Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 8 [ 190 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zwakke achterkoten

 
Profiel   

Ik vind hem al best wel opgeknapt. :j
Die terugkerende kreupelheid kan ook komen door losse kniebanden. Alle banden van je paard zijn waarschijnlijk wat los en dat levert ook problemen bij de knie op. Mijn paard zakte er ook regelmatig doorheen, maar nu hij meer beweegt, stapt en draaft hij stabiel en stevig.

Het gebrek aan spieren in de achterhand kan ook veroorzaakt worden door een andere manier van bewegen. Hij moet gewoon leren die spieren goed te gebruiken tijdens het lopen.

Ik heb mijn paard nu 24/7 op het land gezet, waar hij veel moet bewegen. Ik denk dat onze paarden wel vergelijkbaar zijn wbt problematiek en beweging maakt zo ontzettend veel verschil.

De tip van Hannanas vind ik ook een goede en ik zou daar zeker mee aan de slag gaan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 11:56 



 
Profiel   

Hoi iedereen!
Ik weet niet of ik momenteel nog mag posten in dit topic

In juni wordt Denver 4 jaar, tijd vliegt echt zo hard!

Ik vind hem zelf al beter als een jaar geleden. Hij loopt veel zuiverder. Af en toe als hij echt even gek doet en te kort op zijn achterpoten draait kan hij nog wel eens een paar stappen een beetje onzuier lopen maar dit is al zoveel beter.

Helaas hebben we deze winter last gehad van mok :(
Nu staan ze hiervoor even op een manege gestald en wordt hij wel door mij 3x per dag in de piste losgelaten om toch zijn spieren een beetje sterk te houden.



Ik hoop dat het filmpje ook bekijkbaar is :)

Zijn weide maatje staat in stal in de hoek dus vandaar zijn fixatie op die hoek :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 07:32 



 
Profiel   

EvaArt schreef
Hannanas schreef
Moeilijk vraagstuk.
Heb je er ook een fysiotherapeut bij welke jullie begeleid met zeer intensief oefenen? (Dat oefenen kan dus ook passief, oftewel jullie maken de bewegingen).

En denk aan “oefenen” in de paddock/wei met hoge en lage eetplaatsen, heuvel, boomstammen.. en je kunt balance-pods gaan gebruiken voor onder alle vier zijn benen tijdens het poetsen.

Daarnaast voldoende eiwitten voeren en genoeg vitaminen /mineralen. Gewoon op de wei of paddock met hooi en wachten tot hij 6 is gaat hem nadelig zijn denk ik.

Dit vind ik wel een fijne tip. Fijne reactie.
Rijpaard hoeft hij echt niet te zijn maar elke kwaliteit dat ik kan verbeteren ik zijn leven en dit zo hopelijk ook zo ver mogelijk verlengen is toch wel waar we naar streven.


Beetje laat mijn reactie :') ...
Onze dierenarts is ook osteo en fysiopaath echt een hele fijne dierenarts!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 08:10 



 
Profiel   

Altijd fijn een update! doe je verder nog wat met hem om hem sterker te maken/ houden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 08:45 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Altijd fijn een update! doe je verder nog wat met hem om hem sterker te maken/ houden?

We proberen 2x week een grote wandeling te maken samen met mijn vriend en zijn maatje en ik merkt dat hem dit heel goed afgaat en merkbaar gecontroleerd zijn spieren verstrekt.
Helaas werken wij beiden een 40 uren week, ik met de nacht en hij met de dag dus lukt 2 x per week ons niet altijd :(

Verder longeren we niet omdat ik bang ben het hiermee terug slechter te maken. Wel werken we aan de lange lijnen en stappen we balkjes wat ook echt goed gaat.
Maar hij geniet toch echt het meeste van onze wandelingen buiten :)

1 april verhuizen we naar onze nieuwe eigen woning en daar hoop ik wat meer te kunnen gaan wandelen met hem omdat dat we daar meer achterin tussen velden en bos gaan wonen :) ik hoop dat ik met minder verkeer zonder mijn vriend met hun twee kan gaan wandelen dat we dit vaker kunnen en ik niet afhankelijk mijn vriend zijn uren

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 08:51 



 
Profiel   

wat super leuk dat je een update geeft! Laten we hopen om nog meer progressie <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 08:57 



 
Profiel   

Optimaal is het nog niet, maar vergeleken met de eerste foto's in dit topic wel een wereld van verschil! Wat fijn dat Denver een goede plek heeft gevonden bij jullie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 09:40 



 
Profiel   

Hoi wat fijn dat het goed gaat.

Ik las ergens in je beginpost dat ze met zwakke koten niet oud zouden worden?

Helemaal mis. Ik heb een ruin van 24 staan met zwakke koten :)
Hij zou in zijn jongere jaren springpaard geweest zijn. Maar staat bij mij van zijn pensioen te genieten.
Het kreupel lopen bij kort draaien herken ik ook bij dit paard.

Wel hadden wij vermoedens van eventueel DSLD/ESPA. Een symptoom is namelijk die doorgezakte koten.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 10:04 



 
Profiel   

Bij DSLD worden de kogels dik en puffy (potatoe shaped), dat heeft het paard van TS niet. Het paard van Artificious is overduidelijk een gevalletje DSLD. DSLD begint met zwelling van de kogels (rare gallen), daarna volgt een standsverandering (kogels gaan doorzakken en het achterbeen wordt steil-hoek verdwijnt uit de sprong). Vervolgens kan het paard erg mager gaan worden door de pijn. Dit stadium wordt echter niet bij iedere DSLD-er bereikt. Let wel, je ziet deze ziekte bij de kogels, maar eigenlijk wordt het bindweefsel overal in het paard aangetast. Het zou bij het paard van TS het begin kunnen zijn van DSLD/ESPA, maar het kan net zo goed slechte conformatie kunnen zijn als gevolg van ondervoeding etc., de tijd zal het leren. In het geval van DSLD zijn er nog meer dingen waar je de ziekte aan kunt herkennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 10:15 



 
Profiel   

hoogendroog schreef
Bij DSLD worden de kogels dik en puffy (potatoe shaped), dat heeft het paard van TS niet. Het paard van Artificious is overduidelijk een gevalletje DSLD. DSLD begint met zwelling van de kogels (rare gallen), daarna volgt een standsverandering (kogels gaan doorzakken en het achterbeen wordt steil-hoek verdwijnt uit de sprong). Vervolgens kan het paard erg mager gaan worden door de pijn. Dit stadium wordt echter niet bij iedere DSLD-er bereikt. Let wel, je ziet deze ziekte bij de kogels, maar eigenlijk wordt het bindweefsel overal in het paard aangetast. Het zou bij het paard van TS het begin kunnen zijn van DSLD/ESPA, maar het kan net zo goed slechte conformatie kunnen zijn als gevolg van ondervoeding etc., de tijd zal het leren. In het geval van DSLD zijn er nog meer dingen waar je de ziekte aan kunt herkennen.

Heb je even een pb gestuurd


Mijn paard heb ik van 2019 geadopteerd. En had al doorgezakte kogels. Ik weet dus helaas niet hoe dit voorheen bij hem was. Bij vorige eigenaar had hij het namelijk ook al maar niet zo fel als dat hij nu staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 10:48 



 
Profiel   

Het kan ook een ernstige vorm van beervoetigheid zijn, dat komt dan weer vaak voor op oudere leeftijd.

Eva: wat goed, ik denk dat rechtuit wandelen ook de beste beweging is die je hem kunt geven. Wellicht als hij sterker wordt dat het tzt onder het zadel kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 13:47 



 
Profiel   

Lijsken schreef
Optimaal is het nog niet, maar vergeleken met de eerste foto's in dit topic wel een wereld van verschil! Wat fijn dat Denver een goede plek heeft gevonden bij jullie.

We zijn ook heel blij met de vooruitgang die hij maakt. Hopelijk blijven we deze vooruit maken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 18:23 



 
Profiel   

Mochten er hier ergens mensen meelezen uit Limburg België wij verhuizen dus naar Bree 1 april en nu moet ik op zoek naar een nieuwe hoefsmid. Ik ga mijne oude super hard missen, maar ik begrijp helemaal dat zij hiervoor geen uur gaat rijden.
Hij wordt altijd heel natuurlijk en netjes bekapt en zoek dus een hoefsmid die dit netjes kan verder zetten.
Mocht iemand hier een goede hoefsmid weten van die omgeving :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 18:25 



 
Profiel   

Nog eens een update :)

Het gaat redelijk goed met Denver, hij is veel sterker geworden.

Hij en rebel hebben een nieuwe vriendin gekregen, een 12 jarige merrie.
Ze is heel tolerant tegen Denver, maar wilt hem duidelijk wat manieren bijbrengen wat zeker nodig is aangezien Denver heel opdringerig kan zijn tegen andere paarden.
Ze vormen ondertussen een fijne mini kudde :)

We wonen nu ook in ons nieuw huis en hebben hier een Paddock Paradise in de maak ( er is nog wel wat werk, maar het begint erop te lijken :) ).

Denver doet het hierop super goed, we hebben een heuvel en verschillende plaatsen waar hij zijn hele lichaam meer gebruikt.

Ik merk dat hij veel sterker is geworden en vaak ook met mij speelt en samen meeloopt met mij.

Helaas hebben we ook iets minder goed nieuws dat hij nog steeds af en aan onregelmatig is in draf... Stap en galop geen enkel probleem maar in draf ... We hebben nu een nieuwe dierenarts die samenwerk met een Paardkliniek in de buurt en gaan binnekort een nieuwe behandeling starten.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 08:39 



 
Profiel   

EvaArt schreef
mala26 schreef
Absoluut en vind het top dat je zo je best voor hem doet.
Ken helaas geen smeden in België maar misschien van nasseau een belletje geven en vragen of hun in België iemand kennen die ze echt aan kunnen raden.

Ja, iets aan hem trok me toch over de streep hem mee te nemen. En iedereen die hem in het echt ontmoet geeft me daar ook gelijk in, hij is echt heel bijzonder.
En ja jammer dat de Belgische forums zo uitgebreid niet zijn als in nl, ik vind het ook niet erg wat meer te betalen voor een smid dat hem tenminste echt kan helpen...



Ik ken welgeteld 1 (echt goede) smid in België maar weet niet of hij nog werkzaam is. Leopold hoogenhuizen. Hem zou je eens kunnen benaderen. Werkte destijds ook veel samen DA’s. Zit in de buurt van bilsen.


Verder.. z’n rug ziet er op de vervolg foto’s al beter uit. Ik zou hem gewoon lekker tot z’n 5de/6de jaar op de wei gooien en hem op de foto zetten voordat je met hem aan de slag gaat.
Teveel grondwerk zou ik nog niet doen.. beetje manieren aanleren maar verder niks, laat hm lekker spelen met z’n vriendje. Laat de natuur hem maximaal zelf herstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 09:11 



 
Profiel   

Ik vraag me af of e wel een behandeling mogelijk is voor hem? Want dit ziet er steeds meer uit als DSLD/ESPA. Hier in is een chronische fout in de groei, dus dat lijkt me iets wat je niet kunt behandelen?
Je herkent de DSLD vooral door de rechtstand in de sprong en het doorhangen in de kogel, wat bij hem goed te zien is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 11:42 



 
Profiel   

Ik moest ook gelijk denken aan DSLD, is hij daar op getest? als dat het is wordt het alleen maar erger...

Echt fijn voor hem dat hij het zo goed heeft bij jullie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 11:45 



 
Profiel   

Earth schreef
Ik vraag me af of e wel een behandeling mogelijk is voor hem? Want dit ziet er steeds meer uit als DSLD/ESPA. Hier in is een chronische fout in de groei, dus dat lijkt me iets wat je niet kunt behandelen?
Je herkent de DSLD vooral door de rechtstand in de sprong en het doorhangen in de kogel, wat bij hem goed te zien is.

De kreupelheid komt vanuit zijn knie
Wij hebben ook aan dsld gedacht toen we hem net hadden, maar toen gingen zijn koten nog harder doen. Dit is la verminderd, volgens de hoefsmid en de Da. Hij zakt in feite door zijn knie, zijn achterhand is ook nog altijd onderontwikkeld tegenover zijn voorhand waardoor hij niet de kracht heeft zichzelf langer te dragen op zijn bokhoef.
De dierenarts zegt dat zijn misvormingen voortkomen uit zware ondervoeding en te weinig beweging als veulen.


Laatst bijgewerkt door EvaArt op 31-07-22 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 13:19 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik moest ook gelijk denken aan DSLD, is hij daar op getest? als dat het is wordt het alleen maar erger...

Echt fijn voor hem dat hij het zo goed heeft bij jullie!

Ik zal met onze dierenarts eens bespreken over testen.

Maar de dierenarts betwijfeld dsld omdat zijn stand is verbeterd door de jaren.

Hij is mijn beste grasmaaier en beste vriend <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 13:22 



 
Profiel   

Ik kwam toevallig op dit topic, hoe gaat het met hem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-22 11:22 



 
Profiel   

Earth schreef
Ik kwam toevallig op dit topic, hoe gaat het met hem?

Heel goed! Hij loopt terug zuiver hoewel draf nooit zijn beste gang zal worden zegt de dierenarts :)
Het is wel een echte deugniet aan het worden, maar dat is de leeftijd ook wel, dit jaar in juni is hij vier jaar geworden :)
De foto is van dat hij was uitgebroken uit de weide en stond te grazen in de tuin, van al onze paarden geraakt hij altijd uit de wei zelfs met de schrikdraad en nergens een gat in de omheining te vinden een echte Houdini!
Ik heb ondertussen ook wel eens op hem gezeten gewoon om kijken wat hij deed, was zo braaf. Rijden hoeft hij niet te doen bij ons maar het geeft wel een fijn gevoel te weten dat hij me zo vertrouwd dat hij niets eng vind :)
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-22 20:47 



 
Profiel   

Haha boef. Ik zou hem idd ook nooit gaan berijden, maar wel mooi om te horen dat hij zo braaf is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-22 20:57 



 
Profiel   

Wat fijn dat het zo goed gaat, hij heeft nog steeds geluk dat hij bij jullie staat denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 08:09 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Hij loopt al enkele maandem volledig zuiver nu. Ook begint hij een beetje besieging te krijgen in zijn achterhand :)

Hij heeft ondertussen een Hele krachtige galop ontwikkel en geeft tegenwoordig toch veel gas op de weide met zijn vriendinnetje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 12:58 



 
Profiel   

Hij ziet er goed uit. Valt me wel op dat ie voor ook al redelijk week staat vergeleken met de beginfoto's.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 13:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 8 [ 190 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen