[volg]Zo bizar.... Straalkanker...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:48

Wauw dat is goed nieuws!!
Heb je ook wel eens hypozin gebruikt om de stralen harder te maken?

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 13:48

Nee, ik gebruik alleen Hoof & sol hardener op deze straal. Maar ik heb wel Hypozin in huis voor zijn andere hoeven. Had het gekocht om die goed te laten blijven. Ook een keer gebruikt, maar ik weet eigenlijk niet goed hoe vaak je dat mag blijven gebruiken. Droogt het de gezonde hoeven niet uit? En mag het op de gehele straal? Ik deed het NL alleen in de groeven.

Maar ik heb nog 2 van die Hypozin liggen :o dus kan ik ze net zo goed gebruiken op zijn gezonde hoeven.

Ik begreep van de paardenarts dat de hardener ook anti bacterieel is? Dus die gebruik ik het liefst op zijn slechte hoef.

irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:48

Hoi
Ik gebruik zelf hypozin bij rotstraal en dan smeer ik met een kwast het helemaal uit over der stralen heen en in de groeven, het schijnt een uitdrogende maar niet dichtende werking te hebben (dat heb ik gelezen op internet)
Mijn smid zegt altijd dat de rotstralen hier wel veel beter van worden
Ik ben geen dierenarts of hoefsmid heb geen idee of het ook bij dit zou werken

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 06:52

Oké. Dan houd ik het op de hardener :)
Rotstraal is natuurlijk ook wel weer iets anders.
Ik heb gisteravond wel weer even de gezonde straalgroeven in gespoten met Hypozin. Leek me wel zinvol nu het zo regent.

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:18

Hoof & Sole hardener wil ik zelf ook proberen binnenkort!

Merk dat het nu met mijn eigen paardje weer achteruit lijkt te gaan, zijn stralen zijn ineens erg zacht geworden. Komt woensdag de dierenarts weer voor, dus ik hoop dat het allemaal meevalt! Vind het wel fijn om jouw ervaringen te lezen hierbij, helpt voor mij ook heel erg!

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 00:38

Kiki1995 schreef:
Hoof & Sole hardener wil ik zelf ook proberen binnenkort!

Merk dat het nu met mijn eigen paardje weer achteruit lijkt te gaan, zijn stralen zijn ineens erg zacht geworden. Komt woensdag de dierenarts weer voor, dus ik hoop dat het allemaal meevalt! Vind het wel fijn om jouw ervaringen te lezen hierbij, helpt voor mij ook heel erg!


Fijn om te lezen dat je iets hebt aan mijn topic.

Ik hoop dat het bij jouw paard meevalt. De stralen zijn natuurlijk niet altijd heel hard, dat kan wisselen. Hoe is de kleur?
Ik heb inmiddels geleerd waar ik op moet letten, maar natuurlijk blijft het soms lastig omdat je echt alles gaat zien.

Ik ben momenteel de gezonde stralen ook wat aan het korter maken. Hij moet binnenkort bekapt worden, maar zijn stralen lijken harder te groeien als de rest. Dus dat hou ik zelf bij.
Helaas zag ik vandaag dat in de "gezonde stralen" ook kleine "zieke" plekjes zitten. Gelukkig zijn ze al spierwit waardoor ik weet dat ze genezende zijn. Ik heb geen echte slechte plekken gevonden.
Ik snij ze weg en spuit het in, meer kan ik niet doen. Ik maak me daar nu ook niet echt zorgen om, maar het is wel een teken dat ik dus alert moet blijven op al zijn stralen.
Nog meer dan ik al deed. (Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)

Sterkte voor Woensdag, wil je laten weten wat de DA er van zegt?

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:21

Kleur was wittig, en kazige textuur. Stonk ontzettend en zag er niet goed uit.
Hij liep gisteren nog prima maar nu kreeg ik net een appje van de staleigenaar dat hij onregelmatig liep en dat hij bijna de stal niet uit wou. Volgens mij is zijn pijngrens behoorlijk bereikt, DA komt geen moment te vroeg.
Ik zal laten weten wat er uit komt morgen!

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 16:13

Oei dat klinkt niet veel belovend als hij nu kreupel loopt. Bah krijg er de kriebels van als ik het lees. Wit en kazig is niet goed nee, komt er ook grijzige troep uit?
Sterkte!

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 17:54

Grijzige troep heb ik niet gezien! Alleen het witte heb ik nu gezien, hoop dat er morgen iets goeds uit komt.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 22:06

Ik duim voor je dat het meevalt!

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:48

Dierenarts vond dat alles er netjes uitzag! Geen straalkanker te zien. Een hoef moeten we in de gaten houden maar verder prima. We gaan nu op advies de hoeven interen, hij zei dat dat moest helpen om het buiten te houden.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 12:19

Wat een super fijn nieuws!!
Ik ben echt blij voor je!
Weet je nu wel wat de oorzaak van de kreupelheid is?

Ik zag gister toch weer een witte substantie onderaan de straal bij Warrior en hij reageerde daar ook gevoelig op. Het is de plek waar ik teveel gesneden had. Ik spuit het nu dus extra goed in. Meer durf ik even niet aan te doen. Ik ga alleen overleggen of ik de prednison mss nog even terug naar twee tabletten moet doen.

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:45

Kreupelheid komt waarschijnlijk door de hoeven die net niet goed bekapt waren! Hij liep wat meer op de stralen werd me verteld, dus nu zijn we doorverwezen naar een hoefsmid met ervaring met hoefkanker!

Misschien is teer ook nog wel een optie voor Warrior? Werd mij verteld dat dat heel erg ging helpen met het droog en schoon houden van de hoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:50

Kiki1995 schreef:
Kreupelheid komt waarschijnlijk door de hoeven die net niet goed bekapt waren! Hij liep wat meer op de stralen werd me verteld, dus nu zijn we doorverwezen naar een hoefsmid met ervaring met hoefkanker!

Misschien is teer ook nog wel een optie voor Warrior? Werd mij verteld dat dat heel erg ging helpen met het droog en schoon houden van de hoeven.


Mijn ervaring met teer is dat als je het gaat smeren je de hoeven echt grondig moet schoonscrobben elke keer voor het smeren. Bij rotstraal werkt het wel goed. Heb het 2 keer 1 tot 2 weken gesmeerd (met er tussen 4 a 5 weken). En het was weg. Alleen er gaat zoveel troep en viezigheid in lopen plakken. Dus ideaal is het niet.

raket

Berichten: 4092
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:13

Mijn paard heeft helemaal geen plekjes meer. Ik gebruik de sav a hoof gel. Daar heb ik het goed mee onder controle kunnen houden. Uiteraard met behulp van de smid en nadat de dierenarts het eerste had gedaan.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 20:04

Teer wil ik nu niet gebruiken. Dan moet ik het idd elke dag voor het snijden helemaal weg wassen en water bevorderd juist de groei van de straalkanker.

Bedankt voor de tip van de Sav a Hoof gel. Ik hou deze even in gedachten.

Ik heb het vermoeden van een ontsteking in het bredere gedeelte van de straal. Hij is er heel gevoelig op en er lijkt vocht uit komen. Ook voelt het wat warmer. Even de PA checken wat ik er het best mee kan doen. Mijn gedachte is blauwe spray maar weet niet of dat nu ook mag icm de prednison.

lauraneyens
Berichten: 144
Geregistreerd: 10-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:58

IK volg mee.. De koudbloed van een pensionklant heeft ook straalkanker vastgesteld in 1 voorhoef.
De hoefsmid heeft het ontdekt en de DA heeft het bevestigd.

Vorig jaar heeft het paard rotstraat gehad de hoefsmid heeft haar toen aangeraden dit goed te behandelen.. en dat heeft ze (zegt ze) ook gedaan..
AL twijfelen we er nu wel aan of het verder wel goed in het oog gehouden heeft..

De kanker zit enkel in de midden groef (het hartje) van de straal.. De Da heeft het weggesneden en staat nu ingepakt in verband.. Morgen verband wisselen en volgende week komt de DA op controle.

Afwachten duss..

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:23

lauraneyens schreef:
IK volg mee.. De koudbloed van een pensionklant heeft ook straalkanker vastgesteld in 1 voorhoef.
De hoefsmid heeft het ontdekt en de DA heeft het bevestigd.

Vorig jaar heeft het paard rotstraat gehad de hoefsmid heeft haar toen aangeraden dit goed te behandelen.. en dat heeft ze (zegt ze) ook gedaan..
AL twijfelen we er nu wel aan of het verder wel goed in het oog gehouden heeft..

De kanker zit enkel in de midden groef (het hartje) van de straal.. De Da heeft het weggesneden en staat nu ingepakt in verband.. Morgen verband wisselen en volgende week komt de DA op controle.

Afwachten duss..


Zo ver ik weet is een relatie tussen rotstraal en straalkanker nooit wetenschappelijk bevestigd. Ik denk wel dat het vaak (in het beginstadium) verkeerd gediagnosticeerd wordt, dat was bij mijn pony nl. lange tijd het geval.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:26

_MG schreef:
lauraneyens schreef:
IK volg mee.. De koudbloed van een pensionklant heeft ook straalkanker vastgesteld in 1 voorhoef.
De hoefsmid heeft het ontdekt en de DA heeft het bevestigd.

Vorig jaar heeft het paard rotstraat gehad de hoefsmid heeft haar toen aangeraden dit goed te behandelen.. en dat heeft ze (zegt ze) ook gedaan..
AL twijfelen we er nu wel aan of het verder wel goed in het oog gehouden heeft..

De kanker zit enkel in de midden groef (het hartje) van de straal.. De Da heeft het weggesneden en staat nu ingepakt in verband.. Morgen verband wisselen en volgende week komt de DA op controle.

Afwachten duss..


Zo ver ik weet is een relatie tussen rotstraal en straalkanker nooit wetenschappelijk bevestigd. Ik denk wel dat het vaak (in het beginstadium) verkeerd gediagnosticeerd wordt, dat was bij mijn pony nl. lange tijd het geval.

Was hier ook het geval. Smid en ik dachten eerst rotstraal en 3 maanden later groeiden de asperges eruit...

Mijn trekpaard heeft een aantal jaar geleden aan eerst 3 en uiteindelijk 4 voeten straalkanker gehad.
Wat bij mij enorm hielp was vooral van binnenuit ondersteunen. Ik heb van de DA van mijn smid een goedje gehad om erop te smeren, dat was echt goud! Heb ik dus nu atijd op voorraad staan, mocht ik een plekje ontdekken, kan ik er ook vanaf buiten even goed tegenaan.

Verslag staat in mijn onderschrift trouwens. Hij heeft er nooit een pas kreupel om gelopen, maar was wel echt ziekjes, viel helemaal in.

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:44

Wij hadden vanuit de DA een formaldehyde / jodium tinctuur die heel goed geholpen heeft om de hoeven knetter hard te krijgen en alles tegen te gaan! Zeker een aanrader. We hebben ook laten laseren, was iets prijzig maar het zeker waard, paard is op alle vier de hoeven nu kankervrij!

lauraneyens
Berichten: 144
Geregistreerd: 10-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:29

De DA is vandaag opnieuw geweest (ikzelf ben nog op mijn werk en was er dus niet bij)
Het weggesneden deel zou terug gegroeid zijn en ze gaan het zo laten en dan over enkele maanden (zolang hij niet kreupel loopt) euthanaseren..

Zo vreemd dat de DA dat adviseert terwijl ik mensen met paarden met veel ergere gevallen zie behandelen en erboven opkomen..

Is trouwens ook een trekpaard van net 6 jaar.. met een plekje in het midden vd straal.

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:09

lauraneyens schreef:
De DA is vandaag opnieuw geweest (ikzelf ben nog op mijn werk en was er dus niet bij)
Het weggesneden deel zou terug gegroeid zijn en ze gaan het zo laten en dan over enkele maanden (zolang hij niet kreupel loopt) euthanaseren..

Zo vreemd dat de DA dat adviseert terwijl ik mensen met paarden met veel ergere gevallen zie behandelen en erboven opkomen..

Is trouwens ook een trekpaard van net 6 jaar.. met een plekje in het midden vd straal.


Jeetje... Ik zou voor een second opinion gaan bij een andere da nog. Ik weet niet van waar je bent, maar ik ben onwijs goed geholpen door de Graafschap Dierenartsen. Ontzettend kundige mensen die heel veel van hoefkanker weten.

lauraneyens
Berichten: 144
Geregistreerd: 10-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:14

Kiki1995 schreef:
Jeetje... Ik zou voor een second opinion gaan bij een andere da nog. Ik weet niet van waar je bent, maar ik ben onwijs goed geholpen door de Graafschap Dierenartsen. Ontzettend kundige mensen die heel veel van hoefkanker weten.


Ja het is niet ons paard.. Zij heeft zelf al een andere dierenarts als de onze.. (haar keuze)
We geven onze mening en daarna houd het helaas op..

Wij wonen in Belgie. In Limburg ..

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 17:26

lauraneyens schreef:
De DA is vandaag opnieuw geweest (ikzelf ben nog op mijn werk en was er dus niet bij)
Het weggesneden deel zou terug gegroeid zijn en ze gaan het zo laten en dan over enkele maanden (zolang hij niet kreupel loopt) euthanaseren..

Zo vreemd dat de DA dat adviseert terwijl ik mensen met paarden met veel ergere gevallen zie behandelen en erboven opkomen..

Is trouwens ook een trekpaard van net 6 jaar.. met een plekje in het midden vd straal.


Verschrikkelijk, doet mij gelijk denken aan mijn lieve Zine. Hij moest nog maar 6 jaar worden. Ik had hem vanaf dat hij twee maanden oud was. (Is bij mijn vriendin geboren).

Hoe moeilijk ook, ik vraag me af of Er hem zomaar zouden euthanaseren. Bij Zine was de hoefkanker achter zó erg, terwijl je er bijna niks van zag. Het zat binnen in zijn hoef. Daar kon echt niets meer aan gedaan worden. Voor was het straalkanker, dat had genezen kunnen worden.

Maar als jouw stalgenoot zijnde zou ik persoonlijk een seconde opinion laten doen.

Dat straalkanker uit rotstraal ontstaat is inderdaad een fabeltje. Het lijkt niet eens op elkaar. En deze wetenschap is achterhaald.

De hoef van Warrior gaat gelukkig weer goed. Er zat idd waarschijnlijk een ontsteking onder, maar de prednison heeft zijn werk al gedaan zo lijkt. Ik kan het weer aanraken, er komt geen vocht meer uit en het is niet meer zo ontzettend warm.

Misschien had ik het al geschreven maar ik heb op zijn andere hoeven ook kleine plekjes ontdekt. Deze zijn al wel mooi wit, wat betekent dat ze al goed aan het genezen zijn. Daar maak ik me ook niet zo'n zorgen over. Ik hou ze wel bij.

Door het warmere weer zijn de stralen helaas lastiger te snijden, ze zijn NL knoerdhard!

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 17:27

Kiki1995 schreef:
Wij hadden vanuit de DA een formaldehyde / jodium tinctuur die heel goed geholpen heeft om de hoeven knetter hard te krijgen en alles tegen te gaan! Zeker een aanrader. We hebben ook laten laseren, was iets prijzig maar het zeker waard, paard is op alle vier de hoeven nu kankervrij!


Fijn om te horen!!