Vreemde longklachten paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 13:01

Bedankt allemaal!!

We hebben zo’n 3 kwartier getelefoneerd,
Het komt er op neer dat de arts die hem onderzocht heeft iets over het hoofd gezien heeft en nu ze de beelden gingen uitzoeken kamen ze het tegen en is het doorgestuurd naar de cardioloog

Hij had de beelden bekeken en zag iets waar hij niet zeker over was en erg over twijfelt

Misschien zit er een gat tussen zijn linker en rechter voorkamer

hij vertelde dat dat heel moeilijk te zien is op een echo, dus dat ze dat ook makkelijk over het hoofd kunnen zien, hij heeft nu zelf nog de beelden beoordeeld en zei dat het maar zelden voor komt dus de kans dat het echt zo is is klein, maar hij zei gezien de beelden van de echo twijfelt hij echt,

Hij had de beelden ook nog doorgestuurd naar een collega in Amerika en die zei meteen daar zit een groot gat, maar hij had het ook nog gestuurd naar een andere colllega in Europa ergens en die zei weer zie er niet heel veel aan maar twijfel een beetje

Vrijdag gaan we terug naar de kliniek in Gent en gaan ze een nieuwe hart echo maken op hun eigen kosten, dat wordt een 3D echo vanaf buiten en waarschijnlijk ook aanvullende onderzoeken, een hart catheterisatie en ook een inwendige hart echo

Dus het blijft toch nog erg spannend!!

Ik zal zeker nog even vermelden dat ik alsnog de beelden wil hebben ook voor de verzekering enz..

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:47

Pff dat is wat!
Heel spannend zeker, veel sterkte en goodluck met de onderzoeken, ik zal duimen!

Fangio

Berichten: 2564
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:50

Wat fijn dat er nu toch nog meer onderzoek aan komt. Hebben ze ook al iets gezegd over eventuele therapie mogelijkheden mocht het toch een gat zijn? Ik hoop enorm voor jou dat dit het keerpunt gaat zijn!

noviceh

Berichten: 4789
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:21

Een ventrikel septum defect? Dat zou de klachten wel verklaren, maar is natuurlijk geen goed nieuws. Fijn dat de cardioloog er zo bovenop zit! En jij ook trouwens, chapeau!

Higoma145 schreef:
Het enige wat ik gewoon moeilijk en frustrerend vind is hoe kan zoiets nou toch letterlijk van de een op de andere dag ontstaan?

Dit is makkelijk te verklaren. Stel, je hebt een meer waar je 1 waterplant in doet. Deze plant vermenigvuldigd zich elke dag.
Dus dag 1, 1 plant.
Dag 2, 2 planten.
Dag 3, 4 planten.
Dag 4, 8 planten.
Enz...
Na een jaar is de helft van het meer bedekt met waterplanten. Hoe lang heeft het dan nog nodig voor het gehele meer bedekt is?

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 15:55

Bedankt allemaal!

@mirandamalik, dankjewel!

@fangio, Als het is wat ze denken weet ik nog niet of er behandelingen zijn, daar hebben we het eigenlijk nog niet over gehad aan de telefoon :x

@noviceh, ik geloof inderdaad dat het zo heet! Heb je daar ervaringen mee bij paarden?

Goed punt over het meer! :+

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 16:27

@noviceh, excuus ik geloof toch dat het anders heet, het heeft te maken met de voorkamers, dus de boezem, dus ik geloof dat het dan atrium septum defect heet?

Riviera87
Berichten: 417
Geregistreerd: 05-05-20

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 16:39

Wow, wat een wending. Ben benieuwd wat er uit de nieuwe echo komt. Stel dat het een gat is kunnen ze dat dan operatief verhelpen?

noviceh

Berichten: 4789
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:44

Higoma145 schreef:
@noviceh, excuus ik geloof toch dat het anders heet, het heeft te maken met de voorkamers, dus de boezem, dus ik geloof dat het dan atrium septum defect heet?

Dat kan :j Ik heb er enkel ervaring mee met patiënten in de zorg.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:55

Wat fijn dat het goed opgelost is in Gent. Mijn ervaringen daar zijn ook wisselend, van super fijn en betrokken, naar ronduit schandalig.. Volgens mij heb je nu eindelijk de goeie arts te pakken.

Ben heel benieuwd, equitom blijf ik ook niks dan goede dingen over horen, moest je nog een second willen. Succes!

