Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 101 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Lever falen waarschijnlijk jacobskruiskruid ervaring gezocht

 
Profiel   

Mijn welsh cob van 5 jaar had afgelopen week ineens enorm jeuk aan zijn neus.
Zo erg dat op een dag de vellen er bij hingen en het bloede.
Nu was dr ostheopaat 4 weken ervoor geweest en die vond hem gevoelig op de lever waarvoor ik een kuur imu boost had gekregen.
Dierenarts die ochtend meteen gebeld. Hij dacht allergische reactie op iets dus cortison injectie tabletten en hydro cortiderm smeren.
Donderdag en vrijdag knapte hij op. Gisteren vond ik hem alweer slechter maar vanmorgen schok ik mij te pletter!
Normaal komt hij al als hij mij hoort, maar alleen de andere paarden stonden er maar hij niet.
Ik voetbal vullen, medicijnen erin en roepen. Nog geen sjinkie.
Ik loop de hoek om en zie hem staan in een hoek maar hij reageert nergens op. Pas toen ik hem aan raakte kwam hij in beweging. Zwalkend liep hij alleen maar rechtuit langs het hek tot hij draad voelde en de bocht om ging.
Ik kon hem niet stoppen niks.
Meteen dierenarts gebeld ondertussen was hij in een hoek gaan staan en zo in het draad gaan leunen dat hij er door heen ging.
Dierenarts dacht meteen aan leverfalen. Dus flinke boost cortison injectie en bloed afgenomen.
Hij wilde alleen nog maar lopen maar we durfden hem niet los te laten dus zijn maar mee gaan lopen.
Na een half uur kwam de dierenarts en ja hoor leverfalen. Verhoogde waardes maar hij vond het niet dramatisch. En alle symptomen wijzen eigenlijk op jacobskruiskruid vergiftiging.
Dus vitamine E injectie (dacht ik) en besloten infuus te geven om door te spoelen. Na een heel gevecht om te blijven staan tijdens het infuus is dat gelukt en ging hij vooral veel plassen.
Na een tijdje weer geprobeerd los te laten maar hij liep zo weer een hoek in waar hij in het draad ging hangen.
Lang verhaal niet nog langer makend.
Door de dag heen ging het steeds beter en om een uur of half 5 hebben we hem op een klein afgezet stuk los kunnen laten.
Nu hij eindelijk steviger staat durven we hem ook weer op stal te zetten waar hij nu staat met een camera in de stal.
Nu duimen het kan 2 kanten op gaan en we zijn er zeker nog niet maar deze dag hebben we overleefd.
Pfff fijn mijn verhaal van mij af te schrijven.
Ben vooral op zoek naar mensen di ed dit mee gemaakt hebben en misschien tips of verhalen hebben.
Mijn arme man nu en ergens eind van de middag toen het irts beter ging.
En een van een paar weken terug.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-20 22:54 



 
Profiel   

Jeetje meid toch. Sterkte. Geen ervaring mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-20 22:58 



 
Profiel   

Wat een gek verhaal. Lever is dus wel verhoogd maar niet hele hoge waarden? Kan ook door de cortisonen komen, die verhogen ook de leverwaarden.
Ik hoop dat hij snel opknapt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-20 23:08 



 
Profiel   

_xManadisx_ schreef
Wat een gek verhaal. Lever is dus wel verhoogd maar niet hele hoge waarden? Kan ook door de cortisonen komen, die verhogen ook de leverwaarden.
Ik hoop dat hij snel opknapt!


Zeker wel verhoogd maar niet dusdanig dat hij het niet kan gaan redden is meer de juiste omschrijving. Het is nu echt duimen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-20 23:12 



 
Profiel   

ik heb het helaas meegemaakt, bij merrie en veulen. Beide ontzettende loopdrang en mijn merrie liep letterlijk tegen de muren omhoog. Hier is het voor beide niet goed afgelopen.
Ik hoop heel hard dat jouw paard weer opknapt. Het was bij mij zo'n 22 jaar geleden en toen wisten ze nog niet goed hoe te handelen. Veel sterkte en beterschap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 05:13 



 
Profiel   

Mijn merrie had dezelfde symptomen:

[ITP] Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Daar hebben ze ook gedacht aan JKK, maar ook leverbot of een tumor op de lever kwam voorbij.

Uiteindelijk was het een auto-imuunziekte.

Die van mij viel heel erg snel af, heb je zicht op hoeveel je paard eet?

Wat voor DA heb je? Ik zou namelijk snel de stap zetten naar een wat grotere kliniek als het een kleine DA is. Is toch een lastige casus en bij deze symptomen zou ik meer onderzoeken dan dat er nu gebeurt...

Heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 05:17 



 
Profiel   

Hier helaas ook ervaring met leverfalen en bij behorende dwangbewegingen. Onze pony heeft het wel gered. Zet hem/haar binnen! Ze worden door het leverfalen veeeel gevoeliger voor de zon, zgn fototoxiciteit. Onze pony had toen alle roze lichaamsdelen enorm verbrand omdat, ook de behaarde, omdat we toen niet wisten dat we met een leverprobleem te maken hadden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 05:29 



 
Profiel   

Hier ook ervaring en idd zet je paard binnen! Desnoods overdag binnen en in de nacht buiten maar hij moet uit de zon. Hier in overleg met de dierenarts een natuurgeneeskundig arts ingeschakeld, was idee van de dierenarts omdat zij zelf aangaf dat de moderne geneeskunde niets anders wist te doen dan cortisone en hydrocortiderm. Paard is doorgemeten behandeld en nu zijn we al 18 jaar verder. Ze is inmiddels 30 doet het prima, maar krijgt wel elke dag mariadistel druppels

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 05:47 



 
Profiel   

Ik heb het ook meegemaakt met een helemaal witte merrie met roze stip op de neus, wat verschrikkelijk. Fotosensibiliteit zie je vooral op roze neuzen en de witte delen van het paard (benen), maar bij die van mij was het dus gewoon het hele lijf. De huid bolde op en ik kon er stukken vanaf trekken, pus in de manen en een zwaar verbrande neus. Ze was ook helemaal de draad kwijt aan het eind, ik word er nog naar van als ik eraan denk.
De dierenarts wist gewoon niet meer wat hij moest doen. Hij had in eerste instantie een verkeerde diagnose gesteld en het ging toen ineens heel rap achteruit. De dag dat de uitslag kwam was ze al dood.

Inderdaad binnen zetten, weg uit de zon, want ze verbranden al bij de minste UV.

Sterkte! Het is een lijdensweg die helaas vaak niet goed afloopt omdat de lever het gif niet af kan breken. Maar ik hoop van harte dat je paardje er weer bovenop komt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 05:52 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties.
Wat betreft verder onderzoek. Bloed is naar het lab gestuurd voor verder onderzoek.
Leverbot komt hier in de omgeving helemaal niet voor daarom is het niet nodig hier naar te kijken volgens de da.
Even ter info, ik woon in de achterhoek.

Verder heeft hij vannacht op stal gestaan en is hij heel goed de nacht door gekomen. Ik ga nog even nadenken of ik hem vandaag binnen houd en vanavond weer buiten zet. Vind het wel een goede oplossing aangezien hij nooit op stal staat en hier uiteindelijk niet gelukkig van wordt.
Hij krijgt nu trouwens E-Seleen en tifena pommade zalf van audevard (zinkzalf) voor zijn neus wat hem dus goed beschermd tegen de zon. Ook heeft hij een vliegen masker met neusflap.
Ik ga vandaag ook een natuurgeneeskundige bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 06:05 



 
Profiel   

Oh ja en hij eet hooi en muesli (sinds gisteren eind van de middag) en is verder nog niet afgevallen zo op het zicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 06:06 



 
Profiel   

Wat naar dat je paard ziek is. Allereerst veel beterschap.
Alleen vind ik het heel bijzonder dat een osteopaat je vertelt dat hij gevoelig op de lever is.
Dat kan hij nl. helemaal niet zien of voelen. Of heeft hij röntgenogen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 06:21 



 
Profiel   

Tsja paard reageerde zeer gevoelig op een bepaalde plek op zijn buik. Ook zat er een zenuw knel in zijn hals. Samen met jeuk op zijn buik was dat zijn vermoeden.
Blijkbaar had hij wel ergens gelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 06:37 



 
Profiel   

Heb jij JJk in je wei? Aangezien je ook nu hooi geeft zou ik ( als je dat nog niet gedaan hebt) hee goed kijken of daar niks inzit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 06:39 



 
Profiel   

Nee geen jkk wel gehad maar daar eten ze netjes omheen. Zeker ook vanwege onbeperkt hooi.
Het hooi eten mijn andere 2 paarden ook en die hebben nergens last van.
Hebben samen met de da natuurlijk wel goed gekeken. Ook hebben diverse bevriende buren dezelfde hooi leverancier zonder problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 06:43 



 
Profiel   

Staat er klaver of is de wei bemest met stikstof rijke mest of kunstmest? Dat was bij mijn merrie de laatste trigger. En echt laat hem binnen! Hoe sneu nu ook, elk uv licht brengt een grotere belasting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 07:09 



 
Profiel   

Caira schreef
Staat er klaver of is de wei bemest met stikstof rijke mest of kunstmest? Dat was bij mijn merrie de laatste trigger. En echt laat hem binnen! Hoe sneu nu ook, elk uv licht brengt een grotere belasting.


