Zandkoliek voorkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:49

Ik zou niet weten hoe ik zand innamr kan minderen behalve opsluiten in stal of altijd een masker. Ze staat op de paddock ivm HB, heeft onbeperkt hooi uit een bak met matten er voor en op de verharding. Ze hoeft niet te scharrelen. Ze heeft altijd hooi tot haar beschikking. Maar ja, dat ene sprietje dat tussen het zand omhoog komt is veel lekkerder en vind ze...

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:56

[code][/code]
Nimmy schreef:
Juangi schreef:
Wat te doen met paarden die zand in de mest blijven tonen?

Paar weken terug flinke zandkoliek gehad, paraffine olie erin en uiteindelijk anderhalf week psyllium (100-150gr per dag, voor c pony). Regelmatig test ik de mest maar nog steeds komt er zand mee.

Hij staat nu weer in beweging, niet meer op de paddock of wei en krijgt dagelijks zo’n 100 gram gebroken lijnzaad. Iemand nog ideeen of aanvullingen om het proces te versnellen?


Geduld. Hier shet jaarling al 100 gr pd.
Ben zelf al maanden bezig (kliniek bezoek begin augustus) en test nog steeds vrijwel altijd positief op zand.
Hier juist wel op de wei (advies dierenarts) en niet op paddock.


100 gram psyllium nog of lijnzaad?

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:57

Ik heb dat ook Tancreda. Zelfde situatie, zie ze ook regelmatig uit plassen drinken op de paddock. Weet ook niet wat ik daar tegen kan doen. Dus blijf maar dagelijks lijnzaad(en olie) geven en psylliumkuren doen

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:54

Hier standaard lijnzaad (gekookt 3 volle eetlepels) en in kuurvorm psyllium 100 gr pd. Ga nu over op het zaad van pit en pit (de zaadjes) kan ik dan dezelfde hoeveelheid aanhouden om te voeren?

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:03

De psyllium ging er echt niet in. In een spuit was het ook best een gedoe, veel olie moet er dan bij. Ik geef nu gekookt lijnzaad. En wil. De synovium brokjes proberen.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:15

Na de zandkuur wordt de mest weer dun (nu 2 weken geleden), elke mesttest is positief op zand. Zou ik nu weer psyllium kunnen geven of beter nog een week wachten?

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:23

Oh vervelend zeg... Ik merk hier hetzelde. Gisteren weer wisselende mestbalen. Dus ik ga wel weer beginnen. Met een andere vorm van psyllium.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe lang je een pauze moet nemen.

Vorige week zei een da dat een klein beetje zand acceptabel zou moeten zijn. Als het maar geen lepels vol is. Ik vind het lastig, hoeveel is acceptabel.....

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:46

Tancreda4 schreef:
Oh vervelend zeg... Ik merk hier hetzelde. Gisteren weer wisselende mestbalen. Dus ik ga wel weer beginnen. Met een andere vorm van psyllium.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe lang je een pauze moet nemen.

Vorige week zei een da dat een klein beetje zand acceptabel zou moeten zijn. Als het maar geen lepels vol is. Ik vind het lastig, hoeveel is acceptabel.....


Ze adviseren 3 weken, omdat t lijf dan de zaadjes opneemt en de werking dus minder wordt.

Hier gaat er steeds een mini beetje uit en gezien dr buik vol zat duurt t denk ik wel ff voor ze leeg is.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:52

Ik heb geen 26 pagina’s gelezen, maar IJslands zeewier wordt ook vaak gebruikt tegen het zandeten

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:21

Tancreda4 schreef:
Oh vervelend zeg... Ik merk hier hetzelde. Gisteren weer wisselende mestbalen. Dus ik ga wel weer beginnen. Met een andere vorm van psyllium.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe lang je een pauze moet nemen.

Vorige week zei een da dat een klein beetje zand acceptabel zou moeten zijn. Als het maar geen lepels vol is. Ik vind het lastig, hoeveel is acceptabel.....


Bij mij werd destijds door de DA gezegd dat als je drie bollen mest oplost in water er maximaal een kleine theelepel zand in mag zitten. Als het meer is een zandkuur, droog hooi voeren ( geen voordroog of weidegang) en tussen de zandkuren door 100-200 ml. lijnzaadolie.

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:02

Ik heb een merrie die een drietal jaar geleden geopereerd is aan een zandkoliek. Vanaf toen geef ik haar regelmatig een zandkuur (om de twee a drie maanden). Wel de brokjes vorm aangezien ze dit makkelijker eet en dit handiger is in gebruik.
Er is al tweemaal bloed getrokken en desondanks ze geen tekorten heeft zie ik haar nog regelmatig zand happen in de paddock. Zelfs wanneer ze nog een volle ruif hooi heeft staan.
Ik heb naar aanleiding van dit topic haar een tijdje zeewier bijgevoerd, maar dit gaf in mijn ogen weinig verschil. Ondertussen ben ik een 4 tal weken silicium aan het bijgeven. Soms vind ik nog een kuil in de paddock maar naar mijn idee wel veel minder frequent. Misschien is het nog iets te vroeg om positief te zijn maar ik heb wel het idee dat dit voor haar helpt.

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:10

even omhoog schoppen.

Ik wil mijn paarden een zandweg kuurtje geven. Pasta vorm eten ze niet :n
Nu las ik veel over vlozaad, maar hoeveel geef je hiervan? ik neem aan dat vlozaad voor mensen hetzelfde is als voor paarden alleen een stuk goedkoper?
En vtv laten weken of gewoon zo geven? Lees er steeds verschillende dingen over.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:54

Bij pitpit koop ik vlozaad. Ik geef elke 8 weken een kuur van 5 dagen a 100gr. De overige dagen geef ik gemicronoseerd lijnzaad bij.
Ik maak slobber van warm water en brokjes, als laatste voeg ik de vlozaad toe en schuif het dan onder zn neus.

Freekfuchs
Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Ergens op Aarde

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:56

Wij moesten van de kliniek toen volgensmij 50 gram vlozaad per 100 kg lichaamsgewicht aan onze fjord en Schwarzwalder Fuchs geven

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:59

Mijn pony heeft net laatste portie psyllium gehad. Verdeeld over 2 porties op een dag, ze at het braaf wat uneik was. Ze werd er erg opgeblazen van (grote ronde buik), en veel natte scheetjes die wat moeite kostte (met trappelende achtervoertjes een scheet laten). Maar ze is gelukkig niet echt koliekerig geweest. Heb het opgebouwd en verdeeld. Nu weer paar weken geen zandkuur.

Muze
Berichten: 5268
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:58

Geven jullie de zaadjes van pit pit juist geweekt of ongeweekt?
Ik doel dus Niet op husk maar echt die donkere zaadjes

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:29

Muze schreef:
Geven jullie de zaadjes van pit pit juist geweekt of ongeweekt?
Ik doel dus Niet op husk maar echt die donkere zaadjes


Geweekt :j deed eerst ongeweekt maar daar werd ze koliekerig van. Toen kocht mijn stalgenoot een bus vlozaad van ecostyle en daar stond op dat je het nat moest maken. Dat heb ik gedaan en sindsdien geen problemen meer gehad

YvonneV
Berichten: 8777
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:38

Niet weken wel vochtig

Muze
Berichten: 5268
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:50

Ja dat inderdaad. Dus wel met water erover?
Dan gooi ik het door de geweekte pulp.

YvonneV
Berichten: 8777
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:53

door de geweekte pulp doe ik ook net voordat ik het geef.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:00

Ashleytjuhh schreef:
even omhoog schoppen.

Ik wil mijn paarden een zandweg kuurtje geven. Pasta vorm eten ze niet :n
Nu las ik veel over vlozaad, maar hoeveel geef je hiervan? ik neem aan dat vlozaad voor mensen hetzelfde is als voor paarden alleen een stuk goedkoper?
En vtv laten weken of gewoon zo geven? Lees er steeds verschillende dingen over.


Vlozaad is psyllium inderdaad. :j

De kliniek adviseert hier een kuur van 5 dagen met 250 gram psyllium per dag.
Mag droog, maar omdat de zaadjes zo klein zijn laten veel paarden dat vaak liggen op de bodem van de voerbak. In de slobber is ook goed, maar eerst de slobber klaar maken en op het laatste de psyllium erbij en goed door roeren en meteen geven. Psyllium wordt een soort gelei als het nat is en veel paarden willen de slobber dan niet meer eten. :=

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:13

Is het zinvol om vlozaad in een soort van onderhoudsdosis te geven? Die van mij staat op een paddock waar hier en daar wat bruine eikels en blaadjes liggen en daar eet hij graag van. Hij krijgt nu 1x in de zoveel tijd een kuur van een week (volledig maatbekertje van de Pavo Vital die hij ook krijgt), maar ik vraag me of of het goed zou zijn om een soort van 'onderhoudsdosis' te geven. Kan iemand hier daar iets zinnigs over zeggen?

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:17

Ik denk dat het beter is om gewoon soms eens een kuur van een week te geven, ik denk dat dat meer effect heeft om wille van het anders 'gewoon te worden' van de kuur. Zolang ze voor de rest genoeg hooi krijgen, is het echt niet zo erg dat ze af en toe wat (bruine) eikels eten. Al heeft mijn paard een volle bak hooi, loopt hij meteen naar de eikenbomen.

Ik geef 1-2 kuren vlozaad per jaar, af en toe was ongekookt lijnzaad door het voer en olie over het voer. Paard doet het hier in ieder geval goed op.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:18

Nee dat is niet zinvol, want de reden dat vlozaad werkt is dat het paard de slijmstoffen niet goed kan verteren.
Als je paard het lange tijd regelmatig eet, gaan de bacteriën in de darmen die het wel kunnen verteren groeien en vormt er steeds minder slijm/ wordt het slijm gewoon verteerd. En dan helpt het dus steeds minder goed

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:25

Ah dat is helder, thanks! Hooi krijgt hij ruim voldoende, ook als hij in de paddock staat, maar hij loopt eerst naar de rand om daar eikels te snaaien en begint daarna aan zijn hooi }:0