Marlou heeft een ongeluk gehad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:43

Wat een bijzondere beelden, heerlijk plekje voor ze. Vind het maar indrukwekkend wat jij voor je merrie over hebt en hoe de natuur ook z'n werk doet.
Vind de filmpjes ook niet tegenvallen, er is zeker wel progressie te zien.

Ook (helaas) een mooi voorbeeld van de invloed van de benen op de rug.
Misschien een ostheopaat of wat laagdrempeliger: een goede (sport)masseur die haar kan ondersteunen om iets comfortabeler te blijven in haar lijf? Oplossen zal nu niet mogelijk zijn ivm de constante oncomfortabel situatie waar haar lijf zich in bevindt, maar als de spieren een beetje los gehouden kunnen worden om erger te voorkomen?

Femke_Tweety

Berichten: 12020
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Marlou heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:59

De vraag is wat mij betreft of het in deze fase überhaupt wel beter is óm die spieren los te maken.

Dat klinkt heel banketstaaf, want iedereen gunt haar natuurlijk dat ze lekker in haar vel zit.

Maar het heeft natuurlijk een gigantisch duidelijke reden dat dit gebeurt.
Ze zal haar spieren en rug anders belasten, om dat been te ontzien.

En hoe sneu het ook klinkt, ik denk dat je dat nu misschien niet moet willen aanpassen.
Want dat been móet ontlast worden. En als dat fysiek beter te doen is door de rug te bollen en spieren vast te zetten, dan is dat nu misschien de tijdelijke kostprijs.

Want door het losmaken van die spieren in de rug, levert dat misschien júist tijdelijk meer pijn. Het kan in sommige gevallen dus een functionele reden hebben dat spieren vast zitten.


Maar ik hoop dat een echt goede osteopaat dat ik in zijn/haar overweging meeneemt.

Zelf ken ik helaas geen osteopaten die écht zo breed kijken.





Ik vind dat ze zonder brace relatief goed loopt, als je ziet hoe intens ernstig haar verwondingen zijn.

Ik snap ook heel goed dat je zorgen hebt over haar rug.
Ken je Henk van Veen, de schrijver van het artikel dat je plaatste?
Is een erg fijne dierenarts wat mij betreft, die ook bijzonder goed kan kijken naar een totaalplaatje.
Tot en met huisvesting en kosten, wensen, wel of geen emotionele band met het dier etcetera aan toe.
Ik heb hem ooit voor een complexe koliek/maagproblematiek -die enige járen behandeling vroeg- als vaste aanspreekpunt gehad.


Volgens mij heb jij zelf al erg fijne dierenartsen waar je heel veel mee kunt bespreken.
Mocht je ooit nog willen dat er een ander even meekijkt, kan ik je Henk wel aanbevelen.


Je bent wel echt super bezig.
Alle afwegingen en twijfels steeds lijken mij een behoorlijke klus.
Maar zo volkomen als buitenstaander bekeken doe je het enorm goed.

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Marlou heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:10

Daar heb je inderdaad ook wel weer een heel goed punt.

Lastig allemaal

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37359
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:19

Meelezer kan idd beamen dat van Veen een top dierenarts is, heb ik jaren met complexe probleemponys als dierenarts gehad.

silvia58

Berichten: 1837
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:52

Helaas kan ik je geen adviezen geven, maar ik ben verbaasd hoe goed ze zich red.

Ondanks dat ze zo'n zware blessure heeft zit ze zo goed in haar vacht.
Ze glimt als een spiegeltje {:}
Dat is wel een complimentje waard +:)+ +:)+

Neon

Berichten: 4949
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:21

Heel vervelend die rug... van de ene kant ben ik bet eens met femke-tweety voor wat betreft de vraag of het verstandig is om die rug los te maken gezien de goede reden dat ze haar been ontlast... maar van de andere kant als ik naar mijn eigen krakkemikkige lijf kijk... functioneer ik wel degelijk beter als de spieren losgemaakt zijn, al gaat het iedere maand weer opnieuw vastzitten...

Ik zou het vooral overleggen met je dierenarts.. en wellicht eens met die dierenarts van dat artikel van zojuist.

Complimentjes over dat glanzende vachtje van Marlou! ondanks die horror blessure ziet ze er prachtig uit. Ik zie ook een verbetering in het lopen, al blijft het natuurlijk een stokkreupel paard... het biedt toch wat hoop denk je ook niet?

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 10:12

Neon schreef:
Heel vervelend die rug... van de ene kant ben ik bet eens met femke-tweety voor wat betreft de vraag of het verstandig is om die rug los te maken gezien de goede reden dat ze haar been ontlast... maar van de andere kant als ik naar mijn eigen krakkemikkige lijf kijk... functioneer ik wel degelijk beter als de spieren losgemaakt zijn, al gaat het iedere maand weer opnieuw vastzitten...

Ik zou het vooral overleggen met je dierenarts.. en wellicht eens met die dierenarts van dat artikel van zojuist.

Complimentjes over dat glanzende vachtje van Marlou! ondanks die horror blessure ziet ze er prachtig uit. Ik zie ook een verbetering in het lopen, al blijft het natuurlijk een stokkreupel paard... het biedt toch wat hoop denk je ook niet?


Beslist op zn minst gewoon in de wei maar wie weet over twee jaar rustig rondje bos.
De boer had vorige week zo n waterkanon aangezet....je kon niet eens zien dat ze kreupel was zo mooi als ze liep. Maar heb dr toch maar binnengehaald. Nu staat ze heerlijk rustig op weetje. Net langs gelopen met de honden. De dames lagen kompleet uitgestrekt te ronken ..om half tien he luie donders.

Neon

Berichten: 4949
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Marlou heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:09

Lekker toch :) haha

silvia58

Berichten: 1837
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Marlou heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:39

Heerlijk :D :D :D

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Re: Marlou heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 21:12


Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Marlou heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:19

Wat een leukerd!

Neon

Berichten: 4949
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Marlou heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:25

Lekker bekje zit daar op

silvia58

Berichten: 1837
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Marlou heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:38

Wat een heerlijk veulen <3

Pumpkins

Berichten: 3148
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Marlou heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:16

En moeders blijft ook heerlijk cool

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Marlou heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:19

<3 <3 <3 <3 <3 <3
En wat fijn dat mams zo rustig blijft.

Jessix

Berichten: 16491
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:09

Neon schreef:
Heel vervelend die rug... van de ene kant ben ik bet eens met femke-tweety voor wat betreft de vraag of het verstandig is om die rug los te maken gezien de goede reden dat ze haar been ontlast... maar van de andere kant als ik naar mijn eigen krakkemikkige lijf kijk... functioneer ik wel degelijk beter als de spieren losgemaakt zijn, al gaat het iedere maand weer opnieuw vastzitten...

Ik zou het vooral overleggen met je dierenarts.. en wellicht eens met die dierenarts van dat artikel van zojuist.

Complimentjes over dat glanzende vachtje van Marlou! ondanks die horror blessure ziet ze er prachtig uit. Ik zie ook een verbetering in het lopen, al blijft het natuurlijk een stokkreupel paard... het biedt toch wat hoop denk je ook niet?


Hier sluit ik bij aan. Kijkend naar mezelf heb ik elke 3 tot 4 weken een behandeling nodig om te voorkomen dat ik helemaal vast loop. Zonder behandeling heb ik pijn van onder in mijn benen tot in m’n hoofd, en dat alles door schade in mijn rug.

Ik zou dus overleggen met dierenarts/osteopaat en samen kijken naar een behandelplan om het haar zo makkelijk mogelijk te maken.

Ik vind ook dat ze het goed doet. Valt me niets tegen!

Hannanas
Berichten: 13037
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Marlou heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:25

Het is wel triest om te zien hoeveel pijn ze heeft, dat daardoor haar hele houding en bespiering verandert. Reken maar van Yes dat het niet is omdat dat been alleen een beetje anders loopt.

Ik zou echt kijken naar een andere brace, eentje die wel volledig op haar been is aangepast en 24/7 om kan blijven. Zelf vind ik deze brace echt een ontzettend slechte oplossing gezien je in de acute fase moest beginnen met kort omhouden en het ding totaal niet goed aansluit, maar dat hoef ik niet te blijven herhalen :)

Hopelijk is deze dip wel met uitzicht naar beter voor haar! Veulen is een schatje.

Tancreda4

Berichten: 24111
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:02

Eens met femke. Ik zou dr nu niet losmaken hoe moeilijk en vervelend ook. Compenseren is in dit geval niet te verkomen en ook noodzakelijk.

Ik vind de filmpjes nog wel altijd schokkend eerlijk gezegd. Tuurlijk, gezien de aard van de blessure te begrijpen. Maar sar mensen het mee vinden vallen...ik zie dat zelf niet echt...

Ik hoop echt voor je dat het goed komt. Fijn dat ze lekker buiten staan samen.
Krijgt ze nog pijnstillers verder of niet om 'er doorheen lopen' (als vraag ik mij af of dat kan) te voorkomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:57

Tancreda4 schreef:
Eens met femke. Ik zou dr nu niet losmaken hoe moeilijk en vervelend ook. Compenseren is in dit geval niet te verkomen en ook noodzakelijk.

Ik vind de filmpjes nog wel altijd schokkend eerlijk gezegd. Tuurlijk, gezien de aard van de blessure te begrijpen. Maar sar mensen het mee vinden vallen...ik zie dat zelf niet echt...

Ik hoop echt voor je dat het goed komt. Fijn dat ze lekker buiten staan samen.
Krijgt ze nog pijnstillers verder of niet om 'er doorheen lopen' (als vraag ik mij af of dat kan) te voorkomen?


Ik zie het ook niet, ik vind het verschrikkelijk om een paard zo te moeten voort zien strompelen. Ik vind het (zoals iedereen) heel knap wat je doet TS maar ik sta persoonlijk wel echt compleet anders in..

belle_boef

Berichten: 10763
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:04

bobje26 schreef:
Tancreda4 schreef:
Eens met femke. Ik zou dr nu niet losmaken hoe moeilijk en vervelend ook. Compenseren is in dit geval niet te verkomen en ook noodzakelijk.

Ik vind de filmpjes nog wel altijd schokkend eerlijk gezegd. Tuurlijk, gezien de aard van de blessure te begrijpen. Maar sar mensen het mee vinden vallen...ik zie dat zelf niet echt...

Ik hoop echt voor je dat het goed komt. Fijn dat ze lekker buiten staan samen.
Krijgt ze nog pijnstillers verder of niet om 'er doorheen lopen' (als vraag ik mij af of dat kan) te voorkomen?


Ik zie het ook niet, ik vind het verschrikkelijk om een paard zo te moeten voort zien strompelen. Ik vind het (zoals iedereen) heel knap wat je doet TS maar ik sta persoonlijk wel echt compleet anders in..



Het mee vinden vallen is natuurlijk wel relatief. Tuurlijk loopt ze niet goed maar gezien wat dit paard heeft mee gemaakt is het niet slecht.

En niet slecht zegt daarmee niet dat het goed is, er geen ruimte voor verbetering is, etc.

Ze is er nog lang niet en de vraag is waar ze überhaupt gaat komen maar dat ze zo met haar eigen veulen op de weide kan zijn is wat mij betreft de beste keuze. Ts kan stap voor stap kijken wat ze voor de toekomst wil.

Tancreda4

Berichten: 24111
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:45

Ja, relatief maar dan nog vind ik het echt heel heftig en word er persoonlijk naar van, sorry... Het is fijn dat ze nu 24/7 staan dus iig niet meer dagelijks verplicht heen en weer moet strompelen.
Ik zelf zou mij afvragen of en hoelang dit paard waardig kan zijn. Ik blijf mee duimen, maar zou persoonlijk ook een ander plan in m'n hoofd houden... Sterkte er iig mee!

silvia58

Berichten: 1837
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Marlou heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:07

Ik denk dat iedereen wel snapt dat het geen ideale situatie is.
Maar laten we TS steunen en zorgen dat dit geen rel topic gaat worden.
De beste stuurlui staan altijd aan wal en iedereen heeft wel een mening
of een ander idee over de situatie. Volgens mij doet TS alles wat in haar
macht ligt om alles zo goed mogelijk te doen voor merrie en veulen.
Sterkte TS en veel wijsheid met verdere beslissingen _/-\o_

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Marlou heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:11

Eens met Sylvia! Respect voor de ts, veel sterkte ermee!

Neon

Berichten: 4949
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Marlou heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:55

Ik denk dat ts heel goed kijkt naar wat haalbaar is en wat niet... ze maakt weloverwogen keuzes in overleg met haar dierenartsen...

Eerlijk gezegd denk ik dat ts echt nuchter genoeg is om te oordelen of dit door kan hobbelen of dat ze een andere beslissing moet nemen.

En kritisch zijn als mede paarden mensen moet zeker kunnen... zeker gezien wij het paard niet dagelijks zien en ts wel, kun je soms als eigenaar het overall plaatje kwijt raken omdat je went aan de situatie.

Denk dat zolang mensen niet gemeen naar elkaar gaan doen er van ts uit ook echt wel ruimte is voor de minder positieve visies van sommige anderen.

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: Marlou heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 08:13

Hoe gaat het intussen met Marlou?