Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:47

Zijn er nog meer mensen die op dit moment een paard aan het revalideren zijn?
Misschien is het fijn om een topic te hebben waar we ervaringen kunnen delen, zorgen kunnen uiten en tips met elkaar kunnen uitwisselen :)

Ik zal aftrappen: Een 2 jarige met een bekkenbreuk. Inmiddels 2 keer per dag stappen aan de hand, op het harde. Enorm afzien vind ik zelf; uiteraard heeft ze energie en omdat ze pas 2 is en niks kent, zijn de mogelijkheden relatief beperkt. In de stal heeft ze onbeperkt hooi uit een net tegen de verveling, en altijd een paard in de buurt. Ofwel in de stal ernaast ofwel in de stal daarnaast. Ik stap haar met een hengstenketting en bekijk per dag hoe het gaat. Eigenlijk moeten we 2 keer 10 min stappen, maar wanneer het goed gaat, plak ik er wel eens wat minuutjes aan vast en als ze onrustig is, zet ik haar sneller terug.

Renate1970
Berichten: 1100
Geregistreerd: 10-09-01

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:39

Hier een 33 jarige a welsh in de revalidatie. Tot aan afgelopen augustus nooit wat gehad, begin augustus na een bezoek van de smid ineens stokkreupel rechtsvoor. Da is geweest, foto’s gemaakt en voor een 33 jarige heeft ze nog prima hoefjes. Diagnose toch bevangen en 2 zakjes buut per dag. Ze redt zich hiet aardig goed mee, af en toe een inzinking die dan 2/3 dagen duurt en net op het moment dat ik dan denk okee meisje het is goed geweest, klimt ze weer uit haar dal..........en twijfel ik toch weer. In haar koppie is ze nog zo fris, hangt over de staldeur te gillen als ze geen aandacht krijgt. In de wei speelt ze nog steeds de baas over de jongere pony’s. Kortom we kijken het per dag aan, maar ik hoop dat we haar nog een bij ons mogen houden.

ohio
Berichten: 166
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:08

Ik ben op het moment aan het revalideren met mijn veulen van 6 maanden.

Ze is geopereerd aan haar sprong daar was een stuk vanaf gebroken door denk ik een botsing met een plastic paaltje.
Ze heeft 6 weken boxrust gehad en mag sinds 2 weken 2x per dag aan de hand stappen.

Wat een ramp is dat :( Ik loop nu met een monty roberts halster om en ze wordt nu iets braver.
Ik stap voor dat de stal open gaat en als de stal dicht is zodat het rustig is en er zo min mogelijk redenen zijn dat ze gek gaat doen.

Op stal staat ze nog bij haar moeder en ze wordt ook pas afgespeend als ze weer helemaal beter is.
18 December heb ik controle tot die tijd moeten we dit volblijven houden. Hoop dat de tijd snel voorbij gaat :')

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:12

Een jaar geleden, 13 oktober, was mijn hafje plots stokkreupel... op dezelfde dag viel ik met mijn fiets en had ik kapotte gewrichtsbanden rechts.
Dierenarts laten komen voor het paardje... verdikt "Spat" in de achterknie...
We revalideerden samen.... Hij kreeg weiderust met medicatie van de dierenarts, daarna terug "bewegen" samen met het baasje... Hij krijgt nu glucohorse en dat gaat goed... met het baasje gaat het ook terug redelijk goed... alleen kan die niet meer afzetten met haar rechterbeen om op te stijgen... maar daar bestaan dan weer laddertjes en banken voor :D
Heb echt getwijfeld of het ooit nog goed zou komen, maar nu, een jaar later denk ik dat het "in orde gaat komen". Hij heeft terug plezier van onze wandelingen, wil ook terug lopen en moet "ingetoomd" worden. We mogen wandelen en een beetje draven van de dierenarts...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:26

ohio schreef:
Ik ben op het moment aan het revalideren met mijn veulen van 6 maanden.

Ze is geopereerd aan haar sprong daar was een stuk vanaf gebroken door denk ik een botsing met een plastic paaltje.
Ze heeft 6 weken boxrust gehad en mag sinds 2 weken 2x per dag aan de hand stappen.

Wat een ramp is dat :( Ik loop nu met een monty roberts halster om en ze wordt nu iets braver.
Ik stap voor dat de stal open gaat en als de stal dicht is zodat het rustig is en er zo min mogelijk redenen zijn dat ze gek gaat doen.

Op stal staat ze nog bij haar moeder en ze wordt ook pas afgespeend als ze weer helemaal beter is.
18 December heb ik controle tot die tijd moeten we dit volblijven houden. Hoop dat de tijd snel voorbij gaat :')


Goh, wat lijkt me dit afzien zeg.
Is ze een beetje rustig met stappen? Je merrie staat dus ook op boxrust? Is dat te doen?

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:00

Ja hier ook aan het revalideren na scheven bekken en hele pijnlijke rug en nu vermoedelijk een maagzweer.

We zijn na het rechtzetten langzaam begonnen met grondwerk en dat gaat ontzettend goed. Nog nooit zo'n correct gespierd paard gehad.

Annika ten napel komt binnenkort om te kijken hoe het gaat en of het inderdaad een maagzweer is, als er groen licht vanuit haar is weer langzaam beginnen met het rijden op te bouwen.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 15:25

Mijn friese merrie van 8 jaar. 7 weken terug ongelukkig in de trailer gevallen. Rechtsachter toen gelijk stokkreupel. stapt inmiddels weer top, alleen in de draf zakt ze door het been heen. Foto's gemaakt,echo, pezen uit-verdoofd wat slechts 30% verbetering gaf, helaas nog geen diagnose. Paardenarts vermoed ook blessure knie en/of heupgewricht. Was alleen niet voelbaar en gaf met de testjes ook geen pijn aan. Revildatie daarvan, mocht dat het zijn, is toch ook rust.

Dus nu eerst 4 weken weer stalrust. Mag gelukkig wel stappen want heeft nog een veulen aan de voet. Dus elke dag laat ik mn merrie grazen aan de hand, zodat het veulen even haar gekheid kwijt kan. Verder staan in een stal van 3,5x6 met een uitloop van 4x7 dus dat scheelt wel!

Ik ga er vanuit dat ze tot april sowieso rust moet hebben. Maar hoop dat ze over 4 weken wel weer het land in mag. Ze heeft energie genoeg.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 19:15

Sterkte allemaal met de revalidatie processen.

Renate, heeft de welsh geen cushing waardoor ze bevangen is geraakt?

Hier ook een aan het revalideren, 18 jarige met een kogelringband blessure en een cyste op het sesambeentje links achter. Het is nog maar de vraag of dit nog goed gaat komen, het meest gunstige is het als bovenstaande twee dingen niks met elkaar te maken hebben.

Renate1970
Berichten: 1100
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 19:21

Elisa2 schreef:
Sterkte allemaal met de revalidatie processen.

Renate, heeft de welsh geen cushing waardoor ze bevangen is geraakt?

Hier ook een aan het revalideren, 18 jarige met een kogelringband blessure en een cyste op het sesambeentje links achter. Het is nog maar de vraag of dit nog goed gaat komen, het meest gunstige is het als bovenstaande twee dingen niks met elkaar te maken hebben.


Hier wordt ze volgende week op getest. Jij ook sterkte met de revalidatie.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 19:23

Dankje! ja het was het eerste waar ik aan dacht bij de leeftijd en ineens hoefbevangenheid en daarna kwakkelen. Ik hoop het niet voor je, want cushing en hoefbevangenheid is een rotsituatie weet ik uit ervaring.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 00:03

Mijn 27 jarige is afgelopen zomer gevallen in het land en kwam nogal raar terecht. Nu is ze de jongste niet meer en echt beter werd het niet. Ik ben met haar bij Rodinde Hoogenraad geweest (10 jaar geleden ook een keer) ze loopt weer een stuk beter. Ze krijgt momenteel nog B12 injecties voor herstel van het zenuwstelsel. Ik hoop vanaf volgende week weer voorzichtig wat stapritjes mogen doen. Ze is wel zat van de wandelingen.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 00:07

Hoi! Ik kom me alvast een beetje voorbarig melden.
We zijn (nog) niet aan het revalideren maar hoop maandag groen licht te krijgen.

Mijn paard heeft half augustus een trap tegen zijn been gehad wat een botbreuk tot gevolg had. Inmiddels staat hij al 3 maanden apart op een mini stukje wei en zijn we het allebei behoorlijk zat..
Maandag weer rontgen en dan hoop ik op goed nieuws :D

ohio
Berichten: 166
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 00:14

Joman schreef:
Goh, wat lijkt me dit afzien zeg.
Is ze een beetje rustig met stappen? Je merrie staat dus ook op boxrust? Is dat te doen?


Het stappen gaat steeds wat beter maar elk geluidje is natuurlijk een goede aanleiding om te gaan bokken en springen. Gelukkig begint ze wel steeds beter te snappen dat het niet mag.
Mijn merrie heeft inderdaad ook 6 weken boxrust gehad en nu 2x daags stappen, ze is gelukkig met pensioen en heel makkelijk dus daar heb ik totaal geen last van, wel merk ik nu dat de ruimte in de stal wel wat weinig wordt aangezien het veulen nu 6 maanden is en behoorlijk groot al.
Maar voorlopig denk ik dat het veulen rustiger op stal staat met haar moeder als alleen dus vind het sneu om haar nu af te spenen :(

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 00:52

Hier ook aan het revalideren: 1 met een hoefbeenbreuk en 1 nieuwe merrie waarbij de insuline resistentie dringend gestabiliseerd moet worden en de knie verzwakt is.

Merrie met de hoefbeenbreuk gaat langzaam de goede kant op, ze loopt nu sinds 4 weken helemaal zuiver (we zijn bezig sinds 29 augustus). Dus ik denk dat ik het wel aandurf om haar speciale beslag volgende week te verwijderen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:12

ohio schreef:
Joman schreef:
Goh, wat lijkt me dit afzien zeg.
Is ze een beetje rustig met stappen? Je merrie staat dus ook op boxrust? Is dat te doen?


Het stappen gaat steeds wat beter maar elk geluidje is natuurlijk een goede aanleiding om te gaan bokken en springen. Gelukkig begint ze wel steeds beter te snappen dat het niet mag.
Mijn merrie heeft inderdaad ook 6 weken boxrust gehad en nu 2x daags stappen, ze is gelukkig met pensioen en heel makkelijk dus daar heb ik totaal geen last van, wel merk ik nu dat de ruimte in de stal wel wat weinig wordt aangezien het veulen nu 6 maanden is en behoorlijk groot al.
Maar voorlopig denk ik dat het veulen rustiger op stal staat met haar moeder als alleen dus vind het sneu om haar nu af te spenen :(


Afspenen even uitstellen lijkt me goed idd. Anders alleen maar energie en stress. Spannend. Veel succes met het herstel!

Anoniem

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:13

Succes iedereen! Hoe houden jullie je beestjes bezig/wat doen jullie tegen verveling?

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:52

Joman schreef:
Succes iedereen! Hoe houden jullie je beestjes bezig/wat doen jullie tegen verveling?


Die van mij loopt gewoon buiten. Kreeg na de behandeling het advies om haar apart te zetten zodat ze niet opgejaagd zou worden. Nu was ik daar niet zo bang voor omdat ze allemaal wel respect voor haar hebben. Ze moet zoveel mogelijk recht uit lopen. Maar kwam een dag na de behandeling al in volle galop naar voren vanuit het land. Vorige week deed ze hetzelfde en kwam toen zelfs bokkend aan rennen. Ze voelt zich duidelijk een heel stuk beter :+ moet nu een filmpje maken en dit door sturen en dan hoor ik wat het verdere beleid zal worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 13:20

Ah dat scheelt idd. Die van mij heeft haar bekken echt in tweeën gebroken, dus die heeft echt stalrust nodig zodat het aan elkaar kan groeien. Lastig vind ik dat, een 2 jarige al 3 maanden op stal. Maar een andere overlevingskans heeft ze niet... Over 2 weken op controle. Spannend!

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 13:37

Joman schreef:
Ah dat scheelt idd. Die van mij heeft haar bekken echt in tweeën gebroken, dus die heeft echt stalrust nodig zodat het aan elkaar kan groeien. Lastig vind ik dat, een 2 jarige al 3 maanden op stal. Maar een andere overlevingskans heeft ze niet... Over 2 weken op controle. Spannend!



Oh bah dan heb je geen keus. En zo'n jong dier ook nog. Heb je wel het idee dat het opknapt?

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 13:58

Beterschap allemaal! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 14:44

MISTRAL94 schreef:
Joman schreef:
Ah dat scheelt idd. Die van mij heeft haar bekken echt in tweeën gebroken, dus die heeft echt stalrust nodig zodat het aan elkaar kan groeien. Lastig vind ik dat, een 2 jarige al 3 maanden op stal. Maar een andere overlevingskans heeft ze niet... Over 2 weken op controle. Spannend!



Oh bah dan heb je geen keus. En zo'n jong dier ook nog. Heb je wel het idee dat het opknapt?


Ja, gelukkig wel! Ze voelt zich super goed (fris ;) ) en stapt helemaal rad. Hopelijk blijft het zo goed gaan!

horsii

Berichten: 7595
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 15:22

Ik meld me ook. Vanaf 3 okt lopen wij ernaast bij de oudste, 17jarige haflinger merrie.
Na veel wonden, nietjes en hechtingen, gebroken oogkas.. Lopen wij er vanaf 3okt naast ivm een peesblessure.
Stappen nu dertig min aan de hand en vanaf dinsdag mogen wij erop, 30min stappen. Dan weer een echo.
Helaas opeenstapeling van blessures, hit actief pasten niet bij onze oudste merrie.
Nu van stal verhuisd.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 17:00

Wat een pech allemaal zo achter elkaar zeg..hopelijk geen ernstige peesblessure?

Fijn dat het herstel in ieder geval zo goed gaat Joman.

Hier hangt er een hooinet tegen de verveling, + iedere dag aandacht, poetsbeurt etc. Gelukkig is eten z'n grootste hobby. Scheelt ook dat er buiten natuurlijk altijd wel wat te zien is.

horsii

Berichten: 7595
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 18:34

Het is een blessure vd tussenpees.

Knikmops57
Berichten: 190
Geregistreerd: 12-05-19

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:23

Ik wil jullie bij deze allemaal veel succes en sterkte wensen, en jullie paarden uiteraard ook! Mijn paard is er niet meer, maar heeft in 2010 een hoefbeen fractuur op gelopen door een glijpartij. Dus ook ervaring met box rust. Gelukkig in de wintermaanden, dus zijn maatjes stonden meestal op stal, en hij gedroeg zich keurig. Met het opbouwen met stappen werd het een ander verhaal, nooit geweten dat hij ook de levade beheerste. Blessure is trouwens helemaal genezen, maar vergde veel tijd en geduld.