Spier in achterhand ineens weggevallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
inge176

Berichten: 532
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Drenthe

Spier in achterhand ineens weggevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 17:31

Hi,
Omdat dit forum een groot bereik heeft plaats ik dit bericht, in de hoop dat iemand van jullie het mogelijk herkent en/of tips heeft wat het zou kunnen zijn.
Bij mijn 6-jarige Friese merrie is in haar achterhand van de een op andere dag een spier verdwenen.

Even wat achtergrond informatie. Ze is op 3 jarige leeftijd zadelmak gemaakt. Omdat ze toen nog erg groen was hebben we haar laten staan tot ze 4 was, toen langzaam opgepakt en ongeveer 3 tot 4 keer per week getraind. Omdat ik zelf zwanger werd hebben we haar twee jaar achtereen laten dekken dus heeft ze ongeveer 1,5 jaar stil gestaan. Afgelopen mei ben ik haar heel langzaam weer wat op gaan pakken. Het is altijd een merrie met veel looplust dus je moet haar altijd een beetje tegen zichzelf beschermen.
Ze had er weer zin in en pakte het goed op, ik train haar 3 of 4 keer per week een half uurtje per keer.

Begin juni kwam ik op stal en zag dat er een soort holletje was ontstaan achter haar rechter heup. Ze leek er geen pijn aan te hebben en liep ook regelmatig. We hebben de osteopaat gebeld en gewacht met rijden tot hij kon komen. Ze is nagekeken maar er is niks bijzonders gevonden.
De osteopaat dacht mogelijk aan pssm, al is ze nooit stram oid geweest. We hebben haar voor de zekerheid laten testen op type 1, maar (gelukkig) negatief.
Ik zag op dit forum ook een stuk over pssm maar ze heeft geen enkel symptoom dus zelf denk ik niet dat ze een van de andere varianten heeft.
Op advies van de osteopaat hebben we twee weken grondwerk oefeningen gedaan. Overstappen, balkjes lopen, kijken of ze haar voeten goed blijft neerzetten. En ook daar lijkt ze geen problemen mee te hebben.
De osteopaat gaf aan dat een dergelijke ‘deuk’ ook kan duiden op een spierscheuring, maar dan zou ze niet kunnen lopen dus ook dat lijkt onwaarschijnlijk.
Maar wat is het dan wel? Toch iets geraakt waardoor er iets beschadigd is? Maar hoe kom je daar dan achter.
Ondertussen rijd en longeer ik haar heel rustig verder in de hoop dat de bespiering weer wat terugkomt, of andere spieren het gaan overnemen. We doen het kalm aan voor het geval het mogelijk toch iets beschadigd is. De ‘deuk’ blijft ook hetzelfde, verergert niet maar wordt ook niet minder.

Mogelijk herkent iemand dit probleem of heb je iets vergelijkbaars meegemaakt, dan hoor ik graag wat dat geweest is. :)

Anoniem

Re: Spier in achterhand ineens weggevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:37

Heb je de dierenarts er al bij gehad?

Testen op pssm kan altijd, zou dat eerst doen voordat je het uitsluit.

inge176

Berichten: 532
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 17:44

De dierenarts is er nog niet bij geweest. Ik ben vooral benieuwd of iemand dit herkent uit eigen ervaring.

Ze is getest op Pssm type 1, dat was negatief. Omdat de andere testen nog wat lastiger te doen zijn hebben we iom de osteopaat besloten dat nu niet verder te onderzoeken.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 18:00

Zover ik weet zijn er geen friezen positief getest op pssm1, wel op pssm2. Pssm2 is in duitsland te testen bij CAG. Is via haren met wortel trekken.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 18:29

heb je een foto van dat bewuste holletje wat je bedoeld?

inge176

Berichten: 532
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 19:48

Afbeelding

Afbeelding
Ik hoop dat het te zien is, hierbij twee foto’s.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Spier in achterhand ineens weggevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:53

Geen trap op gehad? Dat het spierschade is? Krijgen ze ook deuken van.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Spier in achterhand ineens weggevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:55

Heb ff pb gestuurd.

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:56

Mijn verzorgpaard (IJslander) heeft links net onder de bil ook een soort gat zitten, als gevolg van uitglijden is hier vermoedelijk een spier afgescheurd. Ze heeft er behalve een opvallend loopje niets aan overgehouden.

inge176

Berichten: 532
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 20:13

Saaams schreef:
Geen trap op gehad? Dat het spierschade is? Krijgen ze ook deuken van.

Niet dat we weten of gezien hebben. Maar ze loopt overdag gewoon buiten in de groep dus dat kunnen we niet helemaal uitsluiten.

AnnickT schreef:
Mijn verzorgpaard (IJslander) heeft links net onder de bil ook een soort gat zitten, als gevolg van uitglijden is hier vermoedelijk een spier afgescheurd. Ze heeft er behalve een opvallend loopje niets aan overgehouden.

Wat voor opvallend loopje? En had ze dat gelijk na het uitglijden of is dat ik de loop der tijd ontstaan?

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Spier in achterhand ineens weggevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:57

Bij de quarters, die van nature hoger in hun basisbespiering zitten, zie ik dit vaker op schenkel,kruis/broek of net onder de schouder.
Niets mis mee, geen last van. Wij wijten het aan teveel spieren maar wat het precies is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:28

Hoe is de galop? Pssm2 paarden hoeven niet stram te lopen of weinig looplust te hebben. 'Divots' (deuken in de achterhand), hoge spiertonus en moeite met galop zijn wel signalen. Op internet/youtube/facebook is veel te vinden over pssm.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Spier in achterhand ineens weggevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:35

Om echt zeker te weten is er maar 1 oplossing en een echo te laten maken bij de dierenarts. Dan weet je zeker wat het is. Een spier kan niet zo maar verdwijnen en als de spier gescheurd is zou ze wel veel pijn moeten hebben.

Anoniem

Re: Spier in achterhand ineens weggevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:51


flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:57

Is het geen spier atrofie? Mijn merrie had ook van de een op de andere dag bij haar staart, zijkant van haar bil een hele deuk. Volgens de da was dat een spier atrofie. Ze was 17 toen ze het kreeg (inmiddels 23) en al enkele jaren met pensioen maar heeft er tot op heden geen last van gehad.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Spier in achterhand ineens weggevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:01

Als dit van de een op de andere dag is ontstaan moet er voor haar wel iets gebeurd zijn. Bijvoorbeeld vast liggen in de stal.
Dan komt het niet door wegvallen van spieren door weinig trainen oid.

Ik denk toch echt dat de dierenarts hier de enige is die het juiste antwoord met zekerheid kan zeggen.

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:56

inge176 schreef:
AnnickT schreef:
Mijn verzorgpaard (IJslander) heeft links net onder de bil ook een soort gat zitten, als gevolg van uitglijden is hier vermoedelijk een spier afgescheurd. Ze heeft er behalve een opvallend loopje niets aan overgehouden.

Wat voor opvallend loopje? En had ze dat gelijk na het uitglijden of is dat ik de loop der tijd ontstaan?

Sorry, ik zie je vraag nu pas.
Ze houdt de achterbenen net iets langer in de lucht dan normaal, er zit een soort schokje aan. Ik denk dat het in de loop van de tijd is ontstaan, ik verzorgde haar nog niet toen het gebeurde.

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:19

Afbeelding

Mijn Friese merrie heeft ook een kuiltje in haar bil. Nooit kreupel op gelopen en hoogst waarschijnlijk een trap van een ander paard geweest.

Het begon bij haar als een bult ... het werd een kuil.

Wellicht heeft jouw paard inderdaad ook een klap opgelopen.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:48

Future_me schreef:
Hoezo kan dat niet? Misschien goed om even bij te lezen (kan nooit kwaad): http://www.pssm.eu/nl/symptomen-van-pssm.html

Ik zeg overigens niet dat het dier van TS pssm heeft (oorzaken kunnen verschillend zijn).


Een spier kan anatomisch niet verdwijnen. Hij kan dunner worden, maar niet rook opgaan....

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:23

boemel schreef:
[ [url=m/VaoNX5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn Friese merrie heeft ook een kuiltje in haar bil. Nooit kreupel op gelopen en hoogst waarschijnlijk een trap van een ander paard geweest.

Het begon bij haar als een bult ... het werd een kuil.

Wellicht heeft jouw paard inderdaad ook een klap opgelopen.


Mijn paard had net als de jouwe een kuiltje in haar bil. Ze was ergens van geschrokken en heel lomp en hard weggesprongen. Toen kwam dat kuiltje en liep ze niet helemaal lekker.

Nu is het kuiltje bijna niet meer te zien. Ze liep al kort erna weer prima.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:11

inge176 schreef:
[ [url=m/LHdooD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oeNsn6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik hoop dat het te zien is, hierbij twee foto’s.

Mijn merrie heeft dit ook, na capriolen in de trailer waarbij ze onder andere zich liet vallen als 2,5 jarige.
Ze is inmiddels 6 en loopt succesvol Z2, heb de osteopaat er naar laten kijken en die houdt het op een spierbeschadiging. Ik kan niet merken dat ze er last van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:54

Levita schreef:
Future_me schreef:
Hoezo kan dat niet? Misschien goed om even bij te lezen (kan nooit kwaad): http://www.pssm.eu/nl/symptomen-van-pssm.html

Ik zeg overigens niet dat het dier van TS pssm heeft (oorzaken kunnen verschillend zijn).


Een spier kan anatomisch niet verdwijnen. Hij kan dunner worden, maar niet rook opgaan....


Volgens mij bedoelen we nu hetzelfde; de afname (verdwijnen) van spiermassa. Soms gaat daar een tijd overheen en in andere gevallen meer acuut. In de link staat informatie over een van de oorzaken.

inge176

Berichten: 532
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 10:17

Ik zie al jullie reacties nu pas. We hebben haar laten testen op PSSM type 1, de uitslag was negatief. Dus geen PSSM type1.
Dit was ook niet mijn vermoeden dus dat is uitgesloten.
Ook zijn we bij de dierenarts geweest, die vermoed dat er een zenuw beschadigd is die normaliter de spier in werking zet. Dit is waarschijnlijk onomkeerbaar. Andere spieren moeten het gaan overnemen en dat gebeurd nu al. De ‘deuk’ is er nog wel maar al een stuk minder nu ze steeds meer getraind wordt en beter in conditie komt.
Ze heeft er geen dag last van gehad dus we trainen lekker door.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Spier in achterhand ineens weggevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:20

Fijn dat het goed gaat. :)