Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

hoe bereid ik mijn paard voor op blindheid

 

Ik had me voorgenomen om niet te reageren omdat ik er niet veel voor voel om mij te moeten verdedigen als eigenaar van een blind paard (heb TS wel via pb benaderd) maar kan het toch niet laten..

Azmay schreef
Waar ik wel een beetje over val is het argument dat ze de ruiter super vertrouwen. Ja natuurlijk vertrouwen ze de ruiter 100%, ze hebben geen keus want ze zien zelf niets :o


Ik mag hopen dat ze de ruiter 100% vertrouwen, want dat hoop ik bij elk paard. Je hebt niks aan een paard rijden die de ruiter niet 100% vertrouwt, want een paard dat eigen beslissingen maakt (uit angst of welke reden dan ook) is behoorlijk gevaarlijk.

Maar het is niet omdat ze de ruiter 100% vertrouwen dat ze geen eigen mening hebben en braafjes volgen omdat ze niet anders kunnen. Gisteren nog met die van mij gemerkt, die besloot ineens dat achteruit gaan veel leuker was dan gewoon voorwaarts stappen. En dit was niet uit angst of weet ik het, maar omdat we net daarvoor met achterwaarts bezig waren geweest en hij dat ineens een veel leukere oefening vond. Dat hij daarbij met z'n gat tegen de muur terecht komt, of de weg blokkeert voor een ander (in galop aankomend) paard zal hem op dat moment een worst wezen, hij heeft tussen zijn oren zitten dat achterwaarts dé oefening is en dat gebeurd dan gewoon. Dus hoezo kunnen ze niet anders?

Waar ik het wel mee eens ben is dat het een handicap is, en geen kleintje. En dat het niet voor elk paard geschikt is. Ik heb het er toevallig gisteren nog met een stalgenoot over gehad, ik heb 2 pony's en het ging erover dat de andere pony echt een slecht blind paard zou zijn. Als die iets zou krijgen waardoor zijn zicht verdwijnt dan ben ik 99% zeker dat het einde verhaal is, want die kan dat volgens mij helemaal niet handelen. Maar de daadwerkelijk blinde ... heb al zo vaak de opmerking gehad wat voor een geweldig dier het is, en als er nieuwe mensen komen en die vragen wat er aan zijn oog is (hij heeft 2 verschillende ogen) en ik zeg dat hij volledig blind is dan vallen ze bijna achterover. Altijd ongeloof, zelfs de DA test elke keer of hij toch echt wel niks ziet want ook die gelooft het nog altijd niet en denkt volgens mij dat het zicht spontaan terug is ofzo :') Zal ook nooit een oude stalgenoot vergeten die op een bepaald moment tegen mij zei: ik wou dat mijn paard meer zoals die van jou was, dan stond ik tenminste niet elke maand in de kliniek .. Wat een angsthaas was dat zeg .. en een brokkenpiloot .. niet normaal.

En natuurlijk heeft die van mij ook ongelukjes gehad en zijn er dingen geweest die achteraf niet handig waren en die beter anders waren verlopen, maar hoeveel mensen hebben een ziend paard zonder ongelukken of andere blessures? Ik wil ze wel hebben hoor, de paarden die nog nooit een wondje hebben gehad, nog nooit uitgebroken zijn, zich nog nooit gestoten hebben, ...

En om het nog completer te maken, ik vertrouw mijn blinde paard een stuk meer dan mijn andere pony. Mijn blinde durf ik gewoon op te stappen, maakt niet uit welke omstandigheden of hoelang het geleden is. De andere durf ik niet eens meer op te rijden. Terwijl die perfect ziet en verder helemaal ok is. Dus dat wil ook niet altijd wat zeggen.

Het hangt van zoveel factoren af, het is aanpassen en altijd rekening houden met ... Maar hoeveel paarden hebben niet iets waardoor er rekening gehouden moet worden met ... Per paard kijken hoe het gaat, maar als je er de aanpassingen voor over hebt hoeft het geen probleem te zijn. En merk ik bij die van mij veranderingen qua gedrag dan is de beslissing dat het genoeg is geweest ook heel snel gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 11:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen