Karperrug?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JulieP
Berichten: 229
Geregistreerd: 21-04-14
Woonplaats: België

Karperrug?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 14:44

Hoi allemaal!!

Ik heb een (klop)hengst (we dachten dat hij ruin was _/-\o_ ) die over twee weken 3 jaar is!
Bij aankoop een half jaar geleden hebben we hem klinisch en RX gekeurd (incl. fotos van de rug), wat allemaal in orde was. Hij zag er ook degelijk gebouwd uit (buiten wat overbouwd, wat normaal is voor een tweejarige).

Sinds een dikke maand echter lijkt het of hij een rugprobleem heeft. Het is niet gevoelig en hij beweegt nog net zo als voordien, maar zijn ruggenwervel is precies zichtbaar. Hij ligt precies "op" de rug. Het is niet dat er echt een bobbel is of dergelijke, maar eerder echt putjes en uitsteekseltjes. Ze beginnen op de plek achter het zadel (moest er een zadel opliggen. Hij heeft voorlopig enkel nog maar een beetje grondwerk gedaan en voor de rest genoten van de weide). Omdat zijn billen en borst ook erg dun en ingevallen waren, dacht ik dat hij gewoon heel mager was toen. Maar ondertussen heeft hij een ferm buikje gekregen, maar zijn ruggenwervel blijft nog steeds "op" zijn rug liggen. Is dit een karperrug? Of iets anders?

De dierenarts dacht ook een karperrug, maar totdat corona voorbij is wenst hij geen verder onderzoek uit te voeren (omdat hij toch niet aan het werk gezet wordt) of kan er geen osteopaat komen, dus zoek ik hier even om tips. Ik zal nog wat fotootjes invoegen van hem in het algemeen, en vanavond enkele specifieke foto's maken!

Alvast bedankt! Groetjes!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze toen ik hem net kocht:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JulieP op 06-05-20 15:02, in het totaal 2 keer bewerkt

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Karperrug?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:48

Is hij een klophengst? Aangezien jullie niet wisten dat hij hengst was?

Qua rug: hij is natuurlijk nog vollop in de groei en beweging... om echt te kijken of het iets is zou ik eerst even een goede osteo/fysio er naar laten kijken... die kan wel beoordelen of het gewoon een lichamelijke verandering is die met groei(spurten) samen hangt... of dat hij ook echt beperkingen heeft.

JulieP
Berichten: 229
Geregistreerd: 21-04-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 14:53

c_alsemgeest schreef:
Is hij een klophengst? Aangezien jullie niet wisten dat hij hengst was?

Qua rug: hij is natuurlijk nog vollop in de groei en beweging... om echt te kijken of het iets is zou ik eerst even een goede osteo/fysio er naar laten kijken... die kan wel beoordelen of het gewoon een lichamelijke verandering is die met groei(spurten) samen hangt... of dat hij ook echt beperkingen heeft.


Jups! Enfin, in zijn boekje staat ruin. Maar de dierenarts vond dat zijn testosteron bijzonder hoog was indien er zelfs maar 1 bal gecastreerd zou zijn (laat staan twee), dus is een beetje raar haha!

Ja, dat dacht ik ook. Maar omdat de dierenarts meteen zei dat er wel echt iets mis wat met hem (en hij vermoedde dus een karperrug), maak ik me toch zorgen. Anders zou ik denken dat hij zelf ook aan zou geven dat het mogelijks met zijn groei te maken zou hebben, en dat hij dus niet direct zou beweren dat het abnormaal ofzo is... Maar voor ik echt panikeer wacht ik inderdaad nog even de osteopaat af! 8-)

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:02

Op de foto vlak na aankoop vind ik hem ook wat bol op de lendenen.
Zoiets kan geloof ik ontstaan na castratie, zeker als de castratie niet helemaal soepel verlopen is of ze ergens ongemak ervaren hebben. Als hij klophengst is, is er misschien toch iets wat invloed gehad heeft.

Voordat je in paniek schiet: ze hoeven hier geen last van te hebben en het kan met tijd en goede training ook weer flink wegtrekken. Maar het is wel slim inderdaad je dierenarts er goed naar te laten kijken voordat je hem zadelmak gaat maken.
Mijn voorkeur zou zijn: eerst foto's van de bovenlijn en daarna pas een ostheopaat erbij. Die kunnen er namelijk niet in kijken...

Je zou bokker Nimber een berichtje kunnen sturen: die heeft een paard heel succesvol gerevalideerd dat onder andere een karper(achtige)rug had.

JulieP
Berichten: 229
Geregistreerd: 21-04-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 15:24

MariekeS_ schreef:
Mijn voorkeur zou zijn: eerst foto's van de bovenlijn en daarna pas een ostheopaat erbij. Die kunnen er namelijk niet in kijken...


Ik dacht ook aan foto's, maar mijn DA heeft gekeken naar de RX van een half jaar geleden waar niets op te zien was. En hij zei ook dat een karperrug niet altijd zichtbaar is op RX. Ik weet natuurlijk niet of dat klopt haha! Hij komt overigens zaterdag terug voor de verdoving tijdens het tandartsbezoek, dus dan kan hij nog eens een kijkje nemen.

Dat van de castratie kan dan in elk geval wel kloppen, want daar klopt inderdaad iets niet mee...

JulieP
Berichten: 229
Geregistreerd: 21-04-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 15:31

Net trouwens ook zijn rapport van de klinische keuring is helemaal nagekeken. Zijn "bouw en stand", "rug" en "kruis" zijn allemaal normaal (net zoals de rest trouwens). Hij was dan ook goedgekeurd toen (zowal RX als klinisch).

Kan het dat een karperrug zich met de tijd ontwikkeld? En indien dat het geval is, kan dat door gewoon op de weide te staan? Want ik heb met hem buiten wat leidoefeningetjes nog nooit iets gedaan. Hij staat gewoon heel de dag buiten met andere paardjes en 's avonds binnen op stal...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Karperrug?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:38

Een karperrug hoeft geen last te veroorzaken hoor.Mijn vriendin haar merrie had het tedelijk erg ,sprong wedstrijden 1.40...is vorige maand gestorven 30 jaar oud.Nooit kreupel gelopen of rugklachten gehad.Was een paard van 1.80 stokmaat

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Karperrug?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:40

Ik heb er ook eentje met een karperrug, of ja die had hij ... ineens was die weg. Zeer vreemd, paard liep zowel met als zonder gewoon normaal ;). Dus ik zou me er niet zoveel zorgen over maken.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:42

JulieP schreef:
Kan het dat een karperrug zich met de tijd ontwikkeld? En indien dat het geval is, kan dat door gewoon op de weide te staan? Want ik heb met hem buiten wat leidoefeningetjes nog nooit iets gedaan. Hij staat gewoon heel de dag buiten met andere paardjes en 's avonds binnen op stal...

Ja dat kan zeker. Het zou best zo kunnen zijn dat hij bv een flinke schuiver gemaakt heeft in de wei. Hij hoeft daar niet zichtbaar last van te hebben. Maar kan als gevolg van zo'n schuiver best zijn rug anders zijn gaan gebruiken.

De ene karperrug is de andere niet. Belangrijk is om te achterhalen waardoor het komt. Pas dan kun je bekijken of je zo'n dier volledig kunt belasten. Ik zou er voor kiezen je paard door een fysio of osteo te laten checken. Of de DA die het paard gekeurd heeft, die zou het verschil goed moeten kunnen zien.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:45

Ik had een paard met een karperrug, met een goed management was werd het veel minder en zelfs bijna niet meer zichtbaar. Zou me er niet al te druk om maken!

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Karperrug?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:51

Als je paard ineens een karperrug laat zien zou ik me daar dus wel druk over maken. Je wilt toch weten wat er aan de hand is en of doortrainen wel verantwoord is?

Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Karperrug?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:55

Mijn advies? Ga eerst eens echt vaststellen of hij klop hengst is. Daarna er wat aan laten doen, mocht het zo zijn.

Geef hem rust, kijk daarna eens hoe zijn rug ervoor staat. Kan maar zo zijn dat het bijzonder positief is bijgesteld. Je rijdt er toch niet op, dus als hij verder gezond wordt geacht, kun je het ook wel iets aankijken.

Die lendenen kunnen bol staan door zijn bal problemen.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:59

Inderdaad, ik ben het daarin wel eens met lr111.
Een paard kan zeker een karperrug ontwikkelen, vaak heeft dat dan een medische oorzaak. Ze gaan bol staan om zichzelf te ontlasten: dus regelmatig na castratie als ze daar pijn of ongemak door hebben of bijv door SI problemen (evt door een val zoals lr111 benoemt).
Als de rug op de foto goed was dan is de kans klein dat het aangeboren in de wervels zit.
Juist een grotere kans dat hem nu iets dwars zit. Als je dan de oorzaak weg krijgt kan de rug weer verbeteren.

JulieP
Berichten: 229
Geregistreerd: 21-04-14
Woonplaats: België

Re: Karperrug?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 16:30

Als ik het goed begrijp:

Eerst eens het klophengst verhaal laten nakijken met de DA? Want na het bloedonderzoek had hij gewoon besloten dat het zo was, maar niet voorgesteld om verdere stappen te ondernemen. Dan zal ik dat zaterdag eens bespreken.

Ik heb sowieso net even een afspraak gemaakt met de osteopaat voor zodra corona afgelopen is. Kan sowieso geen kwaad voor het zadelmak maken denk ik! :)

En ik blijf in de gaten houden of hij onregelmatig zou lopen of ergens pijn hebben. Gisteren tijdens het poetsen heb ik er wat over gemasseerd en hij liet echt niets merken van pijn alleszins, hij loopt ook niet anders en showt zijn gangen nog steeds enorm graag haha. Het zadelmak maken heb ik sowieso al wel uitgesteld, gezien ik hem nog wat te slank en fijn vond ervoor.

Zou het een goed idee zijn om wel al wat spieroefeningen te doen? Aan de hand wat vaker wandelen, langzaamaan rustig beginnen longeren (enkel op halster), ... Of gewoon op de weide zijn ding laten doen?

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:32

Ik zou zeggen maak eerst eens een fatsoenlijke foto op stand.. de eerste twee zijn onduidelijk en de derde staat ie ook nog eens ongelukkig.

JulieP
Berichten: 229
Geregistreerd: 21-04-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 16:35

MarjanB schreef:
Ik zou zeggen maak eerst eens een fatsoenlijke foto op stand.. de eerste twee zijn onduidelijk en de derde staat ie ook nog eens ongelukkig.


Ging ik vanavond voor zorgen zoals ik in het begin aanhaalde! :)
Probleem is wel dat ik niemand mee mag nemen, en hij kan nog niet zo goed stilstaan als hij los is. Dus zal wat improvisatiewerk worden haha !

Overigens, op de foto's was het (nog) niet aanwezig. Althans niet in die mate zoals het nu is.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:37

JulieP schreef:
Als ik het goed begrijp:

Eerst eens het klophengst verhaal laten nakijken met de DA? Want na het bloedonderzoek had hij gewoon besloten dat het zo was, maar niet voorgesteld om verdere stappen te ondernemen. Dan zal ik dat zaterdag eens bespreken.

Ik heb sowieso net even een afspraak gemaakt met de osteopaat voor zodra corona afgelopen is. Kan sowieso geen kwaad voor het zadelmak maken denk ik! :)

En ik blijf in de gaten houden of hij onregelmatig zou lopen of ergens pijn hebben. Gisteren tijdens het poetsen heb ik er wat over gemasseerd en hij liet echt niets merken van pijn alleszins, hij loopt ook niet anders en showt zijn gangen nog steeds enorm graag haha. Het zadelmak maken heb ik sowieso al wel uitgesteld, gezien ik hem nog wat te slank en fijn vond ervoor.

Zou het een goed idee zijn om wel al wat spieroefeningen te doen? Aan de hand wat vaker wandelen, langzaamaan rustig beginnen longeren (enkel op halster), ... Of gewoon op de weide zijn ding laten doen?

Ik zou nu niks bijzonders doen. Je neemt in mijn ogen de juiste stappen: DA erbij. Check door osteo (wat precies zoals jij zegt zeker geen kwaad kan voor zadelmak maken).

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:40

Een osteopaat is sowieso verstandig bij een paard met een karperrug. Bij mij kwam ze toen gemiddeld elke 6 weken, afhankelijk van hoe erg het nodig was.

Ik ben benieuwd naar de standfoto!

Mocht je nieuwsgierig zijn wil ik via PB wel foto’s sturen van de verbetering door de tijd heen van die van mij toen.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Karperrug?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:17

Ik kan er zo vanaf de foto's niks van zeggen inderdaad. Soms wil het ook nog wel eens pijn zijn, dat ze wat opgebold staat.

JulieP
Berichten: 229
Geregistreerd: 21-04-14
Woonplaats: België

Re: Karperrug?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 20:47

De foto's gaan voor morgen zijn, was zo heerlijk met hem aan het kroelen dat ik het helemaal vergeten ben, sorry!

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:55

JulieP schreef:
MariekeS_ schreef:
Mijn voorkeur zou zijn: eerst foto's van de bovenlijn en daarna pas een ostheopaat erbij. Die kunnen er namelijk niet in kijken...


Ik dacht ook aan foto's, maar mijn DA heeft gekeken naar de RX van een half jaar geleden waar niets op te zien was. En hij zei ook dat een karperrug niet altijd zichtbaar is op RX. Ik weet natuurlijk niet of dat klopt haha! Hij komt overigens zaterdag terug voor de verdoving tijdens het tandartsbezoek, dus dan kan hij nog eens een kijkje nemen.

Dat van de castratie kan dan in elk geval wel kloppen, want daar klopt inderdaad iets niet mee...

foto's waren al gemaakt toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:15

Mijne heeft ook een lichte karperrug. Bij hem is er ook waarschijnlijk iets mis/te ruw gegaan bij de castratie. Waardoor hij altijd als een bange hond met zijn staart tussen zijn benen loopt. Hierdoor is zijn bekken gekanteld waardoor het lijkt alsof hij een karperrug heeft.
Ik heb hem nog niet zo lang, maar de tijd dat hij bij mij is is er al veel meer ontspanning, waardoor je ziet dat de rug en het bekken ook meer ontspant en in normale positie terugkomt. Hij begint nu soms ook zijn staart te dragen.
Echt duidelijke foto’s heb ik helaas niet.
Ben benieuwd of je in zijn gedrag ook iets kan merken wb de castratie.

JulieP
Berichten: 229
Geregistreerd: 21-04-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 16:24

Humpiedumpie schreef:
Mijne heeft ook een lichte karperrug. Bij hem is er ook waarschijnlijk iets mis/te ruw gegaan bij de castratie. Waardoor hij altijd als een bange hond met zijn staart tussen zijn benen loopt. Hierdoor is zijn bekken gekanteld waardoor het lijkt alsof hij een karperrug heeft.
Ik heb hem nog niet zo lang, maar de tijd dat hij bij mij is is er al veel meer ontspanning, waardoor je ziet dat de rug en het bekken ook meer ontspant en in normale positie terugkomt. Hij begint nu soms ook zijn staart te dragen.
Echt duidelijke foto’s heb ik helaas niet.
Ben benieuwd of je in zijn gedrag ook iets kan merken wb de castratie.


Ohh, hoe spijtig! Kan inderdaad zijn dat het zo iets is, alhoewel mijn paard echt heel extravert en best dominant is. Dus niet dat hij angstig of rillig is, allesbehalve. Hij laat ook alles toe van aanrakingen, ook bij de koker etc.
Laatst bijgewerkt door JulieP op 07-05-20 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

JulieP
Berichten: 229
Geregistreerd: 21-04-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 16:26

c_alsemgeest schreef:
foto's waren al gemaakt toch?


RX wel, ja! Maar standfotos waar de rug duidelijker is om met jullie te delen niet. :)

JulieP
Berichten: 229
Geregistreerd: 21-04-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 14:08

Bij deze:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto’s zijn vandaag genomen! Heb er nog meer maar die staan op mijn broer zijn gsm. Het is echt gewoon zijn ruggengraat dat hoger ligt dan de rest precies. Uit sommige hoeken lijkt het ook best bol, vanuit andere hoeken dan weer niet. Dierenarts had de afspraak zaterdag verzet, dus nog steeds geen medische update daar de osteo ook pas na corona langs wenst langs te komen.

Hij laat alleszins geen pijn of gevoeligheid merken!