Vreemde longklachten paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 18:05

Wow wat krijg ik ongelofelijk veel lieve berichtjes van jullie! Heel erg bedankt! <3

@poes, werkelijk geen idee! Hij is normaal ook echt de rust zelve in de wei!:j

@paardenfann4, oh echt! Dat is ook sneu!! Wij hebben eigenlijk bijna geen horzels,
heb ook nog nooit eitjes op zijn benen oid gezien, Maar je weet het natuurlijk nooit, ik sluit het niet uit...
Ik vind het ook erg vreemd, hoop ook dat het opgelost kan worden

@nikkay, wat ontzettend lief van je! Ik vind ook dat ik het hem verschuldigd ben om alles te proberen wat er maar binnen mijn macht ligt...

@superpony, jeetje wat heftig zeg! Die aanvallen... ergens komt het wel bekend voor alleen bij die van mij ziet het er niet uit als koliek, hij is alleen maar hard aan het rennen en steigeren en bokken en trapt zelfs de haren uit zn staart....

Wat toevallig dat je het net gezien hebt bij die van jou! Die van mij staat ook op een pension stal..

Spoot de veearts bij die van jou toevallig dexamethasone in?
Waarom was het een hopeloos geval volgens de scopie? Wat zagen ze daarop?

Bij die van jou kwam er dus ook niks los met de zouttherapie... die van mij inderdaad ook niet, deed die van jou ook hoesten of was die alleen maar benauwd?

Ik snap je punt van je wilt antwoorden hebben, maar op een duur worden de kosten zo hoog en is de kans steeds kleiner dat je de oorzaak vind , daar loop ik nu ook erg tegen aan, je wilt door met Scopie’s en onderzoeken en al maar op een duur vind ik het ook zo sneu voor het dier!

Mijn paard is helaas ook nog maar 10 jaar oud, hij zou in de bloei van zijn leven moeten zijn...

Ik ben wel benieuwd hoe de neusgaten bij dat paard bij jou eruit zagen/open stonden?

Ik zal proberen of ik het een keertje op film Ga kunnen krijgen, dan zal ik zwz hulp nodig hebben van mijn stalgenoten, aangezien die hem steeds in paniek vinden...

Volgens mij kun je via YouTube een filmpje plaatsen en dan alleen voor de mensen die de link hebben, en die link kun je dan in je bericht zetten

@pareltjes, wow wat een heftig verhaal!! Dat die het heeft overleefd! Wat een wonder!

Dat kneusjes verhaal herken ik, mijn paard is vanaf geboorte af ook erg ziek geweest en ze hadden hem eigenlijk met de geboorte willen laten inslapen, maar hij had zo’n lief snoetje, nu is hij zijn hele leven ook echt een kneus en heeft al zoveel ziektes en dingen gehad ...

Maar als ik het zo lees is bij die van jou ook nooit vastgesteld wat het nu precies was? Welke kliniek was jij geweest?

Een dagboek wil ik best eens proberen, maar op dit moment zijn alle dagen hetzelfde,
Tis wel verergerd want in het voorjaar was het nog zo dat hij op stal, en bij het stappen onder het zadel niks geen last had, tot ik ging draven,
Maar nu is hij al benauwd als ik hem naar de wei breng, en met 5 min wandelen ademt hij al erg snel, en heeft stappen onder het zadel niet veel meerwaarde meer omdat hij het toch meteen benauwd heeft...


Dat van die triggers is een goeie, ik zal dat eens gaan opschrijven!

@marleen_usar, wat super dat dat werkt bij die van jou! Wat voor verschil merk je als ik vragen mag?

Wij geven het momenteel ook, maar merk echt geen verschil

@karijn, ah nee wat zonde!! Gelukkig is het weer nu stukken beter! Hoe gaat het nu met die van jou nu de temperatuur weer lager is?

@pareltjes, de eerste keer was tussen 11/12 smorgens, en donderdag was het rond half 7 savonds...

@iwanluver, dat is een goede vraag, dat vroeg ik me dus ook af

@k_m, dus als ik het goed begrijp, reageert die van jou echt op de luchtdruk?

Klopt regulier kunnen we eigenlijk niet meer doen dan dat we al gedaan hebben...

Cranio sacraal pakt mijn osteopaat altijd mee, dat zat tot voor kort wel goed geloof ik, maar ik kan het zeker nog een keer laten checken!
het enige is, 11 sept komt er nog er wel een natuurgeneeskundige, misschien kan zij ons nog helpen om te zoeken naar wat we nog zouden kunnen doen

Goh neurologisch heb ik nog totaal niet aan gedacht!! Mag ik vragen waarom je daar aan denkt? En heb je daar misschien meer informatie over?

@hwn, bedankt! Ik ga dat zwz idd nog even nakijken!

@hannanas, het lijkt mij inderdaad ook! Ik was in het begin zo zeker van zijn hart! Vooral omdat toen dit begon hij in rust en stap geen symptomen vertoonde!

Bloeddruk gemeten? Ze hebben wel ecg’s gedaan in rust, aan de longe en onder het zadel! Ook een volledig hart onderzoek, 2 hart echo’s en een hartkatheterisatie en via die katheterisatie een inwendige hart echo

Ik moet zeggen dat ik zuurstoftherapie wel een beetje eng vind, en ik vraag me ook een beetje af, moet ik ook wel zover willen gaan met een paard dat je op een duur zuurstof moet toedienen om hem nog een beetje leven te kunnen geven...

@ superpony, heftig zeg!! Dat slaan met het hoofd durf ik niet te zeggen, want als het gebeurd komt een stal genoot er achter en die zetten hem meteen onder de douche (gelukkig) en tegen de tijd dat ik kom is er bijna niks meer van de aanval te merken, behalve dat die dan nog niet op adem is en erg moe oogt

Ik heb inderdaad ook besloten dat opsluiten niet het juiste is, hij moet een paardwaardig leven kunnen leven met vriendjes in de wei... en als ik hem moet opsluiten om dit soort dingen te voorkomen is zijn leven al niet paardwaardig meer...
dus hij gaat toch gewoon overdag in de wei, ondanks mijn angst dat ik hem een keer slecht aantref

Wat vreselijk trouwens om te lezen dat jullie je paardje hebben moeten laten gaan...

@karijn, ah dat geloof ik! Een naar idee is dat he! Ondanks dat iedereen ooit de keuze moet maken, leef je er nu echt een soortje naartoe, je houd er altijd rekening mee dat het vroeger of later kan gebeuren... echt naar!


De laatste paar dagen gaat het gelukkig weer goed, hij heeft (niet te vroeg juichen) geen aanval meer gehad sinds donderdag, wel is hij in stap enz al aan het hijgen, ik ben erg aan het twijfelen wat ik nog kan laten nakijken om dingen uit te sluiten, en of het wel nut heeft en niet weer weggooit geld is,

Wat wel duidelijk is, de zouttherapie heeft tot nu toe duidelijk niks gedaan

Wat ook wel interessant en vreemd tegelijk is, ik heb dat eigenlijk nooit vertelt maar misschien herkent iemand dit, hij maakt ook zulke geluiden sinds dat het benauwde begonnen is,

Misschien denkt iemand hee dat komt bekend voor?

Het gebeurd zowel op stal, als onder het rijden als met wandelen of naar de wei brengen...

https://youtu.be/_0Nt4E-TnpA

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:44

Ik hoop echt dat de holistisch arts je op het spoor kan zetten van een diagnose.
Ook voor het paard.. Het is toch geen doen zo...
Dat geluid.. en de manier waarop hij dat doet. Lijkt een beetje op luchtzuigen.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:14

Is er uit gesloten dat hij een slokdarm verlamming heeft? Of hoe je het noemt. Daar is net een onderzoek voor opgestart waar ze paarden voor zoeken die ineens zonder aanleiding ademhaling probleem kregen?

Zijn zijn darmen in orden dat linkt ook naar long? Zand? Worm ? Enz

Zijn de vitaminen gehalte geteld in bloed. Weinig vit E kan ook klacht kortademigheid geven.

Is er een neus staal genomen? In de neus of keel zelf gekeken?

Zijn er eikels in de buurt of andere dingen, bomen plant die hij op kan eten waarvan ademhaling klacht krijgen.

En nog iets geks kan een paard ook corona kan krijgen? Dan gaat ook alles van de kaart.

Zoveel dingen waar je helaas dus moet gaan uitsluiten.

karijn

Berichten: 5404
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:59

Higoma, met mijn paard gaat het nu beter met deze lagere temperaturen. Hij is minder benauwd maar over een week zal het nog beter gaan. Maar goed wordt het nooit meer. Daarnaast heeft hij ook cornage, kan niet tegen eerste snee voordroog en ook wel slijtage in de kogels achter. Daarnaast heeft hij in het koude seizoen al een aantal jaar last van vochtophoping in de koker. Dat verdwijnt in het voorjaar.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:38

Ik heb geen hoestend paard meer na het gebruik van Puur, het is helemaal weg. Maar ik weet zeker dat hij van de winter wel weer gaat hoesten.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:23

marleen_usar schreef:
Ik heb geen hoestend paard meer na het gebruik van Puur, het is helemaal weg. Maar ik weet zeker dat hij van de winter wel weer gaat hoesten.


Als je paard in de winter hoest heeft hij hoogst waarschijnlijk een stof allergie en geen hooikoorts.Paarden met hooikoorts voelen zich in de winter kiplekker en staan niet te hoesten.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 24-08-20 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:35

@Higoma145

Als je paard aan het eind van de dag buiten slechter is dan smorgens waarom zet je hem dan niet snachts buiten en overdag binnen? Dat doe ik hier ook en dat werkt uitstekend.
Mochten de pollen de trigger zijn zal het probleem drastisch verminderen.


De ellende met pollenallergie is dat niet alleen pollen het paard beroerd maken maar op hete dagen ook de ozon. Ozon laat de longcapaciteit drastisch afnemen ( bij hoge ozonconcentraties en bij gevoelige longen tot wel 30%) als ook nog eens de luchtwegen vernauwen door een allergie én de temperatuur oploopt tot 30+ dan kan het lichaam het niet meer verwerken.

Tussen 11.00 en 19.00 uur zijn ozon concentraties het hoogst. Dieren/ mensen met longproblemen moeten dan naar binnen. Binnen kunnen de concentraties tot wel 50% minder zijn.

Bij mijn hengst heb ik de diagnose aangedragen. Heb de hengsten aan huis én zelf gefokt dus ken iedere beweging en gedraging. De diagnose door de kliniek klopte niet. Het beeld wat daar bij hoorde was niet het beeld dat mijn hengst liet zien. Door een jaar lang een dagboek bij te houden én dit naast weerbericht én pollenseizoen te houden was de link snel gevonden.

Hier mee naar de kliniek gegaan en toen was het voor hun ook duidelijk. Daarna begonnen met medicatie en nu na een aantal jaar weet ik wanneer wat en hoeveel te geven. Voor het paard is het leefbaar maar rijden zit er in de zomer niet meer in. Ik ben heel tevrede over mijn kliniek, ze hebben geen onderzoek teveel gedaan. We kwamen er gewoon niet uit omdat ze destijds nog nooit een paard met hooikoorts hadden. Dus werd er snel richting stofallergie gewezen.

Houd een dagboek bij en het kan verrassende inzichten geven.

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 09:22

@babootje, bedankt! Ik hoop het ook! Dit geluid maakt hij overigens niet altijd, maar het komt wel veel voor, het is dus niet zo dat hij dit achter mekaar doet, maar als ik er ben hoor ik het altijd wel een paar keer, en als ik ga wandelen of stappen hoor ik het wel altijd,

Luchtzuigen heeft hij eigenlijk nog nooit gedaan...

@almighty, dat is een goede tip! Nee er is niet naar zijn slokdarm gekeken!
Kun je misschien nog vinden waar dat onderzoek is opgestart? Dan kan ik eens kijken of ik hem kan opgeven ervoor!

Zijn darmen zijn volgens mij verder wel in orde,

Er is niet in zijn neus gekeken, dat dan weer niet, wel naar zijn keel en stembanden enz, al zijn ze natuurlijk wel met de scopie via de neus naar binnen gegaan!

Zou er dan ook iets in zijn neus kunnen zitten wat zou belemmeren? Hadden ze dat dan niet moeten zien met het naar binnen gaan met de scopie?

Geen idee of een paard Corona kan krijgen,

@karijn, ah gelukkig dat het met die van jou nu beterder gaat!! Klinkt ook als een heel zorgenkindje zeg

@marleen_usar, dat is wel heel positief dan! Alleen mijn paard heeft dus nooit gehoest, echt nooit, zelfs geen kuchje... dat vind ik vooral zo vreemd

@pareltjes, klopt, hij heeft met de warmte enz ook overdag binnen gestaan en snachts buiten, al is het maar om hem uit de zo’n te houden voor de warmte straling enz,

Maar eigenlijk maakt het verder qua klachten weinig uit, we hebben al dag en nacht buiten geprobeerd, snachts binnen overdag buiten, overdag binnen en snachts buiten, en een paar dagen binnen maar echt niks maakt nou verschil in zijn ademhaling of vermindering van symptomen,

Van de kliniek moest hij 24/7/365 naar buiten en mocht hij in de stal niet meer komen, maar op een duur hoe meer hij buiten bleef hoe slechter het met hem ging,

Dus hij gaat nu toch beperkt op stal, al is het maar voor zijn eigen rust (hij ligt altijd heel veel te slapen)

Maar een dagboek ga ik zwz eens even doen! Wie weet wat er uit komt

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:29

Ja veel klinieken geven als eerste advies 24/7 buiten omdat hun eerste reactie stofallergie is. Maar goed dat je hem ook binnenzet om hem zijn rust te geven. Soms moet je een beetje eigenwijs zijn...en gewoon doen waarvan jij ziet dat het paard zich het meest comfortabel voelt.

Ik hoop dat je snel weet wat hem nu exact scheelt!

Ze moeten zeker ook de neus controleren! Bij die van mij waren longen, keel etc goed. Maar in het allervoorste deel van de neus waren de slijmvliezen duidelijk zeer geirriteerd.

Maar zelf kun je ook veel zien, zijn de slijmvliezen in de neus vuurrood ( zonder enige inspanning ) is er al een gerede kans op allergie.

Trouwens de mijne heeft ook NOOIT gehoest. Ook niet tijdens hoestreflex opwekken bij DA.

Paardenfann4
Berichten: 1340
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:47

In je eerste posten schrijf je dat er wel uitgebreid naar zijn slokdarm is gekeken? Je schrijft dat hij buiten eigenlijk slechter is dan binnen, heb je hem wel eens een tijdje binnen gehouden om te kijken hoe dat gaat? Ik heb zoveel mogelijk alles proberen te lezen dus kan zijn dat ik het over het hoofd gezien heb. Als hij binnen niet benauwd is, dan is er buiten iets wat het triggert. Dan is het nog de vraag wat, maar dan ben je iets verder.

Bijzonder verhaal, ik hoop dat je er achter komt wat hij nu daadwerkelijk heeft. Misschien toch een combinatie van een allergie met die hartritme storingen die dit veroorzaken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:11

Het was ook niet hetzelfde als koliek he?! probeer een beeld te schetsen waar het een beetje naar neigt. Staan liggen, heeeeeeeeeeel benauwd etc.

Toen wij zoekende waren, kregen we ook 100 tips; kan het niet dit zijn, kan het niet dat zijn. Maar als het zo makkelijk was, dan weet je meestal wel sneller wat het is.

Het is juist NA alles uitsluiten dat je nog vragen hebt. Dat meerdere veeartsen, ook op grote kliniek, een paard zien en vreemd staan te kijken, niet weten waar ze verder moeten zoeken.

Ik heb wel filmpjes, maar die willen niet op Bokt. Althans mij lukt dat niet. Maar ik zou ze ook niet openbaar meer plaatsen.

Ik heb een paard met gewone luchtweg klachten wat echt al naar is en je alles aan doet. Maar als je het hebt over vreemde klachten, kom je gewoon in een ander circuit. Ook het geluid van ademhalen bijv, was echt heel anders.

De vorige eigenaren hadden hem ook op meerdere plekken laten onderzoeken en behandelen en was altijd standaard behandeld. En later ook door een alternatief iemand met uitlezen, kruiden etc.

Wij hebben zelf een osteo laten komen nog, omdat we een interessant stuk lazen en het de moeite waard vonden. Enige is dat hij slecht in elkaar zat door het zware ademen.

Ook hebben we nog foto's terug gekeken bij de vorige eigenaren en zagen daar dat hij altijd met grote neusgaten stond. Dus zelfs als hij niet hoestte, niet zwaar leek te ademen, stonden die wijd en daar heeft niemand op gelet.

En dat is het probleem. Dat lees je ook in de reacties. Mensen gaan de standaard dingen af en voor je van alles hebt geprobeerd en van alles is uitgesloten, staat je paard alweer een tijdje zo.

Hoeveek wij niet hebben gehoord; kan het geen eiken processie rups zijn? Is het niet een boom? Vogels? etc etc.

En zelfs dan........Je kan dus niet alles vermijden. Moet je een paard zijn hele leven in een stal isoleren als je die helemaal steriel krijgt en hij daar niet hoest? Dat gaat op den lange duur andere problemen geven en hoe wil je je paard beweging geven?
Ja, je kan kijken of hij er dan vanaf komt.........Maar doorgaans zie je paarden niet echt genezen.

Over onze veearts eerst. Hij zag hem met de aanval, een paar dagen later op de kliniek en toen met de scoop. Het is een hele eerlijke veearts, dus onze wereld schoof wel even weg en wij zijn nog dingen gaan proberen. Hij is na verhuizen nog bij andere veeartsen en kliniek geweest, maar dat was rekken.

Toen de vorige eigenaren nog 1 van hun artsen had gesproken en ze met van alles kwamen, mocht hij zelfs nog terug om door te blijven dokteren. Daar konden wij echt niet meer achter staan en was meer een prestige actie van die veearts, omdat die gewoon al eerder van alles had voorgeschreven wat totaal nutteloos was geweest.

Maar goed, wij waren ook emotioneel, want je raakt gefrustreerd, ziet dat paard de hele dag en je kan op een gegeven moment niet meer doorgaan.

Dat wil niet zeggen dat elk paard ingeslapen wordt, maar wel dat je snel moet proberen het verschil tussen normale luchtwegklachten en andere klachten te onderscheiden en meer gericht te zoeken als je nog wat wil.
Een middel zoals puur pollen gaat dan echt niet helpen en zou nu kostbare tijd kosten.

ElCid hier op bokt heeft veel ervaring met de kliniek waar ik de link van deelde. Die kan je ook bellen en je kan beeldmateriaal sturen etc. Dat is een snelle weg en geeft misschien net even die kijk erop. Daarvoor joef je niet gelijk in te laden, je eigen veearts aan de kant te zetten etc.

Onze vorige veearts heeft ook met andere veeartsen overlegd toen onze hengst nek schade had.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:32

Paarden kunnen COVID krijgen dat is in een ander topic geopperd bij een ziek paard. Maar dat uit zich meer als een virus dacht ik niet per sé op de longen.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:12

Higoma145 schreef:
@babootje, bedankt! Ik hoop het ook! Dit geluid maakt hij overigens niet altijd, maar het komt wel veel voor, het is dus niet zo dat hij dit achter mekaar doet, maar als ik er ben hoor ik het altijd wel een paar keer, en als ik ga wandelen of stappen hoor ik het wel altijd,
Luchtzuigen heeft hij eigenlijk nog nooit gedaan...


Voor luchtzuigen hoeven ze niet "de bak te pakken". Stond bij ons een paard dat lucht zoog op eens soortgelijke wijze door lucht te halen en in te slikken. Daar kwamen ze op de kliniek pas achter dat het luchtzuigen was. (kreeg koliek). Dus vandaar mijn opmerking.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 14:31

Ons paard was wel een luchtzuiger. Is door vorige mensen op 4jr leeftijd aangekocht en deed hij het al. Soms meer, soms minder.

Bij ons stopte hij er direct mee. Ook niet in de lucht zien happen. Zou goed zijn als mensen het verschil weten tussen kribbebijten en luchtzuigen.

Of daar veel schade door was, is bij ons niet meer verder onderzocht.

Wat ons paard ook had, is enorm veel gallen op de benen en dus een hoofd dat echt in mijn ogen te groot was en wat lichte zwelling had.

Ben je op tijd en heb je ook meer tijd, is uitgebreider onderzoeken wel fijn. Maar zoals wij hem kregen en wat je dan allemaal probeert, ben je eigenlijk te laat.

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 09:02

@pareltje, bijzonder dat die van jou ook niet hoeste idd!

De slijmvliezen in de neus, zijn idd zodra we gaan stappen oid en de neus gaat open staan, vuur rood, ik moet wel ergens een filmpje hebben...
Neus controleren ga ik opt lijstje zetten

@paardenfann4, excuus dat heb ik dan denk ik een beetje onduidelijk opgeschreven, er is wel gekeken naar stembandverlamming/cornage, maar niet naar de slokdarm zelf,
Hij heeft inderdaad ook een tijd binnen gestaan, op stal gaat het ook gewoon goed en zie je niks aan hem, je ziet dan gewoon een gezond paard staan, maar zodra je hem van stal haalt hijgt die al

Het zou kunnen inderdaad, de combinatie zoals jij zegt,

@super pony, ja dat is het inderdaad, er is al zoveel gecheckt en bekeken, en er komen steeds meer vragen...

Je punt over hoelang kan je door gaan begrijp ik ook zeker, op een duur moet je zo veel zoeken en aanpassen voor het paard dat je je af gaat vragen of het nog wel een paardwaardig bestaan is

@poes, wow serieus! Wat bijzonder! Dat wist ik echt niet!

@babootje, nee klopt inderdaad, ik heb vroeger ooit eens een verzorgpaard gehad die luchtzoog en die kon het ook zonder iets,

Maar bij die van mij lijkt het niet alsof hij lucht naar binnen zuigt, maar eerder naar buiten perst, als ik op dat moment mn had voor zn neusgat houd komt er ook echt lucht uit tijdens dat geluid...

Wat zonde dat die van jou koliek kreeg! Wel alles goed gekomen?

@superpony, oh echt! Enig idee waarom hij het bij jullie niet meer deed?

Heb je ooit nog wel een verklaring gehad voor de vele gallen op de benen en het licht gezwollen hoofd? Of ben je daar nooit achter gekomen?

avh
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-09

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:41

Ik heb je net een prive berichtje gestuurd en ik lees je verhaal nu nog een keer en ik zie zoveel dezelfde punten als bij mijn paard, lees maar even. :-)

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:24

Hoe is het nu met je paard?

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-21 17:59

Hoi allemaal,

Het is al weer een poosje geleden dat ik gereageerd heb in dit topic, maar ik wilde jullie toch nog eens voorzien van een update!

Vorig jaar heeft Gossa in augustus/september een opleving gehad, we konden weer wat meer rijden en hij leek weer wat fitter,

We hebben toen rustig aan mee gedaan aan een laagdrempelig balkjes lesje onder het mom van, we doen alleen nog maar leuke dingen waar hij blij van wordt, dat vond hij erg leuk, en ging hem goed af, allen helaas heeft hij toen op een balk een blessure opgelopen,

hij heeft toen heel de winter van 2020 stil gestaan en dan was er ook helemaal niks te merken van zijn benauwdheid!

Richting het voorjaar 2021 mochten we opbouwen en werd hij uiteraard weer benauwd, maar hoe verder hij kwam in net opbouwen hoe beter het ging!

Helaas bleek begin vd zomer dat zijn peesblessure weer verergerd was en aan zijn andere been een nieuwe blessure was gekomen (helaas door ontsnappen uit de wei met zijn vriendinnen) hij heeft dus sinds dien alleen maar op stal gestaan met beperkte beweging,

In juli, augustus en sept hebben we veel buiten gestapt voor zijn pezen, en ik hoopte dat hij door het vele stappen wat meer conditie zou opbouwen,

Op een duur zijn we ook steeds meer draf en gallop gaan opbouwen, maar helaas houd hij het totaal niet vol,

Een paar rondjes draven en hij is eigenlijk al
Moe,

Het uit zich op dit moment niet zozeer in het zware hijgen of benauwd zijn, maar hij is totaal niet te rijden, alles voelt zwaarmoedig en lamlendig hij wilt tussen zijn oortjes wel, maar het lukt hem niet,

Het lijkt wel alsof zijn conditie dit keer niet opbouwd,
Ook vind ik hem steeds slechter in zijn lijf zitten,

Daarom heb ik dus besloten om alle beelden van Gent op te vragen en door te sturen naar Moerbeke en daar voor second opinion te gaan,

Ik weet niet zo goed welke kant ik precies moet uit denken, maar ik vind het zo sneu voor hem, hij wilt zo graag maar het lukt hem gewoon niet

Komende dinsdag kunnen we gelukkig terecht dus het is niet heel lang wachten meer!

Omdat vele van jullie zo ontzettend lief mee dachten en meeleefden, wil ik jullie toch graag nog updaten als jullie er interesse in hebben :j

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:20

Heel de winter heeft die stilgestaan en toen ging het goed. Zou je dit paard niet een langere tijd rust geven? Dan kan je nog verder zoeken naar behandelingen of medicatie die de klachten kan onderdrukken, maar dat je dat "aan het werk" uit je hoofd zet voor, laat ons zeggen, zeker een jaar?
Dat je je doel bijstelt naar: het paard minstens ieder seizoen laten doorkomen met een minimum aan klachten. Wanneer dat doel behaald is, kan je dan eventueel verder kijken.

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:27

Jeetje wat balen.... ik duim voor jullie dat de second opinion misschien nieuwe inzichten brengt.

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:52

Spannend. Hopelijk kan Moerbeke je helpen.

Ze hebben bij mijn pony destijds ook het longprobleem vastgesteld.

Mijn duimen draaien voor jullie! :knuffel:

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-21 21:58

Gini schreef:
Heel de winter heeft die stilgestaan en toen ging het goed. Zou je dit paard niet een langere tijd rust geven? Dan kan je nog verder zoeken naar behandelingen of medicatie die de klachten kan onderdrukken, maar dat je dat "aan het werk" uit je hoofd zet voor, laat ons zeggen, zeker een jaar?
Dat je je doel bijstelt naar: het paard minstens ieder seizoen laten doorkomen met een minimum aan klachten. Wanneer dat doel behaald is, kan je dan eventueel verder kijken.



Waarom zou ik hem een jaar stil zetten? Hij staat al 2 jaar praktisch stil, met slechts lichte beweging, dus ik zie het nut van stil zetten niet in.

En de oplevingen die hij af en toe had, stelde ook niet veel voor, dat betekende enkel dat hij iets langer kon draven en misschien zelfs galopperen, terwijl hij voorheen op zzl niveau getraind werd

Ook heeft hij al veel behandelingen/medicatie gehad die de klachten hadden moeten onderdrukken maar niks helpt, ik weet niet of je het topic helemaal hebt gelezen maar dit paard is al 3 keer in Gent geweest voor hart en long onderzoeken ;)

Ik heb geen eens een doel meer met hem, enkel opbouwen tot hoever we ook mogen komen, maar dan moet het opbouwen ook wel opbouwen worden en niet enkel slechter en schonkiger in zijn lijf worden..

Verder heeft dit paard mij al zoveel gegeven in zijn leven dat ik al lang blij ben dat hij er nog is :D

Desalniettemin wil ik gewoon het beste voor hem, en wil ik gewoon een met een frisse blik naar zijn klachten (waar hij inmiddels al 2 jaar mee loopt) laten kijken :j

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-21 22:01

@mayasfrenk, dankjewel! Ik hoop het ook :)

@saul, dankjewel! Hoop ik ook :D wat voor long problemen waren er bij die van jou vast gesteld?

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 22:02

Jeetje wat een rollercoaster.

Hier een oudere Fries (18 jaar) en hij heeft na een longontsteking begin dit jaar ook echt een stap terug gedaan in conditie en belastbaarheid. Ook na rustig optrainen zitten we nu op een plateau. Gezien z’n leeftijd en wat andere dingetjes denk ik nu aan crushing. Wellicht dat ik hem as week nog laat testen, al is het maar om het uit te sluiten.

Ik hoop dat je bij Gosse een beter beeld krijgt wat nog verbeterd kan worden en hoe. Je paard benauwd zien is zo ontzettend naar

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 23:36

Mijn paard konden ze in Gent ook geen weg mee, maar hebben ze in Moerbeke toch weer redelijk op de rit gekregen. Er zijn nog steeds wel eens mindere periodes maar het merendeel van de tijd kom ik gewoon aan rijden toe.