Paard na Einschuss, abces en ruimte tussen hoef bal en hoef.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paard na Einschuss, abces en ruimte tussen hoef bal en hoef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:58

Gelukkig dat het er nu uit is, wat een joekel van een splinter

ikkedus
Berichten: 3289
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Paard na Einschuss, abces en ruimte tussen hoef bal en hoef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:43

Holy crap!! Arm dier en wat een bikkel dan inderdaad.
Moet je nu weer even goed spoelen zeker?

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Paard na Einschuss, abces en ruimte tussen hoef bal en hoef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:36

Jeetje zeg!!! Wel echt super fijn dat het uiteindelijk 'maar' een stuk hout was! Hij zal zich vast super snel weer beter voelen nu het eruit is. Wat een opluchting!

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:43

:oo zo dan.
Wat goed van jouw hoefsmid dat ze dit gevonden heeft.
Jeetje....
Heel veel sterkte met het herstel.

matyee95

Berichten: 297
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 18:48

Astorga schreef:
Fijn dat de oorzaak gevonden is!
Kon ze nog meer verbeteren aan die hoef en de scheur?


Nee. Die moet uitgroeien. En dat gaat gelukkig al best snel. Ik smeer er af en toe duo hoef op. Merk dat het dan soepeler blijft.

matyee95

Berichten: 297
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 18:53

Maflinger_S schreef:
Jezem. Wat heb je dan een superbraaf paard en wat triest dat ie daarmee zo lang rondgelopen heeft. (Dat is overigens geen verwijt, die dingen gebeuren soms.)

Fijn dat je nu weet waardoor het gekomen is. Voorspoedig herstel!



Ja ik deel je gedachte. Zelfs als eigenaresse. Ik stond helemaal te shaken toen ze hem er uit trok. Gewoon van ; dit MOET pijn gedaan hebben. Ik heb in de afgelopen weken wel wat met hem gedaan. 1x gereden dan wel alleen in stap. Maar totaal geen kreupelheid.

Ik vraag me dan af of
- het dan echt geen pijn deed
- zo taai zijn dat hij het negeerde
- Of acceptatie dat de pijn er nu bij hoort.

Het heeft me echt wel veel gedaan. Heb nachten wakker gelegen en nu ik dit vanochtend zag voelde ik me heel naar. Maar ik verwijt mezelf niks. Ik heb alles gedaan wat binnen de mogelijkheden lag. 3 behandelaars erbij gehad, wond verzorgen soms 2x per dag, liefde geven etc etc.

matyee95

Berichten: 297
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 18:55

ikkedus schreef:
Holy crap!! Arm dier en wat een bikkel dan inderdaad.
Moet je nu weer even goed spoelen zeker?



Jup. Vanochtend gelijk met water gespoeld en daarna holte doorgespoeld met collidaal silver, nu soda. Morgen idem.

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paard na Einschuss, abces en ruimte tussen hoef bal en hoef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 19:45

Jeetje wat een wending! wel interessant zeg, is het een splinter of een hoornzuil?

Anoniem

Re: Paard na Einschuss, abces en ruimte tussen hoef bal en hoef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 20:39

Och jeetje wat bijzonder. Voel je niet schuldig, je wist dit niet en hebt alles voor hem gedaan wat je kon. Een paard leeft met de dag. Hij is nu heel blij dat het eruit is en dat is t belangrijkst _/-\o_

matyee95

Berichten: 297
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 20:48

Nynkster schreef:
Jeetje wat een wending! wel interessant zeg, is het een splinter of een hoornzuil?


Stuk hout. Weet ook al waar het stuk hout vandaan komt dus dat word METEEN gefixt! :)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard na Einschuss, abces en ruimte tussen hoef bal en hoef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:25

O.k...er zat dus toch iets in.Nu zal het snel genezen! Fijn!
Eigenlijk kun je er van uit gaan dat als iets niet lekker geneest er hoogstwaarschijnlijk nog een vreemd lichaam in zit.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:38

Ik volg vanaf het begin en heb het topic nu nogmaals doorgelezen. Het hele verhaal krijgt wel een ander gevoel als je weet dat de boosdoener zo'n joekel van een splinter is. :\ Dan begrijp je ook wel dat het zo acuut gebeurde en het zo lang geëtterd heeft.

Nou ja, hopen dat het vanaf nu een stuk sneller gaat en hij binnenkort weer in goede gezondheid is! Aan de zorg zal het niet liggen. ;)

matyee95

Berichten: 297
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 22:09

silverdapple schreef:
Ik volg vanaf het begin en heb het topic nu nogmaals doorgelezen. Het hele verhaal krijgt wel een ander gevoel als je weet dat de boosdoener zo'n joekel van een splinter is. : Dan begrijp je ook wel dat het zo acuut gebeurde en het zo lang geëtterd heeft.

