Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Aanbrengen Aureomycin oog veulen

 
Profiel   

Jaren terug ook een veulen gehad, die kwam met mams mee bij mij op de weide, dag 2 een oog beschadiging, dier kende niets.

Dat was dus gewoon doen. Halster op, huil maar, vecht maar, maar het levert je niets op.
2 dagen met 2 mensen, mams vast met een bak voer, veulen met in de houtgreep en de strijd was klaar, na dag 2 kon ik dit gewoon zelf, touwtje om de balk, oog open, zalf er in.

Dier is er nooit slechter van geworden en was in 1 klap handtam en halstermak. Soms is het niet anders, beter zo dan een oog moeten missen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 11:54 



 
Profiel   

rien10 schreef
Niet “voorzichtig” wennen aan stilstaan aan het halster.
Gewoon wennen aan stilstaan aan het halster.
Met zorg, dat wel. Maar haal het “voorzichtige” er maar af. En met koorts kan een paard ook stilstaan aan het halster.

Ik moet me excuseren en ook jou enorm bedanken voor je raad.
Vandaag ging het aan geen kanten.
Ook niet in stal.
Halster omdoen, no way
Ik herinner me nu haar vader, 1 blok graniet, sterk als een beer.
Wat nu?
Halster touw genomen en geprobeerd om haar nek te leggen, om niet te traumatiserende rond het hoofd en vooral niet achter de oren. Ze steigerde, liep weg, alles om weg te komen maar doordat ze in stal stond kon ik haar nog net houden.
Gelukkig stampen moeder en veulen niet en bleef meegaan overal waar ze liep, dus rond haar moeder, tot ze uiteindelijk stil stond.
Geen zalf maar heb overal aan haar hoofdje gekomen toen ze zich over gaf.
Uiteindelijk gaf ze zich over.
Weet je, het is niet omdat je paarden hebt dat je het allemaal weet. Het is voor mij een hele hulp om raad te krijgen.
Binnen uurtje nog eens herhalen en dan zalf aanbrengen.
Oef....

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 12:19 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Jaren terug ook een veulen gehad, die kwam met mams mee bij mij op de weide, dag 2 een oog beschadiging, dier kende niets.

Dat was dus gewoon doen. Halster op, huil maar, vecht maar, maar het levert je niets op.
2 dagen met 2 mensen, mams vast met een bak voer, veulen met in de houtgreep en de strijd was klaar, na dag 2 kon ik dit gewoon zelf, touwtje om de balk, oog open, zalf er in.

Dier is er nooit slechter van geworden en was in 1 klap handtam en halstermak. Soms is het niet anders, beter zo dan een oog moeten missen.

Ja klopt.
Ik dank jullie voor de raad, voor jouw raad. Klopt helemaal wat je zegt. Houdgreep is niet mogelijk voor mij, ze is gewoon een blok graniet zoals haar Haflo x Shagya vader. Kan haar on-mo-gelijk houden. In die houding mee rennen en houden is me niet gelukt, ze bokt steigert en is rete sterk. Ook niet met staart vasthouden.
Touw lukt me wel, rond haar hals.
Aan halster tegenhouden reageert ze gewoon furieus op en slaat haar hoofd tegen de eetbakken. Touw rond hals is ideaal. Beetje lasso principe. Meegaan, meelopen, tegenhouden tegen mams. En dan als ze stilstaat zonder emotie overal haar hoofd aanraken. Lukt me.
Morgen als ze zo mooi blijft stilstaan aan touw rond de hals, halster om.
Pffft, ben zo blij. Heb weeral veel bijgeleerd. Thx

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 12:22 



 
Profiel   

Hopelijk vind je een manier die goed voor jullie werkt TS.

Maar.. ze is nu dus een paar maanden oud? En ze kent überhaupt nog niet het halster? Of is het de combinatie halster+zalven die voor problemen zorgt? Want als ze echt uit zo'n uitdagende combinatie komt en je moet nu nog beginnen met de absolute basis zoals een halstertje en stil staan als het moet.. Ze wordt alleen maar groter en sterker, dus dan zou ik daar wel heel rap mee gaan beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 12:49 



 
Profiel   

Berdien schreef
Hopelijk vind je een manier die goed voor jullie werkt TS.

Maar.. ze is nu dus een paar maanden oud? En ze kent überhaupt nog niet het halster? Of is het de combinatie halster+zalven die voor problemen zorgt? Want als ze echt uit zo'n uitdagende combinatie komt en je moet nu nog beginnen met de absolute basis zoals een halstertje en stil staan als het moet.. Ze wordt alleen maar groter en sterker, dus dan zou ik daar wel heel rap mee gaan beginnen.

Ja, ze kende halster al, halster omdoen, was trouwens heel erg braaf, zelfde als voetje geven, doet ze van in begin heel erg goed.
Is combi zalf, tegenhouden wat niet lukt.
Tijdens operatie onder rechtstaande verdoving lukte het ook niet om haar via halster vast te houden, logisch, gaat naald doorheen ooglid. We hebben haar volledig plat moeten leggen. Ik denk dat ze pijn gehad heeft, en daardoor dus zo moeilijk doet. Logisch toch, hoe zijn kleine kindjes als ze prik krijgen, sommige krijsen ganse ziekenhuis bij elkaar.

[ img ]

Hier is ze 1 maand oud en gaat mooi mee op buitenrit. Halster om voor de veiligheid, zodat ik haar kan vastgehouden als ik mensen met honden tegenkom, maar dit is andere situatie, dit is vasthouden en mams volgen. Vasthouden en stilstaan en zalven.... Dat is een ander paar mouwen

[ img ]

Ik heb haar bewust even niet gezalfd daarnet, om geen handeling naar haar oog te doen, enkel overal hoofdje aanraken. Tot ze volledig over gaf. Ik herhaal dit binnen uurtje en breng dan wel zalf aan.
Je moet rekenen dat dit alles alleen voor elkaar krijgen niet simpel is. Ze moet eerst stilstaan om de zalf te kunnen aanbrengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 13:10 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Firano schreef
Elk paard reageert hier toch heel anders op is mijn ervaring. Ik heb al vele ogen gezalfd en gedruppeld en wat een verschil kan dat zijn! Probeer rustig te blijven en goed in de gaten te houden of het oog helder blijft en je geen abnormaliteiten ziet. Als je het idee hebt dat er niet genoeg zalf in het oog komt en het probleem daardoor niet oplost, kan het raadzaam zijn om met je dierenarts te overleggen. Soms is het dan noodzakelijk om een ooglavageset aan te leggen zodat je zeker weet dat de medicatie in het oog komt.

Heel erg bedankt voor je advies!
Het probleem in deze situatie is dat ik dacht dat ik niet in aanraking mocht komen met de zalf ivm steriliteit en via de tube de zalf in het oog moest brengen, dat ging dus totaal niet in mijn eentje na de operatie.
Ik heb dan gebeld naar de dierenkliniek in Moerbeke en die zeiden me dat ik gerust de zalf via mijn vinger mocht aanbrengen.
Ik heb dus veel tijd genomen om te kroelen en desensibiliseren op heel zachte manier en dan gewoon een lik zalf zachtjes op oog gesmeerd.
Oogje ziet er goed uit, vandaag is ze in volle vorm en ze mest ook weer normaal, ze had diarree van de pénicciline. EM goldX heeft wellicht geholpen.


Er zijn veel eigenaren die het via hun vinger doen hoor, dus daar moet je je helemaal niet raar om voelen. Alleen komt het naar mijn mening dan vaak niet helemaal in het oog, vandaar mijn vraag of het oog er goed blijft uitzien.
Mag ik vragen wat voor operatie er eigenlijk is uitgevoerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 15:28 



 
Profiel   

Firano schreef
Elk paard reageert hier toch heel anders op is mijn ervaring. Ik heb al vele ogen gezalfd en gedruppeld en wat een verschil kan dat zijn! Probeer rustig te blijven en goed in de gaten te houden of het oog helder blijft en je geen abnormaliteiten ziet. Als je het idee hebt dat er niet genoeg zalf in het oog komt en het probleem daardoor niet oplost, kan het raadzaam zijn om met je dierenarts te overleggen. Soms is het dan noodzakelijk om een ooglavageset aan te leggen zodat je zeker weet dat de medicatie in het oog komt.

Heel erg bedankt voor je advies!
Het probleem in deze situatie is dat ik dacht dat ik niet in aanraking mocht komen met de zalf ivm steriliteit en via de tube de zalf in het oog moest brengen, dat ging dus totaal niet in mijn eentje na de operatie.
Ik heb dan gebeld naar de dierenkliniek in Moerbeke en die zeiden me dat ik gerust de zalf via mijn vinger mocht aanbrengen.
Ik heb dus veel tijd genomen om te kroelen en desensibiliseren op heel zachte manier en dan gewoon een lik zalf zachtjes op oog gesmeerd.
Oogje ziet er goed uit, vandaag is ze in volle vorm en ze mest ook weer normaal, ze had diarree van de pénicciline. EM goldX heeft wellicht geholpen.[/quote]

Er zijn veel eigenaren die het via hun vinger doen hoor, dus daar moet je je helemaal niet raar om voelen. Alleen komt het naar mijn mening dan vaak niet helemaal in het oog, vandaar mijn vraag of het oog er goed blijft uitzien.
Mag ik vragen wat voor operatie er eigenlijk is uitgevoerd?[/quote]
Ja, blijft er goed uitzien.
Ik had haar met haar moeder in de stal gezet om haar potje te eten, ze heeft zich op een of ander manier gekwetst en was scheurtje in onderste ooglid. Hoe ze dat opgedaan heeft is een raadsel, vind niets wat scherp is.
De veearts heeft het genaaid zodat het geen uitstulping blijft.
Hij moest haar plat leggen omdat rechtop niet ging.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 19:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen