[volg]Zo bizar.... Straalkanker...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:12

lauraneyens schreef:
De DA is vandaag opnieuw geweest (ikzelf ben nog op mijn werk en was er dus niet bij)
Het weggesneden deel zou terug gegroeid zijn en ze gaan het zo laten en dan over enkele maanden (zolang hij niet kreupel loopt) euthanaseren..

Zo vreemd dat de DA dat adviseert terwijl ik mensen met paarden met veel ergere gevallen zie behandelen en erboven opkomen..

Is trouwens ook een trekpaard van net 6 jaar.. met een plekje in het midden vd straal.

Jeetje... hedftig dit zeg! Ik ben heel blij dat zowel DA als smid er iedere keer voor 100% voor is gegaan, en paardlief zelf ook. Dus heb niet heel vaak deze gedachte gehad.

Weet natuurlijk niet de ins & outs, maar wellicht is het een idee om dit soort topics te laten zien, dat paarden die het in ergere mate hebben er ook bovenop komen? Blijft moeilijk, als het niet jouw paard is, maar je wel een andere visie hebt.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 18:55

Ik ben nu ook ontzettend blij dat ik er zoveel moeite in stop. En vooruitgang zie!

In eerste instantie voelde ik me schuldig dat ik het bij mijn andere paard niet heb geprobeerd. Maar ik vertrouwde op de deskundigheid van de arts in Utrecht.
Toch heb ik de kwestie alsnog bij mijn huidige arts voor gelegd. Maar zij zei dat ik de juiste beslissing had genomen. Hoefkanker is vrijwel nooit te genezen in tegenstelling tot straalkanker.
Dat de hoefwand zo snel losliet was niet voor niets.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 01:08

lauraneyens schreef:
De DA is vandaag opnieuw geweest (ikzelf ben nog op mijn werk en was er dus niet bij)
Het weggesneden deel zou terug gegroeid zijn en ze gaan het zo laten en dan over enkele maanden (zolang hij niet kreupel loopt) euthanaseren..

Zo vreemd dat de DA dat adviseert terwijl ik mensen met paarden met veel ergere gevallen zie behandelen en erboven opkomen..

Is trouwens ook een trekpaard van net 6 jaar.. met een plekje in het midden vd straal.


Een dierenarts heeft er echt te weinig verstand van helaas. Je moet echt een goede bekapper adviseren.

Als iemand op jouw erf staat, zou ik toch wel aandringen op de juist hulp en verzorging voor de paarden.

In Belgie zit Wesley de Candt en die heeft er echt veel ervaring mee. Zoek hem eens op op fb en lees eens door. Als je dan wat info hebt en foto's, want hij registreert veel, geef dat dan als 1 info bundeltje door.

Ik hoop toch niet dat een veearts hierom op deze manier een jong paard laat inslapen.

Waar ik overigens niet zeg dat alles nog gered kan hoor. Maar het kost tijd en een heel kundig iemand om je er echt vanaf te helpen. En ik vind dat je dat als pension verhuurde wel kan verplichten.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 16:55

Even een update...Geen goed nieuws helaas.
Waar het er ongeveer 4weken geleden nog zo super goed uit zag, begon ik me dit weekend weer zorgen te maken. De rechterhelft van de straal leek los te zitten. De bovenste laag zag er goed uit, maar ik vertrouwde het niet. Zondag zag ik dat er een gat onder zat. Gewoon alleen maar gat, verder niks. :(

Ivm Pinksteren kon ik gister pas bellen. Vandaag kwam de PA langs. Ze schrok en had dit niet verwacht. De hele straal heeft ze weg moeten snijden. Ook de linkerkant bleek binnen weer besmet te zijn.
Het ziet er wel mooi wit en schoon uit gelukkig, geen bloed, maar het is echt foute boel!
Waarschijnlijk heeft er binnen in een plekje gezeten wat ik niet kon zien en is dat gaan woekeren.
Dus nu is de straal weg...

De prednison wordt weer verhoogd. Een week alleen maar spuiten met Hardener.Daarna mail ik een foto door en gaan we beslissen hoe verder.

Bah zeg, deze zag ik even niet aankomen, zij ook niet trouwens...
Maar ik blijf positief. Nu kan de straal gaan groeien en kan ik elk plekje direct zien.

Ooit komt het goed!

Anoniem

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:00

Bah wat een slecht nieuws. Vind het knap dat je zo door zet.

Dat het maar snel beter mag worden.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:03

He bah.
De mijne blijft gelukkig goed. Wel spannend als het weer natter wordt buiten. Dan ga ik de sav a hoofgel weer preventief gebruiken. Nu gebruiken we niets.

Hopelijk gaat het snel beter.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 18:44

Marije_1997 schreef:
Bah wat een slecht nieuws. Vind het knap dat je zo door zet.

Dat het maar snel beter mag worden.


Dank je. Scheelt ook wel dat hij niet kreupel loopt en tijdens het snijden maar op een klein stukje gevoelig reageerde. Nu weet ik wel dat paarden niet snel pijn tonen, maar hij is wel wat 'flauwer' als het gemiddelde paard zeg maar. De PA maakt daar nog wel eens grapjes over.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 18:46

raket schreef:
He bah.
De mijne blijft gelukkig goed. Wel spannend als het weer natter wordt buiten. Dan ga ik de sav a hoofgel weer preventief gebruiken. Nu gebruiken we niets.

Hopelijk gaat het snel beter.


Dank je.
Fijn dat die van jou het zo goed doet! Ik snap je zorgen over het natte weer. Kan hij wel op een droge ondergrond staan? Of een hoefschoen mss?

Als de wei nat is, kan die van mij lekker op de paddock. Dat is beton en blijft goed droog, het water loopt er vanaf.
Hoefschoen laat hij niet aan. Hij zet zijn 'tenen' op elkaar en wipt hem zo uit haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:51

TheWelsh schreef:
Marije_1997 schreef:
Bah wat een slecht nieuws. Vind het knap dat je zo door zet.

Dat het maar snel beter mag worden.


Dank je. Scheelt ook wel dat hij niet kreupel loopt en tijdens het snijden maar op een klein stukje gevoelig reageerde. Nu weet ik wel dat paarden niet snel pijn tonen, maar hij is wel wat 'flauwer' als het gemiddelde paard zeg maar. De PA maakt daar nog wel eens grapjes over.


Dat is dan wel weer fijn! Ik heb er ook 1 die wel duidelijk aangeeft of iets wel of niet kan. En of het hem "pijn" doet. Hij gaat wel door, maar meld het wel even hahaha

Zo lang het goed blijft gaan lekker genieten :) en wij gaan vast met z'n allen mee duimen dat het goed komt, ik in ieder geval wel.

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:57

He bah, naar dat het weer terug is en de straal nu weg is!

Hoop dat alles goed komt nu je er vanaf weet.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:58

Ze kan als het nat is op het pad of eventueel in de binnenbak. Staleigenaar is heel meedenkend.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:58

Wat een vervelende tegenslag!

Ik heb eerder gereageerd in je topic, mijn pony is in 2016 geopereerd in de kliniek in Luik, straalkanker aan drie, later aan vier, hoeven. Bij hem is een straal ook volledig verwijderd. Deze is uiteindelijk volledig terug gegroeid en hersteld. Hier is wel een lang traject voor nodig geweest.

Heel veel succes! Mocht je vragen hebben kun je me ook gerust een pb sturen. Volgens mij heb ik ook nog ergens foto’s van die periode als je interesse hebt.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 19:08

@MG Dank je, fijn om te horen dat het dus idd goed kan herstellen! Ik zal dat zeker in gedachten houden.

@Marije lief van je!

@Kiki1995 dank je wel.

@Raket dat is wel heel fijn. Bij mij gelukkig ook!

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 19:44

Ik ben ook weer terug bij af. Allebei de achterhoeven dit keer.

Het begon in de natte periode en zet nu tijdens de droogte weer door. Vanmorgen is de smid geweest en het is weer aan het woekeren geslagen.

Dus nu goed schoon houden en kopersulfaat mengsel erop. Hopelijk krijg ik het weer onder controle. ( het is eerder weer helemaal weg geweest. )

Ik voel met je mee!

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 20:12

Tallie1979 schreef:
Ik ben ook weer terug bij af. Allebei de achterhoeven dit keer.

Het begon in de natte periode en zet nu tijdens de droogte weer door. Vanmorgen is de smid geweest en het is weer aan het woekeren geslagen.

Dus nu goed schoon houden en kopersulfaat mengsel erop. Hopelijk krijg ik het weer onder controle. ( het is eerder weer helemaal weg geweest. )

Ik voel met je mee!


Bah voor jou ook flink balen. Heel veel succes en sterkte. Mogen beiden paarden maar weer snel gezond worden!

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:19

Tallie wat voor kopersulfaat gebruik jij? Ik sav a hoof. Ook kopersulfaat.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 22:25

Wat balen dat je paardje een terugval heeft gehad.
Moet eerlijk zeggen, dat heeft de mijne nog steeds af en toe, maar niet zo heftig dat het heel sponzig wordt of echt weer weggesneden moet worden. Blijft voortaan echt in de gaten blijven houden.

Met wat ondersteun je hem van binnen uit?

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 22:34

@Jaan Hij krijgt prednison. Sochtends wat BMP mix met zijn pillen.
Het ging zo goed dat we redelijk snel van 3 pillen naar 1 pil zijn gegaan.
De PA zei ook dat ze verwacht, nu het zo heftig is ineens, (Want het is erger dan het in februari was toen ik er achter kwam) dat ik voor altijd waakzaam zal moeten blijven, ook wanneer hij "genezen" is.
Het gekke is wel, dat het nu ook anders is. Mooi schoon, niet bloederig of grijzig.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:24

raket schreef:
Tallie wat voor kopersulfaat gebruik jij? Ik sav a hoof. Ook kopersulfaat.


Ik heb poeder gekocht wat ik door groene klei meng om het er zo in te smeren/kleien. Dan blijft het mooi plakken en sluit het de straal af zodat er geen vuil in kan. Ik heb een verpakking van 20 KG gekocht destijds, dat was per saldo goedkoper. Voor 1 kg betaal je nml makkelijk 22 euro.

Deze is het:
https://www.bol.com/nl/p/uniek-kopersul ... ction=main

Buiten dit gebruik ik ook CTC spray erbij. Hoe het nu alsnog zo heeft kunnen woekeren, snap ik echt geen reet van.

De straalkanker heb ik eerder al helemaal weg gekregen door heel intensief te behandelen. Maar het blijft toch iedere keer weer de kop opsteken. Ik denk dan ook dat het iets genetisch is. Wat het triggert? Geen idee. Als je mijn paard ziet, hij glimt, is waanzinnig vrolijk, niks te zwaar, sinds vorig jaar zelfs appeltjes in zijn vacht. Tandarts komt op tijd, entingen worden gegeven, hoeven groeien ook onwijs hard. Aan de verzorging ligt het dus niet.

Maar goed, ik ga er weer voor! Ik heb gisteren het mengsel klei/kopersulfaat even wat sterker gemaakt dan normaal. Even met volle kracht er weer in.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:47

Tallie, dat gebeurd bij mijn pony soms ook nog. Het begint met een ontsteking van de lederhuid, door natte wei of een viezige stal (als er bv. niet goed opgestrooid werd als ik dagelijks mestte. Ik sneed het soms zelf weg met een scalpel, of liet het door de DA/ smid doen. Ik gebruik verder hypozol (indien nodig) en rainmaker om de hoeven soepel te houden. Mijn pony heeft de ziekte van cushing wat de woekeringen tijdens de SR bevorderd. Overige tijd is het rustig.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:51

Mijn dierenarts en hoefsmid zijn niet zo voor de ctc spray. Het zou de buitenkant te hard maken en problemen aan de binnenkant maskeren.
Ik heb het gebruikt toen het nog rotsteaal leek en toen leek het beter maar was slechter. En toen was het wel duidelijk straalkanker.

Zelf maken ben ik niet zo voor.
Dus ik hou het bij kant en klaar, maar bedankt voor de uitleg.

YvonneV
Berichten: 8780
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:17


raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:25

YvonneV schreef:
raket schreef:
Tallie wat voor kopersulfaat gebruik jij? Ik sav a hoof. Ook kopersulfaat.



Ik gebruik in overleg met de hoefsmid deze https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... ml_1172084
Die van mij heeft dan wel geen straalkanker maar problemen met de witte lijn.


Bedankt. Die hou ik in gedachten. Ik moet nu steeds naar België. Gelukkig al in geen tijden gesmeerd. Maar fijn een alternatief te kiezen.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:35

TheWelsh schreef:
@Jaan Hij krijgt prednison. Sochtends wat BMP mix met zijn pillen.
Het ging zo goed dat we redelijk snel van 3 pillen naar 1 pil zijn gegaan.
De PA zei ook dat ze verwacht, nu het zo heftig is ineens, (Want het is erger dan het in februari was toen ik er achter kwam) dat ik voor altijd waakzaam zal moeten blijven, ook wanneer hij "genezen" is.
Het gekke is wel, dat het nu ook anders is. Mooi schoon, niet bloederig of grijzig.

Herkenbaar, hoe jet er nu anders uit ziet.

Maar je geeft hem verder niets als boost voor het immuunsysteem en de weerstand? Dat zou je wel heel goed kunnen doen.
Hier zie ik het heel duidelijk, vaak in de tijd van verharen, dus veel energie daarheen en weerstand iets lager = sneller een dip.
Toen hij destijds het aan 3 voeten had, eerst ook volle bak prednisolon tot hij stopte met eten. Per direct er af en toen dus gaan zoeken wat een natuurlijk alternatief was. Gelukkig gevonden en nooit meer terug gehoeven naar de prednisolon.

Mocht je er in willen duiken, heb t geschreven in mn topic toen, maar kan ze E.llen W.ijnands van zenzicare.nl enorm aanbevelen.
Ze heeft toen zo fijn meegedacht en alles wat ze adviseerde bracht hem weer een stap verder.

Sterkte en succes!

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 17:21

_MG schreef:
Tallie, dat gebeurd bij mijn pony soms ook nog. Het begint met een ontsteking van de lederhuid, door natte wei of een viezige stal (als er bv. niet goed opgestrooid werd als ik dagelijks mestte. Ik sneed het soms zelf weg met een scalpel, of liet het door de DA/ smid doen. Ik gebruik verder hypozol (indien nodig) en rainmaker om de hoeven soepel te houden. Mijn pony heeft de ziekte van cushing wat de woekeringen tijdens de SR bevorderd. Overige tijd is het rustig.


Hoe ziet zo'n ontsteking van de lederhuid eruit? Puur interesse hoor, zodat ik het kan herkennen.

Balen dat de cushing het woekeren bevorderd!