Bultjes als allergische reactie op nieuwe deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2655
Geregistreerd: 30-10-16

Bultjes als allergische reactie op nieuwe deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 19:11

Mijn pony heeft sinds kort wat bultjes. Sinds vandaag valt me oo dat het er wat meer zijn. Het zijn harde bultjes en het bultje dat er het eerst zat is wat groter en lijkt nu een korstje op te zitten.

Er is niets veranderd in voer of harnachement oid. Tot ik me bedacht dat hij ook rond de tijd dat het begon een nieuwe deken op heeff; de bucas power turnout mef stay dry voering. Zou het daar een allergische reactie op kunnen zijn?
Iemand ervaring met zoiets?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Bultjes als allergische reactie op nieuwe deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 19:16

Lijkt me sterk.
Misschien te warm dat hij er toch onder zweet?

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Bultjes als allergische reactie op nieuwe deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 19:19

Mijn paard ontwikkelde dit twee jaar geleden ook net na het begin van het dekenseizoen. Breidde zich steeds verder uit en werden uiteindelijk grote bulten over een groot deel van haar lichaam. Oorzaak bleek toch gelegen in het voer. Er waren op stal meerdere paarden die het hadden. Toen aan de volgende partij ruwvoer begonnen werd ging het over. Nu heeft ze al weer lange tijd nergens last meer van. Ook niet onder de deken.

Koekie73

Berichten: 2655
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 19:22

Hmmm het ruwvoer is al weken hetzelfde en de andere paarden hebben het niet, voor zover ik weet. Zweten onder de deken heb ik ook niet kunnen constateren, maar ik ben er ook pas 's avonds meestal.

Het zijn echt bultjes dus schimmel lijkt het me ook niet? Al stond er laatst wel een paardje met schimmel op stal. En dan verwacht je toch ook kalere plekken op een gegeven moment?
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 19-11-19 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 19:26

Is hij geschoren?
Dan wil een fleece voering ook nog wel eens irriteren.

Koekie73

Berichten: 2655
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Bultjes als allergische reactie op nieuwe deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 19:43

Ja hij is ook vlak daarvoor geschoren

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Bultjes als allergische reactie op nieuwe deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 21:08

Bij mijn paard leek het eerst op schimmel. Maar daarna ontwikkelde het zich tot meer echt bulten. Eiwitrijk voer schijnt dit te kunnen veroorzaken. Komt niet plotseling en gaat ook geleidelijk weer weg.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:49

Koekie73 schreef:
Ja hij is ook vlak daarvoor geschoren


De korte stekelhaartjes na het scheren kunnen blijven hangen in een fleece voering en dan soms irritatie veroorzaken.
Ik kies daarom altijd liever voor een gladde voering.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Bultjes als allergische reactie op nieuwe deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:52

Heb je een foto? Ik stoei in deze periode steeds met bulten helaas.. Ik zou overigens voor de zekerheid even van deken wisselen om te kijken of de bulten dan wegtrekken.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bultjes als allergische reactie op nieuwe deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 01:20

Ik heb het dit jaar gehad met biobase. Merrie heeft eigenlijk de hele zomer erop gestaan, klein deel van de stal was ingestrooid voor de zomer (rubber matten op zand en een griezelig schoon paard). Een maand geleden nieuwe biobase erbij gegooid en ineens bulten ohne ende. BB eruit, eerst stro erin waar ze eigenlijk niet tegen kan maar ik had even niet anders, week later bulten weg en vlas erin. Geen probleem meer.

Ze kunnen echt op de gekste dingen ineens reageren. En als die van jou net geschoren is kan het idd dat die nu reageert op de deken. Fleece blijft alles in haken, en met van die korte haartjes kan dat best zon reactie geven. Sommige reageren ook op bepaalde wasmiddelen. Daar heb ik er ook al 1 van gehad.

Koekie73

Berichten: 2655
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Bultjes als allergische reactie op nieuwe deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 08:26

Ik heb even contact gehad met Bucas en zij geven ook aan dat het inderdaad kan. Ben gisteravond nog naar stal gereden om een amigo deken met liner op te doen. Eens kijken of dat helpt.

Sietske1
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 17:50

Even een schop omhoog voor dit topic.
Lijkt het erop dat de bulten echt kwamen door de deken, of bleek het toch een andere oorzaak te zijn?

Koekie73

Berichten: 2655
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Bultjes als allergische reactie op nieuwe deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-21 14:59

@sietske1 uiteindelijk leek het toch door voer te komen. Hij krijgt nu schraal hooi en nergens last van.