Herstellende peesblessure, opbouwen of nog wachten??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JLVDU
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-11-19

Herstellende peesblessure, opbouwen of nog wachten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 23:58

Beste bokkers,
Ik ben nieuw hier dus weet ik niet zeker of ik het helemaal goed doe op deze manier, maar ik hoopte wat advies te kunnen krijgen. Mijn paard was sinds begin dit jaar wat onzuiver in zijn draf maar dit was des tijds nog niet zorgwekkend aangezien hij wel vaker stijf is door andere problemen in zijn benen, nu werd dit door loop van tijd toch wel steeds wat erger en werd hij ook chagrijnig bij het rijden en was hij niet vooruit te brandden, dus toch maar dierenarts erbij en die constateerde dat hij waarschijnlijk een peesblessure had aan zijn achterbeen, dus meteen maar een echo laten maken, en jahoor een flinke (al oudere) peesblessure, je kon zijn pezen beschrijven als gatenkaas, vrij ernstig dus!
Op advies van de dierenarts eerst volledig stil gezet (in een kleine veilige wei met 1 ander betrouwbaar paard) hij stond hier heel mooi rustig en zette geen stap extra als dat niet hoefde;) we zijn toen ook begonnen met lasertherapie, eerst om de 3/4 dagen ongeveer een behandeling en daarna elke week, in totaal 6 behandelingen.
Het leek allemaal erg goed te gaan dus na 2/2,5 maanden zijn we begonnen met een stapschema voor 6 weken, dit hebben we uiteindelijk 10 weken volgehouden omdat we het toch nog niet helemaal vertrouwden om te draven, nu zijn ongeveer 4,5, bijna 5 maand verder sinds alles begon en gister weer een echo laten maken, en nu blijken de pezen dus erg goed te genezen (voor wat nog kon want er was aardig wat verkalking en littekenweefsel te zien) wel was op de echo te zien dat er nog wel wat plekjes zaten die nog niet helemaal genezen waren (op de echo zag je dit als zwarte plekjes tussen de lengte streepjes) en de pees was ook nog aardig wat opgezet (is ook aan de buitenkant goed te zien/voelen) toch omdat hij volledig goed liep in draf en geen stap kreupel zette,
Gaf zij aan dat ik de draf rustig mag aan inbouwen in het stapschema (ik krijg nog een schema voor de draf) maar voor nu eerst 2 weken lang 2minuutjes draf tussen het stappen door. Ik vind dit toch wel erg spannend aangezien de pees dus nog niet volledig genezen is, wel al heel veel meer en beter als eerst maar dus niet 100%, ik vraag me dus ook af of dat draven geen kwaad kan en of ik niet beter nog heel even langer kan wachten tot alles volledig dicht is en de pees weer dun(ner) is?...
volgens de dierenarts zou het dus moeten kunnen maar toch voel ik mij er slecht bij als ik aandraaf op hem en ben ik bang dat het te snel teveel voor hem is (ondanks dat ie erg graag weer wilt werken en iets wilt doen)

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Herstellende peesblessure, opbouwen of nog wachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 00:11

Belasting helpt om het zich ontwikkelende peesweefsel sterker te maken.
Bij rust groeit het gat dicht met bindweefsel dat zich kriskras door de beschadiging groeit.
Door te belasten rekt de pees in de lengterichting en dat helpt om het nieuw aangroeiende bindweefsel ook in die lengterichting te laten groeien, waardoor op termijn de pees sterker wordt dan bij pure rust.

Dus draf meenemen in het opbouwen helpt de genezing uiteindelijk ten goede.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 00:11

De vezels in de pees moeten zich aanpassen aan de verwachtte belasting, daarom krijg je kleine stukjes draf mee in het schema.
Wat ik in het begin deed was steeds 1 lange zijde draf, dan weer stappen en later weer een lange zijde tot ik totaal op die 1-2 minuten zat.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Herstellende peesblessure, opbouwen of nog wachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 01:24

De laser heeft zeker bijgedragen aan zijn herstel maar eigenlijk is er wat te kort gelaserd. Voor zo’n blessure staat wel een week of 10 van 2 keer per week. Als je nu tijdens de periode van belasten ook nog een paar keer lasertherapie doet is de kans op bindweefsel ook kleiner. In plaats daarvan kun je gewoon peesweefsel terug krijgen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Herstellende peesblessure, opbouwen of nog wachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 02:07

Vroeger werd gedacht dat lange periode rust het beste was, maar nu is men erachter dat er juist zo snel mogelijk weer (gestapt en) gedraafd moet worden. Redenen zijn al gegeven! Als jouw paard niet gek wordt tijdens het draven, zou ik het advies van de dierenarts naleven.

JLVDU
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 10:36

Geryon schreef:
Vroeger werd gedacht dat lange periode rust het beste was, maar nu is men erachter dat er juist zo snel mogelijk weer (gestapt en) gedraafd moet worden. Redenen zijn al gegeven! Als jouw paard niet gek wordt tijdens het draven, zou ik het advies van de dierenarts naleven.


Mijn paard wordt zeker niet gek nee bij het draven, het is van zichzelf een erg rustig, betrouwbaar paard dus ook na 5 maanden stilstaan kan ik er gewoon op wegrijden alsof hij gister nog had gereden bij wijze van;)

Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Re: Herstellende peesblessure, opbouwen of nog wachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 11:00

Hier een paard met een gat in de tussenpees. We zijn begonnen met prp en shockwave omdat het ook een oudere blessure was. We kregen speciaal stapschema mee voor 6 weken en daarna controle. Het was in die korte tijd 75% genezen, we hebben nog 1x de shockwave erop gehad en we mogen het stapschema opbouwen en 3x 2 min draf. Omdat bewegen in een bepaalde fase goed is.

JLVDU
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 11:16

Sizzle schreef:
De vezels in de pees moeten zich aanpassen aan de verwachtte belasting, daarom krijg je kleine stukjes draf mee in het schema.
Wat ik in het begin deed was steeds 1 lange zijde draf, dan weer stappen en later weer een lange zijde tot ik totaal op die 1-2 minuten zat.


Even een vraagje, deed je die draf er elke dag meteen bij of eerst om de dag bijvoorbeeld? Om het op te bouwen

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 11:31

Ik ben niet gelijk naar 2 minuten gegaan.
Wel elke dag, maar op dag 1-2 slechts 1 lange zijde, daarna 2 lange zijdes etc.
Een rustige draf rechtuit is ook echt geen zware belasting hoor. Het zijn de bochten waar de belasting toeneemt.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Herstellende peesblessure, opbouwen of nog wachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 12:29

Om de gedachte te bepalen: mijn schimmeltje kreeg in 2002 een peesblessure en ik was de eerste op stal die liet scannen.

Naar de toenmalige inzichten heb ik er bijna 8 maanden alleen naast gelopen, stappen op het harde.
Knollie kwam gelukkig volledig terug in het werk.

Inmiddels is de wetenschap rondom de scan ouder en breder - en opstijgen en lange zijdes draven mag gemeten aan mijn ervaring 'al vrij vlug'.

...en ik vond het erg spannend, destijds. "Ik maak toch alsjeblieft niets stuk?"
Nee hoor, juist met de scan weten we wat een pees kan hebben.

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Herstellende peesblessure, opbouwen of nog wachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 23:03

Hebben jullie ook Ice-vibes gebruikt?
Daar hebben wij goede ervaringen mee.
Zijn nu aan het nadenken om Hoef en pees van Ecostyle te gaan proberen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 00:21

Marie111 schreef:
Hebben jullie ook Ice-vibes gebruikt?
Daar hebben wij goede ervaringen mee.
Zijn nu aan het nadenken om Hoef en pees van Ecostyle te gaan proberen.

Ice- vibes zijn prima om zwelling te verminderen bij een acute peesblessure maar zodra de zwelling weg is moet je ze niet meer gebruiken. Pezen zijn al heel weinig doorbloedt en als je die dan koud gaat maken wordt dat nog minder terwijl je dat juist nodig hebt bij het herstel.

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Herstellende peesblessure, opbouwen of nog wachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 23:17

Maar het trillen van de Ice-vibes zorgt toch voor een betere doorbloeding?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 02:44

Marie111 schreef:
Maar het trillen van de Ice-vibes zorgt toch voor een betere doorbloeding?

Dat claimen ze ja, maar echte evidentie daarvoor is er niet. Maar koelen op zich is om zwelling te verminderen. Als die zwelling er niet meer is heeft koelen ook geen zin.