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:04

Jeetje dat is even een andere wending zo. Spannend en heel benieuwd naar het verloop na onderzoek. Sterkte!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 00:56

Oke,. dat is wel een heel ander geval. Wat hierboven wordt gezegd; stel dat het operabel is, overweeg dan om het bij Equitom te laten doen, want die is de beste.
Sterkte.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:30

Geen tips van mij, geen ervaring of kennis hierover om te delen.

Maar ik wil je wel veel succes wensen vrijdag, hopen dat er meer duidelijkheid komt.
Dikke knuffel en duimen voor een hopelijk gunstige uitslag voor je paard.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:44

Ik heb onlangs op tv in Dierendokters 24/7 een hartoperatie bij een paard in Gent gezien.
Zij hebben als één van de weinigen in Europa ervaring in dit soort zaken.
Ik ga voor je kijken of ik nog ergens iets kan vinden over die aflevering.

Edit; gevonden !
Als je wil terugkijken, moet je enkel aanmelden
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/dierendokt ... 2a8/#close


Succes alvast vrijdag !

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 23:41

@riviera87, ja apart he! Ik ben ook erg benieuwd!
Ik heb eigenlijk geen idee of ze het dan dicht zouden kunnen maken :x

@noviceh, ah okee! Ik dacht wellicht dat je er met paarden ervaringen mee had :D maar bij mensen is er wel iets aan te doen toch?

@k_m, apart he! Ik heb nu in de laatste dagen inderdaad ook al van mensen zulke wisselende ervaringen gehoord, heel bijzonder! >;)
Ik denk inderdaad ook dat we het nu wel treffen met de cardioloog zelf :D

Equitom, okee dat ga ik onthouden!! :Y)

@smit_ilse, heel erg bedankt :) ik ook! Ik zal zeker weer een update plaatsen :j

@superpony, super bedankt! Dat zal ik absoluut onthouden *D

@janouk, super lief! Onwijs bedankt!! <3

@pandora2, wauw! Super bedankt! Ik heb het meteen bekeken! Wat mega interessant! Heel erg bedankt :D

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 23:04

Hoi allemaal!

Even een update van vandaag!

Drukke dag vandaag in Gent!

De cardioloog was bang voor een gat in zijn hart wand tussen de linker en de rechter voorkamer,

We begonnen met een ecg, en een uitwendige hart echo, daarop waren de beelden nog steeds vol vraagtekens,

Vervolgens werd er een katheter in zijn halsslagader geplaatst om een hartkatheterisatie uit te voeren, zodat ze met een speciale katheter een inwendige echo in het hart konden maken,

Wat was dat interessant!

We kwam erachter dat hij inderdaad een aangeboren hartafwijking heeft, maar gelukkig een hele onschuldige, geen gat in de hartwand maar wel een hartwand die aan 1 kant niet volledig is dicht gegroeid, gelukkig geen belemmering voor hem!

Ook is de typische friezenkwaal volledig uitgesloten, de pulmonale aorta zag er keurig uit!

De lichte ritme stoornis (sinus aritmie) die die heeft is al een beetje erger dan het eerst was, dus we moeten goed in de gaten houden of dat niet ineens overslaat naar atrium fibrillatie (echte hartritmestoornissen) gelukkig gaan ze dat iedere 6 maand controleren!
maar mocht dat gebeuren is dat gelukkig te opereren

Ook hebben ze nog longfoto’s gemaakt waarop ze toch nog het een en ander zagen, er was wel echt littekenweefsel te zien, het is nog even de vraag of het oud littekenweefsel is of Recent, daarom moeten we over 3 maanden nog een keer terug voor longfoto’s en een bal spoeling, de longen blijven dus toch nog steeds de hoofdklacht en die gaan ze nu dan ook behoorlijk agressief behandelen met cortisonen en medicijnen die verneveld moeten worden

We gaan voor 2/3 maanden aan de slag met medicijnen en in de tussentijd krijgt meneer alle rust! Hij mag alleen wandelen aan de hand,
Korte stukjes, En daarna gaan we weer terug voor controle

Super trots op mijn grote vriend, hoe ongelofelijk lief en braaf hij de onderzoeken onder ging
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 23:08

Jammer natuurlijk dat hij zo in de lappenmand zit, maar toch interessant om te zien lijkt me.
Maar ze kunnen dus nog steeds niet zeggen wat het precies is?

Kennis van mij die heeft ook een fries gehad die ook iets mankeerde waar geen dierenarts achter kon komen. Die was ook altijd heel moe en uitgeput. Bedenk me net dat het wel een beetje overeen komt. Deze had regelmatig ook een raar verkleurde tong, zwart geloof ik.
Die heeft ook nooit een diagnose gehad, maar ging na een verhuizing langzaam weer vooruit. Inmiddels heeft die nog steeds wat wisselende dagen, maar over het algemeen gaat ie wel weer aardig. Paard blijft flegmatiek, maar niet meer zo buiten adem en moe de hele tijd.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 02:36

Jeetje, interessant en ook eigenlijk niet echt heel slecht nieuws nu gelijk. Je had erger verwacht, denk ik?

Fijn dat ze hem goed in de gaten gaan houden. Misschien kan je na 2 of 3 controles dan ook horen of het echt verslechterd of een stilstaand proces is.

Mag hij alleen wandelen? Dat verbaasd me dan weer wel en vind ik van artsen zoooo jammer. Juist buiten staan en bewegen is zo goed. Natuurlijk mankeert hij wat, maar met stilstaan krijg je nog zoveel problemen en leg je zoveel stil, waar hij zoveel belang bij heeft. Stofwisseling en bloedsomloop zijn zoveel beter bij vrij bewegen.

Hopelijk worden de longen wel schoon/beter en kan hij daar weer een betere conditie door krijgen.

Fangio

Berichten: 2564
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 07:51

Interessante update! Welke medicatie staat hij nu op voor zijn longen?
Mijne moest juist inderdaad in conditie gehouden worden, maar neem aan dat ze bij de jouwe ook z'n hart e.d. in de overweging hebben meegenomen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 08:41

Leuk dat je zo'n uitgebreide update plaatst ! En dat hij zo braaf was <3
Had je Gunther Van Loon ?
Hopelijk blijft de sinus aritmie ook een sinus aritmie en slaat het niet om.

Succes met de medicijnen voor zijn longen ! Dat het maar snel de goede kant mag opgaan !

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 09:22

Blijf je alert ts? Want alles leuk en wel en ik weet natuurlijk niet of er eerder ook al een longfoto is gemaakt, of een echo van de longen (zou je toch wel denken als ze er van alles mee hebben gedaan zoals spoelingen), maar ik zou toch nog steeds al het beeld materiaal willen hebben! Want nu is het nog steeds maar op de blauw/groen/bruine ogen van de behandelende artsen of de verslechtering niet komt omdat je dus in eerste instantie het verkeerde advies hebt gekregen. En ik kan mij zo voorstellen dat dit 2e onderzoek je ook gewoon weer een klap geld kost. Wat eigenlijk gewoon niet correct is.

Wat ik trouwens wel heel bijzonder vind is dat dus het niet helemaal dichtgegroeid zijn van de hartwand dan geen gat of opening oplevert? Hoe zit dat dan als ik dat vragen mag? Dat dit dus geen belemmering is?

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 10:31

@earth, ja ze blijven eigenlijk zeggen allergie waar de longen op reageren
Goh wat een bijzonder verhaal zeg!! En ze hebben nooit kunnen achterhalen wat die mankeerde? Een zwarte tong, wat apart! En dan heel de tong of alleen de bovenkant van de tong?

@superpony, klopt! We hadden inderdaad wel wat slechter verwacht, vooral omdat de arts bang was voor een gaatje tussen de 2 atriums, maar gelukkig valt dat mee!
Ik moet zeggen dat ik het ook een veilig gevoel vind dat ze hem nu zo in de gaten gaan blijven houden,

Sorry hij mag uiteraard wel in de wei! Hij moet 24/7 naar buiten, in iedergeval de komende 3 maanden, ook voor even poetsen of het vernevelen of wat eten mag die absoluut niet naar binnen, ze willen vooral weten nu of als hij echt helemaal uit die stal omgeving is opknapt en alles aanslaat of niet,

@fangio, bedankt! Volgens mij, maar ik weet niet of ik het goed zeg, gaat hij op een behoorlijk zware kuur met cortisonen, geen idee welke, maar iig wel 2/3 maanden non-stop, en ik dacht Flixotide om te vernevelen
Ze denken idd ook om zijn hart, maar in dit geval vooral aan het littekenweefsel wat ze op zijn longen zagen, of dit oud is of nog nieuw/actief, ze willen meer “schade” voorkomen

@pandora2, dankjewel! We hadden inderdaad nu Gunter van loon zelf! Dat heb ik wel als onwijs prettig ervaren! Heel rustig, lief naar het paard, ik kon alles vragen, nam echt de tijd! Wat een verschil met de voorgaande arts die we hadden!
Ik hoop ook dat de sinus aritmie blijft wat het is, maar mocht het omslaan is het gelukkig te verhelpen, dus dat is ook wel een prettig idee

@neetoch, ik blijf zeker alert, dit is trouwens de eerste keer dat ze een longfoto hebben gemaakt, dat was nog niet eerder gebeurd, long echo hebben ze nog niet gedaan...

Ik heb inderdaad gister ook nog wel vermeld dat ik alsnog graag het beeld materiaal wil ontvangen, niet alleen voor mezelf maar ook voor de verzekering,

De voorgaande 2 keer dat we in Gent waren hadden we een andere arts nu hadden we de cardioloog zelf, was wel een enorm verschil in zowel omgang met het paard als met de eigenaar

Ik zal proberen het goed uit te leggen van zijn hartwand

Het komt erop neer dat een bepaald iets tussen de 2 kamers in, een soort dubbel schotje aan 1 kant gesloten is, wat ook zo hoort, en de andere kant hoort daar tegenaan te sluiten na de geboorte dat het 1 schot wordt, maar bij gossa is 1 van de 2 schotjes een kommetje geworden met een flapje wat de hele tijd heen en weer fliebert

Dit heeft geen gevolg voor de stroming van het bloed dus dit is niet zijn probleem

Kijk, als veulen werkt dit schotje zo

Afbeelding

In de baarmoeder, Dan gebruikt een veulen (en mens btw ook) nog geen longen dus het bloed hoeft nog niet langs de longen

Dus het gaat dan door zo’n schotje heen op die manier

Na de geboorte sluit dat en wordt dat 1 schotje

Afbeelding

Maar bij gossa is het zo

Afbeelding

Het kan geen kwaad en geeft ook geen turbulente flow van de ene atrium naar de andere atrium

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 10:47

Had je vorige keren misschien een vrouw toevallig? Er loopt daar echt 1 arts rond waar mijn haren van overeind gaan staan.

Hopelijk werkt de medicatie, maar is dat dat iets dag je langer gaat moeten geven?

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 10:49

Ik herken veel uit je verhaal. Mijn paard begon ineens ook te kwakkelen, lusteloos, niet fit, hoesten, dikke klodders slijm. Versnelde ademhaling en hartslag na drie minuten longeren. Onderzoeken, spoeling: astma en cornage, allergieën voor stof en meer. Medicijnen gehad, buiten gezet, hooi stomen... €3000 uitgegeven.

Ik heb hem met vervroegd pensioen gestuurd. Nu bijna drie jaar verder en hij doet het goed. Rijden doen we niet meer. Een stapritje kan nog wel maar dat was het. Dit voorjaar was natuurlijk voor hem geen fijne periode. Ik zie dat hij het benauwder heeft. Maar hij eet goed, is voor zijn doen fit.

Ik snap dat het zuur is dat je nu niet verder komt maar eerlijk gezegd, denk ik dat je je ambities met dit paard moet loslaten. Hij heeft teveel problemen, het gaat gewoon heel veel tijd kosten om hem goed te krijgen en te houden. Als het kan, zet hem minimaal een half jaar op rust en observeer hoe het met hem gaat. Een paar goede dagen is te kort want zodra je hem weer oppakt, valt hij terug.

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:20

Dank ts! Wat een heldere uitleg, ik begrijp het helemaal.

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 00:51

@k_m, jaa dat klopt inderdaad!! Ik zal je even een pb doen :j

@karlijn, jeetje ook een heftig verhaal zeg! Bizar ook hoe makkelijk en snel die kosten oplopen he!

Ik snap dat je je paardje met pensioen hebt gezet, als wij daarop uitkomen accepteer ik dat inderdaad gewoon,
Ik ga alsnog alles proberen wat ik maar kan, maar mocht hij inderdaad met pensioen moeten, mag die zeker lekker als grasmaaier blijven! :Y)

@neetoch, dankjewel! Dat is leuk om te lezen! Was dankzij de arts die legde het mij zo uit! :D