Zandkoliek voorkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:32

Ja ik ken het, soms zie ik de eikels ook duidelijk in zijn mest. Maar een groot deel van de weide is omringd door eikenbomen, dus afzetten/ weghalen is zinloos. Tot nu toe (4 jaar) nog nooit problemen van ondervonden...

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:29

Vanillia schreef:
Ah dat is helder, thanks! Hooi krijgt hij ruim voldoende, ook als hij in de paddock staat, maar hij loopt eerst naar de rand om daar eikels te snaaien en begint daarna aan zijn hooi }:0


Ik geef om die reden elke dag vers gemalen lijnzaad of Pure Linseed. Een keer in de twee maanden geef ik dan psyllium 5 dagen, dan krijft hij geen lijnzaad.

Sintara

Berichten: 7423
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:33

Die van mij heeft vlak voor d'r valpartij een kuurtje gehad en staat nu op boxrust.. Verder heeft ze altijd hooi en een scheut lijnzaadolie over haar voer.

Als ze nu haar darmen niet zandvrij krijgt weet ik het ook niet meer :+

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:47

Ik heb nu lijnzaad gekocht wat ik eerst moet koken en dan geef. Kun je dit wel elke dag voeren? Ik heb het eigenlijk gekocht om tussen de kuren door te geven. Maar nu twijfel ik of ik daar wel goed aan doe.

Sintara

Berichten: 7423
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:11

De werking van lijnzaad zal om dezelfde reden achteruit gaan inderdaad.
Behalve dan dat de vetzuren van lijnzaad een verbeterend effect hebben op huid en slijmvliezen (dus ook op de binnenkant van de darmen). Dat effect zal in elk geval wel blijven

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:28

@monsera: ik denk dat het zeker niet slecht is. Maar zelf zou ik er niet aan beginnen om iedere dag lijnzaad te koken. Momenteel geef ik ongekookt lijnzaad (blauwzuur is niet schadelijk bij een kleine hoeveelheid), als dit op is stop ik ermee en ga ik lijnzaadolie geven. Ik vind het sowieso prettiger om 'kuren' niet 365 dagen in het jaar te geven, dan heeft het na een tijd niet meer de gewenste werking in mij ogen.

Nimmy

Berichten: 3946
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:34

Lijnzaad kan je ook voor enkele dagen koken en in de koelkast bewaren. Sommige paarden eten het koud en voor de lastige eters even in de magnetron.

Hier merk ik dat het gekookte lijnzaad het meeste doet (vriendlief had wat teveel gekookt, dus enkele dagen grotere portie) en toen kwam er veel zand mee uit. Die hoeveelheden niet gezien tijdens het vlozaad voeren.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:53

Nimmy schreef:
Lijnzaad kan je ook voor enkele dagen koken en in de koelkast bewaren. Sommige paarden eten het koud en voor de lastige eters even in de magnetron.

.



Oh dat is handig. Is wel een gedoe elke dag een portie koken :D
En dan kan ik het beter ook als een kuurtje geven.

Ashleytjuhh

Berichten: 6667
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:27

mijn zak is ook binnen :)

Afbeelding