Zomereczeem - naar volgend jaar toe, hoe en wat? Help :)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Zomereczeem - naar volgend jaar toe, hoe en wat? Help :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 08:48

Mijn merrie is bijna 18 jaar nu, heb haar ruim 8 jaar.
Vorig jaar met schimmel gesukkeld, dit jaar voor het eerst met zomereczeem.

Blijkbaar had ze het vroeger, voor ze van mij was, ook wel eens, wist ik dus niet.

Sinds een paar maanden heb ik haar eten veranderd naar een korrel met heel weinig suikers.
Sinds september staan wij op een nieuwe stalling waar ze voordroog krijgen, daar reageert ze eigenlijk heel goed op. De eerste dagen poepte ze wat platter, dit was bij alle paarden het geval, ondertussen alweer een aantal weken normale, vaste poep dus geen klagen daarover.
Ze krijgt al maanden geen brood meer, nog maar af en toe een koekje (tenzij mijn ouders langskomen, die proppen haar vol :+ ). Wortels en appels ed ben ik ook een hele tijd mee gestopt, sinds deze week krijgt ze dagelijks weer een appel omdat ik haar bakje eten zo triestig vind. Of vermenselijk ik dit te veel?
Ze kreeg voorheen dagelijks 1-2 harde pistolets, wortels, appels, ... bovenop haar (weinige) krachtvoer. Ze wordt niet meer gereden dus het is meer voor de leuk dat ze krachtvoer krijgt.

Sinds mei heeft ze een eczeemdeken. Sinds de verhuis van stal een regendeken, de paarden komen hier véél meer buiten. Sinds november komen ze binnen voor de nacht, verder staan ze heel de dag buiten.
Als ze de volgende dag niet al te veel regen voorspellen gaat haar deken 's avonds af en staat ze in haar blootje. Niet echt beschutting op de weien, dus als ze regen voorspellen krijgt ze sowieso haar deken om.
De paarden worden door de staleigenaar buiten gezet en die gaat natuurlijk niet met dekens lopen klooien, begrijp ik best dus ik moet 's avonds als ik haar binnen haal beslissen of het deken op of af gaat.

Als ik haar binnen haal, "schuurt" ze miniem met haar hoofd en staart. Beetje tegen de deur aan schuren en klaar, dus écht geen klagen over.

Ze is al een hele tijd heel mooi aan het herstellen. Haar huid is al maanden genezen, haar staart, manen en voorpluk groeien al een hele tijd mooi terug. Haar nieuwe vriend snoeit haar manen wel maar dat moet ik er maar bijnemen haha.

Ben ik goed bezig op deze manier?
Kan ik nog iets anders doen?

Op de vorige stal was er een ander paard dat dit jaar voor het eerst ZE kreeg, de DA wist me te vertellen dat er dit jaar extreem veel mugjes waren en dat de paarden er daarom waarschijnlijk zo op reageerden.

Ik heb haar tijdens het genezingsproces zowat dagelijks behandeld. Ze heeft een spray en shampoo van hetzelfde merk om de jeuk weg te nemen en de haargroei te stimuleren, ik ben hier erg tevreden van. Deze gebruik ik al enkele maanden niet meer omdat ze zo mooi geneest.

Volgend jaar wil ik enerzijds veel sneller reageren, maar anderzijds hoop ik gewoon dat de zomereczeem wegblijft zoals de vorige 7 jaren. Hoe kan ik dit zien aankomen? Want als de eczeem terug komt, wil ik er dit keer wél op tijd bij zijn en niet pas als het al te laat is en ze half open ligt.

Hoe zie ik dit aankomen? Hoe kan ik daar gepast op reageren?
Ik zie mijn paard liever zonder dekens, maar als het niet anders kan krijgt ze natuurlijk haar eczeemdeken weer op.

Ze lijkt het goed te doen met haar voeding, dus daar ben ik wel tevreden over, heb niet het gevoel dat ik daar iets moet veranderen. Zijn er bepaalde soorten fruit/groenten die ik haar met een gerust hart mag geven?

Foto = van een paar weken geleden, ze ziet er dus wel gezond uit onder haar deken :)


Afbeelding

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:16

de echte zomereczeem, dus die waar ze allergisch zijn voor de vliegjes is helaas alleen met een deken goed te doen.
dus de eczeemdeken op als het boven de 10 graden is.
en als je daarnaast een beetje let op de voeding, je paard dus niet dik laten worden, weinig suikers uit gras en ander voer maar wel genoeg vitamines dan heb je er verder weinig omkijken meer naar.

weinig krachtvoer kan wel betekenen dat je dier te weinig vitamines binnen krijgt.
zou wel kijken of je die dan kunt vervangen door een vitaminekorrel.

kijk ook hier voor tips

[MD] [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:24

Mijn paard heeft ook ZE en bij hem is de allergrootste trigger suikers. Een dag na het overzetten op voordroog, halverwege de zomer, had hij zijn deken al kapot geschuurd. Ik heb het vermoeden dat het ook bij jou paard door voordroog komt. de meeste paarden met ZE of de paarden die er gevoelig voor zijn gaan niet zo goed op voordroog.

Wat ik meestal doe is als het in de nachten voor het eerst boven de 10graden komt gaat de deken er weer op. Daarnaast geef ik af en toe een drain-kuur om de afvalstoffen zoals suikers en van de mugjes weg te halen. Ook gaf ik hem in de zomer gluco balance dat hielp hem wel. Aan het einde van de zomer kregen we weer hooi en nam de jeuk gelijk een stuk af.

Het is ook belangrijk om de algemene weerstand hoog te houden. Dan hebben ze minder last van invloeden van buitenaf. Wellicht was het voor jouw paard ook een uiting van stress door de verhuizing.

Dit was mijn tweede zomer met een ZE paard en je leert echt door fouten te maken. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:39

Ik blijf voor altijd zweren bij MCQ.

Had verder geen eczeemdeken, speciaal dieet etc en toch een ernstige ZE'er aan een lange bos manen geholpen.

Is wel een redelijk chemisch goedje.

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Zomereczeem - naar volgend jaar toe, hoe en wat? Help :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:45

zoals hierboven ook wordt gezegd: tegen de mugjes helpt echt alleen de deken. Mijn paarden lopen 24/7 buiten en mijn ZE'er wisselt zijn winterdeken direct weer voor zijn eczeemdeken....

Verder vind ik het wel zorgwekkend dat ze nu, in november, nog jeuk heeft? Ik denk toch dat er nog teveel suiker in haar ruwvoer kan zitten.

Hof_Arcadia
Berichten: 99
Geregistreerd: 15-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:17

Al jaren heb ik paarden met zomereczeem. Alles geprobeerd,ze krijgen gewoon hooi, vitaminekorrels en klein beetje vezels met kruiden. Staan ook niet lang meer in het land. Maar het enige wat echt helpt is een goede eczeemdeken.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 13:09

Isabel_k schreef:
Mijn paard heeft ook ZE en bij hem is de allergrootste trigger suikers. Een dag na het overzetten op voordroog, halverwege de zomer, had hij zijn deken al kapot geschuurd. Ik heb het vermoeden dat het ook bij jou paard door voordroog komt. de meeste paarden met ZE of de paarden die er gevoelig voor zijn gaan niet zo goed op voordroog.

Wat ik meestal doe is als het in de nachten voor het eerst boven de 10graden komt gaat de deken er weer op. Daarnaast geef ik af en toe een drain-kuur om de afvalstoffen zoals suikers en van de mugjes weg te halen. Ook gaf ik hem in de zomer gluco balance dat hielp hem wel. Aan het einde van de zomer kregen we weer hooi en nam de jeuk gelijk een stuk af.

Het is ook belangrijk om de algemene weerstand hoog te houden. Dan hebben ze minder last van invloeden van buitenaf. Wellicht was het voor jouw paard ook een uiting van stress door de verhuizing.

Dit was mijn tweede zomer met een ZE paard en je leert echt door fouten te maken. :+


Ze krijgt de voordroog pas sinds we verhuisd zijn, ze had de ZE maanden eerder :)
Ik probeer ook de 10° graden regel te volgen, als het warmer is dan dat krijgt ze sowieso haar deken op.

Ze was op de vorige stal denk ik wel ongelukkiger dan waar we nu staan. Daar stond ze veel vaker binnen, ik vermoed dat ze daar wel een dipje heeft gehad.
Ik heb een kuur geprobeerd deze zomer, en toen had ze eens zoveel jeuk :+

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 07:43

RyanneZarita schreef:
zoals hierboven ook wordt gezegd: tegen de mugjes helpt echt alleen de deken. Mijn paarden lopen 24/7 buiten en mijn ZE'er wisselt zijn winterdeken direct weer voor zijn eczeemdeken....

Verder vind ik het wel zorgwekkend dat ze nu, in november, nog jeuk heeft? Ik denk toch dat er nog teveel suiker in haar ruwvoer kan zitten.


Oh maar ze heeft nu geen jeuk meer hoor.
Als ik haar binnen zet, duwt ze even haar hoofd en kont tegen de deur, that's it :)

Ninarosierx
Berichten: 44
Geregistreerd: 28-12-18

Re: Zomereczeem - naar volgend jaar toe, hoe en wat? Help :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:35

ik zal ook voor een goede en stevige eczeem deken gaan met een goede kwaliteit

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 08:00

Ninarosierx schreef:
ik zal ook voor een goede en stevige eczeem deken gaan met een goede kwaliteit


Ze had een - denk ik wel - goede, maar ze is en blijft een sloper, ik heb hem aan de schouder al meermaals moeten naaien. Dus ik koop sowieso een reserve voor volgend jaar! :)

Ik ben ook aan het uitkijken naar iets van supplementen of spray oid. Maar jeetje, er is zoooo veel te verkrijgen dat ik het bos door de bomen niet meer zie...

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Zomereczeem - naar volgend jaar toe, hoe en wat? Help :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 08:14

Er is zo ontzettend veel te krijgen, aan goedjes, smeersels en zalven, dat ik ermee gestopt ben. Het kost allemaal handenvol geld en een werkende heb ik nog niet gezien. Let wel, bij mijn paard, en zoveel heb ik ook niet geprobeerd.
Een deken werkt al jaren, opleggen en behalve af en toe een scheur heb je er geen omkijken naar.
Als het eenmaal er is, is het eigenlijk altijd levenslang (uitzonderingen zijn er altijd). Ik zou als ik jou was niet teveel hoop hebben dat het niet terugkomt. Weinig suikers, goede conditie zijn wel dingen die het zo optimaal mogelijk maken. En mijn paard krijgt al tijden alleen een vitamine brokje en zo nu en dan eens een boterham of appel. Denk dat je haar inderdaad wat ver menselijk ;).
Je schrijft dat haar weide genootje de manen van jouw paard 'opeet', maar ze heeft tot een paar weken geleden nog haar deken op gehad denk ik? Of door de deken heen?
Ik hou zelf in het voorjaar 10 graden aan, dan gaat de deken op en niet meer af tot nachtvorst. Behalve voor poetsen enz natuurlijk!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Zomereczeem - naar volgend jaar toe, hoe en wat? Help :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 08:51

De ‘zomereczeem’ van onze Shet kwam door een teveel aan afvalstoffen en suiker in voeding. Ze heeft dus geen echte zomereczeem, maar reageert wel. Ze heeft een zomer een eczeemdeken opgehad, zodat ze zichzelf heel liet terwijl we uitzochten wat voor haar werkte. Ze heeft Phytonics detox gehad en Phytonics liver comp. Daarna was ze eigenlijk van de jeuk af en kon de deken in de kast.
Voor die tijd kreeg ze o.a. voordroog en vrij sappig gras, dat te kort werd afgegraasd en geen tijd kreeg om te herstellen.
Haar voeding bestaat inmiddels uit onbeperkt taai gras in de zomer met het hele jaar door onbeperkt hooi, een vitaminebrokje evt aangevuld met een beetje haver of muesli (afhankelijk van de training). Heel sporadisch jeukt ze nog, als ze in het voorjaar bij het opbouwen van gras uit de wei gehaald wordt. Meestal geven we haar dan een tijdje detox en lost dat het op.