[volg]Zo bizar.... Straalkanker...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
raket

Berichten: 4092
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:30

Uhm even denken. Ik heb het in juni ontdekt en na 6 weken was het zo goed als weg. En nu is het weg met heel goed onderhoud. Ze had het aan 4 hoeven. 2 hoeven hebben nog wel eens een zacht plekje. Dat is dan geen straalkanker maar wel een risico. Vandaar de sav a hoofgel.
Mijn dierenarts en hoefsmid waren niet negatief overigens.
Wel héél duidelijk dat dit altijd extra goede hoefzorg nodig heeft.
Ik heb ook niet voor een operatie onder bloedledigheid gekozen. Ik wilde geen pijnlijke behandeling.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 18:37

raket schreef:
Uhm even denken. Ik heb het in juni ontdekt en na 6 weken was het zo goed als weg. En nu is het weg met heel goed onderhoud. Ze had het aan 4 hoeven. 2 hoeven hebben nog wel eens een zacht plekje. Dat is dan geen straalkanker maar wel een risico. Vandaar de sav a hoofgel.
Mijn dierenarts en hoefsmid waren niet negatief overigens.
Wel héél duidelijk dat dit altijd extra goede hoefzorg nodig heeft.
Ik heb ook niet voor een operatie onder bloedledigheid gekozen. Ik wilde geen pijnlijke behandeling.


Oke thnx! Ik ga eens informeren naar die sava hoofgel.

raket

Berichten: 4092
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:55

Et zit kopersulfaat in. Ik koop het bij mijn Belgische dierenarts. Mijn smid kende het niet.
Was wel heel fijn. Ze zijn een aantal keer samen de verbandwissel komen doen, zodat ze op dezelfde lijn zaten.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 02:02

Citaat:
Klopt wat je zegt. Gelukkig is mijn arts wel positief en heeft ook al veel goede resultaten behaald.

Mijn andere paard had één hoef echt in extreme mate. Was het alleen in zijn voorhoeven geweest had ik het aan gedurft. Maar dit was niet meer dierwaardig en heb ik ook absoluut geen spijt van (hoeveel pijn het emotioneel ook doet)


Fijn dat da positief is! Die van ons ook! En ook geluk gehad dat hij altijd zonder pijn liep. Komt ook mede omdat het net zoals bij jouw langzaam aan gaat. Kleine beetjes aldoor weggesneden. Wel soms tot beetje bloeden toe maar hij zelf geen last gehad. Om echt diep weg te halen wat ze wel eens in kliniek doen kon ook niet bij hem omdat hij al zijn vier de hoeven kanker had.


Snap je heel goed dat je je andere paard hebt laten gaan...

Micro comp pakt trouwens bacteriën van binnen aan. We hebben die gegeven na advies van da, holistische da en chiropractor (1 persoon :') want zoals ik het op noem lijkt het net meerdere personen)
En werkt goed wat wij hebben gemerkt. Soms krijgt hij het een week of drie vier het niet. En dan soms komt het toch weer klein beetje terug. Na tijdje geven zien we duidelijk dat het niet door gaat en wij het gewoon onder controle kunnen houden. Of anders gezegd.... gezonde hoeven. Want zit nu al tijd niks

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 08:52

Ladygiroc schreef:
Goh, paard wat ik kende die het had was ook een Tinker idd.

Mloes, dat lijkt in de situatie die ik mee gemaakt heb sterk. Paard stond op een vrij grote stal met zo'n 55 paarden van zowat alle rassen.


Hoe bedoel je dat? De ene mens krijgt wel kanker, allergie of andere ziekte en de andere mens niet. Genen en aanleg speelt ook een rol lijkt me toch?

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:00

Mloes schreef:
Ladygiroc schreef:
Goh, paard wat ik kende die het had was ook een Tinker idd.

Mloes, dat lijkt in de situatie die ik mee gemaakt heb sterk. Paard stond op een vrij grote stal met zo'n 55 paarden van zowat alle rassen.


Hoe bedoel je dat? De ene mens krijgt wel kanker, allergie of andere ziekte en de andere mens niet. Genen en aanleg speelt ook een rol lijkt me toch?


Tuurlijk, bij sommige hondenrassen zie je ook dat kanker daar erg vaak voorkomt, zoals bijvoorbeeld bij flatcoated retrievers. Genen en aanleg telt zeker erg veel mee.

raket

Berichten: 4092
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:20

Alleen is straalkanker geen kanker, dat maakt die hele vergelijking wat lastig.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:14

Mloes schreef:
Ladygiroc schreef:
Goh, paard wat ik kende die het had was ook een Tinker idd.

Mloes, dat lijkt in de situatie die ik mee gemaakt heb sterk. Paard stond op een vrij grote stal met zo'n 55 paarden van zowat alle rassen.


Hoe bedoel je dat? De ene mens krijgt wel kanker, allergie of andere ziekte en de andere mens niet. Genen en aanleg speelt ook een rol lijkt me toch?


Klopt maar het is meer van genen en aanleg een gevolg dan van voeding of huisvesting.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:33

Ladygiroc schreef:
Klopt maar het is meer van genen en aanleg een gevolg dan van voeding of huisvesting.


Hm ja daar zijn de meningen over verdeeld denk ik. Ik geloof meer in de combi van dat alles.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:55

Staat je paard altijd buiten?

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:36

Wat onze da zei is dat het een bacterie is die in de hoorn zit en aantast. Ook had mijn zus haar tinker geen zwilwratten en sporen meer. Dit was ook helemaal weg en behandelde wij ook met zelf gemaakte zalf van de da.
Sokken waren geschoren, met dikke sokken broeit dit lekker en groeit het makkelijker.
Ook vijlde wij de hoeven van de bovenkant helemaal glad. Want in de ribbels groeit het ook makkelijker.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 09:46

Bedankt voor jullie reacties, ik reageer vanavond even.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:50

Ik kwam overigens met Wesley de Candt, maar die hoeft niet per se langs te komen. Het is al heel interessant om zijn vooruitgangen te volgen en ik weet zeker dat hij je ook per messenger bijvoorbeeld te woord wil staan en antwoorden wil geven op je evt vragen. Hij is gewoon erg ervaren hiermee.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 21:34

@Tinkersjakie fijn dat het zo goed onder controle is nu.
Ik heb ook zijn sok afgeknipt tot de kroonrand.

@Geerke Hij stond zomer en winter buiten. In de zomer op de wei, in de winter op paddock met containerstal.
Nu staat hij binnen op aanraden van de Paardenarts. Buiten is het nu te nat en dat staat de genezing in de weg.

@Mloes ik geloof wel dat het in de genen zit. Daar ben ik eigdnlijk van overtuigd.
Voeding en huisvesting weet ik niet. Zoals ik al schreef, al 14 jaar op het zelfde adres in de Irish cobs en mijn beide paarden zijn de enige. Terwijl alle paarden op stal dezelfde huisvesting en voeding hebben.
Alleen mijn andere paard kreeg het op de wei in de zomer met gortdroog weer en direct zeer ernstig. Terwijl mijn huidige paard nu op de paddock stond met extreem nat weer.

@superpony bedankt, ik geb nu een paar dagen vrij dus meer tijd om op zijn pagina te kijken.

Ik zit er ff doorheen eerlijk gezegd.
Mijn paard is eigenlijk altijd super braaf, kan weleens draken, maar met een harde nee stopt ie er dan ook mee.
Nu was de DA er woensdag voor controle. Warrior stond braaf en ik hield zijn hoef vast zodat zij kon controleren. Nu sneed ze per ongeluk veel te diep en het begon hard te bloeden. Dat deed natuurlijk pijn dus Warrior trok zijn hoef hard terug en stampte. Hij schampte mij daarbij. Lekker blauw nu...
Nog wel even afgemaakt maar hij bleef steeds terug trekken.

Maar nu... Ik ben al twee dagen aan het sukkelen. Hij geeft zijn hoef niet meer normaal, duwt me opzij, stampt naar achter of trekt hem hard terug wanneer ik eindelijk bezig ben.
Ik word er zelf onzeker van omdat hij me woensdag dus flink zeer deed. En hij maakt daar natuurlijk gebruik van!
Pff baal van mezelf en vooral van de arts. Ze deed het niet expres maar ik zit met de gebakken peren!

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 22:12

Heb je niet een handige stalgenoot die je even zou kunnen helpen?

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 22:13

Ohhh dat is balen.... da bij ons verdoofde hem altijd omdat ie soms ook wel tot bloedens toe sneed.

Maar niet de moed opgegeven. Snap je heel goed want als ze gaan draken heb je zelf natuurlijk weinig te zeggen.

Doet ie het bij alle benen?!? Misschien even behandelen vergeten maar even wat soort oefeningetjes doen waardoor hij doorkrijgt dat het hem niet pijn doet. En jij weer vertrouwen krijgt.
Zoals alleen eerst benen veel aaien. Of als dat braaf gaat. Voetje vragen en verder niks. Of snel weer neerzetten voordat ie dat zelf doet. Wat rek en strek oefeningen met zijn benen. Dat ie niet meer zo gefocust is op zijn hoef en wat er gebeurt is. Na tijdje zal dit vast weer beter gaan.

Ook mijn zus haar tinker was er soms echt zat van terwijl die eigenlijk altijd heel braaf en makkelijk is maar hij tilt gewoon zijn voeten niet meer op. Kon er met mijn hele gewicht aan hangen maar deed echt geen stap meer. Echt drama als je het alleen moest doen.
Soms
Wat dagen gestopt. En met kleine trucjes zoals stapje naar voren snel been pakken of in achteruit zetten. Dan deden we niks. Beetje met vinger aantikken of gelijk weer neer zetten met veel belonen. Na week konden we hem weer behandelden.

Soms even beide tot rust komen en dan weer verder. Weet dat in begin niet zo handig is maar soms moet je wel. Anders wordt straks alleen maar erger.

raket

Berichten: 4092
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 22:18

Toen dat bij de mijne gebeurde hebben we het een week in verband gezet met chloorhexidine. Dat mocht zolang blijven zitten. Daarna was het niet gevoelig meer.
Ook deed het zo geen pijn meer voor mijn paard.

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 22:21

Bekende van mij heeft dit nu ook bij haar paard, lijkt goed te komen.
Wel opvallend heeft het betreffende been ook veel last van mok. Hebben jullie dit ook vaak erbij gezien?

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 22:29

cissy schreef:
Heb je niet een handige stalgenoot die je even zou kunnen helpen?


Ik sta er als enige pension. Mijn vriendin (staleigenaresse) wil me altijd helpen, maar hij heeft zo goed door of ik het ben of zij. Dus denk niet dat dat het oplost.


tinkersjakie schreef:
Ohhh dat is balen.... da bij ons verdoofde hem altijd omdat ie soms ook wel tot bloedens toe sneed.

Maar niet de moed opgegeven. Snap je heel goed want als ze gaan draken heb je zelf natuurlijk weinig te zeggen.

Doet ie het bij alle benen?!? Misschien even behandelen vergeten maar even wat soort oefeningetjes doen waardoor hij doorkrijgt dat het hem niet pijn doet. En jij weer vertrouwen krijgt.
Zoals alleen eerst benen veel aaien. Of als dat braaf gaat. Voetje vragen en verder niks. Of snel weer neerzetten voordat ie dat zelf doet. Wat rek en strek oefeningen met zijn benen. Dat ie niet meer zo gefocust is op zijn hoef en wat er gebeurt is. Na tijdje zal dit vast weer beter gaan.

Ook mijn zus haar tinker was er soms echt zat van terwijl die eigenlijk altijd heel braaf en makkelijk is maar hij tilt gewoon zijn voeten niet meer op. Kon er met mijn hele gewicht aan hangen maar deed echt geen stap meer. Echt drama als je het alleen moest doen.
Soms
Wat dagen gestopt. En met kleine trucjes zoals stapje naar voren snel been pakken of in achteruit zetten. Dan deden we niks. Beetje met vinger aantikken of gelijk weer neer zetten met veel belonen. Na week konden we hem weer behandelden.

Soms even beide tot rust komen en dan weer verder. Weet dat in begin niet zo handig is maar soms moet je wel. Anders wordt straks alleen maar erger.


Nee alleen dat been. Voorbenen vindt hij normaal juist wat lastiger.
Hij is normaal ook altijd makkelijk. Beetje drammen soms als het te lang duurt maar even mijn stem verheffen is dan genoeg.
Maar morgen idd maar ff gewoon netjes op laten tillen zonder teveel te doen.


raket schreef:
Toen dat bij de mijne gebeurde hebben we het een week in verband gezet met chloorhexidine. Dat mocht zolang blijven zitten. Daarna was het niet gevoelig meer.
Ook deed het zo geen pijn meer voor mijn paard.


Ik ga dat eens overleggen met mijn arts. Misschien kent zij het ook wel.


Persevero schreef:
Bekende van mij heeft dit nu ook bij haar paard, lijkt goed te komen.
Wel opvallend heeft het betreffende been ook veel last van mok. Hebben jullie dit ook vaak erbij gezien?


Nee geen mok wel af en toe mijten maar daar is hij pas voor behandeld en lijkt hij nu geen last van te hebben.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 01:55

Ons ene paard had weinig vertrouwen en voorhoeven gingen erg moeizaam. We deden het samen, maar zijn er inmiddels achter dat een net hooi voor de neus veel verschil maakt. En laatst een emmertje lucerne laten leegeten. Klinkt simpel na zo een ervaring voor je paard, maar wie weet helpt het om zijn aandacht weer even ergens anders te leggen.

Mijn ene ruin is ooit geraakt door een mesje in zijn been, door een hoefsmid en dat kostte ook weer even tijd. Maar ik ben dan net gek en overdrijf heel erg met het been aaien en braaaaaaaaaaf.
En wat weleens belangrijk kan zijn is terug geven voor ze gaan trekken. Dan maar meerdere keren oppakken, maar jij nlijft dan wel degene die bepaald dat hij weer zijn been mag neerzetten.

Voor het trekken en doen, moet je je been erachter zetten. Dus niet alleen in je handen houden. Met een bekapschort heb je dan wel wat meer bescherming en wij dragen altijd handschoenen als we met de hoeven bezig zijn.

raket

Berichten: 4092
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 08:30

Chloorhexidine is een gewoon ontsmettingsmiddel.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 10:39

@superpony dat zijn allemaal dingen die ik doe. Het komt vast goed hoor. Maar gisteravond was ik ff zo gefrustreerd.
Door lichamelijke problemen heb ik precies aan mijn rechterkant veel minder kracht en inmiddels doet mijn lijf zo'n zeer! En zenuwpijn helpt niet mee natuurlijk.

@raket Daar was ik inmiddels achter :D

Ik geef elke ochtend precies om dezelfde tijd 7.55u zijn pillen. Ivm zijn hormoonspiegel oid moet dat. Ik werk 4 dagen maar heb kunnen regelen dat ik dan ipv 8uur rond half 9 begin.
Maar in het weekend moet het dus ook.
Nu heeft ie woensdag een injectie gekregen dus hoef t/m komende woensdag geen pillen te geven.Uitmesten kan wel iets later.
Kon dus uitslapen vandaag. Was ik echt ff aan toe! :z

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:09

Hij staat nu binnen dus...maar is de stal wel schoon en droog? Urine schijnt het ook te kunnen triggeren.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 22:51

geerke schreef:
Hij staat nu binnen dus...maar is de stal wel schoon en droog? Urine schijnt het ook te kunnen triggeren.


Ik mest hem twee keer per dag uit. De urine is idd een probleem. Die kan gelukkig wel weglopen, zolang ik de geulen in de tegels goed open houdt. Maar het blijft lastig.


Vanavond ging het gelukkig weer beter. Nog niet zoals eerst maar we gaan de goede kant weer op.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:42

bontesok schreef:
geerke schreef:
Hij staat nu binnen dus...maar is de stal wel schoon en droog? Urine schijnt het ook te kunnen triggeren.


Ik mest hem twee keer per dag uit. De urine is idd een probleem. Die kan gelukkig wel weglopen, zolang ik de geulen in de tegels goed open houdt. Maar het blijft lastig.


Vanavond ging het gelukkig weer beter. Nog niet zoals eerst maar we gaan de goede kant weer op.



Fijn dat hij iets beter gaat!! Moeilijk hoor,hoop dat hij er bovenop kont!