Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Gebitsbehandeling op kliniek

 
Profiel   

De dierenarts is vandaag langs geweest voor mijn oude merrie en die constateerde dat er niet alleen een aantal haken op de tanden zitten maar dat er ook 1 kies los zit, 1 deels is afgebroken en ze had het idee dat een deel van het kaakbot weg was bij de loszittende kies.

Verder vond ze haar er ondanks dat ze alweer 29 is nog hartstikke goed uitzien.

Nu heb ik de kliniek die ze aanraden gebeld met onder andere de vraag of ze een inschatting konden maken over de kosten.

Uiteindelijk kwam het erop neer dat voor een eerste consult inclusief foto's maken ik rond de 150 a 200 moest denken en dat ze dan een plan van aanpak konden maken met het daarbij behorende prijskaartje.

Dus nu vroeg ik mij af wat zijn de ervaringen van anderen? Heeft iemand hier wel eens een dergelijke uitgebreide gebitsbehandeling laten doen? Hoe is dat verlopen en wat waren de uiteindelijke kosten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 17:22 



 
Profiel   

Mijn paard had een afgebroken kies, naar aanleiding van foto's bleek dat deze eruit moest worden gehaald. Is staand gedaan, moest gestempeld worden via de wang want met trekken brak hij verder af. Inclusief foto's, enkele dagen kliniek en nazorg medicatie was ik rond de €1200,- kwijt.

Edit: [MD] Gebroken kies hier kan je meer info lezen, heb er toen een topic over bijgehouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 17:45 



 
Profiel   

November108 schreef
Mijn paard had een afgebroken kies, naar aanleiding van foto's bleek dat deze eruit moest worden gehaald. Is staand gedaan, moest gestempeld worden via de wang want met trekken brak hij verder af. Inclusief foto's, enkele dagen kliniek en nazorg medicatie was ik rond de €1200,- kwijt.

Edit: [MD] Gebroken kies hier kan je meer info lezen, heb er toen een topic over bijgehouden.


Was er een speciale reden dat ze een paar dagen moest blijven? Of is dit gebruikelijk? Hier is namelijk niks over gezegd tegen mij

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 17:51 



 
Profiel   

Gebruikelijk bij zo'n ingreep. Op de Lingehoeve plannen ze het vaak zo: dag 1 foto, dag 2 ingreep, en dan enkele dagen blijven omdat ze de plug (een soort prop in het gat van de kies) moesten vervangen. Die zit erin om infecties te voorkomen omdat het echt een open gat is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 17:54 



 
Profiel   

Afgelopen jaar ben ik eerst naar een kleinere kliniek geweest met mijn 35 jarige ruin omdat hij neusvloeiing had. Daar heeft hij een uitgebreide gebitsbehandeling gehad inclusief het verwijderen van de losse en ontstoken kies. Omdat de neusvloeiing bleef ben ik 2 weken later naar een grotere kliniek geweest om foto’s te laten maken van zijn hoofd. Hij had een toen nog wat ontstoken kiesholte. Toen nog gekozen voor een kuurtje AB. Het heeft een aardig tijdje geduurd voordat de neusvloeiing over was. Hij mist nu ook een boel kiezen dus ja echt best is het niet maar dat is redelijkerwijs niet te verwachten op deze leeftijd. Hij doet het goed op gras, hooi, senioren priores en Pavo 18 plus.

Wat het precies gekost heeft weet ik niet. Er ging ook nog een weekend consult aan huis aan vooraf. Viel mee, gok zo’n 500 euro. Overigens is hij elke keer nadat ie enigszins bij zijn positieven was weer mee naar huis gegaan na de behandeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 17:58 



 
Profiel   

Mijn merrie is 2 jaar geleden naar Krommerijnstreek geweest voor extractie van 2 snijtanden en 1 kies. Ook zijn er foto’s gemaakt voorafgaand aan de behandeling om in te schatten of deze 3 tanden/kiezen de enige waren. Foto en behandeling waren op dezelfde dag, pony mocht erna weer mee naar huis. Ze willen graag dat je ‘m de dag ervoor al brengt ivm vervoersstress, maar mijn pony zou meer stress hebben van een nacht op een vreemde stal staan, dus dat logeren hebben we niet gedaan.
Jan Kroes deed had behandeling, hij is al jaren de tandarts van mijn pony’s (betreffende pony kent hij 15 jaar). Ik kan de kosten voor je opzoeken.

Edit: €440 euro, maar ik denk dat daar ook vier dure wormspuiten bij zaten, en een gebitsbehandeling die voor de helft van de prijs is gerekend. Dus rond €350 euro incl gebitsbehandeling, denk ik. Heb de rekening niet bij de hand, even in m’n afschrift gekeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 18:15 



 
Profiel   

November108 schreef
Gebruikelijk bij zo'n ingreep. Op de Lingehoeve plannen ze het vaak zo: dag 1 foto, dag 2 ingreep, en dan enkele dagen blijven omdat ze de plug (een soort prop in het gat van de kies) moesten vervangen. Die zit erin om infecties te voorkomen omdat het echt een open gat is.


Hier ook ervaring met lingehoeve en een kies extractie. Maar via een vriendin ook snijtand extractie. Voortanden zijn makkelijker en de ingreep goedkoper. Een kies is een stuk lastiger en idd een stuk duurder. Zeker als het niet met trekken lukt maar ze moeten gaan stempelen.

Aantal voortanden was geloof ik rond 500. 1 kies van mijn pony rond de 850. Zat idd foto's, opname (donderdag gebracht, maandag halen) en nog een controle afspraak bij.

Binnenkort gaat ze waarschijnlijk weer voor een kies.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 20:46 



 
Profiel   

Mijn tandarts kon losse kiezen zo op stal eruit halen. Verdoving was ook niet nodig. Hij kon ze met weinig moeite eruit halen. Mijn paard was toen ook oud. Was 70 euro kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 21:32 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
November108 schreef
Gebruikelijk bij zo'n ingreep. Op de Lingehoeve plannen ze het vaak zo: dag 1 foto, dag 2 ingreep, en dan enkele dagen blijven omdat ze de plug (een soort prop in het gat van de kies) moesten vervangen. Die zit erin om infecties te voorkomen omdat het echt een open gat is.


Hier ook ervaring met lingehoeve en een kies extractie. Maar via een vriendin ook snijtand extractie. Voortanden zijn makkelijker en de ingreep goedkoper. Een kies is een stuk lastiger en idd een stuk duurder. Zeker als het niet met trekken lukt maar ze moeten gaan stempelen.

Aantal voortanden was geloof ik rond 500. 1 kies van mijn pony rond de 850. Zat idd foto's, opname (donderdag gebracht, maandag halen) en nog een controle afspraak bij.

Binnenkort gaat ze waarschijnlijk weer voor een kies.....


Ja dat inderdaad, bij mijn paard was het de op een na achterste kies en bij veel andere klinieken wilden ze alleen onder volledige narcose doen. Ik had ook de pech van de afbrekende kies tijdens extractie, dus de duurste optie haha. Bij de 1200 die ik noemde zat overigens wel het oorspronkelijke 1e tandartsbezoek en jaarlijkse enting op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 22:29 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik heb vandaag eindelijk de dierenarts van de kliniek te pakken gekregen, hiervoor alleen maar assistentes die zeiden je word terug gebeld. En eentje die vroeg ja maar wat wil je dan dat wij eraan doen?

Volgende week donderdag mag ik heen met het paard en ik heb besproken dat de haken eraf worden geveild en de loszittende kies eruit word gehaald. Geen foto's dat vond hij overdreven en hij gaat ervan uit dat ze gewoon gelijk weer mee naar huis mag. Dus het lijkt erop dat het hopelijk mee gaat vallen. Nu weet je het natuurlijk nooit maar ik heb goede hoop.

De eerste assistente die ik sprak liet me behoorlijk schrikken, ze was heel negatief over dat een gebitsbehandeling voor een 29 jarige nutteloos was en toen ik aandrong zei ze dat ze geen afspraak ging plannen maar me wel liet terug bellen door de dierenarts. Dus ik ben heel blij dat ik na 2 dagen wachten en 4 keer bellen eindelijk de dierenarts aan de lijn heb gekregen die het verhaal niet zo schokkend vond en een afspraak heeft ingepland. Al gaf hij wel aan dat hij haar gebit niet meer 100 punten kan maken maar dat begreep ik zelf ook al, ze mist tenslotte al een aantal kiezen en met 29 kun je gewoon geen perfect gebit meer verwachten.

Het enige wat ik wil is dat de haken eraf zijn en ze geen pijn heeft. Elke dag emmers met pap maken deed ik toch al

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 23:07 



 
Profiel   

Oh.... Ik vind de info die ze je gaven alles behalve positief en had een andere gebeld denk ik :evaw: Dat je moet smeken om een afspraak en het laconiek doen over een oudje. Dan zou ik het geviel krijgen dat ze niet meer 100% zorg zouden geven want hij is toch al heel oud....

Fijn dat de DA beter en fijner klonk. Hopelijk verloopt alles goed en rustig. Succes volgende week!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-19 08:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen