Paard stoot hoofd heel hard, en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Paard stoot hoofd heel hard, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 12:36

Hallo allemaal,

Vanochtend had ik een afspraak bij de dierenarts. Trailer klaarzetten, paard pakken, maar ze wil niet.
Na een aantal keer proberen, yes! Ze staat bijna. Nog een heel klein stukje, kom op Fien! En bam. Ze schiet achteruit, hoofd omhoog en stoot keihard de hoofd. Ze heeft nu ook helemaal een kale plek...
Ze heeft dr hoofd gestoten midden op de voorhoofd. Net naast dr colletje.
Ik heb dr terug in de wei gezet en iemand op de uitkijk gezet. Alleen weet ik niet of dit slim is en wat er allemaal kan gebeuren.
Bedankt alvast!

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:39

Kale plek kan geen kwaad.. Heb je ff gevoeld of er iets gebroken is? Als je niks geks voelt, zal 't wel goed zijn..

Anomien

Berichten: 7384
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Paard stoot hoofd heel hard, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:41

Als je toch al op weg was naar de dierenarts....

Zou je het kunnen laten bekijken. Ze kunnen veel hebben hoor.

Ibbel

Berichten: 49119
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard stoot hoofd heel hard, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:42

Paard is in de wei gezet en dus niet op weg naar de DA.
Paard heeft nu dus geleerd dat sputteren tegen de trailer werkt.

Anomien

Berichten: 7384
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:43

Ibbel schreef:
Paard is in de wei gezet en dus niet op weg naar de DA.
Paard heeft nu dus geleerd dat sputteren tegen de trailer werkt.


Ja dat begreep ik. Daarom ook de opmerking...

Ik zou gewoon doorgezet hebben. Hij moest toch al naar de DA!

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:44

Zolang het niet bloed en het paard geen pijn of raar gedrag laat zien zou ik geen zorgen maken, ik ben het met Ibbel eens

teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 12:44

Ibbel schreef:
Paard is in de wei gezet en dus niet op weg naar de DA.
Paard heeft nu dus geleerd dat sputteren tegen de trailer werkt.


Nou, ja, daar heet u gelijk in, maar na 2.5 uur aan een paard staan trekken en duwen en echt alles geprobeerd te hebben heb ik het opgegeven, en al ze dan ook nog eens keihard dr hoofd stoot stop ik. Ik heb dr nog 1 keer op de klep laten staan en toen vond ik het wel genoeg geweest.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:47

teamshetjes schreef:
Ibbel schreef:
Paard is in de wei gezet en dus niet op weg naar de DA.
Paard heeft nu dus geleerd dat sputteren tegen de trailer werkt.


Nou, ja, daar heet u gelijk in, maar na 2.5 uur aan een paard staan trekken en duwen en echt alles geprobeerd te hebben heb ik het opgegeven, en al ze dan ook nog eens keihard dr hoofd stoot stop ik. Ik heb dr nog 1 keer op de klep laten staan en toen vond ik het wel genoeg geweest.


Ja je moet ook niet trekken, dan gaan ze alleen maar harder trekken en duwen, dat werkt dus niet. Als je m in de trailer wil doen moet je ook ruim de tijd ervoor nemen, zodat dit soort dingen dus voorkomen worden. *Haastige spoed is zelden goed*

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:51

Mijn oude dame heeft haar hoofd gestoten aan een lang balkje dat aan de nieuwe ruif hing.Vergeten af te zagen.Ik dacht even dat ze knock out ging.Gelijk gevoeld om het wondje dat boven op haar hoofd zat,maar ze gaf niet echt pijn aan.Toen even aangezien en ze ging naar buiten om te grazen en was weer zoals altijd.Wel nog even een paar keer gaan kijken hoe het was.

teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 12:55

Citaat:
Ja je moet ook niet trekken, dan gaan ze alleen maar harder trekken en duwen, dat werkt dus niet. Als je m in de trailer wil doen moet je ook ruim de tijd ervoor nemen, zodat dit soort dingen dus voorkomen worden. *Haastige spoed is zelden goed*
[/quote]

We hebben niet letterlijk staan trekken, zoiets heet een spreekwoord.
We zijn een uur van tevoren begonnen. Ik ging er van uit dat het binnen die tijd wel zou lukken. Nou, na een uur met wortels en appels en weet ik wat stond ze nog steeds niet. Ander paard in de trailer gezet zodat zij er naast kon in de hoop dat dat hielp, hielp ook niet. Meer eten en een extra paard. Nog steeds niet. Tussendoor nog wat pauzes, ontspannen totdat ze gras ging eten, even wachten en opnieuw proberen.
Na 2.5 uur heb ik het gewoon besloten dat het zo niet ging werken. En toen gebeurde dit.

Ik vroeg om hulp over wat ik moest doen omdat ze de hoofd stootte, niet om commentaar over of ik wel of niet door had moeten gaan met haar in de trailer proberen te krijgen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard stoot hoofd heel hard, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:05

Hier heb ik eentje staan die met idioot doen op stal bij de vorige eigenaar een keer hard genoeg zijn hoofd gestoten heeft dat ie sterretjes zag volgens hen. Daar hebben ze toen de DA bij gehaald omdat die echt "verdoezeld" stond. (suf). DA vermoedde naar wat ik hoorde van hem toen een hersenschudding maar als er niks echt stuk is doen ze daar bij paarden eigenlijk niet meer aan dan rust geven tot ze zich beter lijken te voelen kennelijk.

Ik kreeg dat verhaal mee toen ze hem naar hier zouden brengen omdat ze vrij overtuigd waren dat die klap zijn toch al bedenkelijke mentale gezondheid iig geen goed gedaan zou hebben. :+

Indien een paard zich dusdanig hard stoot zou ik dus idd wel waakzaam zijn. Paarden kunnen de symptomen waar je bij mensen een hersenschudding aan herkend niet vertonen. Behalve sufheid.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:06

oei, ik maak me meer zorgen om het trailer laden dan om hoofd stoten.
Als het dier niet anders dan anders doet is het hoofd stoten niet zorgwekkend.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Paard stoot hoofd heel hard, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:21

Dus als je paard niet de trailer op gaat krijgt het wortels, appels en gras? :? Goede beloning voor ongewenst gedrag. >;)

Wellicht een deskundige erbij halen die je kan helpen bij dit probleem. De aanpak die je nu hebt werkt duidelijk niet.

Wat betreft hoofd stoten, wanneer paard zich niet anders gedraagt is er weinig aan de hand. Ze kunnen best wat hebben :)

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:24

Aan de voorkant van het hoofd kunnen ze wel wat hebben. Zou me meer zorgen maken als het bovenop was, bij de oren. Gewoon even in de gaten houden. Als je paard zich anders gedraagt even de dierenarts bellen.

teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 13:36

ilaan schreef:
Dus als je paard niet de trailer op gaat krijgt het wortels, appels en gras? :? Goede beloning voor ongewenst gedrag. >;)

Wellicht een deskundige erbij halen die je kan helpen bij dit probleem. De aanpak die je nu hebt werkt duidelijk niet.

Wat betreft hoofd stoten, wanneer paard zich niet anders gedraagt is er weinig aan de hand. Ze kunnen best wat hebben :)


Ze kreeg appels voor het wel op de trailer gaan. Een beloning voor de stappen die ze wel zette, en geen beloning als ze bleef staan of achteruit ging

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard stoot hoofd heel hard, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:42

Die van mij heeft haar hoofd gebroken ooit ( tegen ijzeren hooiruif) hoog op het neusbeen.
Daar kwam ik pas achter toen er een verdikking van het bot ( schieffel dus eigenlijk) ontstond.
Er zit daar weinig zacht weefsel dus zwelt het niet op.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:43

Tjee wat zijn we hier hard met oordelen mensen. Je hebt geen idee van wat er gebeurt is, TS vraagt om hulp over hoofd stoten en in plaats daarvan doet iedereen hier aannames dat ze het allemaal wel verkeerd gedaan zal hebben.

Als je niks leuks kan zeggen, dan moet je soms misschien gewoon je mond houden? Zeker aangezien TS niet om hulp vraagt over het trailer laden.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Paard stoot hoofd heel hard, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:46

Als je niks raar voelt of ze zich niet anders gedraagt het zo laten, maar het wel in de gaten houden.
Heb je een trailer waarmee je (onder begeleiding) kunt oefenen? Wel handig als ze gewoon de trailer op gaat de volgende keer.

teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 15:01

Iriscope schreef:
Tjee wat zijn we hier hard met oordelen mensen. Je hebt geen idee van wat er gebeurt is, TS vraagt om hulp over hoofd stoten en in plaats daarvan doet iedereen hier aannames dat ze het allemaal wel verkeerd gedaan zal hebben.

Als je niks leuks kan zeggen, dan moet je soms misschien gewoon je mond houden? Zeker aangezien TS niet om hulp vraagt over het trailer laden.


Dankjewel

teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 15:02

Zonnebloem92 schreef:
Als je niks raar voelt of ze zich niet anders gedraagt het zo laten, maar het wel in de gaten houden.
Heb je een trailer waarmee je (onder begeleiding) kunt oefenen? Wel handig als ze gewoon de trailer op gaat de volgende keer.


Ja, ik ga de komende week oefenen met de eigenaresse van de andere paarden. Hopelijk lukt het na een aantal keer oefenen.

Ibbel

Berichten: 49119
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:32

Ik heb ooit een moeilijk te laden paard gehad dat achteruit ging, haar hoofd stootte en vervolgens bedacht: oh, achteruit doet zeer, ik ga maar vooruit de trailer op. Nadien laadde ze probleemloos :+ Dat kan dus ook gebeuren :))

Heb hier 2x hetzelfde paard gehad die zichzelf een ontzettende dreun gaf tegen een stalluik. Die stond echt haar hoofd te schudden, te flemen, kortom had eçht wel pijn, maar er was uiteindelijk niets mis mee. Haar dochter had een tijd terug met een ontzettende bult achter haar oren die kennelijk ook iets stoms gedaan had.
Allemaal zonder probleem over gegaan. Jongste paard heeft wel wat pijnstilling gehad omdat die écht pijn had. Maar niets drastisch beschadigd dus.

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:58

Cioccolato schreef:
oei, ik maak me meer zorgen om het trailer laden dan om hoofd stoten.
Als het dier niet anders dan anders doet is het hoofd stoten niet zorgwekkend.


Ik ook. Verzetten en je hoofd stoten betekent dus niet op de trailer hoeven. Dat heeft meer gevolgen dan dat hoofd stoten.
Ik heb er wel ooit eentje gehad die zijn neusbeen heel hard stootte en flink wat hechtingen nodig had. Later kwam er uit de wond (die niet dicht wilde gaan) een botsplinter zetten. Best een flink van een cm breed en zeker 5 cm lang. Daarna was de wond zo dicht.

Edit; neusbeer is neusbeen. Zucht stomme autocorrect.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard stoot hoofd heel hard, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 04:51

Paard kan een beste hersenschudding hebben en dat getrek is echt slecht voor de eerste halswervel. Kortom, ik zou niet deze week oefenen maar even rust geven, en eerst zelf leren hoe je trailer laadt met een wat braver paard. Als je al zolang staat te duwen heeft het geen zin meer. Sterkte er mee in ieder geval.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Paard stoot hoofd heel hard, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 06:41

Ze zegt toch dat ze "getrek en geduw" als in een gezegde bedoelt, waarom moet daar dan toch weer over door gegaan worden :+

rockwitch

Berichten: 11727
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Paard stoot hoofd heel hard, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 07:06

Mijn paard had een keer een hele harde trap van een ander gekregen tegen zijn kaak, je hoorde echt de klap aankomen. Dus ik dacht nou die zal zo wel kiezen gaan uit spugen. Maar nee hij schudde even en ging weer verder met dat andere paard plagen. Ze kunnen gelukkig best wat hebben.