Nee allemaal niet. Denk dat ik hem overdag iig binnen houd en dan savonds paar uur op de paddock ofzo.
Even aankijken hoe hij zich op stal houd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 07:15 



 
Profiel   

waarom wil je er een natuurgeneeskundige bij laten komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 11:25 



 
Profiel   

Voor ondersteuning het is een holistisch dierenarts trouwens. Ik heb haar gebeld zij heeft ervaring met jkk en komt woensdag meten.
Zij heeft vaak te kunnen detoxen en heeft al vaak positief resultaat gehad hiermee.
Mijn reguliere dierenarts gaf ook aan vooral doen en houd mij op de hoogte.
Hij staat trouwens nog steeds lekker op stal en gaat nog steeds alleen maar vooruit gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 12:33 



 
Profiel   

Verstandig SAS on het regulier en natuurgeneeskundig San te pakken. Wat fijn dat je paard beter gaat nu!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 12:49 



 
Profiel   

Heb je toevallig witte schermbloemen in de weide staan. Zou dolle kervel (bloeit nu )kunnen zijn sommige dieren vinden dit erg lekker en krijgen bij grote hoeveelheden atactische verschijnselen of verlammings verschijnselen van. Meeste paarden eten er niet van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 13:08 



 
Profiel   

Iets dergelijks heb ik meegemaakt met paarden die hier opzettelijk vergiftigd zijn met onkruidbestrijdingsmiddelen. Vlak na de vergiftiging werden ze helemaal raar in hun hoofd. ADHD achtig en het leek of ze helemaal niet meer wisten wat ze deden. De lever van alle 4 is chronisch beschadigd. Eén van de paarden is er zelfs ruim een jaar atactisch van geweest en stond soms met gekruiste benen verdwaasd in de wei te hangen, zonder te gaan eten. Zij kreeg geregeld van de dierenarts vitamine B injecties met een hoge dosis vit. B1.

Een geluk is dat paarden een grote levercapaciteit hebben en met de helft van de leverwerking toe kunnen. Ik geef ter ondersteuning dagelijks Mariadistelzaad bij. Stop ik daarmee dan vallen ze behoorlijk terug qua gezondheid. Het paard wat er het ergst aan toe was heeft nog steeds problemen in de zon. Dan begint de huid moeilijk te doen. De vergiftiging heeft 9 jaar terug plaats gevonden. De dierenartsen vreesden toen voor het ergste maar ze leven allemaal nog. Alleen hebben ze nog wel steeds extra zorg nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 14:32 



 
Profiel   

Kan het niet zijn dat hij overgereageerd heeft op die kuur imu boost?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 14:37 



 
Profiel   

MiekeFS schreef
Heb je toevallig witte schermbloemen in de weide staan. Zou dolle kervel (bloeit nu )kunnen zijn sommige dieren vinden dit erg lekker en krijgen bij grote hoeveelheden atactische verschijnselen of verlammings verschijnselen van. Meeste paarden eten er niet van.


Even gecheckt. Nee staan niet in de wei...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 15:28 



 
Profiel   

henny_w schreef
Iets dergelijks heb ik meegemaakt met paarden die hier opzettelijk vergiftigd zijn met onkruidbestrijdingsmiddelen. Vlak na de vergiftiging werden ze helemaal raar in hun hoofd. ADHD achtig en het leek of ze helemaal niet meer wisten wat ze deden. De lever van alle 4 is chronisch beschadigd. Eén van de paarden is er zelfs ruim een jaar atactisch van geweest en stond soms met gekruiste benen verdwaasd in de wei te hangen, zonder te gaan eten. Zij kreeg geregeld van de dierenarts vitamine B injecties met een hoge dosis vit. B1.

Een geluk is dat paarden een grote levercapaciteit hebben en met de helft van de leverwerking toe kunnen. Ik geef ter ondersteuning dagelijks Mariadistelzaad bij. Stop ik daarmee dan vallen ze behoorlijk terug qua gezondheid. Het paard wat er het ergst aan toe was heeft nog steeds problemen in de zon. Dan begint de huid moeilijk te doen. De vergiftiging heeft 9 jaar terug plaats gevonden. De dierenartsen vreesden toen voor het ergste maar ze leven allemaal nog. Alleen hebben ze nog wel steeds extra zorg nodig.


Vitamine b1 zit geloof ik ook in E-Seleen. Mariadistelzaad ga ik onthouden al veel gehoord.
Bedankt voor jullie reacties weer!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 15:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 101 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen