Jaarlijkse enting wel/niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:06

pien_2010 schreef:
PoccaLocca de dierenarts hier kwam zelf met het idee om te stoppen met influenza entingen voor onze oude paarden. Nu onze 24 jarige overleden is en we weer een 7 jarige hebben, volg ik haar advies op voor Polie (17 jaar) en laat ik Chico gewoon door enten en Polie alleen tetanus.
Dus zo apart is je mening niet.


Geweldig +:)+ al heb ik zelf óók Mn ernstige twijfels aan het nut om in te enten tegen de toxine van een bacterie( tetanus)

pien_2010

Berichten: 43457
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:46

Citaat:
Geweldig  al heb ik zelf óók Mn ernstige twijfels aan het nut om in te enten tegen de toxine van een bacterie( tetanus)

Daar ben je vrij in om zo te denken. Alleen tetanus is het enige waar je niets aan kunt doen en de dood is zeer naar (mijn vader die arts was ooit meegemaakt bij iemand). Daarnaast kunnen de "sporen" heel lang rusten voordat het tot tetanus leidt en het zit overal.
Tetanus niet doen is nooit een overweging geweest bij ons, ondanks dat wij niet alles geënt hebben bij dieren en kinderen. Ik heb me lang geleden ook in de tetanus verdiept en dat is voorkomen is beter dan genezen.
Maar nogmaals, het is je goed recht om daar anders over te denken.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 10-01-20 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Jaarlijkse enting wel/niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:04

Hier zijn wij ook jaren geleden gestopt met enten omdat de paarden niet van het erf komen en geen contact hebben met andere paarden . Wel houden wij de tetanus enting bij .

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:54

pien_2010 schreef:
PoccaLocca de dierenarts hier kwam zelf met het idee om te stoppen met influenza entingen voor onze oude paarden. Nu onze 24 jarige overleden is en we weer een 7 jarige hebben, volg ik haar advies op voor Polie (17 jaar) en laat ik Chico gewoon door enten en Polie alleen tetanus.
Dus zo apart is je mening niet.


Ik ga dit jaar voor het eerst over op om het jaar enten tegen tetanus, de influenza twijfel ik nog over. Ik heb een 17-jarige met stofgevoeligheid, toen hij vorige week niet helemaal fit was was hij juist benauwd. Ik denk dan dat ik beter wel kan enten, dat mocht hij ziek worden, het misschien minder hevig is. Dat is hoe ze het althans humaan bij mij uitleggen. Maar misschien interpreteer ik het verkeerd :?
Die van mij heeft overigens nooit last van zn enting. Maar om dezelfde reden dat ik geen griepprik haal (er zit ook een hoop troep in), twijfel ik wat ik voor mijn paard het beste vindt.

Waarom zou je een wat ouder paard juist niet enten tegen influenza? Geen aanval hoor, ik ben benieuwd welke inzichten anderen mij kunnen geven.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Jaarlijkse enting wel/niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 22:13

Wij enten elk jaar tegen influenza en om het jaar tegen tetanus. Toen de Shet van mijn stalgenoot twee jaar geleden ziek werd, was de eerste vraag op de kliniek “is ze geënt tegen influenza?” Was het antwoord ‘nee’ geweest, dan was ze eigenlijk al als kansloos bestempeld.
Bovendien komen al onze pony’s van het erf af en komen we in het bos af en toe andere paarden tegen.

Happinez

Berichten: 8383
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 22:19

R_oo_s schreef:
Hier zijn wij ook jaren geleden gestopt met enten omdat de paarden niet van het erf komen en geen contact hebben met andere paarden . Wel houden wij de tetanus enting bij .

Hier idem, pas sinds kort de boel weer laten enten ivm lessen ed

pien_2010

Berichten: 43457
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 22:29

Citaat:
Waarom zou je een wat ouder paard juist niet enten tegen influenza? Geen aanval hoor, ik ben benieuwd welke inzichten anderen mij kunnen geven.

Onze paarden kwamen het erf niet meer af (24 en 17) en Polie had weerstandproblemen. Dit jaar voor het eerst sinds paar jaar heeft ze geen weerstandsproblemen en voor het eerst geen influenza enting. Maar het is nog te vroeg om te juichen, want dat kan pas als ze goed de winter doorkomt en de lente weer ingaat. Maar die weerstandproblemen was dus de reden.

De jongste wordt nog volop mee gereden dus doe ik het wel bij.

SamCas
Berichten: 440
Geregistreerd: 07-07-14

Re: Jaarlijkse enting wel/niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 10:03

Bedenkt allemaal voor jullie antwoord, wij stoppen met de influenza spuiten en gaan verder in 1x per 3 jaar tetanus. Dus voor nu geen afspraak want dit hebben ze vorig jaar al gehad dus volgend jaar weer. 1x in de 3 jaar die strijd is beter dan elk jaar en hopelijk word mini niet zo ziek meer