Nou ja, hopen dat het vanaf nu een stuk sneller gaat en hij binnenkort weer in goede gezondheid is! Aan de zorg zal het niet liggen. ;)



Ik heb zelf alle foto's 100x bekeken, continu me af gevraagd wat ik nou moest en elke dag lang naar mijn paard staan staren.
Dit alles heeft zelfs spanningen in mijn relatie opgeleverd. 'Ga je nu weer weg..?' 'Goh wat een klap geld voor een dierenarts'

En ik snap dat wel van zijn kant maar dat maakt dat je in een 2 strijd komt.

Ik ben best geschrokken van het hele geheel. Ik wist niet dat mijn paard hier toe in staat was. Hoe ver moet hij dan gaan voordat hij echt pijn aangeeft..? Het had niet gehoeven om te verbijten zeg maar. Tis oké als hij even niet kan. Maar schijnbaar is kwetsbaar zijn geen optie voor hem.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Paard na Einschuss, abces en ruimte tussen hoef bal en hoef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:22

Goh, het kan best zijn dat als het op een specifieke plek zit dat het niet zo pijn doet. En als het weer aan het broeien was en er druk op kwam wel weer pijn deed. Heb al gekkere dingen gezien en paarden die gewoon 'normaal' doen. Als je ze niet ziet manken of pijn vertonen, kan snelheid van ademhaling en hartslag een indicator zijn van pijn. Een hoge hartslag en hoge ademhaling indiceren dan pijn (die gaat met zo een hitte buiten trouwens ook vaak wat hoger zijn hoor), maar bv een hartslag van 80 in rust is niet ok. We gebruiken het vaak om paarden met koliek wat te monitoren als ze heel stoïcijns zijn.
Of in zijn geval dat voetje vaker op rust zetten dan de andere kan ook wel aantonen dat het daar toch iets of wat pijn deed :)

matyee95

Berichten: 297
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 22:30

GaelleS schreef:
Goh, het kan best zijn dat als het op een specifieke plek zit dat het niet zo pijn doet. En als het weer aan het broeien was en er druk op kwam wel weer pijn deed. Heb al gekkere dingen gezien en paarden die gewoon 'normaal' doen. Als je ze niet ziet manken of pijn vertonen, kan snelheid van ademhaling en hartslag een indicator zijn van pijn. Een hoge hartslag en hoge ademhaling indiceren dan pijn (die gaat met zo een hitte buiten trouwens ook vaak wat hoger zijn hoor), maar bv een hartslag van 80 in rust is niet ok. We gebruiken het vaak om paarden met koliek wat te monitoren als ze heel stoïcijns zijn.
Of in zijn geval dat voetje vaker op rust zetten dan de andere kan ook wel aantonen dat het daar toch iets of wat pijn deed :)


Het blijft speculeren. Maar dit zijn inderdaad wel de kleine signalen waar ik dus nog meer op moet focussen. Ik heb nu dus geleerd dat het een wat pijn en emotie betreft een introvert paard is en de signalen piep klein zijn.

Ik heb wel dingen gezien en ook wel aangegeven maar dat was op dat moment niet herleidbaar. Maar nu wel. Maarja das altijd achteraf

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:39

Joh kan je niets aan doen, het is eruit nu! Ik heb zelf een paard die redelijk ongevoelig is voor alles. Die voelt het niet als je hem aanprikt, die eet distels en brandnetels gewoon vers met prik en doorns erop en alles. Lekker pikant misschien geen idee :') Voel je zeker niet schuldig naar hem toe, zelfs al deed het stiekem toch wat pijn, hij kon er schijnbaar zeker mee leven en het zal dan toch niet zo dramatisch pijnlijk geweest zijn.

Ik hoop dat er geen resterende stukjes zijn. Weet niet of er nog verder onderzoek geplanned is of dat je gaat afwachten. Wie weet gaat het gewoon heel snel dicht nu!

edit: en of er ook nog iets van behandeling gaat gebeuren? Met zo een dingen doen we vaak curreteren en spoelen met desinfectans (wel opletten voor kwetsbare structuren in de buurt). Zo een stuk hout is nou niet echt steriel :P

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Paard na Einschuss, abces en ruimte tussen hoef bal en hoef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:48

Niet fijn voor jullie, maar vind het wel heel boeiend dat een paard met zo'n balk in zijn voet zo goed kan zijn.

Introverte exemplaren zijn erg lastig te lezen hier in.
Ik heb er eens eentje met koliek gehad, dierenarts dacht eerst dat hij voor een van m'n andere pony's kwam (die neurotisch deed omdat er een dierenarts op het erf was). Pony was echt al zo slecht dat ik meteen moest op laden en gaan rijden als ik wou opereren. Op het oog was hij gewoon relext, maar hij stond op een ongebruikelijk tijdstip te dutten met zijn neusvleugels iets op getrokken. Gelukkig heeft hij het zonder operatie overleeft (nadat hij wel in shock neer klapte doordat hij al zo slecht was zo dat hij extreem op medicatie reageerde, ook dat heeft hij overleeft).

matyee95

Berichten: 297
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 22:54

GaelleS schreef:
Joh kan je niets aan doen, het is eruit nu! Ik heb zelf een paard die redelijk ongevoelig is voor alles. Die voelt het niet als je hem aanprikt, die eet distels en brandnetels gewoon vers met prik en doorns erop en alles. Lekker pikant misschien geen idee :') Voel je zeker niet schuldig naar hem toe, zelfs al deed het stiekem toch wat pijn, hij kon er schijnbaar zeker mee leven en het zal dan toch niet zo dramatisch pijnlijk geweest zijn.

Ik hoop dat er geen resterende stukjes zijn. Weet niet of er nog verder onderzoek geplanned is of dat je gaat afwachten. Wie weet gaat het gewoon heel snel dicht nu!

edit: en of er ook nog iets van behandeling gaat gebeuren? Met zo een dingen doen we vaak curreteren en spoelen met desinfectans (wel opletten voor kwetsbare structuren in de buurt). Zo een stuk hout is nou niet echt steriel :P


Nee ik verwijt mezelf niks.

Voor nu elke dag spoelen. Zaterdag stond sowieso al een behandeling gepland. Dus dan word er weer naar gekeken. Vanuit daar handelen we verder. Voor nu tot zaterdag elke dag even aankijken en als het blijft kloten toch laten checken op rest stukken. Komt tijd komt raad.

matyee95

Berichten: 297
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 22:58

Dennis schreef:
Niet fijn voor jullie, maar vind het wel heel boeiend dat een paard met zo'n balk in zijn voet zo goed kan zijn.

Introverte exemplaren zijn erg lastig te lezen hier in.
Ik heb er eens eentje met koliek gehad, dierenarts dacht eerst dat hij voor een van m'n andere pony's kwam (die neurotisch deed omdat er een dierenarts op het erf was). Pony was echt al zo slecht dat ik meteen moest op laden en gaan rijden als ik wou opereren. Op het oog was hij gewoon relext, maar hij stond op een ongebruikelijk tijdstip te dutten met zijn neusvleugels iets op getrokken. Gelukkig heeft hij het zonder operatie overleeft (nadat hij wel in shock neer klapte doordat hij al zo slecht was zo dat hij extreem op medicatie reageerde, ook dat heeft hij overleeft).


Ik heb vandaag mijn hoofd ook gebroken aan die vraag. HOE DAN?!

De avond nadat we hem kreupel vonden (dus toen de halve boomstronk net ingeboord was) is hij in zijn upje uitgebroken en aan het stieren gegaan op het erf. Op aansluiten geweest, op alle sleufsilos staan dansen die mega steil zijn. Dus tsja...... zo ziek wassie niet dachten we.. maar dat werd tien de volgende dag anders. In totaal 3 dagen kreupel geweest. Maarja dat kwam door de Einschuss dachten wij..


En wat een verhaal van jou. Wat een spookverhaal. Je zou bijna met een microscoop de paarden benaderen om geen signalen meer te missen...

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Paard na Einschuss, abces en ruimte tussen hoef bal en hoef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:50

Tjee meid wat bizar zeg. Goed dat het er nu uit is, nu maar genezen, komt allemaal goed!

Pallatin

Berichten: 2510
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:53

Oei...arm paard! Gelukkig is het er uit....is ook echt alles er uit nu? Veroorzaakte die splinter dat ‘gat’ aan de achterkant?

matyee95

Berichten: 297
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 18:31

Pallatin schreef:
Oei...arm paard! Gelukkig is het er uit....is ook echt alles er uit nu? Veroorzaakte die splinter dat ‘gat’ aan de achterkant?


Ja voor we konden zien is alles er uit.

Ja die splinter heeft een abces veroorzaakt die er naar boven uit kwam.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:39

matyee95 schreef:
silverdapple schreef:
Ik volg vanaf het begin en heb het topic nu nogmaals doorgelezen. Het hele verhaal krijgt wel een ander gevoel als je weet dat de boosdoener zo'n joekel van een splinter is. : Dan begrijp je ook wel dat het zo acuut gebeurde en het zo lang geëtterd heeft.

Nou ja, hopen dat het vanaf nu een stuk sneller gaat en hij binnenkort weer in goede gezondheid is! Aan de zorg zal het niet liggen. ;)



Ik heb zelf alle foto's 100x bekeken, continu me af gevraagd wat ik nou moest en elke dag lang naar mijn paard staan staren.
Dit alles heeft zelfs spanningen in mijn relatie opgeleverd. 'Ga je nu weer weg..?' 'Goh wat een klap geld voor een dierenarts'

En ik snap dat wel van zijn kant maar dat maakt dat je in een 2 strijd komt.

Ik ben best geschrokken van het hele geheel. Ik wist niet dat mijn paard hier toe in staat was. Hoe ver moet hij dan gaan voordat hij echt pijn aangeeft..? Het had niet gehoeven om te verbijten zeg maar. Tis oké als hij even niet kan. Maar schijnbaar is kwetsbaar zijn geen optie voor hem.

Jeetje, ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje schrik van het gebrek aan empathie van zijn kant. Als hij wat meer begrip had getoond dan had het waarschijnlijk makkelijker voor jullie beide geweest. Dan sta je er gevoelsmatig niet zo alleen voor. :(:)

Ik vraag me ook wel af of hij daadwerkelijk zoveel pijn heeft gehad van de splinter zelf. GaelleS verwoordt het mooi. Vanaf nu weet je tenminste waar je op moet letten en dat is ook iets waard.

matyee95

Berichten: 297
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 08:58

Ik ben best geschrokken van het hele geheel. Ik wist niet dat mijn paard hier toe in staat
Jeetje, ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje schrik van het gebrek aan empathie van zijn kant. Als hij wat meer begrip had getoond dan had het waarschijnlijk makkelijker voor jullie beide geweest. Dan sta je er gevoelsmatig niet zo alleen voor. :(:)

Ik vraag me ook wel af of hij daadwerkelijk zoveel pijn heeft gehad van de splinter zelf. GaelleS verwoordt het mooi. Vanaf nu weet je tenminste waar je op moet letten en dat is ook iets waard.[/quote]


Ja die empathie is op dit gebied ver te zoeken. Heb hugo 1x eerder ooit in de kliniek gehad met een beschadigd oog en toen was er ook niet veel steun. Dat grapje heeft nr toen een maandloon gekost dus hij vind het allemaal maar duur.

Ik weet nu zeker waar ik op moet letten en die wijsheid is heel veel waard

matyee95

Berichten: 297
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 22:30

Hier nog even een update hoe het nu gaat met mij en hugo. Het is best een heel gedoe geweest wat achteraf meer indruk heeft gemaakt op ons. Dus vandaar dat ik het even hier ventileer.

De vlak nadat de splinter er uit was leek alles weer te genezen. Het gat groeide mooi dicht. Zo. Case closed. Niets bleek minder waar. Een paar dagen later instond er een nieuw abces ónder het dichtbegroeide gat. Die op een nieuwe plek opengebroken was. (Paard niet kreupel)
Toen ik dat zag was ik het zo stront Zat dat ik de dierenarts heb gebeld voor een afspraak voor een rontgen foto. Gelijk een vriendin gebeld voor vervoer en de volgende dag stonden we op de kliniek. Er is een foto gemaakt van het been. Ze konden geen resterende stukken hout zien maar wel dat er zich een fistelgang in de voet groeide wat niet lekker dicht was gegroeid. Dus er werd mij medegedeeld dat hij moest blijven en de dag erna onder algehele narcose geopereerd moest worden om de voet goed te kunnen behandelen. Wow. Nou. Ja. Met een lege trailer weer naar huis dan.

Volgende dag werd ik gebeld dat de behandeling goed was gegaan. Staand geopereerd zelfs! Het gat is geopend en goed door geflosst. Let op; bah.

Afbeelding


Zelfs nog rest stukjes hout gevonden.

Nou na 2 dagen weer naar huis. Ingepakt houden en schoonmaken en om de 3 dagen verbandwissel. Nou dit wilde meneer niet dus elke keer na 2 uur lag al het verband er weer af. (Verband, rek tape, ductape, hoefzak etc etc) tot we op het punt kwamen dat hij ons in het rond begon te slingeren tijdens de Verband wissel en begon te meppen heb ik besloten hem dan maar te laten. Ga niet onze eigen veiligheid op het spel zetten. Dus zo schoon mogelijk en 3x per dag de slang er op maar bloot voets.

Afbeelding


Eigenlijk is het vanaf daar alleen maar goed gegaan. Een week later zat de wond dicht. En het gat in de hoef was ook langzaam aan het dicht groeien. Nou mooi weer wat gaan doen dan! Hugo was er na zo'n lange tijd (15 april begon dit gedoe) was hij er nog niet klaar voor om direct wat te doen dus gaf hij protest en keek hij depri van zich af en had totaal geen motivatie.

Ik heb ons dus even te tijd gegeven om alles te verwerken. Rustig aan stukken wandelen en kleine rondjes onder het zadel. Ook hoeft hij niet meer op een klein stukje te staan. Kortom, ik zag vandaag eindelijk weer een blij paard!
Afbeelding

Afbeelding