paard met imuun gemedieerde keratitis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:49

Ik meld me hier helaas ook. De kans is vrij groot dat mijn merrie ook IMMK heeft.
Binnenkort laat ik onderzoek doen om het definitief vast te stellen.
Het begon 2 jaar geleden en een compleet blauw oog, druppelen en dexamethason en die druppels voor maandblindheid heeft het helemaal weggekregen. Destijds wisten we niet wat het was, en was er ook een oppervlakkig beschadigd te zien.

Nu ruim 2 jaar later had ze weer een blauw waasje, nu enkel in haar ooghoek. Begonnen met dexamethason en de maandblindheid druppels voor de zekerheid maar die 2e hebben we vrij vlot afgebouwd. Dexa langzaam afgebouwd maar helaas kwam het waasje terug. Toen met de ciclosporine aan de slag gegaan en daar reageerd ze gelukkig heel goed op. 2 weken terug waren we eigenlijk helemaal afgebouwd maar toen ik terug was van wintersport zat toch dat waasje in de ooghoek erweer, dus ben weer aan het druppelen met de ciclo. Voor nu 1x daags, waasje is al mooi weggetrokken. Ga dit nu weer langzaam afbouwen en kijken welke interval nodig is om het oog helder te krijgen.

Binennkort dus een afspraak maken om echt vast te stellen dat dit hrt is en een behandelplan op te stellen. Dan heb ik inderdaad de keuze tussen een ciclo implantaat of een deel van het hoornvlies laten verwijderen.
Laat dat even afhangen wat er uit het onderzoek komt.

Heeft iemand nog een update van 1 van hun paarden na de operaties? Blijft het goed gaan of zien jullie toch een terugval?

Hierbij nog wat foto's van het verloop van deze keer. Van 2 jaar geleden heb ik geen foto's meer.

1e keer dat ik zag dat het terug was, voordat we zijn begonnen met druppelen.
Afbeelding

Terugval na wintersport.
Afbeelding
Afbeelding

En zoals het nu is.
Afbeelding
Afbeelding


Die blauwe rand in haar onderste ooghoek is een restand van de eerste aanval.

Didi2021
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-11-21

Re: paard met imuun gemedieerde keratitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:53

Bij ons hebben de implantaten helaas niets gedaan. Ben nog steeds aan de druppel.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:49

Dunkeedoo schreef:
Ik meld me hier helaas ook. De kans is vrij groot dat mijn merrie ook IMMK heeft.
Binnenkort laat ik onderzoek doen om het definitief vast te stellen.
Het begon 2 jaar geleden en een compleet blauw oog, druppelen en dexamethason en die druppels voor maandblindheid heeft het helemaal weggekregen. Destijds wisten we niet wat het was, en was er ook een oppervlakkig beschadigd te zien.

Nu ruim 2 jaar later had ze weer een blauw waasje, nu enkel in haar ooghoek. Begonnen met dexamethason en de maandblindheid druppels voor de zekerheid maar die 2e hebben we vrij vlot afgebouwd. Dexa langzaam afgebouwd maar helaas kwam het waasje terug. Toen met de ciclosporine aan de slag gegaan en daar reageerd ze gelukkig heel goed op. 2 weken terug waren we eigenlijk helemaal afgebouwd maar toen ik terug was van wintersport zat toch dat waasje in de ooghoek erweer, dus ben weer aan het druppelen met de ciclo. Voor nu 1x daags, waasje is al mooi weggetrokken. Ga dit nu weer langzaam afbouwen en kijken welke interval nodig is om het oog helder te krijgen.

Binennkort dus een afspraak maken om echt vast te stellen dat dit hrt is en een behandelplan op te stellen. Dan heb ik inderdaad de keuze tussen een ciclo implantaat of een deel van het hoornvlies laten verwijderen.
Laat dat even afhangen wat er uit het onderzoek komt.

Heeft iemand nog een update van 1 van hun paarden na de operaties? Blijft het goed gaan of zien jullie toch een terugval?

Hierbij nog wat foto's van het verloop van deze keer. Van 2 jaar geleden heb ik geen foto's meer.

1e keer dat ik zag dat het terug was, voordat we zijn begonnen met druppelen.
[ [url=m/RPGrCJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Terugval na wintersport.
[ [url=m/OtxVHn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oLwE1Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

En zoals het nu is.
[ [url=m/abAE0e.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FqwlmB.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die blauwe rand in haar onderste ooghoek is een restand van de eerste aanval.


Bij die van mij is de operatie bijna een jaar geleden. De operatie is wat mij betreft geslaagd en heb geen terugval meer gehad.

Wel is wat littekenweefsel ontstaan wat op een baalde plek een waas geeft. Maar hier hoef ik verder niks aan te doen.

Overigens heb ik nog 2 dichte flesjes druppels staan. Mocht iemand interesse hebben hoor ik het wel.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Re: paard met imuun gemedieerde keratitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:36

Bedankt voor de reacties. Weet iemand ook toevallig of ze in Wolvega hier ook ervaring mee hebben? Dat is een heel stuk dichterbij dan Utrecht.
Uiteraard ga ik beide klinieken bellen en als blijkt dat Wolvega er geen ervaring mee heeft ga ik alsnog naar Utrecht.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:52

Dunkeedoo schreef:
Bedankt voor de reacties. Weet iemand ook toevallig of ze in Wolvega hier ook ervaring mee hebben? Dat is een heel stuk dichterbij dan Utrecht.
Uiteraard ga ik beide klinieken bellen en als blijkt dat Wolvega er geen ervaring mee heeft ga ik alsnog naar Utrecht.



Wellicht wel met de kwaal, maar of ze ook specifiek de operatie doen die ze bij mijn paard gedaan hebben weet ik niet.

In Utrecht doen ze de operatie pas 2 jaar (die van mij is een jaar geleden geopereerd). Toen die van mij geopereerd werd hadden ze de operatie pas 5x gedaan.

Het is een pittige operatie en die van mij is er echt wel ziek van geweest.

Wellicht reageert die van jou goed op de ciclosporine en kunnen ze het implantaat plaatsen. Wellicht dat ze het implantaat wel kunnen plaatsen in Wolvega

ManUnnetje
Berichten: 24
Geregistreerd: 19-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:51

Heeij hallo allemaal.

Wij lopen ook al tijdje rond met wat het nou precies is!
DA regelmatig geweest 2x spuit in haar oog gehad en terra cotil ernaast gekregen.
Vorige week belde ik de dierenarts dat het erg dik was en tranen, hij zei sorry maar we kunnen niks meer doen, het oog moet eruit!
Schrik van me leven! Had nog zoveel plannen met crossen zag het al alles al in het water vallen..
Toch even rond gevraagd en heb ik een afspraak gemaakt bij een bekendere oog arts!
echo gemaakt en nu met zalf “rekken” om het zo te zeggen en hopelijk kunnen we tijdje vooruit.
Vindt het zo sneu, zolang ze geen pijn heeft blijft het oog erin, mocht dat wel het geval zijn moet haar oog er helaas uit
foto van vanmiddag bij de arts.
Nu moet ze 24/7 een vliegenkap op, iemand tips bij een goeie vliegenkap? We hebben we nu eentje van shires bevalt ook wel goed, alleeen met t warme weer zweet ze er wel best onder.
En ze is allergisch voor vliegen, wil dan een mooi nieuwe set voor haar kopen vliegendeken met bijpassende vliegenkap, iemand nog tips? Heb nu een bucas vliegendeken alleen vindt de buikflap nog best strak zitten.
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 18:12


Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: paard met imuun gemedieerde keratitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 18:15

Kan iemand mij vertellen wat dit verschilt met maanblindheid?

ManUnnetje
Berichten: 24
Geregistreerd: 19-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 18:43

ellepel schreef:
ja kennisje van me haar paard heeft een bucas buzz-off de luxe dag en nacht om en die blijft heel mooi zitten.
ook na rollen.
dat is deze
https://hypostore.nl/bucas-buzz-off-del ... BwE#528=24




Super dankjewell!
Zag ik idd ook al voorbij komen, wordt dan toch bucas denk ik
is er ook met oren

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:43

Babootje schreef:
Kan iemand mij vertellen wat dit verschilt met maanblindheid?


Ja dat kan ik helaas. Aangezien ik en mijn DA dachten dat het keratitis was maar ze reageerde niet meer op de medicatie dus ben ik in februari naar de kliniek gegaan. Daar bleek het helaas toch (een sluimerende vorm van) maandblindheid te zijn met verhoogde oogdruk.

Beide zijn een autoimmuunziektes. Keratitis zit echter alleen op het hoornvlies en niet verder achter in het oog. Bij maandblind zit er eigenlijk altijd een ontsteking in de diepe oogkas. Dat is bij Keratitis niet het geval.

Deze website legt het verschil goed uit.
https://www.dapbodegraven.nl/paard-oogh ... %20bestond.


Bij ons betekend dit een flinke tegenslag aangezien we al sinds november aan het druppelen zijn maar er steeds weer een waas op het oog kwam als we stopten. Sinds februari druppel ik ook tegen verhoogde oogdruk en met prednisolon tegen de ontsteking (zijn we inmiddels wel vanaf).
1.5 maand geleden zag alles er top uit dus gestopt met alle medicatie om te zien wat er gebeurde, maar de waas kwam helaas toch terug. Mogelijk kwam dat door de verhoogde oogdruk en niet zozeer door een maandblindheid aanval. Die druppels voor de oogdruk vormen geen risico om te geven dus nu 2 weken geprobeerd met alleen de cosopt. Werkt helaas niet, na 4 dagen komt de waas terug wat betekend dat ze niet zonder dexamethason kan en het niet alleen de oogdruk is die opspeelt. Dexa heeft alleen nare bijwerkingen en bij langdurig gebruik daarvan kunnen ze acuut blind worden of een zeer ernstige beschadiging van de oogzenuw oplopen.

Heb dus vandaag weer de praktijk gebeld en wordt deze week teruggebeld voor overleg wat we nu gaan doen. Maar eigenlijk zijn we uitbehandeld en is de volgende stap het oog verwijderen voordat ze er echt pijn of last van krijgt.

Foto van hoe het nu gaat, het is minimaal maar onderin komt toch het waasje steeds weer terug opzetten.

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: paard met imuun gemedieerde keratitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:30

Dank je voor de uitleg Dunkeedoo. De symptomen lijken inderdaad ook erg op elkaar. Ik heb zelf een paard met maanblindheid gehad, vandaar dat ik het even vroeg. Ik heb me daar toen ook aardig in verdiept.

Maanblindheid wordt veroorzaakt door een auto-immuun reactie, een afweerreactie van het eigen lichaam op het oog. De exacte oorzaak is moeilijk te achterhalen: er kan sprake zijn van een auto-immuunziekte, virus (herpes) bacterie, parasiet of trauma. Bij Appaloosa's komt een erfelijke - niet pijnlijke - vorm voor. (sluipende uveitis).
Leptospirose (parasiet) wordt ook vaak gevonden als oorzaak.

De oorzaak bij mijn paard was herpes. Dat heb ik laten vaststellen bij Den Hoek in De Bilt (Laarakkers). Zij meten het oog door met een lecher antenne en kunnen zo de oorzaak vaststellen en daarop de behandeling toespitsen. Bij mijn paard heb ik het zo jarenlang weg kunnen houden; hij was vrij jong toen hij het de eerste keer kreeg (3 jaar). Pas op het laatst, vlak voordat ik hem zou laten inslapen (met 8 jaar), wegens een andere blessure kreeg hij het terug. Hij stond toen nog de zomer op de wei, waar men vaak vergat zn kap op te doen overdag. Toen kreeg hij het eigenlijk vrij snel terug, dus ik heb ook wel t idee dat fel licht een trigger is.
Herpes is lastig behandelbaar want dat heeft zo de neiging om, net als een koortslip, terug te komen als de weerstand vermindert. Zaak was dus de weerstand te verhogen. Na de reguliere behandeling met prednisondruppels, atropine, en dexametason, gingen we verder met de behandeling in Den Hoek met druppels tegen herpes, L-Lysine en weerstandsverhoger immuboost.
Rhino enten mocht niet meer, dat is een trigger voor de uveitis.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Re: paard met imuun gemedieerde keratitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:15

Babootje, bedankt voor jou verhaal. De symptomen lijken zeker op elkaar, helemaal vanaf de buitenkant. Eigenlijk kan je alleen door een echo van het oog vaststellen of het maanblindheid of keratitis is.

Mijn merrie heeft, ondanks dat ze geen appaloosa is of appaloosa voorouders heeft, toch de sluimerende vorm van maandblindheid. Dat lijkt verdacht veel op keratitis vanaf de buitenkant. Mogelijk dat het iets anders was zei de DA, maar dan was het een combi van verschillende ziekten waaronder maanblindheid. Ik weet even niet meer hoe ze dat noemde, dat kunnen ze ook alleen maar vaststellen door het oog open te snijden en dat doen ze niet als het oog nog in het lichaam zit.

Als het alleen de maandblindheid was, had ik zeker nog e.e.a. willen/kunnen proberen. Het probleem bij mijn merrie is dat de grijze lijn (waar het oogvocht moet resorberen) dusdanig is aangetast dat het oogvocht niet goed meer weg kan en ze dus een verhoogde oogdruk krijgt. Daarvoor moet ik dagelijks, haar hele leven lang (of zolang als ze dat oog heeft), met cosopt druppelen.
Ze mag geen atropine omdat dat als bijwerking heeft dat het de oogdruk verhoogd. Mocht ze dus ooit een dusdanig heftige aanval van de maandblindheid krijgen dat atropine nodig is (wat tot nu toe nog niet is gebeurd), is het ook acuut einde oog. Maar dan ben je vaak ook al in het stadium dat ze er echt pijn aan hebben en dat probeer ik te voorkomen.

We hebben nu dus 2 weken geprobeerd met alleen de cosopt en dat werkt niet voldoende, waarschijnlijk is de ontsteking achter in het oog terug gekomen maar dat weet ik pas als ik weer een echo laat maken. Dat zou inhouden dat de maandblindheidaanval die in november is begonnen nog steeds niet onder controle is. De kans dat we dat alsnog eronder krijgen is vrij klein.
Een ciclosporine implantaat is mij mijn merrie ook niet echt optie vanwege de verhoogde oogdruk, dan zou ze in ieder geval een maand zonder medicatie moeten kunnen want cosopt is een beta-blokker en dat hebben ze liever niet nog werkzaam als ze gaan opereren i.v.m. infectiegevaar.

Ik heb deze week telefonisch contact met de DA van de praktijk en dan gaan we doorspreken of er nog opties over zijn.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:55

Dunkeedoo schreef:
Babootje, bedankt voor jou verhaal. De symptomen lijken zeker op elkaar, helemaal vanaf de buitenkant. Eigenlijk kan je alleen door een echo van het oog vaststellen of het maanblindheid of keratitis is.


Dat is dus niet helemaal juist. Alleen is de wijze van diagnostiek in Den Hoek natuurlijk niet via de reguliere manier.
Als je paard herpes in het oog heeft, keert dat in alle gevallen terug en is het dus maanblindheid.
Maar het kan ook een andere oorzaak hebben.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:37

Babootje schreef:
Dat is dus niet helemaal juist. Alleen is de wijze van diagnostiek in Den Hoek natuurlijk niet via de reguliere manier.
Als je paard herpes in het oog heeft, keert dat in alle gevallen terug en is het dus maanblindheid.
Maar het kan ook een andere oorzaak hebben.


Aaah op die manier. Ik snap hem nu, had het stukje over dat maanblindheid ook kan voortkomen uit herpes niet goed gelezen.
Ik zal er eens over nadenken of ik dat mogelijk nog een Go geef en naar Den Hoek ga. Is het overwegen wel waard als je dan mogelijk weet wat de oorzaak is en gerichter kan behandelen daarvoor...

horsebeatnl
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:44

Hi allemaal,

Ook al is het een oud topic.. Wellicht dat ik ervaringen kan horen. Ik heb allemaal berichten van jullie gelezen in dit topic.

Mijn paard kreeg 2 weken geleden een blauwe waas op zijn oog. Meteen de DA laten komen en druppels (Thodradex en Athropine) gekregen. Na 1 week merkte ik geen verschil en ben ik naar de kliniek in Luik gegaan. Daar hebben ze onderzoeken gedaan en is IMMK vastgesteld. Momenteel krijgt hij 2x per dag Thodradex druppels en een oogzalfje. Daarnaast Finedyne pasta voor de ontsteking.. Over 8 weken weer op controle en dan hopelijk een implantaat die werkt.

Ik merk dat de waas minder wordt, maar nog niet volledig. Ik hoop dat het volledig over gaat, omdat we er zo snel bij waren maar ik ben nog altijd bezorgd..

Weten jullie of een paard met IMMK gevoelig blijft voor UV stralen? Of is dit enkel door de Athropine (die over +/- 3 dagen uit het lijf van mijn paard zijn) en de waas? Mijn paard reageert niet goed op zonlicht en ik overweeg om zo een lelijke zonnebril aan te schaffen :)

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: paard met imuun gemedieerde keratitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 07:21

Bij mijn paard hielpen die druppels voor geen meter. Daarom uiteindelijk ook niet voor implantaten gekozen, omdat dat dezelfde werkzame stof is. Terra Cortil oogzalf werkte wel heel goed en snel.

Paard in kwestie had echter al zo ontzettend veel andere klachten dat hij een 1,5jr na de diagnose is ingeslapen.