Pony met witte vlek in oog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Pony met witte vlek in oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 13:34

Hoi allemaal,

Een buurmeisje van mij heeft een pony die tijdelijk bij onze merrie loopt en nu zie ik dit bij haar oog. Het gaat om een shetlander van 1jaar oud. Iemand een idee wat het kan zijn?
Afbeelding

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Pony met witte vlek in oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:51

Maanblindheid?

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Pony met witte vlek in oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 15:16

Ik dacht zelf misschien een maanoog??

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Pony met witte vlek in oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:20

Dat ziet er niet perse goed uit, zeer spoedig even naar laten kijken.
Het is zeker geen maanoog, dat zijn gewoon blauwe ogen met een zwarte pupil.
Een witte pupil kan inderdaad maanblindheid zijn.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Pony met witte vlek in oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 15:33

Oh pfff word de dierenarts maar bellen dan. Ik hoop het niet voor haar. Heb er wat over gelezen dan krijgen ze vaak druppels of operaties ze heeft haar net een paar dagen

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:57

het ziet er ongeveer uit wat mijn shetlander ook had. maar bij haar was bijna het hele oog blauwachtig. die had een flinke beschadiging op het oog. ( waardoor? misschien een takje.....)
de veearts controleert met kleurstof of en hoe groot de beschadiging is.
ik heb toen oogzalf gekregen. die heb ik uiteindelijk 1,5 maand moeten gebruiken maar het is helemaal goed gekomen met haar oog.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Pony met witte vlek in oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 16:03

Ok bedankt. Ik zal de dierenarts eens bellen kijken wat hij zegt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:11

Ik zou hiervoor de dierenarts bellen. Een van mij paarden heeft een klein wit plekje in zijn oog dat hier op lijkt. Mijn DA noemde dat een kristallisatie in/van de pupil. Ben de exacte benaming even kwijt. Hij zei me toen dat het kon blijven bij het witte puntje dat hij nu had of dat ineens de hele iris wit kon worden. Als het erger werd dan dat puntje moest ik hem meteen bellen maar dat is tot op heden bij mijn paard nog niet gebeurt. DA kijkt het wel elke keer als hij hier komt (ook als het niet voor dit paard is.) even na. :)

Als het zo groot is zou ik absoluut de DA bellen want sommige oog-aandoeningen veroorzaken niet enkel een beperking voor het zicht maar veroorzaken ook pijn. Als het maanblindheid is bv. kan dit ook behoorlijk pijn doen en moet ze absoluut behandeling krijgen. :)

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Pony met witte vlek in oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 16:14

Ik las ook dat ze bij maanblindheid pijn hebben, vaker knipperen of door een klein spleetje kijken maar dat doet ze helemaal niet

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Pony met witte vlek in oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:19

Mijn paard heeft ook een witte vlek, dat is van een oude ontsteking overgebleven. Dus kan ook een oud overblijfsel zijn.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Pony met witte vlek in oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 19:12

Dankjewel. Degene waar ze haar heeft gekocht zegt dat het een maanoog is maandag laten we voor de zekerheid iemand komen

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Pony met witte vlek in oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:06

Dit is zeker geen maanoog hoor... Maar fijn dat de dierenarts komt!

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Pony met witte vlek in oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 20:45

Ja hij komt zeker. We willen zeker weten wat het is. Als het geen maanoog is, is het echt slecht van de vorige eigenaar dat hij dat zegt. Het was ook nog een echte shetland Fokker ook nog. Ook stom dat het ons niet eerder is opgevallen. Ze heeft een enorme pluk haar dan valt het ook niet echt op

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:53

Mensen halen heel vaak twee termen door elkaar:
1. Maanoog = benaming voor een blauwe iris
2. Maan blindheid = volksmond voor een aandoening waarbij de lens helemaal vertroebelt en leidt tot blindheid.

Misschien hebben jullie het verkeerd begrepen? Of de fokker heeft het verkeerd benoemd.

In ieder geval is het goed dat de DA komt.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Pony met witte vlek in oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 21:08

We hebben hem vandaag een berichtje gestuurd of hij dit eerder had gezien. Hij zei oh ja het is een maanoog vergeten te vertellen. Maar ze heeft er geen last van. Toen terug gestuurd dat we dachten ze misschien blind was nee dat was ze absoluut niet

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:14


appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Pony met witte vlek in oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 21:22

Ja ik heb inderdaad ook gegoogeld lijkt er niet op

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:33

emilyslaluna schreef:
Mensen halen heel vaak twee termen door elkaar:
1. Maanoog = benaming voor een blauwe iris
2. Maan blindheid = volksmond voor een aandoening waarbij de lens helemaal vertroebelt en leidt tot blindheid.

Misschien hebben jullie het verkeerd begrepen? Of de fokker heeft het verkeerd benoemd.

In ieder geval is het goed dat de DA komt.


Ik kom hier even op terug, erg toevallig ben ik nu voor mijn ophthalmologie examen aan het leren en kom ik net het stukje over maanblindheid tegen.

Maanblindheid is dus een volksmond naam voor Equine Recurrent Uveitis, Wat dus wil zeggen dat het een ontsteking is van het oog die helaas vaker terugkomt. Het wordt gekoppeld aan een imuunrespons.

Ik lees dat het ook helaas niet te genezen is, wel te managen.

Ik chronische gevallen leidt het tot cataract (= vertroebeling van de lens) en dus blindheid.

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Pony met witte vlek in oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:46

Het kan ook een oud trauma zijn. Ik zou oppassen met diagnoses, maar het is zeker niet normaal.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Pony met witte vlek in oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 21:54

Bedankt in iedergeval. Nee ik vond het ook niet normaal. Maar bij maanblindheid zie je dat ze vaak knipperen of door een spleetje kijken toch en las dat het vaak bij wat oudere paarden voorkwam. Ze is nog maar 1 jaar oud

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:56

Sizzle schreef:
Het kan ook een oud trauma zijn. Ik zou oppassen met diagnoses, maar het is zeker niet normaal.

Ik stel geen diagnose, ik ging in op het feit dat maanogen en maanblindheid vaak verward worden met elkaar. En toen kwam ik per toeval meer uitleg tegen tijdens het leren voor mijn examen. Puur informatief, geen diagnose ;)

TS, het klopt zeker dat maanblindheid gepaard gaat met pijn en gevoeligheid voor licht.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:06

emilyslaluna schreef:
Sizzle schreef:
Het kan ook een oud trauma zijn. Ik zou oppassen met diagnoses, maar het is zeker niet normaal.

Ik stel geen diagnose, ik ging in op het feit dat maanogen en maanblindheid vaak verward worden met elkaar. En toen kwam ik per toeval meer uitleg tegen tijdens het leren voor mijn examen. Puur informatief, geen diagnose ;)

TS, het klopt zeker dat maanblindheid gepaard gaat met pijn en gevoeligheid voor licht.


Niet altijd. Bij de Appaloosa bijvoorbeeld komt een versie van maanblindheid voor waarbij ze geen tekenen van pijn laten zien. Die knijpen dus ook niet met het oog, maar krijgen in het oog wel schade.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 22:07

emilyslaluna schreef:
Sizzle schreef:
Het kan ook een oud trauma zijn. Ik zou oppassen met diagnoses, maar het is zeker niet normaal.

Ik stel geen diagnose, ik ging in op het feit dat maanogen en maanblindheid vaak verward worden met elkaar. En toen kwam ik per toeval meer uitleg tegen tijdens het leren voor mijn examen. Puur informatief, geen diagnose ;)

TS, het klopt zeker dat maanblindheid gepaard gaat met pijn en gevoeligheid voor licht.


Daar heeft ze gelukkig totaal geen last van. Ze heeft vanmiddag heerlijk buiten staan grazen in het zonnetje die er af en toe was en rende achter de poezen aan, geen traamogen of dicht of knipperend oog

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:09

Emily, Verkeerd geinterpreteerd, sorry.
Er is inderdaad ook een vorm van progressieve maanblindheid die niet pijnlijk is maar dat is redelijk beperkt to appaloosa‘s en inderdaad is 1 jaar dan wel erg jong.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:09

eilleen333 schreef:
emilyslaluna schreef:
Ik stel geen diagnose, ik ging in op het feit dat maanogen en maanblindheid vaak verward worden met elkaar. En toen kwam ik per toeval meer uitleg tegen tijdens het leren voor mijn examen. Puur informatief, geen diagnose ;)

TS, het klopt zeker dat maanblindheid gepaard gaat met pijn en gevoeligheid voor licht.


Niet altijd. Bij de Appaloosa bijvoorbeeld komt een versie van maanblindheid voor waarbij ze geen tekenen van pijn laten zien. Die knijpen dus ook niet met het oog, maar krijgen in het oog wel schade.


Bedankt voor het toevoegen! Ik denk dat het bij mijn lessen nog algemeen is, nog geen rasverschillen. Er staat namelijk in de cursus PIJN in hoofdletters :').
Ik zal het bij mijn notities toevoegen. Dankje!