Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 8 [ 190 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zwakke achterkoten

 
Profiel   

Toen ik hem ging halen wist ik dat hij zwakke achterbenen had... Ik heb Denver uit redelijk zware verwaarlozing gehaald met hoeven die enorm veel te lang stonden en achterbenen die iets misvormd zijn door met zijn 2 jorige leeftijd nooit buiten een stal te hebben gestaan. Ook een zwakke rug heeft hij hierdoor.
Door zijn uniek karakter ( zo'n een lief, speels en expressief paard ben ik nog nooit tegengekomen).
Als 2 jarige hengst kan ik met hem alles doen, overal komen niets is een probleem en niets is te eng voor hem.
Hij is nu al bombproof en heeft zo'n meewerkend karakter en loopt mij in de weide overal achterna als een hondje...
Ik vond het gewoon zo'n zonde dat hij door zo'n slechte start zo'n beroerd lijf had.
En na overleg met onze dierenarts die ook osteopaat is hebben we hem toch opgehaald.
Onze dierenarts was positief dat met wat extra liefde en vooral een vrije uitloop en wat gerichte training op zijn zwakke rug en beenwerk hij een ideaal recreatie paard zou worden.
Sportpaard hoeft hij van mij niet te worden, dit zou ook geen goed idee zijn. Zeker springen heeft de dierenarts afgeraden (maar ik ben een recreatieve dressuur ruiter) dus springen gaan we niet doen.

Nu zijn we erg opzoek naar een goede hoefsmid (hij heeft linksachter een nogal rechte hoef) die iets meer aandacht nodig heeft als de rest. Nu hadden we in overleg met de dierenarts een nieuwe hoefsmid geprobeerd. Toen deze langskwam, had zij het over weke achterkoten bij hem, wat ik ook wel zie. Maar vertelde ons dat meeste paarden hiervoor op relatief jonge leeftijd voor worden ingeslapen en dat ze niet oud worden. Nu had onze dierenarts hier zelf niets van gezegd. De hoefsmid had ergens nog wel hoop dat het wat zou wegtrekken omdat hij nog zoveel zou groeien.
Ik wou hier naar de meningen vragen?
Rijden zal voor ons nooit een hoofdzaak zijn, maar ik wil Denver wel een lang en goed leven kunnen heven. Als dit zonder ooit op met te rijden is, is dat goed voor ons maar ik wil hem wel oud zien worden...
Het is zo'n bijzonder dier.

[ img ]

[ img ]

Van hem volledig in stand heb ik geen goede foto's

[ img ]


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 10:42 



 
Profiel   

Oef ik vind hem er wel heel bijzonder uitzien. Hoelang heb je hem nu? En hoe loopt hij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 10:47 



 
Profiel   

Dat hij wat week gekoot is is denk ik je minste probleem.

Zijn rug is zorgelijke, hij is twee zei je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 10:50 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Dat hij wat week gekoot is is denk ik je minste probleem.

Zijn rug is zorgelijke, hij is twee zei je?

Klopt dit is nu al wel veel beter, de foto van hem helemaal is de eerste dag dat we hem hadden. Maar ja hij heeft een weke rug is ook bevestigd door de dierenarts maar zou nog voor een stuk wegtrekken zei hij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 10:56 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Dat hij wat week gekoot is is denk ik je minste probleem.

Zijn rug is zorgelijke, hij is twee zei je?


Pfoe, ja, die rug vind ik ook wel opvallend en eng voor een jong dier... Dat vind ik wat meer dan 'een zwakke rug' zo op die foto. Kan volledig pijnloos zijn overigens hoor, maar een 'ideaal recreatiepaard' zie ik hier nu niet staan op de foto. Ook een recreatiepaard moet gewoon gezond genoeg zijn om een ruiter te kunnen dragen.
Is de dierenarts er nog opnieuw bij geweest sinds hij bij jou is? osteopaat ook nog een keer daarna? Wat zeggen die van de eventuele progressie van de rug en van de beenstand nu de zorg beter is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 10:58 



 
Profiel   

Precies mijn gedachte Kelly
Die koten, heb ze wel eens erger gezien, maar die rug schrok ik ook wel van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 10:58 



 
Profiel   

Sintara schreef
Oef ik vind hem er wel heel bijzonder uitzien. Hoelang heb je hem nu? En hoe loopt hij?

we hebben hem iets meer dan 2 maanden nu.
Momenteel heeft hij zich nogal hard bezeeerd op de weide met nat weer hard uit geschoven. Maar hij loopt wel steeds zuiderder.
De eerste weken dat we hem hadden liep hij heel onzuiver vooral op de steile hoef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 10:58 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
[ img ]
Dit zijn foto's van nu net bij het voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 11:04 



 
Profiel   

@evaart zou met deze zelf vooral flink gaan wandelen wanneer hij zich lekker genoeg voelt, en over platte grondbalkjes gaan wandelen aan de hand ook. Kijken of die rug daarvan bijtrekt qua bespiering. De wonderen zijn - zeker met een jonkie - de wereld nog niet uit natuurlijk! Onbelast flink beweging en lekker wandelen over gevarieerd terrein, zou mijn 'poging' zijn...

edit: wandelen aan de hand overigens, ik weet dat in Belgie 'op wandeling' betekent wat wij 'op buitenrit' noemen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 11:08 



 
Profiel   

Heeft een slechtere rug dan de mijne. En die is 26.

Dit dier ziet er op de foto's uit alsof het veel ouder is dan 2.

Die hoef is niet geweldig (vriendelijk uitgedrukt) maar hoeft volgens mij niet belemmerend te zijn voor gewoon licht werk, mits goed onderhouden. De rug/lendenen vind ik echt een ander verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 11:09 



 
Profiel   

Wat sneu dat ie zo’n zware start heeft gehad :(:)

Ik zou mijzelf meer zorgen maken over zijn rug inderdaad, maar ook de linkerhoef heeft meer problemen dan enkel een weke koot, ik vind de hoef erg stijl en compact.

In deze conditie is het geen rijpaard, maar hij is natuurlijk nog jong. Met een dergelijke rug zou je normaal wel wat trainen aanraden, maar weet niet of hij dit verder lichamelijk aan kan. Vrees dat je hem constant in de gaten moet houden om pijn te voorkomen, maar twijfel of hij oud gaat worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 11:10 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
Kelly_ann schreef
Dat hij wat week gekoot is is denk ik je minste probleem.

Zijn rug is zorgelijke, hij is twee zei je?


Pfoe, ja, die rug vind ik ook wel opvallend en eng voor een jong dier... Dat vind ik wat meer dan 'een zwakke rug' zo op die foto. Kan volledig pijnloos zijn overigens hoor, maar een 'ideaal recreatiepaard' zie ik hier nu niet staan op de foto. Ook een recreatiepaard moet gewoon gezond genoeg zijn om een ruiter te kunnen dragen.
Is de dierenarts er nog opnieuw bij geweest sinds hij bij jou is? osteopaat ook nog een keer daarna? Wat zeggen die van de eventuele progressie van de rug en van de beenstand nu de zorg beter is?

Dierenarts is dezelfde als de osteopaat. Maar die is ondertussen al 3 keer terug langsgeweest. En vond zijn rug inderdaad heel week. Vond wel dat er al verbetering was en raadde ons aan goed te trainen op zijn rug later. Nu weet ik het zelf niet zo goed, omdat mij dus verteld is dat we later gewoon kunnen rijden maar wil dit niet doen als dit teveel invloed gaat hebben op zijn rug en of benen. Wil hem liever lang pijnvrij hebben zonder te rijden als dat ik hem hierdoor vroeger zal moeten afgeven. Heeft nergens pijn wel niet, maar wil wel dat dit zo blijft...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 11:10 



 
Profiel   

Hij ziet er inderdaad ouder uit als 2, lijkt in zijn hele lichaam gigantisch te compenseren. Misschien kun je een osteopaat laten komen voor advies, deze zijn toch vaak ervaren in lichaamsgebruik, belasting, compensatie etc en kunnen je van goed passend advies voorzien. Succes in ieder geval, ik duim voor je dat hij gezond wordt/blijft!

Edit: lees nu je reactie op DA is osteopaat. Wellicht kun je ook met hem bespreken wat een goed plan voor opbouw, oefeningen etc zijn


Laatst bijgewerkt door XladyX op 29-07-20 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 11:12 



 
Profiel   

EvaArt schreef
Dierenarts is dezelfde als de osteopaat. Maar die is ondertussen al 3 keer terug langsgeweest. En vond zijn rug inderdaad heel week. Vond wel dat er al verbetering was en raadde ons aan goed te trainen op zijn rug later. Nu weet ik het zelf niet zo goed, omdat mij dus verteld is dat we later gewoon kunnen rijden maar wil dit niet doen als dit teveel invloed gaat hebben op zijn rug en of benen. Wil hem liever lang pijnvrij hebben zonder te rijden als dat ik hem hierdoor vroeger zal moeten afgeven. Heeft nergens pijn wel niet, maar wil wel dat dit zo blijft...


Ik ben geen dierenarts, maar voor je gaat rijden ooit, zou ik wel aanraden om foto's van de rug te laten maken. En echt niet opstappen voor je die rug beter hebt - als dat al lukt. Heftig hoor! Ik wens je echt veel wijsheid en kracht met dit project! Genieten van zijn goede karakter, dat kan natuurlijk gelukkig wél :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 11:12 



 
Profiel   

Zolang hij nog zo kreupelt zou ik echt geen balkjes lopen hoor. Afentoe paar minuten aan de hand stappen en dat langzaam opbouwen zou ik eerder denken. Beetje aan de hand grazen tussendoor.. Zulke dingen.
Moppie is pas twee en kent niks joh

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 11:13 



 
Profiel   

Sintara schreef
Zolang hij nog zo kreupelt zou ik echt geen balkjes lopen hoor. Afentoe paar minuten aan de hand stappen en dat langzaam opbouwen zou ik eerder denken. Beetje aan de hand grazen tussendoor.. Zulke dingen.
Moppie is pas twee en kent niks joh


Vandaar ook 'als hij zich lekker genoeg voelt' ;)
Is vaak namelijk wel een hele goede manier om de achterhand te trainen, zonder ruiter erop dus he.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 11:15 



 
Profiel   

Ik zou dit paard eens in de opfok zetten.
Wel een goede opfok met veel ruimte waar altijd gras is en hij zo flink kan eten. Niet alleen maar hooi.
Maar met een groep jongeren ook steeds word uitgedaagd te spelen.
Spelen en rennen daar word een paard sterkt van op zijn eigen niveau.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 11:17 



 
Profiel   

In die benen zou ik mij geen zorgen maken. Haal er een goede bekapper bij die de voeten netjes kan bekappen (ik zou voor een goede ijzerloze bekapper gaan), en dat komt wel goed. Mijn 6 jarige merrie staat volgens mij zelfs weker op de koten.

Die rug daarintegen, in deze situatie is dit absoluut geen rijpaard. Een goede training zal dus van tel zijn.
Ik zou met deze academisch aan de slag gaan, dwz: dressuurmatig grondwerk. Nu beginnen met de basis (wijken voor druk, uit je ruimte blijven), en straks als die 3 is starten met werk vanaf de grond om eerst eens te zien om in een horizontale balans te raken en te kijken wat die rug van daaruit doet. Ik zou er zeker niet gaan opzitten voor die 6 is, maar in de komende jaren wel gaan werken aan bespiering, training en achterhandgebruik en kijken wat je eruit kan halen. Mits je het waard vind uiteraard. Andere optie is hem gewoon als weidepaard te houden en nooit aan het werk te zetten, zolang die goed loopt is dat op zich ook prima, maar wel een dure grasmaaier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 11:20 



 
Profiel   

_Penotti schreef
Ik zou dit paard eens in de opfok zetten.
Wel een goede opfok met veel ruimte waar altijd gras is en hij zo flink kan eten. Niet alleen maar hooi.
Maar met een groep jongeren ook steeds word uitgedaagd te spelen.
Spelen en rennen daar word een paard sterkt van op zijn eigen niveau.

Helaas is opfok niet mogelijk voor ons :/
Hij heeft wel een maatje, die is ietsje ouder maar speelser als hij. Hij staat nu constant buiten in onze paddock aan huis. Omdat hij is uitgeschoven en zijn knie hierbij heeft bezeerd blijft hij voorlopig even aan huis. Als dit wat beter is verhuizen ze samen naar een grote weide die speciaal is ingezaaid voor paarden. Daar kijken we voor hem hard naar uit hier gaat hij waarschijnlijk tot de winter blijven staan en dan verhuizen ze naar een ietsje kleinere weide omdat de andere s winters overloopt. Maar nu heeft hij wel al veel meer beweging, voor hij zich had bezeerd crosste hij heel de paddock rond. Onze paddock is ongeveer 1000 vierkante meter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 11:22 



 
Profiel   

Duhelo schreef
In die benen zou ik mij geen zorgen maken. Haal er een goede bekapper bij die de voeten netjes kan bekappen (ik zou voor een goede ijzerloze bekapper gaan), en dat komt wel goed. Mijn 6 jarige merrie staat volgens mij zelfs weker op de koten.

Die rug daarintegen, in deze situatie is dit absoluut geen rijpaard. Een goede training zal dus van tel zijn.
Ik zou met deze academisch aan de slag gaan, dwz: dressuurmatig grondwerk. Nu beginnen met de basis (wijken voor druk, uit je ruimte blijven), en straks als die 3 is starten met werk vanaf de grond om eerst eens te zien om in een horizontale balans te raken en te kijken wat die rug van daaruit doet. Ik zou er zeker niet gaan opzitten voor die 6 is, maar in de komende jaren wel gaan werken aan bespiering, training en achterhandgebruik en kijken wat je eruit kan halen. Mits je het waard vind uiteraard. Andere optie is hem gewoon als weidepaard te houden en nooit aan het werk te zetten, zolang die goed loopt is dat op zich ook prima, maar wel een dure grasmaaier.

Dit doen we al, het wijken voor druk en uit mijn ruimte blijven. Dit doet hij ook super goed. Ik wou zowiso niet met hem rijden voor zijn rug beter was. En hem helemaal laten uitgroeien, met zijn slechte start leek het mij ook logisch dat hij wat extra tijd zal nodig hebben.
Ik heb zijn vader en moeder gezien bij zijn fokker en aangeboren is het zeker niet... Die hadden een erg mooie rechte rug...
Rijden is geen hoofdzaak voor mij, maar het zou wel fijn zijn als we wat kunnen wandelen en eventueel een beetje dressuurmatig kunnen rijden. Om hier veel werk en moeite in te steken is geen probleem hier was ik me al van bewust toen ik hem oplaadde.
Ik wist dat we een lange weg zouden moeten afleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 11:28 



 
Profiel   

Ik zit nog eens naar je foto's te kijken, en je weet echt zeker dat hij twee is.

Kijk eens naar zijn voortanden, wat zie je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 11:35 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Ik zit nog eens naar je foto's te kijken, en je weet echt zeker dat hij twee is.

Kijk eens naar zijn voortanden, wat zie je?

Ja dierenarts en tandarts hebben het bevestigd

Wij zijn ook naar hem gaan kijken toen hij 1,5 was. Naar huis gegaan kon hem niet uit mijn hoofd zetten en dan met dierenarts terug gegaan. En de derde keer gingen we hem normaal halen, maar door corona ging dit dus niet en heeft hij daar nog 4 maanden moeten staan voor we hem mochten halen van de fokker. In die tijd was hij ook wel enorm gegroeid hoor. Ook sinds de tijd dat ik hem heb zijn er al wel wat cm's bijgekomen.


Laatst bijgewerkt door EvaArt op 29-07-20 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 11:36 



 
Profiel   

Dan zou ik zeker dressuurmatig vanaf de grond aan de slag gaan.
Wat je nu hebt is een heel verkeerde houding dat niet vanzelf zal beter worden (oke, door beweging en goede voeding zal het wel iets verbeteren, maar als hij zelf niet werkt aan zijn houding zal het ook niet veranderen).
Dus ik zou zeker dressuurmatig vanaf de grond aan de slag gaan, werken aan buiging, ontspanning, buikspieren en achterbeengebruik, in de hoop dat hij met sterker worden ook in de vrije tijd een betere houding kan aannemen. Pas na een paar jaar dergelijke training zal je dan zien wat er veranderd is aan die rug en of die rijbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 11:36 



 
Profiel   

Dat zou ik dus met een 2 jarige niet doen.
Dier heeft nooit op de wei gelopen, als dat wel was zou ik mee gaan in je tip.
Nu heb ik zoiets, gooi eerst met minstens 10 andere in de opfok, dan gaat hij wel bewegen.
Sowieso het grazen de hele dag, met tussendoor het klooien met elkaar.
Daar worden weinig paarden slechter van. Hij is pas 2, geestelijk kun je daar hooguit 10 minuten mee aan de slag, dan verbeterd hij niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 11:40 



 
Profiel   

_Penotti schreef
Dat zou ik dus met een 2 jarige niet doen.
Dier heeft nooit op de wei gelopen, als dat wel was zou ik mee gaan in je tip.
Nu heb ik zoiets, gooi eerst met minstens 10 andere in de opfok, dan gaat hij wel bewegen.
Sowieso het grazen de hele dag, met tussendoor het klooien met elkaar.
Daar worden weinig paarden slechter van. Hij is pas 2, geestelijk kun je daar hooguit 10 minuten mee aan de slag, dan verbeterd hij niet.

even mijn eerste post ook lezen, daar geef ik aan vanaf 3.

En grondwerk moet je niet zo groot zien hoor, het eerste jaar is dat vooral handwerk in stap, 10 minuutjes per keer maximum, en ga je leren controle krijgen over de schouder, en het begin van schoudervoor en travers erop zetten.
Je bent al gauw een paar maanden bezig om gewoon de hulpen aan te leren (uit stilstand, tikje op heup = kont verplaatsen), vooraleer je dit in beweging doet, en pas als dat bevestigd is begin je effectief met het lichaam te trainen.
Dus lichamelijk niet heel belastend.
Voor nu zou ik hem idd starten met goed bekappen en vrije beweging.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 11:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 8 [ 190 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen