Enorme bult

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Enorme bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 09:11

Na lang puzzelen en proberen heb ik de moed opgegeven.
Wat is het geval. Mijn merrie heeft een huge ass bult achter dr oor (eigenlijk aan beide kanten)
Hier heeft ze eigenlijk al jaren “last van”
Het begon met alleen links een bult. We hebben dit laten nakijken. Er is een rontgen en echo van gemaakt. Slijmbeursontsteking zonder verkalking dus het best mogelijke in deze blessure. Deze hebben we behandeld met een laser op stal waar ik toen werkte. Dit hielp naar mijn inziens niet. Ik smeerde er ook compagel op toen. Laseren om de dag en compagel elke dag. Durf zo niet te zeggen hoelang dit heeft geduurd. Minstens een maand denk ik zo. Uiteindelijk stond ze weer terug thuis en heb ik haar tegen beter weten in toch weer opgepakt met rijden. Ze liep heerlijk, lekker lang laag ongedwongen en dit ging goed. Zelfs het idee dat het weg begon te trekken. Ik heb af en toe weer een tube compagel gesmeerd.
Het was toen tijdelijk weg. Haar weer volledig opgepakt en wedstrijden gereden wat super geweldig ging. Stond zelfs zo goed dat ik door kon naar de regiokampioenschappen. Helaas begon ze plots te staken. Echt steigeren uit het niets en ik voelde een gevecht onder me met rijden. Alles ging weer bergafwaarts. Ik ging haar invlechten voor m’n laatste wedstrijd en zag een enorme bult. Dezelfde als toen maar dan groter en rechts deze keer. Toch gestart en heel slecht gereden. Gelijk daarna de dierenarts gebeld want dit kon niet meer. Ze heeft echt pijn.
Dierenarts is gekomen. Weer een rontgen van gemaakt. Beide kanten is de slijmbeurs ontstoken maar deze keer aan beide kanten mét verkalking. Laseren is eigenlijk de enige optie. Dus dit gedaan. Goede kennis van ons heeft een laser dus die heeft haar een tijd gelaserd. Zelf een handlaser aangeschaft ter onderhoud en fanatiek aan de slag gegaan. Ze leek ineens geen pijn meer te hebben. Boog haar hoofd weer alle kanten op en keek anders uit haar ogen. Ze was weer vrolijk en blij. Helaas is de bult niet kleiner geworden en heb ik het eigenlijk eerlijk gezegd opgegeven. We hebben besloten met haar te gaan fokken en rustig aan te doen. Ik longeer haar nog wel. Los in de ring met een halstertje zodat ze helemaal zelf mag weten wat ze met haar hoofd doet.

Heeft iemand hier ervaringen mee. De dierenartsen die ik heb gesproken zeggen dat hier weinig aan te doen is.
Ik heb hieronder wat foto’s van het verloop van het hele proces

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Enorme bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:22

Ik heb alleen ervaring met een chronische slijmbeursontsteking van mezelf, welke in stand gehouden wordt door andere medische problemen en een soort beknelling is zeg maar. Het is heel erg pijnlijk, vooral op de momenten dat het echt ontsteekt en ik wordt er dan ook echt ziek van.

Toen je lang en laag reed ging het goed? en toen je haar weer meer op bent gaan pakken niet meer? is ze weleens helemaal onderzocht..hals/ rug etc? zowel met foto's als de fysio? Heb je rijfilmpjes? wellicht dat er daar nog winst uit te behalen is..

Bij mensen raden ze shockwave aan tegen verkalking, maar of dat helpt.
Volgens mij is rust en een veulen fokken een heel goed idee en dan kijken of het nog beter wordt..wellicht is ze nog wel te rijden tzt met een andere manier van trainen. (aangepast) of als recreatiepaard.

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Re: Enorme bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:25

Ja weleens gezien en bij dat paard was het K.

xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 11:18

Elisa2 schreef:
Ik heb alleen ervaring met een chronische slijmbeursontsteking van mezelf, welke in stand gehouden wordt door andere medische problemen en een soort beknelling is zeg maar. Het is heel erg pijnlijk, vooral op de momenten dat het echt ontsteekt en ik wordt er dan ook echt ziek van.

Toen je lang en laag reed ging het goed? en toen je haar weer meer op bent gaan pakken niet meer? is ze weleens helemaal onderzocht..hals/ rug etc? zowel met foto's als de fysio? Heb je rijfilmpjes? wellicht dat er daar nog winst uit te behalen is..

Bij mensen raden ze shockwave aan tegen verkalking, maar of dat helpt.
Volgens mij is rust en een veulen fokken een heel goed idee en dan kijken of het nog beter wordt..wellicht is ze nog wel te rijden tzt met een andere manier van trainen. (aangepast) of als recreatiepaard.


Ik heb hier een rijfilmpje. Weet niet of dit goed gaat hoor :


We kijken inderdaad gewoon even een jaartje rust aan. Houden haar enigszins in conditie omdat ze dat ook daadwerkelijk leuk lijkt te vinden wat te werken.
Fysio heeft er wel is naar gekeken en kreeg toen juist compliment dat ze goed in dr vel zat. Daarnaast heb ik regelmatig cranio sacraal therapie laten doen. Haar laten masseren en controleren. Echt haar rug en hals heb ik niet op de foto gehad. Dat is wellicht een optie als ze straks dr veulen gehad heeft en we de sport toch willen oppakken.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:22

We hebben een paard op stal gehad dat dit had.
Bleek een ontsteking van het bot te zijn na vele onderzoeken.
Reddingsopties waren er helaas niet....

Heel veel succes ermee!

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Enorme bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:48

Slijmbeurzen gaan alleen irritant doen bij overbelasting. Blijkbaar is ze daar erg gevoelig voor. Gezien wat je schrijft komt het door de rijhouding. Ik zou haar veel meer ruimte geven, en nooit meer achter de loodlijn laten komen. Het is niet de eerste met artrose op die plek. https://paardenkliniekderaaphorst.nl/aa ... s-artrose/

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:52

Dankjewel, het rijden ziet er fijn uit maar ik denk als ze nog net iets meer er in zou zakken zeg maar en de bovenste halsspier opbolt en dan het neusje er uit doet dat haar nek meer ruimte en vrijheid krijgt. Het echte voorwaarts/ neerwaarts rijden.
Dus dat is wellicht iets om mee te nemen als je haar weer op gaat pakken als de rust helpt. Ik zou inderdaad om uit te sluiten sowieso de nek en de hals op de foto zetten.

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:35

O, wat vervelend TS. Beterschap voor jouw paard, hopelijk vindt ze het fijn om moeder te zijn en voelt ze zich beter en is ze pijnvrij.

Helaas kan ik het filmpje niet zien. Hij geeft een foutmelding.
Toevallig ben ik vandaag bij een paard wezen kijken en proefrijden waarbij mij direct opviel dat die dit ook had. Helaas was dit niet op het verkoopfilmpje te zien en de eigenaar/verkoper heeft het ook niet genoemd. Ik ben ook verder niet van plan om het dier te kopen, maar ik vind het wel de moeite waard om te weten wat het is en wat er eventueel aan gedaan kan worden, vooral omdat ik het nooit eerder zo duidelijk gezien heb bij een paard.
Het paard wat ik bezichtigd heb werd erg kort in de hals gereden met de kin richting de borst en dus overduidelijk in een valse knik.
Ik kreeg hem niet met de neus naar voren gereden en ben afgestapt.

Is het ontwikkelen van zo'n bult (of twee, aan weerszijden) altijd rij-gerelateerd? Of kan het ook andere oorzaken hebben? (of heb ik daar overheen gelezen..)

xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 20:43

Nicky1963 schreef:
O, wat vervelend TS. Beterschap voor jouw paard, hopelijk vindt ze het fijn om moeder te zijn en voelt ze zich beter en is ze pijnvrij.

Helaas kan ik het filmpje niet zien. Hij geeft een foutmelding.
Toevallig ben ik vandaag bij een paard wezen kijken en proefrijden waarbij mij direct opviel dat die dit ook had. Helaas was dit niet op het verkoopfilmpje te zien en de eigenaar/verkoper heeft het ook niet genoemd. Ik ben ook verder niet van plan om het dier te kopen, maar ik vind het wel de moeite waard om te weten wat het is en wat er eventueel aan gedaan kan worden, vooral omdat ik het nooit eerder zo duidelijk gezien heb bij een paard.
Het paard wat ik bezichtigd heb werd erg kort in de hals gereden met de kin richting de borst en dus overduidelijk in een valse knik.
Ik kreeg hem niet met de neus naar voren gereden en ben afgestapt.

Is het ontwikkelen van zo'n bult (of twee, aan weerszijden) altijd rij-gerelateerd? Of kan het ook andere oorzaken hebben? (of heb ik daar overheen gelezen..)


Het kan rij gerelateerd zijn. Maar ook door trauma zijn veroorzaakt. Wat wij bij onze merrie dus denken. Ze stond in een stal met een opening waar ze echt best vaak dr hoofd aan stootte. Rille dramaqueen. Ik verwacht niet dat het door het rijden is gekomen omdat zij helaas meer stil heeft gestaan dan is gereden. En ik haar graag lang laat lopen.

Wat ik wellicht na de dracht wil doen is haar nek en rug op de foto zetten.

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Enorme bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:50

Onder echo begeleiding ontstekingsremmer in spuiten wil nog wel goed helpen! Helaas komt het toch vaak op lange of korte termijn terug..

GQMMS
Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Enorme bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:28

Ik rijd een paard en die heeft dit ook (rechts).
Bij haar is het door trauma ontstaan; in de opfok haar hoofd goed gestoten, destijds is er daar niet aan gedaan en is de bloeduitstorting als ware ‘verkalkt’.
Als 4 jarige fotos/echo gemaakt. De dierenarts gaf aan dit operatief te kunne verwijderen, maar kans is dat door het opereren een nieuwe bloeduitstorting komt en je dus bij vooraf aan bent.

Ze heeft er gelukkig geen last van, ze loopt inmiddels Z dressuur en voert alle oefeningen zonder problemen uit. Je mag eraan zitten, op drukken etc. dit maakt haar niets uit.

xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 16:20

GQMMS schreef:
Ik rijd een paard en die heeft dit ook (rechts).
Bij haar is het door trauma ontstaan; in de opfok haar hoofd goed gestoten, destijds is er daar niet aan gedaan en is de bloeduitstorting als ware ‘verkalkt’.
Als 4 jarige fotos/echo gemaakt. De dierenarts gaf aan dit operatief te kunne verwijderen, maar kans is dat door het opereren een nieuwe bloeduitstorting komt en je dus bij vooraf aan bent.

Ze heeft er gelukkig geen last van, ze loopt inmiddels Z dressuur en voert alle oefeningen zonder problemen uit. Je mag eraan zitten, op drukken etc. dit maakt haar niets uit.


Dit geeft hoop! Zij laat ook alles toe. Dat is anders geweest maar na het laseren buigt zo ook alle kanten op en kan ik drukken knijpen en voelen zoveel ik wil.
Neemt niet weg dat ik alsnog foto’s laat maken mocht ik besluiten haar toch weer de sport in te nemen.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:55

Ik heb er bij paarden geen ervaring mee, zelf wel. Belangrijkste is bij opvlamming een ontstekingsremmer. Laser is waarschijnlijk goed bij die verkalking maar als de slijmbeurs ontstoken is moet eerst de ontsteking rustig worden (daar zijn cremes te oppervlakkig voor). Bij mensen spuiten ze ook nog wel eens cortisone als gewone remmers niet werken? Blijft vaak wel een zwakke plek.

xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Re: Enorme bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 20:37

We hebben net besloten het nog een keer te laten scannen om te zien wat er nu aan de binnenkant is gebeurd na het laseren. We hebben namelijk het idee dat het groeit ipv afneemt en dat is natuurlijk niet te bedoeling. Ik ga morgen/overmorgen de da bellen die de vorige keer is geweest voor de echo en foto’s.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Enorme bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:18

Heel goed idee, als het groeit is het echt niet goed en ik twijfel of er dan geen onderliggende oorzaak is.

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:28

xJoJo schreef:
We hebben net besloten het nog een keer te laten scannen om te zien wat er nu aan de binnenkant is gebeurd na het laseren. We hebben namelijk het idee dat het groeit ipv afneemt en dat is natuurlijk niet te bedoeling. Ik ga morgen/overmorgen de da bellen die de vorige keer is geweest voor de echo en foto’s.

Dat is een goede stap, vind ik. Zo weet je wel precies wat er aan de binnenkant (nog) fout zit. Succes!

Klikoo
Berichten: 1392
Geregistreerd: 25-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:30

Ik lees graag mee!

Mijn paard heeft op het moment dezelfde bult, wat zichtbaar is geworden na een behandeling van de osteopaat. Wat de precieze oorzaak is weten we niet.
Ik heb het eerst twee weken aangekeken, waarbij het dikker is geworden en weer wat is afgenomen. Afgelopen woensdag is de DA geweest en dmv een echo is duidelijk dat het om een slijmbeursontstekking gaat. Omdat het nog relatief kort aanwezig is hebben we nu ontstekingsremmers in laten spuiten en geef ik hem metacam. Ik hoop heel erg dat dit de ontsteking laat oplossen.

Ik mag van de DA nog wel gewoon rijden, maar ik merk dat hij liever niet in de oprichting gereden wil worden. Ik merk na het rijden geen verschil en hij kan ook alle kanten goed op bewegen met zijn hoofd, dus ik geloof dat hij er verder weinig hinder van ondervindt.

Ben benieuw wat er uit de echo en foto's komt en wat voor behandeling wordt aanbevolen.

xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Re: Enorme bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 14:37

Nou net thuis van de paarden. De dierenarts is vandaag geweest en er is een nieuwe echo gemaakt. In eerste instantie leek de groei te maken te hebben met vocht. Dan was het een kwestie van inspuiten en afwachten geweest. Echter toen hij bleef scannen zag hij dat het eigenlijk een heel bijzondere casus begint te worden. Het lijkt wel of er allemaal bundeltjes weefsel/chipjes in het vocht zweven. Het bewoog ook zodra ze haar hoofd bewoog. Wat nu dus de planning is, is om het toch open te snijden en deze bundeltjes er een voor een uit te halen en te kijken wat dat doet. Ze moet hier dus voor naar de kliniek. We gaan het toch aan en proberen want we willen niet dat het nog verder groeit.
Hieronder een foto vanaf de onderkant genomen zodat de grootte wat beter gezien kan worden. Afbeelding
Afbeelding

Maandag ga ik bellen om het in te plannen. Ik ben enorm benieuwd hoe dit verder zal verlopen!

Cowgirl

Berichten: 23752
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Enorme bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:48

Als er chipjes in zweven dan zou je denken dat het lichaam dat nu naar buiten aan het werken is. Wel interessant dit en ik ben wel beneiuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen.

xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 14:54

Cowgirl schreef:
Als er chipjes in zweven dan zou je denken dat het lichaam dat nu naar buiten aan het werken is. Wel interessant dit en ik ben wel beneiuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen.

Ja precies dat inderdaad! Ik ben ook zo rete nieuwsgierig. We hebben dus een tijd gelaserd en we vragen onszelf nu af, zou dat het lichaam hebben geholpen om het dus zo te vormen zoals het nu is om het makkelijker naar buiten te werken ofzo? Blijft giswerk maar ik ben echt super benieuwd. De dierenarts overigens ook, die stond volgens mij te popelen om het te gaan doen en vertellen tegen zijn collega’s.

Maflinger_S
Berichten: 12172
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Enorme bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 15:21

Oeh, tijd voor Dr. Pimple Popper ...

Ik hoop dat je paard weer helemaal opknapt.

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 15:26

Zo dan, dat is een serieuze bult!
Heel veel succes gewenst met de komende operatie.

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Enorme bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 22:11

Ik ben heel benieuwd wat ze gaan vinden!

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Enorme bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:11

Die bult is ook wel echt enorm! goed dat je zo snel doorgepakt hebt..ik ben heel benieuwd wat er nu uiteindelijk allemaal aan de hand is.

Sloffer
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-05-20

Re: Enorme bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:19

De keer dat ik bij een paard zo'n bult zag, betrof het een erratische kies. Is daar al eens aan gedacht?