Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

hoe bereid ik mijn paard voor op blindheid

 
Profiel   

Ik heb wel eens gehoord van een paardenmaatje met een klein belletje aan het halster. Zodat het blinde paard zijn maatje altijd kan lokaliseren. Misschien is dat nog een idee.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 20:06 



 
Profiel   

Staat je pony met een andere pony samen?

Een van mijn pony's ziet ook niet volledig, in welke mate ze wel nog wat ziet is lastig te bepalen. Het is ontzettend mooi om te zien hoe de onderlinge communicatie anders is tegen haar dan tegen de andere pony's en hoe ze op sleeptouw wordt genomen als er wat geks is. Wanneer een andere pony haar opzij wil zetten (en ze dat normaal doen door een boze blik bijvoorbeeld) duwen ze bij haar zachtjes tegen haar aan. Ik kan haar ook gewoon in een nieuwe wei laten dan volgt ze neus aan staart haar beste vriendinnetje die haar dan echt mee nemen. Mijn schuilstal heeft een afstapje en dat doet ze met gemak, gaat ook nooit mis. Het lastigste lijkt ze het te vinden als ze in de stal gaat rollen dan ligt ze regelmatig wat dicht bij de muur en tikt ze daar net tegen aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 20:30 



 
Profiel   

Ik heb een blind paard meegemaakt. Paard kon niet meekomen in de kudde omdat ze toch wat anders reageerde. Als ze schrok ging ze als een idioot rondjes tollen. Dus ze ging kapot in de groep en toen ze maar apart was gezet om te genezen ging ze continue rondje tollen. Uiteindelijk is ze ingeslapen omdat haar benen kapot waren door het tollen. Het paard was beter af geweest als ze dat 4 jaar eerder hadden gedaan.

Ze was wel heel lief en mensgericht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 20:35 



 

Wat erg TS :( sterkte.

Veel valt of staat met je stalmanagement.

Een blind paard aan huis hebben staan is bijvoorbeeld een heel ander verhaal dan een blind paard op een grote sportstal met 150 andere paarden waar de paarden meer nummertjes zijn..

Bekijk even wat realistisch is, en de beste optie voor je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 20:54 



 
Profiel   

Toen onze hond blind werd kregen we het advies routine ,alles het zelfde op dezelfde plek dus 1 weiland en geen verschillende weides of andere vormen paddocks.
Is je paard schrikkerig voor geluiden? omdat ze zich daar mee gaan orienteren is het wel belangrijk.

heb ooit iemand gekend met een blind paard die stond op een manage in zijn stal een dubbele 8x4 m en een even grote paddock buiten. het dier wat een kalm karakter had kon prima mee naar buiten met haar buurpaard de vriendin van toen ze nog zag. en deed het goed in de bak en op strand ritten. maar het wedstrijden rijden was klaar te veel onbekende geluiden en geuren het dier wilde altijd zo snel mogelijk naar huis.
Toch had ze veel vertrouwen in haar ruiter met rijden en deed ook mee bij de gehandicapten les, en was echt een leuk dier maar als het voor haar te ongemakkelijk was dan ging ze liggen en staken want vluchten kon ze niet dat was al eens heel fout gegaan dus daar had ze angst door gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 21:13 



 
Profiel   

Tjeetje ts, ik snap dat dit heel heftig is. Als ik me voorstel dat mijn paard blind zou worden... Ik zie veel tips voorbijkomen, ik denk inderdaad dat nu al een vast ritme opbouwen een heel goede optie is. Wat je zelf al deed haar blinderen, vind ik ook een goede training. Ook de tip om haar een commando te leren waar ze absoluut op stopt vind ik heel goed. Ik zou zelf veel met voer aan de gang gaan als beloning. Omdat paarden erg goed ruiken. Veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 21:32 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Lusitana schreef
Zicht is voor paarden niet zo belangrijk als voor ons. Hun andere zintuigen zijn veel belangrijker.
Slecht zien en zelfs volkomen blind zijn is amper een handicap bij een paard. Ik heb verschillende slechtziende en blinde paarden gehad en ze redden zich prima als je ze op bekend terrein zijn en op onbekend terrein is het een kwestie van even op muren kloppen en langs de omheining lopen voor een ruimtelijk gevoel.
Een maatje kan ook enorm helpen en er is meestal wel 1 in de groep die zo´n taak vanzelf op zich neemt.

Je hoeft geen verdriet te hebben voor het verlies van zicht, ze ervaren dit niet zoals een mens die erg gehecht is aan wat ze zien.
Ze accepteren de dingen zoals ze komen. Het hoort bij het leven.

Nee, je hebt gelijk. Een vluchtdier heeft zijn zicht niet nodig.

Ik vind dat er maar 1 eerlijke beslissing is voor een paard dat blind is.

Ja joh, maak gelijk maar dood!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 08:38 



 
Profiel   

Jasmijn159 schreef
Een vluchtdier blind door het leven laten gaan zou voor mij persoonlijk geen optie zijn.


Dit. Dat er uberhaubt mensen zijn die het zo minimaliseren. Ik ben totaal verbaasd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 09:44 



 
Profiel   

Hoe makkelijk mensen oordelen dat blind zijn voor een paard geen probleem is! Serieus mensen? Voor een vluchtdier is blind zijn geen probleem? Denk eens verder na voordat dit soort zaken worden worden geroepen.

In gevangenschap zijn er goede aanpassingen te maken maar lang niet ieder paard accepteert het blind zijn en sommige verkeren in een 24/7 staat van ernstige stress. Anderen worden apatisch en durven zich niet of nauwelijks meer te verroeren.

De paarden bij wie het wel goed gaat kun je met simpele oplossingen helpen. Geluidpulsjes op de omheining, vaste rituelen en tijden maar vooral zorg dat je stal en weide steeds hetzelfde zijn ingericht. Een zorgzaam maatje is natuurlijk helemaal fantastisch. Toch zal je paard wel eens op zijn snuffert gaan, ergens tegen aan lopen, zich beschadigen. Houdt goed in de gaten dat hij niet angstig of onzeker gaat worden.

Wat betreft de voorbereiding, begin nu alvast de stallen en weide aan te passen zodat als het zicht echt verdwenen is je geen grote veranderingen meer hoeft door te voeren en je paard dus al in een vertrouwde omgeving staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 10:20 



 
Profiel   

Sorry dat ik een beetje off topic ga, maar het doet me pijn hoeveel mensen hier meteen naar euthanasie neigen. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat deze mensen nog nooit een blind paard meegemaakt hebben. Die dus niet weten hoeveel pijn het doet om je vriendje, dat je al jaren hebt, waarmee je door dik en dun bent gegaan, in te laten slapen omdat het zicht afnam terwijl het paard zelf verder gewoon ok bleef, gewoon haar weg bleef vinden, gewoon lol had, rondrende, haar eten kon vinden, knuffelig bleef. Ze voelde zich prima veilig, heeft nooit stress laten zien en is ook niet in zichzelf gekeerd, kon zelfs nog om onze oude krakkemikkige hond heen (hoewel die ook wel door had dat hij uit haar buurt moest blijven). Natuurlijk had ze pijn, als de ontsteking die haar slechtziend had gemaakt weer opspeelde, en anders niet. Ze heeft bij ons nog 3 heerlijke blinde jaren gehad en is uiteindelijk aan iets anders overleden. En daarom doet het pijn om keer op keer in topics zoals deze te lezen hoe die 3 jaar door sommigen als dierenmishandeling worden bestempeld.
[ img ]
Deze foto is van 3 maanden voor haar dood, toen was ze dus al een hele tijd slechtziend (zo goed als blind) en op deze foto was haar oog inderdaad ontstoken. 2 dagen later was de ontsteking weer weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 11:15 



 
Profiel   

Ik snap dat de grens trekken moeilijk is, zeker als ze geen fysieke pijn ervaren.
Sommige meer nuchtere paarden kunnen wellicht nog wel kwaliteit van leven hebben in een veilige omgeving.

Waar ik wel een beetje over val is het argument dat ze de ruiter super vertrouwen. Ja natuurlijk vertrouwen ze de ruiter 100%, ze hebben geen keus want ze zien zelf niets :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 11:18 



 
Profiel   

Pareltjes schreef
Hoe makkelijk mensen oordelen dat blind zijn voor een paard geen probleem is! Serieus mensen? Voor een vluchtdier is blind zijn geen probleem? Denk eens verder na voordat dit soort zaken worden worden geroepen.

In gevangenschap zijn er goede aanpassingen te maken maar lang niet ieder paard accepteert het blind zijn en sommige verkeren in een 24/7 staat van ernstige stress. Anderen worden apatisch en durven zich niet of nauwelijks meer te verroeren.

De paarden bij wie het wel goed gaat kun je met simpele oplossingen helpen. Geluidpulsjes op de omheining, vaste rituelen en tijden maar vooral zorg dat je stal en weide steeds hetzelfde zijn ingericht. Een zorgzaam maatje is natuurlijk helemaal fantastisch. Toch zal je paard wel eens op zijn snuffert gaan, ergens tegen aan lopen, zich beschadigen. Houdt goed in de gaten dat hij niet angstig of onzeker gaat worden.

Wat betreft de voorbereiding, begin nu alvast de stallen en weide aan te passen zodat als het zicht echt verdwenen is je geen grote veranderingen meer hoeft door te voeren en je paard dus al in een vertrouwde omgeving staat.

Het zijn vaak de mensen die het met hun eigen ogen hebben gezien. Mijn paard was blind aan een oog toen ik hem kocht. Door de jaren heen heeft hij het zicht in zijn andere oog ook verloren. Aan hem zag je zo op het eerste gezicht niks wanneer hij plankgas door de wei kwam. Later kreeg hij een vriendin die goed op hem paste. Dit paard is tot zijn dood een vrolijke vogel geweest. Ik ben gestopt hem te rijden omdat dressuur matig in de bak niet zijn ding was en springen niet meer ging. Buiten rijden vond ik op het laatst niet verantwoord maar we hebben dat heel lang nog gedaan. Wel denk ik dat het heel erg ligt aan het karakter van het dier. De mijne was een echt mensen paard. Dol op aandacht en altijd bereid om met je samen te werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 11:28 



 
Profiel   

Voor een paard in gevangenschap kun je een omgeving creëren waarin het zich veilig voelt en als het goed is, doe je dat ook als het gewoon kan zien....

Er staat nergens dat het geen probleem is. Ik heb gezegd dat het nauwelijks een handicap is omdat zicht niet zo belangrijk is voor een paard als voor een mens. Van de zintuigen die het gebruikt, is het gewoon het meest ondergeschikte. Dat is iets heel anders.
Het kan een probleem zijn als je een angstig paard hebt. Of als je geen moeite doet om met het paard langs omheiningen te gaan en het in de juiste groep tezetten of met alleen 1 maatje die er goed mee om gaat.
Of als een paard van nature angstig is bv.

Ik heb daarom ook gewoon genoemd dat ALS een paard WEL angstig is, inslapen zeker het meest humane is.

Maar ik vind niet dat je van theoriën uit moet gaan en paarden maar moet gaan lopen vermoorden op het moment dat ze niet kunnen zien zoals voorheen.
Ik vind dat je de situatie per paard moet bekijken.

Enne, als een paard echt aan de kletter gaat, gaan sommige ziende paarden ook gewoon tegen een muur of door een hek. "Blinde paniek" enzo.
Sommige paarden zijn slecht in inschatten van situaties en komen daardoor in de problemen.
Sommige paarden hebben geen respect voor omheiningen en komen daardoor in de problemen.
Alle paarden maar uit voorzorg vermoorden, want ja, ze kunnen zich bezeren?

Ik denk dat TS meer aan mensen heeft slechtziende en blinde paarden hebben meegemaakt dan aan mensen die op grond van theorieën vinden dat ze haar paard maar moet laten inslapen.
Dat kan toch altijd als ze merkt dat het niet gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 11:33 



 
Profiel   

Ik kan er toch niet helemaal uit halen of het 1 oog is of ogen door dit stukje:
Citaat
Ik heb hier zalf voor gekregen en daardoor zou de waas in haar oog wegtrekken.


Met 1 oog kunnen ze namelijk heel prima functioneren, hier zelf ook 1 lopen en die loopt ook nog eens hoog mee op niveau voor de wagen.
En daar hoeven ze ook niet voorbereid voor te worden als het langzaamaan gaat; hier wennen ze sneller dan wij denken aan.
2 ogen blind ligt heel erg aan het dier zelf, denk aan bijv karakter. En als ze langzaam blind worden is het ook vaak beter dan ineens.



Azmay schreef
Waar ik wel een beetje over val is het argument dat ze de ruiter super vertrouwen. Ja natuurlijk vertrouwen ze de ruiter 100%, ze hebben geen keus want ze zien zelf niets :o

Ze hebben zeker wel een keus. :))


Laatst bijgewerkt door MelanieB op 16-12-19 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 11:44 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Ik heb gezegd dat het nauwelijks een handicap is omdat zicht niet zo belangrijk is voor een paard als voor een mens. Van de zintuigen die het gebruikt, is het gewoon het meest ondergeschikte. Dat is iets heel anders.


Maar dit is een stelling die biologisch gewoon niet klopt. Het zicht is zeer belangrijk voor het paard. Ze hebben een zicht dat panoramischer is en verder reikt dan dat van de mens.
Een blind paard moet van mij niet meteen dood, maar ga het gebrek van een zintuig bij een prooi- en vluchtdier nu ook niet minimaliseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 11:45 



 
Profiel   

Ze horen en ruiken veel verder. Het zicht is niet onbelangrijk, maar minder belangrijk dan de andere zintuigen.
Daarbij nogmaals, het gaat niet om een paard op de prairie, of wel?



@TS Er zijn Facebook groepen voor mensen die werkelijk ervaring hebben met blinde paarden omdat ze er 1 hebben. In het Nederlands : https://www.facebook.com/blindpaard/

In het engels : https://www.facebook.com/groups/111524575685278/

Daarop bereik je veel meer ervaringsdeskundigen dan hier.


Laatst bijgewerkt door Lusitana op 16-12-19 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 11:53 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Zicht is voor paarden niet zo belangrijk als voor ons. Hun andere zintuigen zijn veel belangrijker.
Slecht zien en zelfs volkomen blind zijn is amper een handicap bij een paard.


Het zijn dit soort ongenuanceerde uitlatingen die mensen in verwarring brengen. Het is wel degelijk een handicap en die dient niet gebagatelliseerd worden. Het vergt extra toewijding en inzit van de eigenaar. Bovendien accepteert niet ieder paard deze nieuwe standaard.

Dus voor sommige paarden hoeft blindheid geen probleem te zijn, voor anderen zal dat wel zo zijn. Als een eigenaar besluit dat ze het geen paardwaardig bestaan vindt is dat ook ok. Het is niet aan ons daar een oordeel over te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 11:53 



 
Profiel   

Als je verandereringen wil invoeren, bv. paard in een andere stal zetten, op een weide die hij niet kent, dan zou ik het nu doen, nu hij nog ziet.
Als er een zintuig wegvalt, worden de ander zintuigen scherper.
Ik heb meerdere keren meegemaakt dat iemand zei dat een paard blind was, terwijl ik er helemaal niks aan gemerkt had.
Dus als jij ervoor kan zorgen dat je paard niet te vaak in onvoorspelbare situaties terechtkomt denk ik dat het allemaal nogal meevalt en dat het erger is voor jou dan voor je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 11:58 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Ze horen en ruiken veel verder. Het zicht is niet onbelangrijk, maar minder belangrijk dan de andere zintuigen.
Daarbij nogmaals, het gaat niet om een paard op de prairie, of wel?


Er is geen hiërarchie, het paard overleeft door een samenspel van de zintuigen. Valt 1 volledig zintuig weg, dan is die binnen de dag opgegeten.
Dat het huidige paard niet meer op de prairie leeft, wilt niet zeggen dat ze hun zintuigen niet meer nodig hebben. Een gedomesticeerd paard kent andere gevaren dan een poema.

Ik begrijp ook niet wat je wilt bewijzen Lusitana? Uiteraard kan een paard blind worden en uiteraard kan die zich daaraan aanpassen en daarna nog een ogenschijnlijk fijn leven leiden. Maar om blindheid amper een handicap te noemen en maar te minimaliseren omdat het toch het minst gebruikte zintuig is, dat vind ik wel heel ver gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 11:58 



 
Profiel   

Jennyj01 schreef
Pareltjes schreef
Hoe makkelijk mensen oordelen dat blind zijn voor een paard geen probleem is! Serieus mensen? Voor een vluchtdier is blind zijn geen probleem? Denk eens verder na voordat dit soort zaken worden worden geroepen.

In gevangenschap zijn er goede aanpassingen te maken maar lang niet ieder paard accepteert het blind zijn en sommige verkeren in een 24/7 staat van ernstige stress. Anderen worden apatisch en durven zich niet of nauwelijks meer te verroeren.

De paarden bij wie het wel goed gaat kun je met simpele oplossingen helpen. Geluidpulsjes op de omheining, vaste rituelen en tijden maar vooral zorg dat je stal en weide steeds hetzelfde zijn ingericht. Een zorgzaam maatje is natuurlijk helemaal fantastisch. Toch zal je paard wel eens op zijn snuffert gaan, ergens tegen aan lopen, zich beschadigen. Houdt goed in de gaten dat hij niet angstig of onzeker gaat worden.

Wat betreft de voorbereiding, begin nu alvast de stallen en weide aan te passen zodat als het zicht echt verdwenen is je geen grote veranderingen meer hoeft door te voeren en je paard dus al in een vertrouwde omgeving staat.

Het zijn vaak de mensen die het met hun eigen ogen hebben gezien. Mijn paard was blind aan een oog toen ik hem kocht. Door de jaren heen heeft hij het zicht in zijn andere oog ook verloren. Aan hem zag je zo op het eerste gezicht niks wanneer hij plankgas door de wei kwam. Later kreeg hij een vriendin die goed op hem paste. Dit paard is tot zijn dood een vrolijke vogel geweest. Ik ben gestopt hem te rijden omdat dressuur matig in de bak niet zijn ding was en springen niet meer ging. Buiten rijden vond ik op het laatst niet verantwoord maar we hebben dat heel lang nog gedaan. Wel denk ik dat het heel erg ligt aan het karakter van het dier. De mijne was een echt mensen paard. Dol op aandacht en altijd bereid om met je samen te werken.


Zoals gezegd is voor het ene paard anders dan voor het andere. Ik heb een blind pensionpaard op stal gehad. Om te janken was het. Iedere dag zijn kop kapot, benen kapot, continue stress en angst. Hij accepteerde zijn lot niet. Maar iemand had zijn eigenaresse wijsgemaakt dat het prima was zo. We hebben de dagen afgeteld tot een andere DA resoluut de stekker eruit trok.

Het kan dus ook een lijdensweg worden! Het is niet voor ieder paard rozengeur en manenschijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 12:07 



 
Profiel   

Werken aan stemgeluiden en de natuur zijn ding laten doen door het zicht laten afnemen is een betere manier dan doeken. De doeken doe je nu steeds af, straks is ze blind en kan "de doek" niet meer af. Dat lijkt me eerder panikerend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 12:13 



 
Profiel   

@Pareltjes en Gini:
Waar het om gaat is dat je niet van te voren, vanuit een theorie hoeft te redeneren dat een blind paard maar dood moet. Dat is het enige waar ik me tegen verzet.
Iedereen mag met z´n eigen paard doen wat ze denken dat goed is voor hun paard. Dat staat buiten kijf.

Ik doe ook echt niet alsof alsof het nooit een probleem is of euthanasie van de baan is:

Lusitana schreef
Alleen als een paard angstig gedrag vertoond en zich niet durft te verroeren moet je denken aan inslapen, maar over het algemeen passen ze zich prima aan en is er geen enkele reden voor.


Lusitana schreef
En voor de eerlijkheid, er zijn paarden die geen stap meer buiten hun stal durven te doen en voor hen is inslapen veel humaner dan in leven houden, maar in de meeste gevallen moet je het erbij vertellen dat een paard blind is, omdat je het niet of nauwelijks merkt.


Lusitana schreef
Er is wel een bokker die een topic opende over een paard dat in omheiningen liep, dus het komt wel voor, maar er valt echt wat aan te doen.
Daar komen ook andere mensen met slechtziende en blinde paarden aan het woord, misschien heeft TS daar ook iets aan.


Lusitana schreef
Ik heb daarom ook gewoon genoemd dat ALS een paard WEL angstig is, inslapen zeker het meest humane is.


Ik probeerde TS wat moed te geven, omdat ik ervaring heb met situaties waarin het wel heel goed ging, dus dat is mogelijk, maar trap het vooral maar de grond in met beweren dat een paard niet zonder zicht kan en maar afgemaakt moet worden....

Autumnn schreef
Werken aan stemgeluiden en de natuur zijn ding laten doen door het zicht laten afnemen is een betere manier dan doeken. De doeken doe je nu steeds af, straks is ze blind en kan "de doek" niet meer af. Dat lijkt me eerder panikerend.

Dat idee heb ik ook. Ze gaat verwachten dat hetzicht terug komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 12:14 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Ik probeerde TS wat moed te geven, omdat ik ervaring heb met situaties waarin het wel heel goed ging, dus dat is mogelijk, maar trap het vooral maar de grond in met beweren dat een paard niet zonder zicht kan en maar afgemaakt moet worden....


Dat heb ik nooit beweerd. :? Ik viel over het feit dat jij blindheid amper een handicap noemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 12:16 



 
Profiel   

Lusitana schreef:
Ik probeerde TS wat moed te geven, omdat ik ervaring heb met situaties waarin het wel heel goed ging, dus dat is mogelijk, maar trap het vooral maar de grond in met beweren dat een paard niet zonder zicht kan en maar afgemaakt moet worden....


En deze reactie is echt ongepast! Nergens heb ik dan toch gezegd “ maak maar af” wederom slecht genuanceerd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 12:16 



 
Profiel   

Die laatste opmerking was algemeen en niet aan jullie twee gericht, al snap ik dat het zo gelezen kan worden omdat het onder datgene staat wat ik aan jullie richt. Excuus voor de onduidelijkheid, maar er staan daadwerkelijk posts over inslapen op grond van theoriën in dit topic. Daar ging het om.
Ik vind het heel wat anders als iemand merkt dat het niet gaat en op grond daarvan een paard laat inslapen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 12:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen