiten.
Magaly Vanderheyden is komen helpen en had meteen het probleem gezien, de merrie verwacht een pijnlijke druk achter de oren en vlucht de trailer uit.
Dat heeft ze via vertrouwensoefeningen eruit gewerkt.
Nu we het probleem kennen, is deze aanvankelijk uiterst moeilijk te laden merrie toch goed te laden.
Pas heel erg op met advies geven, voorzichtigheid is de moeder van de porseleinen winkel. Forceren en vechten is slechtste wat je kan doen met een paard, zeker met gevoelige alpha Lusitano's, krijgen ze levenslange trauma's van, dat bewees haar moeder. Alleen slim, rustig doordacht werken is beste wat je kan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 11:30 



 
Profiel   

tamary schreef
Cambiar schreef
Pfieuw %)... Dametje heeft duidelijk karaktertje van moeder mee!
Met hulp en tegenhouden lukt niet, alleen voorzichtjes zonder halster dus wel.
Dus van zodra ze druk voelt gaat het Vosse meisje door de rooie. Bijna zat ik onder haar toen iemand haar probeerde tegen te houden.
Alleen moet ik het doen, heel voorzichtig.
Dat betekent dus huiswerk en kleuterschool, leren stilstaan aan het halster, ga eens goed moeten opzoeken wat de horseman truukjes zijn....

Samen met iemand anders werken met een paard kan alleen als je beide 200% op elkaar ingespeeld bent, anders is alleen een stuk makkelijker. Komt inderdaad bij dat 2 mensen in de gaten houden voor veel paarden te moeilijk is en dan krijg je ook onrust.
Neemt niet weg dat hoe normaler jij iets vindt hoe makkelijker het is.

Groot gelijk dat je vragen stelt hier, maar pas op dat je niet jezelf en je dieren handicapt door alles als een probleem te zien incl. gevoelens dieren en negatieve consequenties omdat er (medisch) noodzakelijke behandelingen moeten gebeuren. Jouw houding, intentie en focus bepaald heel veel in dit soort situaties, net zo goed als met gewoon veulen ABC leren.

Da's een mooie, thx, is ook normaal, maar hoe normale je iets vindt, idd, psychologisch verklaarbaar, je imagineert het eindresultaat en geen stress en storende gedachten, gewoon het idee in mijn hoofd van een rustig veulen met een lik zalf in het oog :D en vanuit die gedachte handelen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 11:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen