Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 24 van de 27 [ 659 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zandkoliek voorkomen

 
Profiel   

Ik krijg de aanbevolen hoeveelheid psyllium husk er echt niet in, evenals de psyllium brokjes die er bestaan, om gek van te worden.

Iemand een idee wat minder vies is en wat je bv dagelijks door het voer kunt doen wat wel goed gegeten wordt en ook goed werkt? Pony staat 24/7 op zand dus ik vind het wel belangrijk om te geven.

Lijnzaadolie krijgt hij dagelijks 20 ml maar dat zal niet afdoende helpen neem ik aan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 10:53 



 
Profiel   

Voorkant van een spuit eraf slopen, mengen met olie (niet met water) en dan rechtstreeks geven.

Of de phyllium slobber van subli proberen, die wordt vaak makkelijker gegeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 10:58 



 
Profiel   

Ik ben van de week begonnen met zeewier.
Dat was een tip op bokt ;) : haar paard was na het starten met zeewier gestopt met zand eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 11:30 



 
Profiel   

Nimmy schreef
Voorkant van een spuit eraf slopen, mengen met olie (niet met water) en dan rechtstreeks geven.

Of de phyllium slobber van subli proberen, die wordt vaak makkelijker gegeten.


Maar dat zijn dan ook meerdere spuiten toch? Ze zien mij al aankomen....

Best irritant dat het blijkbaar zo smerig spul is....

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 11:50 



 
Profiel   

De phyllium slobber van subli vind ik een aanrader, het is zoeter dan ik echt fijn vind maar na een koliek aanval zei de da dat ze dacht zand te horen. Door koliek had paard geen trek, het is altijd al een miepje met eten en door omstandigheden kon ik alleen nog maar naar de welkoop en dit spul krijgen.. Iig, ze at het graag. Ik heb geen zand in de mest gevonden trouwens

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 11:53 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Nimmy schreef
Voorkant van een spuit eraf slopen, mengen met olie (niet met water) en dan rechtstreeks geven.

Of de phyllium slobber van subli proberen, die wordt vaak makkelijker gegeten.


Maar dat zijn dan ook meerdere spuiten toch? Ze zien mij al aankomen....

Best irritant dat het blijkbaar zo smerig spul is....


Voor de shet red ik het met 2 per dag.
En t is maar een weekje spul erin duwen, even vervelend.

De slobber heeft ze een paar weken vrijwillig gegeten (mits scheur sap erdoor). Is ze helaas mee gestopt, dus nu zo. Heb nu wel eindelijk t idee dat t los komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 12:49 



 
Profiel   

En gewoon een paar dagen 60 tot 100 ml lijnzaad er doorheen spuiten met een dikke spuit?
Een paard mag tot 200 ml bij verstopping krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 12:56 



 
Profiel   

En ouderwets lijnzaad koken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 17:25 



 
Profiel   

Letten jullie er wel op dat die psyllium van Subli niet zoveel psyllium bevat?
https://subli.nl/psyllium-slobber/
Met hun voeradvies kom je volgens mij niet aan de hoeveelheid die je tegen zandkoliek zou moeten geven.

Ik maakte wel de gewone slobber van Subli, behoorlijk nat, dat in de voerbak terwijl ze al binnen stond en dan echt op het laatst de psyllium erdoor.

Lou heb ik het eerste jaar na de koliekoperatie 2 x 100 ml. lijnzaadolie per dag geven, daarna 1 x 100 ml. Ze heeft nooit meer koliek gehad daarna ( nog 5 jaar geleefd). Lou woog zo'n 600 kg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 18:41 



 
Profiel   

Jet schreef
Letten jullie er wel op dat die psyllium van Subli niet zoveel psyllium bevat?
https://subli.nl/psyllium-slobber/
Met hun voeradvies kom je volgens mij niet aan de hoeveelheid die je tegen zandkoliek zou moeten geven.

Ik maakte wel de gewone slobber van Subli, behoorlijk nat, dat in de voerbak terwijl ze al binnen stond en dan echt op het laatst de psyllium erdoor.

Lou heb ik het eerste jaar na de koliekoperatie 2 x 100 ml. lijnzaadolie per dag geven, daarna 1 x 100 ml. Ze heeft nooit meer koliek gehad daarna ( nog 5 jaar geleefd). Lou woog zo'n 600 kg.


Ik heb Gibbie gisteren 100 ml lijnzaadolie gegeven, met een spuit direct in haar mond gespoten. Zag bij mestcheck een heel klein beetje zand. Zal allemaal wel meevallen, maar ik ben uiterst voorzichtig nu. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 19:53 



 
Profiel   

Met de psyllium slobber voer je 138 gram psylliumzaad als je de aanbevolen hoeveelheid voor 600kg paard aanhoudt. Andere supplementen houden meestal 100gram aan voor een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 20:20 



 
Profiel   

Die 100 gr. is volgens mij een onderhoudsdosis, voor als een paard geen grotere hoeveelheden zand heeft. Anders ga je al snel naar een 200 gr. toe en dan moet je al behoorlijk meer slobber voeren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 21:22 



 
Profiel   

Jet schreef
Die 100 gr. is volgens mij een onderhoudsdosis, voor als een paard geen grotere hoeveelheden zand heeft. Anders ga je al snel naar een 200 gr. toe en dan moet je al behoorlijk meer slobber voeren...


Inderdaad, en 200 gram is al niet veel.

Vanavond nog een keer 100 ml lijnzaadolie erin gespoten en eind van de week begin ik met een zandkuur. Better safe then sorry. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 21:40 



 
Profiel   

Ik heb zaterdag een voorraad vlozaad besteld en wanneer ze binnen komen ook maar een preventief kuurtje geven. De paarden worden deze maand getest op wormen en zand, maar geef toch 2/3x per jaar preventief een week een kuurtje vlozaad. Ook krijgt hij dagelijks lijnzaadolie. Zo hoop ik het zand enigszins te voorkomen.

Ik voer de zaadjes altijd droog door müsli, zo’n 200gram. Hoeveel vlozaad voeren jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 22:09 



 
Profiel   

Jet schreef
Die 100 gr. is volgens mij een onderhoudsdosis, voor als een paard geen grotere hoeveelheden zand heeft. Anders ga je al snel naar een 200 gr. toe en dan moet je al behoorlijk meer slobber voeren...


Ik voerde wel extra slobber, of deed een klein beetje extra zaad erbij (25 gr extra) om zo de hoeveelheid op te voeren.

Daarnaast geef ik gekookt lijnzaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 22:54 



 
Profiel   

vaaleriee schreef
Ik heb zaterdag een voorraad vlozaad besteld en wanneer ze binnen komen ook maar een preventief kuurtje geven. De paarden worden deze maand getest op wormen en zand, maar geef toch 2/3x per jaar preventief een week een kuurtje vlozaad. Ook krijgt hij dagelijks lijnzaadolie. Zo hoop ik het zand enigszins te voorkomen.

Ik voer de zaadjes altijd droog door müsli, zo’n 200gram. Hoeveel vlozaad voeren jullie?


1x per 8 weken 5 dagen 100gr.
Buiten de kuur om elke dag gemicroniseerd lijnzaad voor het zand (25gr) en elke dag 10ml lijnzaadolie (maar dit ivm opname kurkuma).

Mijn paard likt niet aan zand, maar heeft wel de voorkeur om uit plassen te drinken. Vooral omdat dit het minst ver lopen is :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 23:23 



 
Profiel   

Subli slobber had ik ook naar gekekeken maar zit dan weer zoveel suiker/zetmeel in. Geen idee of dat goed gaat komen met mijn shet......
Ben daar dan beetje huiverig voor.

Zou lijnzaadolie voldoende werken dan? In grote hoeveelheden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 07:57 



 
Profiel   

Lijnzaadolie werkt alleen preventief tussen de kuren door, niet als kuur op zich.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 10:48 



 
Profiel   

IngridM schreef
Subli slobber had ik ook naar gekekeken maar zit dan weer zoveel suiker/zetmeel in. Geen idee of dat goed gaat komen met mijn shet......
Ben daar dan beetje huiverig voor.

Zou lijnzaadolie voldoende werken dan? In grote hoeveelheden?


Voor een shet is 2x pd een spuit mengen en geven ook te doen qua hoeveelheid. Das 2x 1 grote spuit vol (redelijk dun gemengd)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 11:14 



 
Profiel   

Ik geef hier de psyllium van paardnatuurlijk: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... yllium.htm

Ik heb zelf ook minishets en met een halve schep (gewone) slobber van Subli krijgen ze het goed weg :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 11:31 



 
Profiel   

Nimmy schreef
IngridM schreef
Subli slobber had ik ook naar gekekeken maar zit dan weer zoveel suiker/zetmeel in. Geen idee of dat goed gaat komen met mijn shet......
Ben daar dan beetje huiverig voor.

Zou lijnzaadolie voldoende werken dan? In grote hoeveelheden?


Voor een shet is 2x pd een spuit mengen en geven ook te doen qua hoeveelheid. Das 2x 1 grote spuit vol (redelijk dun gemengd)


Hoeveel gram husk geef jij voor een shet? Mijne weegt 180 ongeveer. Misschien dat dan maar proberen.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 13:56 



 
Profiel   

IngridM schreef
Ik krijg de aanbevolen hoeveelheid psyllium husk er echt niet in, evenals de psyllium brokjes die er bestaan, om gek van te worden.

Iemand een idee wat minder vies is en wat je bv dagelijks door het voer kunt doen wat wel goed gegeten wordt en ook goed werkt? Pony staat 24/7 op zand dus ik vind het wel belangrijk om te geven.

Lijnzaadolie krijgt hij dagelijks 20 ml maar dat zal niet afdoende helpen neem ik aan?


Synovium Sand Oil 369 gaat er hier in als zoete koek, terwijl de rest van de zandkuren geweigerd worden. Het is wel erg duur naar mijn mening, maar goed als het gegeten wordt dan is dat het wel waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 14:05 



 
Profiel   

IngridM schreef
IngridM schreef
Subli slobber had ik ook naar gekekeken maar zit dan weer zoveel suiker/zetmeel in. Geen idee of dat goed gaat komen met mijn shet......
Ben daar dan beetje huiverig voor.

Zou lijnzaadolie voldoende werken dan? In grote hoeveelheden?


Voor een shet is 2x pd een spuit mengen en geven ook te doen qua hoeveelheid. Das 2x 1 grote spuit vol (redelijk dun gemengd)


Hoeveel gram husk geef jij voor een shet? Mijne weegt 180 ongeveer. Misschien dat dan maar proberen.....[/quote]

2x 50 gram per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 14:16 



 
Profiel   

Ja toch ook 100 gram. Is best heel veel poeder.

Marith ov: ja dat geld vind ik dan inderdaad ook niet zo erg, als ze het maar eten.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 20:40 



 
Profiel   

IngridM schreef
Ja toch ook 100 gram. Is best heel veel poeder.

Marith ov: ja dat geld vind ik dan inderdaad ook niet zo erg, als ze het maar eten.....


Wel met de wetenschap dat ze vol zand zit (of inmiddels hopelijk zat). De laatste paar dagen nl regelmatig veel zand in de mest, erg blij mee, en een pony die rolt en zichtbaar actiever is. Dus denk dat dr buikje minder in de weg zit. Binnenkort foto maken om te kijken hoe ver we zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 22:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 24 van de 27 [ 659 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen