Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 8 [ 188 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[volg]Zo bizar.... Straalkanker...

 
Profiel   

Zo bizar dit...
Straalkanker komt bij 1 op de 200 tot 500 paarden voor...
*Twee verschillende paarden,
*Twee verschillende fokkers!! *Verschillende bloedlijnen,
*Verschillende leeftijden,
*Verschillende weeromstandigheden.
Niets komt overeen...

Maar toch is het echt waar:
Na mijn paard Zine vorig jaar op bijna 6 jarige leeftijd in januari te hebben verloren aan hoefkanker heeft nu ook mijn huidige paard Warrior straalkanker. :(

Gelukkig maar aan één hoef en gaat hij uiteindelijk beter worden!
Het zal lang duren, maar we gaan er voor!!

Maar er overheerst één grote vraag in mijn hoofd.... Hoe dan???
Ik hoop dat er snel een oorzaak gevonden gaat worden voor deze nare aandoening!



Laatst bijgewerkt door Apple op 04-06-20 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

volgtopic van gemaakt

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 14:30 



 
Profiel   

Beide tinkers? Daar komt het héél veel voor helaas. Ik hoor het om me heen echt met de regelmaat van de klok.
Ik hoop op voorspoedig herstel! Fingers crossed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 14:35 



 
Profiel   

Ja klopt, beide Irish cobs. Dank je wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 14:36 



 
Profiel   

Jeetje wat een klap voor je TS. Hopelijk redt dit paard het wel. Ik ga voor je duimen.

Om voor jezelf een antwoord te vinden:

Wat zijn de overeenkomsten tussen deze 2 paarden:

- Voer?
- Huisvesting?
- Zelfde hoefsmid?
- etc...

Misschien kan je op die manier wat dingen aanpassen zodat je kan voorkomen dat het nog een keer gebeurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 14:37 



 
Profiel   

Het lijkt idd wat ras afhankelijk... De paarden die ik erover hoor zijn ook of tinkers of trekpaarden...
Wel echt een enorme domper da tje weer in hetzelfde schuitje zit. Heel veel sterkte, hopelijk komt hij er goed bovenop :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 14:39 



 
Profiel   

Wat een verschrikkelijke pecht, ts!

Beterschap voor je paard.


@ _Nelleke_

Bestaat er een wetenschappelijke basis voor jouw vragen? Is er een causaal verband tussen straalkanker en de (oor)zaken die jij opsomt?

Anders begeef je je nogal op glad ijs en daar help je de ts niet mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 14:40 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties.

De enige overeenkomst is het hooi en hoefsmid.

Maar de paardenarts die ik heb, heeft gewerkt in de Universiteitskliniek in Utrecht en met de arts die Zine heeft behandeld daar. Zij hebben samen onderzoek naar hoef/straalkanker gedaan. Helaas werd de geldkraan uiteindelijk dicht gedraaid.

Maar zij zegt dat er verschillende kweken zijn genomen van heel veel verschillende paarden met hoef/straalkanker en er kwam niet één keer een zelfde uitslag uit. Dus ze weten echt niet waar het vandaan komt.
Alleen dat vocht de boel versneld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 14:50 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Het lijkt idd wat ras afhankelijk... De paarden die ik erover hoor zijn ook of tinkers of trekpaarden...
Wel echt een enorme domper da tje weer in hetzelfde schuitje zit. Heel veel sterkte, hopelijk komt hij er goed bovenop :(:)


Het komt idd blijkbaar vaker voor bij koudbloeden dan bij warmbloeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 14:51 



 
Profiel   

Aller eerst veel sterkte... -O-

Ik heb ook in een kliniek gewerkt waar veel koudbloeden met straalkanker kwamen. Deze werden i.c.m. hoefsmid met uitsnijden en Depocorte injecties in de straal behandeld.

Uiteindelijk kreeg mijn eerste paard (ook een Tinker) straalkanker op 4 benen en CPL. Persoonlijk ben ik niet aan alle behandelingen begonnen, voornamelijk omdat de kans dat het terugkomt gewoon heel erg groot was en de lijdensweg voor het dier ook te groot was.

Heel veel succes en wijsheid voor jou gewenst TS Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 14:57 



 
Profiel   

Ontzettend veel sterkte voor beide paarden en jezelf! Y;(

Het is een veel voorkomend iets bij koudbloeden en vind het ontzettend jammer dat er toch nog relatief weinig over de ziekte bekend is volgens mij..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 15:06 



 
Profiel   

Veel sterkte! Dat dit je twee keer moet treffen.. heftig :(:)

Weet niet of je ervoor open staat, maar je zou eens kunnen lezen wat Gerrit Smit over voeding schrijft: Smit-rijssen.nl
Een oud-stalgenootje van me had een tinker met straalkanker, opgegeven door reguliere DA (meen dat hij in Wageningen onder behandeling stond). Zij is toen bij Gerrit Smit terecht gekomen en ik heb met eigen ogen gezien hoe die hoef is genezen, heel bijzonder. Nogmaals, je moet ervoor open staan, maar ik geloof zeker dat voeding, hooi van bemest land, beweging etc. etc. allemaal kunnen bijdragen aan een verstoorde gezondheid met dit soort gevolgen. Wie weet interessant om hem eens te contacten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 15:06 



 
Profiel   

Goh, paard wat ik kende die het had was ook een Tinker idd.

Mloes, dat lijkt in de situatie die ik mee gemaakt heb sterk. Paard stond op een vrij grote stal met zo'n 55 paarden van zowat alle rassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 15:08 



 
Profiel   

Mijn zus haar tinker jaren geleden dit gehad aan vier hoeven.
Da hier elke week beetje bij beetje gesneden. Wij elke dag met een zalf wat ie zelf gemaakt had met antibiotica (elke keer een andere, en kijken welke goed aan sloeg) in de hoeven spuiten. Goed droog gehouden eerste tijd.
Prednison gespoten en zelf van phytonics micro comp gegeven. Na een jaar alles weg.
Nu houden het goed in de gaten en soms klein beetje terug maar pakken we dit gelijk weer op. Wordt 2 x in jaar nog wel gespoten en krijgt de micro comp nog met soms een pauze ertussen.
Is nu denk ik vier jaar geleden maar nu nergens last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 15:14 



 
Profiel   

Hadden ze beiden rotstraal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 15:31 



 
Profiel   

Dioxide schreef
Aller eerst veel sterkte... -O-

Ik heb ook in een kliniek gewerkt waar veel koudbloeden met straalkanker kwamen. Deze werden i.c.m. hoefsmid met uitsnijden en Depocorte injecties in de straal behandeld.

Uiteindelijk kreeg mijn eerste paard (ook een Tinker) straalkanker op 4 benen en CPL. Persoonlijk ben ik niet aan alle behandelingen begonnen, voornamelijk omdat de kans dat het terugkomt gewoon heel erg groot was en de lijdensweg voor het dier ook te groot was.

Heel veel succes en wijsheid voor jou gewenst TS Y;(


Dank je wel. Zine had het aan 3 hoeven, waarvan de achterhoef echt vanuit binnen leek te komen. Binnen enkele dagen liet de hoefwand los. Die heb ik daarom zijn lijden bespaard. Hij was zo jong nog!
Warrior heeft het aan één hoef. Ik snijd zelf elke avond een flinterdun laagje weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 15:32 



 
Profiel   

Je zou eens contact kunnen leggen met wesley de Candt op Facebook. Hij behandeld meerdere paarden met kanker aan hun hoeven.
Met goede resultaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 15:34 



 
Profiel   

Jeetje zeg, wat een narigheid.
Ik hoop voor je paard op een heel spoedig herstel.
Ik hoor het inderdaad ook vaak bij tinkers en koudbloeden voorbij komen helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 15:38 



 
Profiel   

Kiki1995 schreef
Ontzettend veel sterkte voor beide paarden en jezelf! Y;(

Het is een veel voorkomend iets bij koudbloeden en vind het ontzettend jammer dat er toch nog relatief weinig over de ziekte bekend is volgens mij..


Dat vind ik ook, ze lijken ook in bv Amerika voor een raadsel te staan.
Er is ook weinig over te vinden of achterhaalde info.



Mloes schreef
Veel sterkte! Dat dit je twee keer moet treffen.. heftig :(:)

Weet niet of je ervoor open staat, maar je zou eens kunnen lezen wat Gerrit Smit over voeding schrijft: Smit-rijssen.nl
Een oud-stalgenootje van me had een tinker met straalkanker, opgegeven door reguliere DA (meen dat hij in Wageningen onder behandeling stond). Zij is toen bij Gerrit Smit terecht gekomen en ik heb met eigen ogen gezien hoe die hoef is genezen, heel bijzonder. Nogmaals, je moet ervoor open staan, maar ik geloof zeker dat voeding, hooi van bemest land, beweging etc. etc. allemaal kunnen bijdragen aan een verstoorde gezondheid met dit soort gevolgen. Wie weet interessant om hem eens te contacten.


Dank je wel, ik ga het eens lezen!


Ladygiroc schreef
Goh, paard wat ik kende die het had was ook een Tinker idd.

Mloes, dat lijkt in de situatie die ik mee gemaakt heb sterk. Paard stond op een vrij grote stal met zo'n 55 paarden van zowat alle rassen.


Ik ben al 14 jaar op dezelfde stal en nooit eerder mee te maken gehad. (een grote Irish cob fokkerij) dus ik snap wat je bedoelt. Maar ik wil toch graag lezen hoe zij er over denken.


tinkersjakie schreef
Mijn zus haar tinker jaren geleden dit gehad aan vier hoeven.
Da hier elke week beetje bij beetje gesneden. Wij elke dag met een zalf wat ie zelf gemaakt had met antibiotica (elke keer een andere, en kijken welke goed aan sloeg) in de hoeven spuiten. Goed droog gehouden eerste tijd.
Prednison gespoten en zelf van phytonics micro comp gegeven. Na een jaar alles weg.
Nu houden het goed in de gaten en soms klein beetje terug maar pakken we dit gelijk weer op. Wordt 2 x in jaar nog wel gespoten en krijgt de micro comp nog met soms een pauze ertussen.
Is nu denk ik vier jaar geleden maar nu nergens last van.


Fijn te lezen!
Warrior krijgt nu elke dag prednison en ik snij zelf elke avond een flinterdun laagje weg zodat er aansluiting komt mrt het goede weefsel. Daarna hoof & sol hardner erop.


MyChoice schreef
Hadden ze beiden rotstraal?


Nee geen van beide. Hadden mooie gezonde hoeven. Warrior andere hoeven lijken ook sterk en gezond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 15:40 



 
Profiel   

Marjo89 schreef
Je zou eens contact kunnen leggen met wesley de Candt op Facebook. Hij behandeld meerdere paarden met kanker aan hun hoeven.
Met goede resultaten.


Bedankt voor de tip! Mijn arts heeft gelukkig ook goede ervaringen.


Lau07 schreef
Jeetje zeg, wat een narigheid.
Ik hoop voor je paard op een heel spoedig herstel.
Ik hoor het inderdaad ook vaak bij tinkers en koudbloeden voorbij komen helaas.


Dank je wel ik hoop het ook.
Het komt blijkbaar steeds vaker voor en ze denken dat het extreme weer ermee te maken heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 15:43 



 
Profiel   

Mijn paard heeft ook straalkanker (gehad).
De mijne is behandeld met prednison en snijden en dan verband met chloorhexidine. Er waren 4 hoeven aangetast. Na 6 weken waren alle voeten uit het verband en zijn we begonnen met de sav a hoofgel.
Nu komt de smid elke 4 weken en bij zachte/ onrustige plekjes smeren we die gel nog steeds.
Ze staat ook droog. Dus met extreem nat weer niet buiten maar in de kleine binnenbak. Zo blijft het onder controle.

Het is wel echt elke dag goed kijken. Ik baal wel dat ze niet echt buiten kan, maar ook in eenvochtig weiland wordt het snel erger. dus erg blij net de pensionhouder die de optie bood om haar in de binnenbak te zetten. Mijn paard heeft ook een hekel aan buiten staan in de winter dus die vindt het prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 15:49 



 
Profiel   

Ik zou ook contact opnemen met Wesley de Candt. Hij heeft mooie resultaten behaald bij paarden met straalkanker en is doorgaans ook niet gelijk heel negatief. Ik volg hem op fb, dus zie de goede en vrij snelle resultaten.

En ook al weten ze de oorzaken nog niet exact. Het is natuurlijk wel altijd een combinatie van factoren. Misschien is voeding of beweging nog niet DE reden, maar door een goed management en goede voeding kan je wel degelijk veel ellende voorkomen. Niet iedereen krijgt kanker, maar waar wel, kan het net dat verschil maken.

Artsen en hoefsmeden weten nog te weinig en zijn vrij vaak negatief. Dat blijkt wel dat er geen geld gaat naar onderzoek ook. Als het dan niet lukt na veel gedoe, moet het paard maar ingeslapen. Terwijl er dus echt nog meer opties zijn. Ook niet met garantie, maar altijd het proberen waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 16:12 



 
Profiel   

superpony schreef
Ik zou ook contact opnemen met Wesley de Candt. Hij heeft mooie resultaten behaald bij paarden met straalkanker en is doorgaans ook niet gelijk heel negatief. Ik volg hem op fb, dus zie de goede en vrij snelle resultaten.

En ook al weten ze de oorzaken nog niet exact. Het is natuurlijk wel altijd een combinatie van factoren. Misschien is voeding of beweging nog niet DE reden, maar door een goed management en goede voeding kan je wel degelijk veel ellende voorkomen. Niet iedereen krijgt kanker, maar waar wel, kan het net dat verschil maken.

Artsen en hoefsmeden weten nog te weinig en zijn vrij vaak negatief. Dat blijkt wel dat er geen geld gaat naar onderzoek ook. Als het dan niet lukt na veel gedoe, moet het paard maar ingeslapen. Terwijl er dus echt nog meer opties zijn. Ook niet met garantie, maar altijd het proberen waard.


Klopt wat je zegt. Gelukkig is mijn arts wel positief en heeft ook al veel goede resultaten behaald.

Mijn andere paard had één hoef echt in extreme mate. Was het alleen in zijn voorhoeven geweest had ik het aan gedurft. Maar dit was niet meer dierwaardig en heb ik ook absoluut geen spijt van (hoeveel pijn het emotioneel ook doet)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 16:20 



 
Profiel   

raket schreef
Mijn paard heeft ook straalkanker (gehad).
De mijne is behandeld met prednison en snijden en dan verband met chloorhexidine. Er waren 4 hoeven aangetast. Na 6 weken waren alle voeten uit het verband en zijn we begonnen met de sav a hoofgel.
Nu komt de smid elke 4 weken en bij zachte/ onrustige plekjes smeren we die gel nog steeds.
Ze staat ook droog. Dus met extreem nat weer niet buiten maar in de kleine binnenbak. Zo blijft het onder controle.

Het is wel echt elke dag goed kijken. Ik baal wel dat ze niet echt buiten kan, maar ook in eenvochtig weiland wordt het snel erger. dus erg blij net de pensionhouder die de optie bood om haar in de binnenbak te zetten. Mijn paard heeft ook een hekel aan buiten staan in de winter dus die vindt het prima.


Fijn dat je verbetering ziet! Hoelang ben je nu bezig met behandelen?
Het zal bij mij lang gaan duren maar wel zo pijnloos mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 16:25 



 
Profiel   

Boras schreef
Wat een verschrikkelijke pecht, ts!

Beterschap voor je paard.


@ _Nelleke_

Bestaat er een wetenschappelijke basis voor jouw vragen? Is er een causaal verband tussen straalkanker en de (oor)zaken die jij opsomt?

Anders begeef je je nogal op glad ijs en daar help je de ts niet mee.


Je hebt gelijk, dit was wellicht te ongenuanceerd.

Al moet ik zeggen dat de verbanden die hier op bokt ook niet altijd een causaal verband hebben. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 17:21 



 
Profiel   

_Nelleke_ schreef
Boras schreef
Wat een verschrikkelijke pecht, ts!

Beterschap voor je paard.


@ _Nelleke_

Bestaat er een wetenschappelijke basis voor jouw vragen? Is er een causaal verband tussen straalkanker en de (oor)zaken die jij opsomt?

Anders begeef je je nogal op glad ijs en daar help je de ts niet mee.


Je hebt gelijk, dit was wellicht te ongenuanceerd.

Al moet ik zeggen dat de verbanden die hier op bokt ook niet altijd een causaal verband hebben. :+


Ik snapte je gedachtengang hoor ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-20 17:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 8 [ 188 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen